Kuinka monta luokalta voi jättää kutsumatta synttäreille?
Kyse kuudesluokkalaisista tytöistä. Luokalla on neljätoista tyttöä ja lapsi haluaa kutsua heistä 11 synttäreille. Onko ok vai ikävästi tehty?
Pienempänä ollaan pidetty juhlat, joille kaikki luokan tytöt saivat kutsun. Kukaan muu luokkakaveri ei ole pitänyt vastaavia juhlia kaikille. Tämän kutsuttujen määrä vs poisjäävien pienen määrän ongelman vuoksi parina viime vuonna me ollaan joko jätetty juhlat kokonaan väliin tai juhlittu 1-2 bestiksen kanssa.
Nyt lapsi haluaisi voida kutsua kaikki kaverinsa, mutta koska lapsi kuuluu useampaan porukkaan luokalla niin haaste tulee siitä, että kavereita on monta ja rajaaminen ei onnistu. Vain kolme jäisi kutsumatta luokan tytöistä. Näiden kolmen kanssa ei ole mitään erityistä riitaa, eivät vaan ole erityisen hyviä kavereita lapseni kanssa vaikka ei huonoissakin väleissä. Näistä kolmesta kaksi ei ole koskaan vuosien aikana kutsunut omaa lastani synttäreille. Yksi on kutsunut pienempänä (silloin kuin me pidettiin niitä koko luokan tyttöjen juhlia).
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
14 tyttöä - päivänsankari =13 tyttöä. Ystävällisyydestä ja kohteliaisuudesta jätetään enemmistö kutsumatta, joten maksimissaan 6 kutsua tai sitten koko luokka.
Pääasia on, että kutsutut eivät luo enemmistöä.
Olemme aina kuttuneet kaikki tarhasta lähtien. Vain kerran jätettiin joku kaikkia kiusaava kuttumatta. Todella raakaa jättää muutama ilman kutsua.
Parempi olla kutsumatta ketään ja kehittää elämää muuhun kuin seurapiirikekkereiden ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi kutsua kaikkia tyttöjä. Ne kolme ei välttämättä edes tule
Siis olemme ainoa perhe joka on aiemmin kutsunut koko luokan tytöt. Täytyykö meidän jatkaa ikuisesti vaikka muut eivät niin toimi?
Sitä kutsutaan hyväksi tavaksi toimia.
Tyypillinen koulukiusaustapaus. Juuri nämä kaikkitietävät erinomaiset vanhemmat mahdollistavat koulukiusaamisen. Kai nyt aikuisen ihmisen pitää tajuta, miksi luokalta jätetään muutama tyyppi kutsumatta, ne kun juuri ovat niitä kiusattuja. Mutta kun opettajat eivät tajua mitään. Niin, eivät tajua, kun juhlat ovat jonkun kotona, etkä kutsuihin voi puuttua. Tätä sitten jatkuu vielä lukiossakin.
Vierailija kirjoitti:
Olet pitämässä bileet. Sellaiset kerran vuodessa bileet. Sitten mietit kaveriporukkaasi, että on se vähän liian iso. En mä pysty kutsuun kuin 10. Sitten sä kutsut 10 mieleisintä ja pidät hienot juhlat. Etkä edes surkuttele, koska tiputus seuraavaksi kivoimpaan tyyppiin on aika iso. Kuten siis tässä luokkatoverikuviossa ilmeisesti olisi.
Ei synttäreiden tarvitse olla mikään "kaikki pelaa" -tapahtuma vaan lapsen pitää ehdottomasti saada kutsua haluamansa.
Sama muutenkin synttäreissä. Mun 12-vuotias poika halusi kutsua "sukulaissynttäreihinsä" mummun, papan, tädin (joka myös kummi) sekä yhden sedän (josta hän tykkää koovasti). Yksi täti ei saanut kutsua eikä myöskään yksi eno, jolla pieniä lapsia, joista lapseni ei tässä vaiheessa kovasti pidä.
Kunnioitin lapseni toivettta, koska hänen juhlansa eikä mikään aikuisten sukutapaaminen.
Kutsutte ystävät ja sillä selvä. Ei joka asiassa voi aina kävellä varpaillaan ettei aina joku jossain loukkaannu. Eri asia olisi jättää yksi kutsumatta. Eikä nämäkään kerran ole kutsuneet, joten ei ole mitään vastavuoroisuudenkaan velvoitetta. Edes synttäreinään päivänsankarilla pitää olla oikeus juhlia oikeiden ystäviensä kanssa, eikä silloinkin velvollisuus ajatella ensisijaisesti muita. Välitunneilla ja muutoin koulussa ollaan kaikkien kanssa.
Lapsi päättää itse ketä kutsuu. Jos teille on ok järjestää juhlat 11 vieraalle, niin sitten se on se määrä. Kutsut laitatte muulla tavalla kuin suurielkeisesti koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pitämässä bileet. Sellaiset kerran vuodessa bileet. Sitten mietit kaveriporukkaasi, että on se vähän liian iso. En mä pysty kutsuun kuin 10. Sitten sä kutsut 10 mieleisintä ja pidät hienot juhlat. Etkä edes surkuttele, koska tiputus seuraavaksi kivoimpaan tyyppiin on aika iso. Kuten siis tässä luokkatoverikuviossa ilmeisesti olisi.
Ei synttäreiden tarvitse olla mikään "kaikki pelaa" -tapahtuma vaan lapsen pitää ehdottomasti saada kutsua haluamansa.
Sama muutenkin synttäreissä. Mun 12-vuotias poika halusi kutsua "sukulaissynttäreihinsä" mummun, papan, tädin (joka myös kummi) sekä yhden sedän (josta hän tykkää koovasti). Yksi täti ei saanut kutsua eikä myöskään yksi eno, jolla pieniä lapsia, joista lapseni ei tässä vaiheessa kovasti pidä.
Kunnioitin lapseni toivettta, koska hänen juhlansa eikä mikään aikuisten sukutapaaminen.
Aikuisilla voi olla vähän erilaiset valmiudet käsitellä ulkopuolelle joutumista kuin lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Eli parempi loukata hyviä kavereita ja jättää heidätkin pois ja arpoa ketkä 6 pääsee?
Alkuperäinen tilanne: 3 jää kutsumatta, eivät ole hyviä kavereita. Heitä saattaa harmittaa tai sitten ei.Ehdottamasi tilanne: kutsutaan 6 lasta, jätetään 5 yhtä hyvää kaveria kutsumatta jolloin heillä varmasti on paha mieli ja ovat ymmällään miksi eivät saa kutsua kaverinsa juhliin. Syy vain se, että niitä kolmea ei kaveria ei harmittaisi. Tämä on minusta tosi epäloogista, miksi lapsen pitää loukata hyviä kavereitaan ja enemmän lapsia kuin alkuperäisessä skenaariossa?
Luokalla on 15 tyttöä, lapseni ja 14 muuta.
Ap
12 on juhlissa, 3 ei. Mieti nyt itsekin. Aivan varmasti niistä kolmesta tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen koulukiusaustapaus. Juuri nämä kaikkitietävät erinomaiset vanhemmat mahdollistavat koulukiusaamisen. Kai nyt aikuisen ihmisen pitää tajuta, miksi luokalta jätetään muutama tyyppi kutsumatta, ne kun juuri ovat niitä kiusattuja. Mutta kun opettajat eivät tajua mitään. Niin, eivät tajua, kun juhlat ovat jonkun kotona, etkä kutsuihin voi puuttua. Tätä sitten jatkuu vielä lukiossakin.
Miten jotkut vapaa-ajan synttäribileetkin voidaan vierittää opettajan syyksi? Ei opettajat voi puuttua toisten vapaa-ajan tekemisiin mitenkään.
Kolme samasta porukasta kutsumatta on vähän siinä ja siinä. Voi olla, että kokevat jäävänsä ulkopuolelle. Kannattaa myös miettiä, miltä tuntuisi, jos oma.mn lapsen jostain porukasta kutsuttaisiin vaikka 8/11, olisiko ok jäädä ulkopuolelle?
Tämä missä pitää jotenkin ottaa kaikki huomioon on ihan pilallista. Ei ihan sama asia, mutta kerronpa tarinan omasta elämästä. Ollaan tosi läheisiä aikuisten sisarusten kanssa. Olin noin 25vee ja halusin pyytää siskoni (silloin 23) ja yhden veljeni (silloin 27) syömään luokseni. Minulla oli syyni toimia näin. Halusin jutella juuri heidän kanssaan.
Enkö mä sitten sen päivän aamulla (joskus klo11 ja syöminen alkoi klo16) kertonut äidilleni mitä illalla teemme. No en aavistanut mitään.
Klo15.50 äiti ajaa pihaan ja tulee yhden veljeni (silloin 19) kanssa. Sanoi heti, että itse ei aio jäädä, mutta ajatteli, että varmaan xxx myös haluaisi tulla syömään. No, ensinnäkin äiti lähti vasta 16.30 ja sitä veljeäni ei oltu kutsuttu.
En mä osannu silloin pitää päätäni, mutta silloin päätin, että minun yli ei koskaan enää mennä tällaisissa asioissa.
Tehkää ihmiset kuten haluatte! Jos teillä on hyvä tarkoitus...
Meillä lapset saavat kutsua kenet tahtovat. Lapsen luokalla on esim. yksi oppilas, joka tönii muita kuralätäkköön, ja keksii kaikkea ikävää kiusaa. Kerran kutsuimme hänet synttäreille muiden mukana, mutta lapsi sanoi, että se oli viimeinen kerta. Toista kertaa emme käske, ja tämä johtuu kaverin omasta käytöksestä.
Jos olisin ap, niin kutsuisin ne lapsen ystävät, jotka ovat lapselle läheisiä ja tärkeitä. Ei haittaa vaikka kolme tyttöä eivät kutsua saisikaan. Eiväthän luokan pojatkaan saa. Tietysti, jos ne kolme tyttöä ovat kivoja, niin voisin harkita kutsuvani luokan kaikki tytöt. Mutta mitään kiusaajia ei tarvitse kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Kolme samasta porukasta kutsumatta on vähän siinä ja siinä. Voi olla, että kokevat jäävänsä ulkopuolelle. Kannattaa myös miettiä, miltä tuntuisi, jos oma.mn lapsen jostain porukasta kutsuttaisiin vaikka 8/11, olisiko ok jäädä ulkopuolelle?
Kyse ei ole mistään samasta porukasta vaan koululuokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli parempi loukata hyviä kavereita ja jättää heidätkin pois ja arpoa ketkä 6 pääsee?
Alkuperäinen tilanne: 3 jää kutsumatta, eivät ole hyviä kavereita. Heitä saattaa harmittaa tai sitten ei.Ehdottamasi tilanne: kutsutaan 6 lasta, jätetään 5 yhtä hyvää kaveria kutsumatta jolloin heillä varmasti on paha mieli ja ovat ymmällään miksi eivät saa kutsua kaverinsa juhliin. Syy vain se, että niitä kolmea ei kaveria ei harmittaisi. Tämä on minusta tosi epäloogista, miksi lapsen pitää loukata hyviä kavereitaan ja enemmän lapsia kuin alkuperäisessä skenaariossa?
Luokalla on 15 tyttöä, lapseni ja 14 muuta.
Ap
12 on juhlissa, 3 ei. Mieti nyt itsekin. Aivan varmasti niistä kolmesta tuntuu pahalta.
Kyse oli kuudesluokkalaisista - ei kakkosluokkalaisista!!!
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Synttärit on yhtenä päivänä vuodessa. Ei ole liikaa pyydetty, että sen päivän saa viettää niiden kanssa, joiden kanssa haluaa.
Ei lasten synttärit voi olla mitään hyväntekeväisyystapahtumia, joissa pitää sietää henkilöitä, joista ei itse pidä vain, jotta joku josta ei pidä ei pahoittaisi mieltään. Synttärisankarin mielen sa pahoittaa, mutta muiden ei?
Ei lasten velvollisuus ole toimia toisten tukihenkilönä vapaa-ajallaan. Jos ei kemiat kohta, ei ne kohtaa. Eikä se yhteys pakottamalla synny. Ei se ole kiusaamista jos useampi jää kutsumatta. Enemmän kiusaamista on se, että edes synttäreitään ei saa viettää mieleistensä ihmisten seurassa, vaan joutuu silloinkin sietämään pakkokutsuttavia.
Mielestäni tuon ikäinen lapsi voi itse valita vieraansa. Kutsut lähetetään jossain muualla kuin koulussa.
Tässä ei olla kuitenkaan jättämässä vain yhtä ilman. Toki jos on tiedossa, että jotain ei koskaan kutsuta, niin siinä voisi vanhempi olla ohjaamassa.
Ei ainakaan omat lapset ole olleet milläsäkään vaikka eivät aina ole kutsuttuja, tajuavat kyllä ettei kaikki voi ja halua pitää jättijuhlia. Meidän lapset eivät ehkä edes menisi synttäreille, joiden sankarin kanssa eivät ole tekemisissä.
Tärkeintä on joka päivä olla toisille ystävällinen.
Ei kannata tehdä tällaisesta liian suurta asiaa. Kukaan ei koskaan pääse kaikkeen, sellaista elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ne on lapsen synttärit, ei mikään hyvesignaloinnin paikka. Meillä kutsutaan ne, jotka lapsi haluaa kutsua enkä minä mieti, kuka kutsui viime vuonna tai kuka ei kutsunut koskaan omille synttäreilleen tai jääkö joku kutsumatta. Päivänsankari päättää ja sillä selvä. Sama pätee silloinkin, kun ei saa kutsua jonkun synttäreille: totean, että kutsuja päättää, se pitää hyväksyä eikä tarvitse miettiä, että ei ole tarpeeksi hyvä kaveri tms., nyt meni näin.
Sen verran varmistan lapselta, että eihän kutsuttavissa ole ketään kiusaajaa, jota hän ei oikeasti juhliinsa halua, mutta joka kiristää kutsua ja tulee paikalle tuhoamaan juhlan. Näitäkin on nähty.
entä jos lapsesi on se kiusaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisilla voi olla vähän erilaiset valmiudet käsitellä ulkopuolelle joutumista kuin lapsilla.
On se noinkin. Mutta paljon on myös vanhempia, joille lapsen sukulaissynttärit on nimen omaan sukutapaamisia ja saatetaan jopa jyrätä lapsi ketä kutsutaan. "Kyllä se pitää kutsua, se on aina kutsuttu." "Leilalle tulee paha mieli, jos ei kutsutua".
"Äiti! Nämä on mun synttärit. Pidä sä omasi!"
Yllättävän paljon aikuisilla on tuollaisia juttuja, jotka ei ehkä ole ihan niin reiluja ja järkeviä..
Just näin, jos ei haluta kaikkia kutsua, niin sitten kutsutaan vain muutama - lähimmät kaverit. Silloin ei niille kutsumatta jääneille tule siitä ikävä fiilis, kuten aivan varmasti käy, jos heitä on vain muutama, sen jälkeen itsensä luokan hylkiöksi tunteva.