Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki pitää itse tehdä, jos haluaa hyvää laatua

Vierailija
09.05.2026 |

Muut samaa mieltä vai onko vain oma kokemus?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee lähes kaikkea. Ei ole järkeä maksaa muille kuin sellaisesta tavarasta tai palvelusta jota ei itse pysty tekemään tai jota ei osaa lainkaan.

Kapitalismissa ei ole sellaista asiaa kuin laatu. Vain nopeus ja näennäisesti suurempi valikoima, sekä halvat tuotanto- ja työvoimakulut ja niillä maksimoidut voitot.

Meinaatko, että Neuvostoliitto oli tunnettu huippulaadukkaista tuotteistaan?

:D :D :D

Taidat vähätellä Neuvostoliiton laatua. Se on jo arvokasta, että on ollut omaa tuotantoa vaikka hyvin hallinneet tuotteiden kopiointia. Samaa tehdään Kiinassa ja sieltä tulee laadukkaita puhelimia ja sähköautoja

Edustaako Apple ja Tesla sun mielestä sosialismia vai kapitalismia?

Höh? Entä Samsung tai Byd ?

Kapitalismia kaikki. Luovat myös työpaikkoja.

Työpaikkoja oli kauan kauan kauan ennen kuin koko kapitalismi keksittiin.

Teknisesti ottaen se on kapitalismia kun syntyy työsuhde. Silloin myydään työpanosta rahapalkkaa vastaan. Se on ihan kirjaimellisesti kapitalismin harjoittamista.

Sosialistisessa utopiassa työläiset tekisi ilman palkkaa ja yhteiskunta jakaisi työn tuloksen tasapuolisesti kaikkien kesken. Yhdessä kaikki viljelisi peltoa ja sadonkorjuun aikaan jokainen saisi osan sadosta itselleen.

Väärin taas. Miten voi olla noin sivistymätön? Ihmiset ovat käyneet kauppaa ja tehneet töitä koko historiansa ajan. Kapitalismi aatteena on vain max 500 vuotta vanha, kärpäsen pieru siinä suhteessa, me vain satuimme syntymään sen viimeiselle tasolle joten monilla on harha että se on se normi. Kapitalismi on talousjärjestelmä, joka perustuu tuotantovälineiden yksityisomistukseen, vapaaseen markkinatalouteen, kilpailuun sekä voiton tavoitteluun. Se ei ole synonyymi työn tekemiselle, vaan sille että vauraus tarkoituksella kumuloituu omistajaluokalle työntekijän työpanoksella, koska aatteen mukaan se on oikein.

Vierailija
42/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

> Meinaatko, että Neuvostoliitto oli tunnettu huippulaadukkaista tuotteistaan?

USSR teki kyllä erinomaisia aseita. Kun puljun nimi vaihtui Venäjäksi, laatu tipahti heti.

Yksinkertaisia aseita osasivat valmistaa. Tykkien ja kiväärien laatu vissiin oli hintaan nähden ihan kelvollinen. Sitten taas jos aletaan puhumaan teknisesti monimutkaisemmista asejärjestelmistä kuten ilmatorjunta-aseista niin asia on toinen. Kuten tässä viime vuosina ollaan nähnyt niin ei ne ylivertaisina pidetyt aseet ole käytännössä ihan niin hyvä sitten olleetkaan.

En olisi ikinä uskonut että vuosikymmeniä sitten valmistetut aseet on teknisesti huonompia kuin nykyään kehittyneemmillä moderneilla tekniikoilla valmistetut. 😲

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten mielestä parhaat tuotteet ovat.

Oltermanni juusto.

Juhlapöydän konvehdit.

Atrian Uunilenkki.

Suomalaiselle sanat "Paras" ja "Halvin" on sama asia.

Joo, ihankuin Suomessa ei valmistettaisi myös huippuluokan juustoja, suklaata ja makkaroita. Harvinaisen typerä lista. Jokaisessa kategoriassa löytyy kotimaisia huipputuotteita.

Totta. Toisaalta nuo listatut asiat myy paremmin kuin ne laadukkaat vastineet. Eli kai siinä on jotain perää suomalaisten(kin) kulutustottumuksista. Asiaan voi vaikuttaa myös se että ihmisillä ei ole varaa muuhun kuin moskaan, vaikka toki sitäkin myydään hintalaatusuhteeltaan liian kalliilla. Ihmiset tottuvat vähään.

Eikö tämä päde ihan kaikkialla maailmassa? Tavalliset edulliset perustuotteet on ylivoimaisesti eniten ostettuja.

Siksi sanoin suomalaisten(kin).

Vierailija
44/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadutonta paskaa ei pitäisi tehdä alunperinkään missään!

Suomessa ainakin ennen oli periaatteena että jos jotain tehdään, tehdään se kunnolla!

Ei ihme ettei Suomen vienti vedä ja talous on tässä suossa kun paskalaatuinen roju ei mene kaupaksi maailmalle!!!

Vierailija
45/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan vain teknologiasta voi sanoa että se kehittyy paremmaksi, suurin harppauksin, koska sen kehitykseen laitetaan valtavasti rahaa, myös julkisia varoja erilaisten kehvelikauppojen kautta. Joskin siihenkin rakennetaan ja ohjelmoidaan kaikenlaista paskuutusta joka addiktoi ihmisiä ja pakottaa ostamaan lisää. Pelkkä ihmiskunnan ja yhteiskunnan kehitys ei riitä motiiviksi (se teknologian alkuperäinen lupaus), täytyy tahkota sillä rahulia pomoille.

Vierailija
46/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bandan konevehtirasia on ladukkainta sukulaatia! 

Vierailija
47/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laadussa on yleensä semmoinen pieni asia, että se maksaa rahaa. Niin kauan kun ihmiset ostaa halvinta paskaa niin ollaan tässä aloittajan tilanteessa. Vähäsen kun raotat kukkaron nyörejä niin kyllä sitä oikeasti hyvää laatua on olemassa! Se ei vaan ole saman hintaista kuin temukrääsä tai ikean hinnat-alkaen mallisto.

Ei välttämättä hintakaan mitään laatua takaa. Samaa temuroskaa myyvät myös muut liikkeet tosi tuhdilla katteella.

Vierailija
48/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan vain teknologiasta voi sanoa että se kehittyy paremmaksi, suurin harppauksin, koska sen kehitykseen laitetaan valtavasti rahaa, myös julkisia varoja erilaisten kehvelikauppojen kautta. Joskin siihenkin rakennetaan ja ohjelmoidaan kaikenlaista paskuutusta joka addiktoi ihmisiä ja pakottaa ostamaan lisää. Pelkkä ihmiskunnan ja yhteiskunnan kehitys ei riitä motiiviksi (se teknologian alkuperäinen lupaus), täytyy tahkota sillä rahulia pomoille.

Ei kehity paremmaksi koska enshittification!!

Vierailija
49/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pizzeriä nykyään tekee itse pohjat? Ei ainakaan nämä meidän kulmilla olevat. Mietityttää vaan, että mistähän minä sitten maksan kun valmispohjalle heittävät ainekset eli eivät edes itse tee sitä. Yhtä hyvin voisin käydä kaupan pakastealtaalla. 

Kyllä maaseudulla on hyviä pizzapaikkoja, joissa tehdään itse hyvät pohjat. Ne kaupunkipizzeriathan on usein ihan hirveitä luukkuja, yäk.

Vierailija
50/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pizzeriä nykyään tekee itse pohjat? Ei ainakaan nämä meidän kulmilla olevat. Mietityttää vaan, että mistähän minä sitten maksan kun valmispohjalle heittävät ainekset eli eivät edes itse tee sitä. Yhtä hyvin voisin käydä kaupan pakastealtaalla. 

Via Tribunali on oma ehdotukseni. Tämän autenttisempaa pizzaa tuskin Suomesta löytyy.

On kyllä, et vaan tiedä.

Vierailija
51/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suomalaisia ammattimiehiä ei ainakaan pidä päästää mihinkään rakennustyöhön, josta haluaa hyvää laatua

Laatu on suhteellinen käsite. Suomalainen raksamies tekee aamudarrassa 60e tunti. Virolainen tekee 40e tunti with hoono soomi.

Jaa palkkasi viidellä, niin ollaan suurinpiirtein oikeassa luvussa.

Vierailija
52/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten mielestä parhaat tuotteet ovat.

Oltermanni juusto.

Juhlapöydän konvehdit.

Atrian Uunilenkki.

Suomalaiselle sanat "Paras" ja "Halvin" on sama asia.

Joo, ihankuin Suomessa ei valmistettaisi myös huippuluokan juustoja, suklaata ja makkaroita. Harvinaisen typerä lista. Jokaisessa kategoriassa löytyy kotimaisia huipputuotteita.

Suomalaisilta kysyttiin mikä on paras juusto. Vastaus oli Oltermanni.

Myös parasta konvehtia kysyttiin. Vastaus oli Juhlapöydän konvehti...

Ymmärsiköhän vastaajat että kysyttiin "Parasta".

Oliko vastausvaihtoehdot rajoitettu niihin eniten myyviin/saatavuudeltaan helpoimpiin eli suuryritysten tuotteisiin?

Oon itse törmännyt tuollaisiin äänestyksiin, eikä niissä koskaan ole niitä tuotteita mitkä itse koen parhaiksi ja joita yleensä ostan, useimmin laadukkaita vegaanisia (niche) suomalaisten pienyritysten tuotteita. Ei niitä tietenkään ole vaihtoehtona kun ei niitä juuri kukaan tiedä ja siksi käytä, saatavuus yleensä vaikea, hyvä jos jostain hyvinvarustellusta suuremman kaupungin hypermarketista saa sesonkina, ja mitä kauempana ollaan etelästä niin kauppias laittaa hintaan vähän enemmän lisää jotta kukaan ei varmasti kokeile. Niin sitten äänestän sitä yhtä ainoaa vegaanista suuryrityksen massatuote vaihtoehtoa parhaaksi vaikka syön sitä kohteliaisuutta vain tyyliin jos olen kutsuttu jonnekin ja se on ainoa tarjottava, tai usein jätän äänestämättä kun sitäkään vaihtoehtoa ei ole. 🤷

Haluaisin kuulla mitä suomalaiset kuluttaisivat jos saisivat valita vapaasti. Hinta, saatavuus ja sellaiset ostopäätökseen vaikuttavat seikat ignooraten. Pelkkä maku/mieltymys edellä.

Vierailija
53/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät eivät nykyään tiedä myytävistä tuotteista välttämättä juuri mitään. Kuluttaja voi olla tietoisempi, kuin myyjä

Vierailija
54/54 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bump

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi