Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle", eli se on täällä nyt

Vierailija
08.05.2026 |

Kaksi suomalaismatkailijaa on mahdollisesti altistunut hantavirukselle lentokoneessa Johannesburgissa, kertoo THL tiedotteessaan.

THL:n mukaan Suomessa asuvat matkustajat olivat 25. huhtikuuta lennolla

Johannesburgista Amsterdamiin. Lähdössä olleessa koneessa oli hetkellisesti myös yksi hantavirukseen sairastuttama matkailija.

THL:n mukaan suomalaismatkailijat ovat saapuneet Suomeen. THL on ollut heihin yhteydessä normaalien tartuntatautitorjunnan käytäntöjen mukaisesti. Matkustajat ovat oireettomia, ja heidät on ohjattu terveydenhuollon piiriin.

Hantavirus | THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011995849.html

Kommentit (639)

Vierailija
161/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Minulla on iltapäivästä alkaen tuntunut kurkku kipeältä ja sitten luen hantaviruksen mahdollisesti jo levinneen Suomeen. 

No todennäköisesti olin vain pukeutunut liian ohuesti kun sää näytti lämpimältä mutta tuuli. 

Hantavirus on niin tappava, että sen leviämistä olisi syytä pyrkiä rajoittamaan tosissaan. Mikään yhteiskunta ei kestä noin suurta kuolleisuutta, jos virus alkaa leviämään kunnolla. Tää on maailmanlopun virus. 

Minä olen ollut flunssassa maanantai-illasta saakka, tänään alkoi nuha ja Otrivin compia olen jo suihkutellut sieraimiin. Mutta minä olen Turussa ja kaukana hanttapullista. Tavallista kevätflunssaa tämä on, viime vuonna alkoi melkein kaksi ja puoli viikkoa aikaisemmin kuin tänä keväänä. Silloin flunssa kesti neljä viikkoa, miten käynee nyt? Hmmm. 

Vierailija
162/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Minulla on iltapäivästä alkaen tuntunut kurkku kipeältä ja sitten luen hantaviruksen mahdollisesti jo levinneen Suomeen. 

No todennäköisesti olin vain pukeutunut liian ohuesti kun sää näytti lämpimältä mutta tuuli. 

Hantavirus on niin tappava, että sen leviämistä olisi syytä pyrkiä rajoittamaan tosissaan. Mikään yhteiskunta ei kestä noin suurta kuolleisuutta, jos virus alkaa leviämään kunnolla. Tää on maailmanlopun virus. 

Kestää kyllä. Musta surmakin harvensi aika paljon populaa mutta aina jää porukkaa eloon. Pahimmassakin tapauksessa muutama jää mutta sitten pitää unohtaa tekoälyt yms. ja keskittyä maanviljelyyn hankkimaan ruokaa.

Eihän maailma oikeasti siihen loppuisi, jos 40% kuolee. Toki se vaikeuttaa asioita hetken, mutta vuosien jälkeen kaikilla selviytyjillä on taas hetken kivempaa. 

Maailma voisi itse asiassa olla terveempi paikka, jos olisi vain vähän alle viisi miljardia ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme me suostu rajoituksiin, 

emmekä myöskään rokotuksiin 👊

Kyllä me suostumme. Me pelastimme maailman viimeksikin! 🤩👍

Vierailija
164/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme me suostu rajoituksiin, 

emmekä myöskään rokotuksiin 👊

Minä taas ajattelin ottaa rokotteen, mutta tee sinä miten tykkäät.

Vierailija
165/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa! Olispa tauti kerrankin sellainen, että lääkkeistä ja rokotteista (joita ei ole) kieltäytyvät kupsahtaisivat heti. 

Päästään idiooteista (persuista) eroon kerralla! 

Minä otin koronarokotteen kolmesti. Sairastin kaksi rajua koronaa, vaikka olen niitä ihmisiä, joihin ei flunssat helposti tartu ja vielä kahden kuukauden sisällä, vuonna 2023. Jälkimmäiksen jälkeen on jäänyt helposti hengästyminen. Myös esimieheni otti rokotteet ja sairasti koronan. Hän on valitellut, että sen jälkeen on tullut limaa kurkkuun. Yksi alihankkijamme sairasti koronan saman vuoden joulukuussa. Hänellä meni puoli vuotta, ettei jaksanut juurikaan urheilla, entinen SM-tason jalkapalloilija ja aktiivinen liikkuja yhä.  Olen vakavasti sitä mieltä, että ne rokotteet oliva plaseboja.  

Ei olleet vaan ihan aitoa tavaraa jotka tuhoavat vastustuskyvyn. Tiedän monia ketä ei ottanut rokotetta, eivät saaneet koko tautia tai jos saivat niin se oli hyvin lievä. Puolestaan rokotteen ottaneet sairastelevat yhtä mittaa, myös itse kotona paljon rajumpi näillä.

Niin on sinun Valeuutisissasi, mutta ei todellisuudessa. Itse tiedän jopa 80-vuotiaita, jotka saivat 5 rokotusta, eivätkä ole sairastuneet.

Monet ovat myös ymmärtäneet väärin koronarokotuksen tarkoituksen. Useimmat luulevat, että rokotuksen tulee ehkäistä kaikki tartunnat, joten jos saa rokotuksesta huolimatta taudin, sitten uhotaan, että rokotus ei toimi. 

Ei näin. Rokotuksen on tarkoitus ehkäistä koronan vakavampi tautimuoto ja kuolema. Eli jos olet saanut rokotuksen ja sairastat kotona koronan, mutta et joudu sairaalaan hengityskoneeseen (etkä ole kuollut) rokotus on toiminut.

Ja toisaalta, ethän tiedä kuinka monta korona olisit sairastanut ilman rokotusta?  Esim. onhan mahdollista, että rokotuksen kanssa olet sairastanut taudin vain 1-3 kertaa, mutta ilman rokotusta olisit sairastanut koronan joka kevät ja syksy viimeisten 6 vuoden aikana. Sitähän ei voi testata. 

Lisäksi joillain ihmisillä on HLA-DQA2 -geeni, joka saattaa estää koronatartuntaa iskemästä. Tunnen itse kaksi n. 80-vuotiasta naista, joista kumpikaan ei ole sairastanut koronaa kertaakaan, vaikka ovat liikkuneet täysin normaalisti ihmisjoukoissa, sekä matkustaneet ulkomaille lukuisia kertoja. Ehkä heillä on juuri tuo geeniperimä tai sitten ovat sen ikäisiä, että ovat lapsena sairastaneet jonkun viruksen, jonka keho muistaa ja joka jotenkin suojaa myös koronalta. 

Vierailija
166/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on Euroopan kärjessä hantavirusinfektioiden määrässä. Vuonna 2016 löydettiin 1663 tartuntaa.[4]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hantavirukset

Pahemmastakin on selvitty 😅 

Vierailija
167/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa tulla vaan viruksia. Ei haittaa! Hallitus yrittää jo muutenkin tappaa kaikki, jotka ei ole miljonäärejä. 

Itken ilosta, kun kokoomuslaisten firmat kastuu. 

Vierailija
168/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Altistuminen ei vielä tarkoita, että on saanut tartunnan. Altistuminen tarkoittaa, että on ollut samassa tilassa sairastuneen kanssa. Eli riski on, vaikka se olisi tosi pieni.

Tällä hetkellä kaiken tietämyksen mukaan hantavirus (Andes) ei tartu samalla tavalla ihmisestä toiseen kuin vaikka Covid. Edellyttää hyvin läheisen ja pitkän kontaktin.

Ettäkö kaikki sairastuneet olisivat olleet läheisessä ja pitkässä kontaktissa sairastuneen kanssa? Jotenkin ei siltä vaikuta uutisten perusteella. 

Vierailija
169/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baariin pääseminenkö on se maailman tärkein asia? Paljon on baareja lopettanut ja nyt hanta-aikana menee loputkin kiinni. Kotona paras, lomamatkat jo peruttu

Vierailija
170/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa tulla vaan viruksia. Ei haittaa! Hallitus yrittää jo muutenkin tappaa kaikki, jotka ei ole miljonäärejä. 

Itken ilosta, kun kokoomuslaisten firmat kastuu. 

Minä myös🤭🤭

Vierailija
171/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat liikkuneet jo siellä ja täällä eli teoriassa tartunta voi olla jo sadoilla ihmisillä, oireet tulevat sitten joskus. Ja nämä uudet levittää lisää, tuhansia viikkojen päästä. Kuukauden päästä alkanee ruuhkat soteissa..ja se on siinä! 

Tv hantastradamus.

Vierailija
172/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tutkimusryhmää on jo tehnyt kauan rokotetta tähän. Eli en pelkää. 

Idiootit ei ota rokotetta, joten päästään niistäkin vihdoin? 

Vierailija
173/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos euroopan porukka lentelisi vaan euroopan maihin olisi nämä paskamaiden virustapaukset melko olemattomia. Kun väen vängällä pitää se perse raahata niihin aasian ja afrikan ylläripesäke maihin. MIKSI?!

Toisaalta, korona tuli meille Alpeilta hiihtolomalta lääkärin mukana. Toinen aloittaja tuli takaisin kotiin Italiasta. Eli Euroopasta hyvinkin. 

Kuka sen sinne Alpeille toi,ettei vain kiinalainen turisti. Suomen ensimmäinen k.potilas oli kiinalaisturisti Ivalossa. Kiinalaisten työläisten mukana (tekstiilitehtaat) k. levisi alunperin Italiaan.

Vierailija
174/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestää kyllä. Musta surmakin harvensi aika paljon populaa mutta aina jää porukkaa eloon. Pahimmassakin tapauksessa muutama jää mutta sitten pitää unohtaa tekoälyt yms. ja keskittyä maanviljelyyn hankkimaan ruokaa.

Eihän maailma oikeasti siihen loppuisi, jos 40% kuolee. Toki se vaikeuttaa asioita hetken, mutta vuosien jälkeen kaikilla selviytyjillä on taas hetken kivempaa. 

Maailma voisi itse asiassa olla terveempi paikka, jos olisi vain vähän alle viisi miljardia ihmistä.

Minä olen osallistunut niihin talkoisiin, en ikinä lisännyt populaa tähän kurjaan maailmaan. Kuka muu on, nostakoon kätensä ylpeänä ylös! 

Vierailija
175/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa! Olispa tauti kerrankin sellainen, että lääkkeistä ja rokotteista (joita ei ole) kieltäytyvät kupsahtaisivat heti. 

Päästään idiooteista (persuista) eroon kerralla! 

Ja se on kotimaassa pysyttelevää, ei matkustelevaa kohtaan "oikein" millä logiikalla? Mitä jos vain kiellettäisiin matkustelu, sillä ei ole mitään virkaa. Vain tavarakuljetukset ja hengentärkeät asiat

Vierailija
176/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on Euroopan kärjessä hantavirusinfektioiden määrässä. Vuonna 2016 löydettiin 1663 tartuntaa.[4]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hantavirukset

Pahemmastakin on selvitty 😅 

Kuohari auki! Puumala = Andes! Idiocracy rules!

Vierailija
177/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartuntatavat ovat olettamuksia, superlevittäjien kohdalla aiemmissa ryppäissä on tartuntaan riittänyt lyhyt kohtaaminen tai parin metrin päässä istuminen. Tämä ei ole kovin tunnettu virus käyttäytymiseltään ja aiemmat epidemian alut on saatu kuriin äärimmäisen tiukoilla ja pitkillä, yli kuukauden kestäneillä kaikkien altistuneiden karanteeneilla. Ja silti porukkaa on noissa kuollut isolla prosentilla.

Vähän turhan huolettomalta viranomaisten suhtautuminen nyt vaikuttaa..

Da da, Tatjana.

Sinä olet itse se Tatjana

Vierailija
178/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baariin pääseminenkö on se maailman tärkein asia? Paljon on baareja lopettanut ja nyt hanta-aikana menee loputkin kiinni. Kotona paras, lomamatkat jo peruttu

Baarien auki pysyminen (ja muutkin perusoikeudet) varmistetaan tarvittaessa aseellisesti 👊

Vierailija
179/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut flunssassa maanantai-illasta saakka, tänään alkoi nuha ja Otrivin compia olen jo suihkutellut sieraimiin. Mutta minä olen Turussa ja kaukana hanttapullista. Tavallista kevätflunssaa tämä on, viime vuonna alkoi melkein kaksi ja puoli viikkoa aikaisemmin kuin tänä keväänä. Silloin flunssa kesti neljä viikkoa, miten käynee nyt? Hmmm. 

Kaksi suommalaista on  palloillut täällä kohta kaksi viikkoa vailla huolta huomisesta. Ei ole kerrottu miltä paikkakunnilta. Ovat nyt kuulemma omaehtoisessa karanteenissa.  Joku tartuntataudeista ymmärtävä voisi ajatella, että kaksi viikkoa liian myöhään. Altistus tapahtunut siis 25.4.

Vierailija
180/639 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL ei edelleenkään tajua, miten nopeasti virukset siirtyvät lentokoneiden mukana maanosasta toiseen.

Korona ei opettanut näille pölvästeille yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi