Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta luokalta voi jättää kutsumatta synttäreille?

Vierailija
08.05.2026 |

Kyse kuudesluokkalaisista tytöistä. Luokalla on neljätoista tyttöä ja lapsi haluaa kutsua heistä 11 synttäreille. Onko ok vai ikävästi tehty? 

Pienempänä ollaan pidetty juhlat, joille kaikki luokan tytöt saivat kutsun. Kukaan muu luokkakaveri ei ole pitänyt vastaavia juhlia kaikille. Tämän kutsuttujen määrä vs poisjäävien pienen määrän ongelman vuoksi parina viime vuonna me ollaan joko jätetty juhlat kokonaan väliin tai juhlittu 1-2 bestiksen kanssa. 

Nyt lapsi haluaisi voida kutsua kaikki kaverinsa, mutta koska lapsi kuuluu useampaan porukkaan luokalla niin haaste tulee siitä, että kavereita on monta ja rajaaminen ei onnistu. Vain kolme jäisi kutsumatta luokan tytöistä. Näiden kolmen kanssa ei ole mitään erityistä riitaa, eivät vaan ole erityisen hyviä kavereita lapseni kanssa vaikka ei huonoissakin väleissä. Näistä kolmesta kaksi ei ole koskaan vuosien aikana kutsunut omaa lastani synttäreille. Yksi on kutsunut pienempänä (silloin kuin me pidettiin niitä koko luokan tyttöjen juhlia). 

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää, että koulussa tullaan toimeen ja otetaan kaikki mukaan. Vapaa-aika on kirjaimellisesti vapaa-aikaa. Sen saa viettää vapaasti. Ei ole kenenkään asia määrätä ketä pitää kutsua ja ketä ei. Äkkiä ollaan tilanteessa, että pitää kutsua koko pihapiirin lapset kun muuten Liisan äiti hermostuu. Pitää kutsua tanssiryhmä kokonaan jos Ada ja Olivia on kutsuttu ja tietysti koko luokka, koska muuten Kaisla-Emmin, Vivecan ja Disan äidit tulevat linjoja pitkin. Jokainen on vapaa päättämään itse juhlavieraansa. Muut opetelkoot joko käytytymään niin, että ystävyys on mielekästä tai opetelkoot ymmärtämään, että aina ei kaikki mene tasan. 

Ongelma on se että näistä synttäreistä puhutaan yleensä pitkään siellä koulussa, sekä ennen että jälkeen. Harrastus on ihan eri asia. 

Muistakaas edelleen, että kyse kuutosluokkalaisista eikä mistään pikkulapsista.

Ja väität että kuutosluokkalauset ei puhu synttäreistä, suunnitelmista etukäteen ja tapahtumista jälkikäteen? 

Vierailija
102/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että tuon ikäiselle järjestetään vielä kaverisynttäreitä, etenkin tuossa mittakaavassa. 

Öööö, miten niin? Nimen omaan kaverisynttäreitä pidetään vielä aikuisenakin. Sukulaissynttärit loppuu jossain vaiheessa - palatakseen sitten, kun täytetään 50 tai 70.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asenteet opitaan kotona.  En ymmärtänyt yhtään sitäkään äitiä, jonka poikalapsi sai päättää, ketkä sukulaisista eivät arvon juniorin juhliin päässeet.  Taisi olla enemmän äidin asenteet pelissä kuin lapsen.  Lapsi ei halunnut lapsia juhliinsa.  Mustasukkaisuuttaanko?

Herkkä mekkalalle. Halusi hiljaiset ja "fiksut" synttärit, jossa lautapelejeä. 3- ja 6-vuotiaat kirkuvat lapset ei hänelle käynyt. Hyväksyn täysin.

Vierailija
104/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen koulukiusaustapaus.  Juuri nämä kaikkitietävät erinomaiset vanhemmat mahdollistavat koulukiusaamisen.  Kai nyt aikuisen ihmisen pitää tajuta, miksi luokalta jätetään muutama tyyppi kutsumatta, ne kun juuri ovat niitä kiusattuja.  Mutta kun opettajat eivät tajua mitään.  Niin, eivät tajua, kun juhlat ovat jonkun kotona, etkä kutsuihin voi puuttua.  Tätä sitten jatkuu vielä lukiossakin.

Miten jotkut vapaa-ajan synttäribileetkin voidaan vierittää opettajan syyksi? Ei opettajat voi puuttua toisten vapaa-ajan tekemisiin mitenkään. 

Sitä juuri tarkoitinkin.  Kiusaaminen tapahtuu yleensä juuri koulun ulkopuolella, vaikka usein siitä syyllistetään opettajia.  Vanhemmat ovat kiusaamisessa mukana, koska he kuuntelevat lapsiaan ja uskovat kaiken, mitä nämä heille sanovat.  Ei luokasta voi rajata ulkopuolelle ketään, jos valtaosa kerran kutsutaan.  Onpa todella ikävää kuultavaa.  Juuri tuo ulkopuolelle jättäminen on sitä kiusaamista.  Ehkä sitten parempi näin, ties mitä kiusaamisen muotoja näissä bileissä keksittäisiin.

Eivät kaikki ihmiset tule keskenään toimeen. Koululuokkaan on ängetty kaikki maailman tyypit ja siellä istuvat tulevat murhaajat ja rikollisetkin. Itse tiedän esim. että osa lapsen luokkakavereista varastelee kaupoista. Ja omalta lapselta on pöllitty mm. uusi takki koulun naulakosta, samoin hänen parhaalta kaveriltaan. Ei me näitä tyyppejä kotiimme käsketä, vaikka joku loukkaantuisikin.

Et voi syyttää juuri näitä tyttöjä tai leimata vieraita tyttöjä rikollisiksi.  Kyse on nyt lapsista. 

Etkä sinä voi sanoa, että kaikki pitää aina kutsua, kun et tunne taustoja. 

En tietenkään voi, mutta jos luokka koostuu rikollisista, olisi ehkä hyvä keskustella opettajan kanssa, mitä voitaisiin yhdessä tehdä.  Sisäpiirisynttärit eivät vain mielestäni ole hyvä idea enää tässä iässä.

Meillä päin ainakin mitä nuoremmasta lapsesta kyse, sen isompi tarve on kutsua kaikki ja lapset on halunneetkin kutsua kaikki. Kun ikää tulee lisää, niin sisäpiirisynttäreiden tarve vaan kasvaa.

Vierailija
105/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi kutsua kaikkia tyttöjä. Ne kolme ei välttämättä edes tule

Siis olemme ainoa perhe joka on aiemmin kutsunut koko luokan tytöt. Täytyykö meidän jatkaa ikuisesti vaikka muut eivät niin toimi? 

Suomalaiset ja heidän vastavuoroisuutensa. Kunpa joskus joku jossain olisi pyyteettömästi hyvä, eikä aina vaatimassa vastapalveluksia. Voisitten edes hetken hillua upeudessanne, että te kuitenkin teette jotan oikein.

voihan se olla, ettei ne kaikki tytöt edes saa viettää synttäreitään, saati sitten kutsua ketään. Semmoisiakin perheitä on olemassa ja yleensä kyseessä on rahan vähyys tai aikuisten mielenterveysongelma. 

Vierailija
106/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsuisin kaikki, ikävää käytöstä jättää vain pari ulkopuolelle. Oma lapsi on kerran jätetty kutsumatta juhliin, johon koko muu luokka kutsuttiin. Ei kuulemma itse ollut kuin vähän harmissaan ja on nyt monta vuotta myöhemmin tuon synttärisankarin kanssa ihan hyvä kaveri, mutta minä tulen pitämään tuon kaverin vanhempia aina ja ikuisesti typerinä moukkina. 

Vierailija
107/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että tuon ikäiselle järjestetään vielä kaverisynttäreitä, etenkin tuossa mittakaavassa. 

Öööö, miten niin? Nimen omaan kaverisynttäreitä pidetään vielä aikuisenakin. Sukulaissynttärit loppuu jossain vaiheessa - palatakseen sitten, kun täytetään 50 tai 70.

toisaalta ihan kiva ei tarvitse mennä jonkun nirppanokan synttäreille ja ostaa lahjaa/antaa rahaa

Vierailija
108/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kutsuisin kaikki, ikävää käytöstä jättää vain pari ulkopuolelle. Oma lapsi on kerran jätetty kutsumatta juhliin, johon koko muu luokka kutsuttiin. Ei kuulemma itse ollut kuin vähän harmissaan ja on nyt monta vuotta myöhemmin tuon synttärisankarin kanssa ihan hyvä kaveri, mutta minä tulen pitämään tuon kaverin vanhempia aina ja ikuisesti typerinä moukkina. 

Kaikki sympatia lapsellesi, sinulle ei niinkään. Toivotaan, että pääset joskus yli ja katsot asioita positiivisemmin.

Vierailija
109/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just niin. Ketkä olikaan juhlimassa mun 18-vuotiaspäivänä. Kaverit vai sukulaiset? 8 kaveria, joista yksi sattui olemaan sukulainen. Arvatkaa moni noista oli entisiä luokkakavereitani? KUUSI! Eli valtaosa.

Vierailija
110/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudesluokkalaisilta on  kavereita myös esim. harrastusten kautta, kuinka isot synttärit aiotte pitää? 11 luokkalaista ja 10 muuta kaveria? Kai siihen joukkoon mahtuu myös ne loput luokan tytöt. Asia erikseen sitten miksei kutsuta lainkaan luokan poikia, onko oikeasti kaikki parhaat kaverit tyttöjä?

Vierailija
111/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko porukka lehdelle soittelemaan ja nuolemaan näppejään. Eikös se luokka hajoteta sitten 7 luokalla eli nyt syksyllä kumminkin.

Vierailija
112/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kutsuisin kaikki 6.luokan tytöt. Yläasteella porukka usein hajoaa vähän enemmän, mutta nyt tuossa olisi kaikki vielä kerran yhdessä. 

Ja tuosta 14 vain 3 kutsumattajättäminen on siinä ja siinä. Kutsuttuja on liikaa suhteessa kutsumattomiin. Ei voi jättää noin vähää ilman kutsua.

Vierailija
113/114 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sympatia lapsellesi, sinulle ei niinkään. Toivotaan, että pääset joskus yli ja katsot asioita positiivisemmin.

En minä sympatiaa tai ylipääsemistä tarvitse, kiitos vain. Elämääni ei millään tavalla vaikuta tai minua häiritse, jos joku toinen on ääliö. Tarkoitin vain sanoa, että noin toimivat vanhemmat eivät ehkä edes tajua, että se paljastaa heidän käytöstavoistaan jotain aivan olennaista, ja vaikutelmaa on todella vaikea muuttaa enää jälkikäteen. Ap:nkin kannattaa ehkä miettiä asiaa tältä kannalta. 

Vierailija
114/114 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön ketju. Synttäreille kutsutaan ketä sinne halutaan. Ei todellakaan kutsuta sellaisia, jonka kanssa ei olla tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan