Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Öisin emme käytä internettiä. Mutta oletko ollut ilman internettiä koko päivän eli 24 tuntia? Mitä tapahtui?

Vierailija
14.06.2024 |

Minkälaisia tuntemuksia kokemus herätti?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lomalla en välttämättä netissä käy edes uutisia lukemassa. 

Vierailija
2/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin olisin ollut ilman internetiä yli vuorokautta. Siitä on aivan varmasti yli viisi vuotta. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään tuntemuksia. On ollut muutakin tekemistä. 

Vierailija
4/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ja joskus viikkojakin. Se tapahtuu että netti rupeaa kyselemään salasanoja kaikesta ja tekemään tuplavarmistuksia kaikesta, kun sinne palaa tauon jälkeen. Joskus joutuu lataamaan ihan kaikki uudelleen.

Vierailija
5/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan meistä tulisi toimeen ilman vauvapalstaa?

Olin 2010-luvun alussa ensimmäisiä kertoja viikon pituisilla Hurtigruten-risteilyillä. Laivoilla oli erillinen huone jossa oli pari pöytäkonetta, ja niistä kävin tarkistamassa kerran vuorokaudessa sähköpostin. Minulla ei ollut silloin älypuhelinta, mutta ei sitä osannut kaivatakaan. Seuraavilla matkoilla netti toimi vain laivan kirjastossa, ja sinne menin läppärini kanssa. Nyt ei tulisi kuuloonkaan etteikö olisi verkkoyhteyttä myös hytissä.

Vierailija
6/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes öisin ilman internettiä. Monet kodin laitteet hyödyntävät nettiä. Meillä esimerkiksi pörssisähkö ja lämmitysjärjestelmä/varaaja sekä sähköauton latauslaite 'haistelee' halvimmat tunnit ja hyödyntää niitä.

Vierailija
7/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi Afrikan safarilla ei tullut nettiä käytettyä juuri laisinkaan. Kaksi viikkoa meni niin nopeasti juurikaan puhelinta käyttämättä. 

Vierailija
8/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuntemuksia sen pitäisi muka aiheuttaa, vieroitusoireitako? Ihme homma jos vuorokaudessa niitä tulee.

Aina löytyy muutakin tekemistä.

Vierailija
9/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä käytän internettiä öisinkin ja nimenomaan öisin yleensä viime hetkessä teen kaiken pakollisen koneella, mutta nukkuessa laitan wifin ja puhelimen pois päältä.

Välillä meen johonkin luontoon retkelle kans puhelin kiinni ilman verkkoja useammaksi päiväksi, se tekee aina hyvää ja palauttaa eri tavalla kuin vaikkapa leffan katsominen sohvalla tai joku muu tuollainen "rentoutuminen".

Ihan liikaa kyllä olen ruuduilla.

Vierailija
10/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo lomalla en välttämättä netissä käy edes uutisia lukemassa. 

Sivuhuomiona: internet tuhosi uutiset. Kaikki on nykyään klikkien narraamista. Tutkimusten mukaan uutisten lukeminen saa ihmiset vain ahdistumaan. Tarpeettoman epätiedon lukeminen on aivoille hyödytöntä pikaruokaa kuin rasvahampurilainen on hyödytöntä vatsalle. Tiedon hankkimiseen suosittelen internetissä asiaan vihkiytyneitä blogeja ja keskustelufoorumeja. Hitaat paperijulkaisut ovat edelleen toimivia.

Vierailija
11/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa vaeltaessa ei kaipaa Internettiä, eikä uutisia. Säätiedot selvitetään ennen vaellusta ja sen mukaan edetään ja vähän on tiedossa minkälaista säätä on tulossa seuraavalle viikolle. Ja jos vaellus kestää pitempään, silloin voi vaihtaa kuulumisia niiden kanssa, joilla on tuoreemmat tiedot säästä. Erämaassa ei kiinnosta vaikka Japani uppoasisi tai Moskova palaisi poroksi. Kyllä ne uutiset selviävät kun tulee takaisin arkeen.

Vierailija
12/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 24h on ihan älyttömän lyhyt aika olla ilman nettiä, kun tuosta ajasta on jo töissä ja sitten yöllä nukkuu. Periaatteessa kyse on vain muutamasta tunnista töiden jälkeen ja silloinkin voi olla harrastuksissa ja syödäkin pitää. Ei luulisi olevan vaikeaa olla ilman nettiä 24 tuntia. 

Vierailija
13/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisista vielä:

Uutisten ahdistavuus johtuu muuten niiden triviaalisuudesta.  Kaukana tapahtuvia asioita väänneltynä myyvään muotoon mutta asia jätetään auki. Uutinen ei jätä lukijalleen mitään lopullisuuden tuntua. Mutta ei hätää: sulavan jäätikköartikkelin lomassa mainostetaan bioroskapusseja ja ilmastonmuutosta vastaan taistelevia ehdokkaita. Uutisella, joka siis on aina triviaali eikä koske lukijan elämää, on viimein tarkoitus: alustaa lukijan mieli markkinointia varten. Uutinen luettuna on edelleen ilman ravintosisältöä mutta lukija haluaa ostaa jotain.  

Uutisille voi turvallisesti sanoa kiitos mutta ei kiitos. Osaamme tehdä osamme ympäristöystävällisyydessä itse ja osaamme valita aivan omat ehdokkaamme aivan itse kiitos vain.

Vierailija
14/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vaeltamassa eikä siellä ollut nettiä 10 päivään.

Vierailija
15/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä pärjää ihan ilman nettiä pitkätkin ajat.

Jotkin asiat menevät silloin ohi, mutta aivot saavat vastaavasti lepoa. Ei meidän ole tarkoitus olla koko ajan perillä kaikesta tai reagoida jokaiseen aloitusärsykkeeseen tai klikkiuutiseen.

Mutta se on meidän vanhemman sukupolven juttu, jotka eivät ole syntyneet älypuhelin kourassa, että pystytään tekemään muutakin kuin sopuleina kaiken seuraamista. 2000-luvulla syntyneillä on jo niin paha symbioosi älylaitteeseensa, että kyse on jo ihan toisesta ihmisrodusta kuin homo sapiens.

-winner-

Vierailija
16/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. En ole riippuvainen, voin olla ilman nettiä vaikka päiviä. 

Vierailija
17/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko ilman nettiä kesäisin ihan normaalia, voisin elää vaivatta kuukaudenkin ilman jos ei pitäisi palata töihin. Eläkkeellä menisi kuukausia ilman nettiä vaivatta joten sitä onnea odotellessa.

Vierailija
18/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netittömyys on ongelma lähinnä someriippuvaisille joten päättelee siitä? Riippuvuus pahimmillaan samaa luokkaa kuin alkoholisteilla ja pössynisteillä kuten palstan kannabisjankkaajalla.

Vierailija
19/19 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei koskaan ole ollut internettiä kotikoneessa tai puhelimessa, tätä kirjoitan kirjaston tietokoneella.

Ja syy on juurikin se, että jos olisi netti, olisin siellä koko ajan. Tunnin tai parin käyttöaika kirjaston koneella rajoittaa kivasti turhaa nettailua. Sosiaalisen median algoritmit on tahallisesti rakennettu mahdollisimman koukuttaviksi ja ihan tavallisen keskustelupalstan - kuten tämä - omiin viesteihin tykkäyksien saaminen tuottaa töräyksen dopamiinia, mikä on koukuttavaa.

En koe menettäväni mitään ja minulla onkin tallella sellainen "vanhanaikainen" kyky keskittyä asioihin pidempään, kuin tiktok-videon keston ajan. En omista myöskään televisiota ja kirjoja tuleekin luettua aika lailla. 

Lisäbonus: Olen saanut selville, ketkä ovat todellisia ystäviäni, sillä he jaksavat olla yhteydessä minuun, vaikka se vaatiikin soittamaan tai lähettämään tekstiviestin sen sijaan, että kommunikointi olisi somen tai viestipalvelun kautta. 

(En omista myöskään televisiota. Kotitietokoneella - rakennettu offline-koneeksi - pelaan äly- ja ammuskelupelejä ja katson kirjastosta lainattuja elokuvia ja tv-sarjoja.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän