Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta luokalta voi jättää kutsumatta synttäreille?

Vierailija
08.05.2026 |

Kyse kuudesluokkalaisista tytöistä. Luokalla on neljätoista tyttöä ja lapsi haluaa kutsua heistä 11 synttäreille. Onko ok vai ikävästi tehty? 

Pienempänä ollaan pidetty juhlat, joille kaikki luokan tytöt saivat kutsun. Kukaan muu luokkakaveri ei ole pitänyt vastaavia juhlia kaikille. Tämän kutsuttujen määrä vs poisjäävien pienen määrän ongelman vuoksi parina viime vuonna me ollaan joko jätetty juhlat kokonaan väliin tai juhlittu 1-2 bestiksen kanssa. 

Nyt lapsi haluaisi voida kutsua kaikki kaverinsa, mutta koska lapsi kuuluu useampaan porukkaan luokalla niin haaste tulee siitä, että kavereita on monta ja rajaaminen ei onnistu. Vain kolme jäisi kutsumatta luokan tytöistä. Näiden kolmen kanssa ei ole mitään erityistä riitaa, eivät vaan ole erityisen hyviä kavereita lapseni kanssa vaikka ei huonoissakin väleissä. Näistä kolmesta kaksi ei ole koskaan vuosien aikana kutsunut omaa lastani synttäreille. Yksi on kutsunut pienempänä (silloin kuin me pidettiin niitä koko luokan tyttöjen juhlia). 

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ne on lapsen synttärit, ei mikään hyvesignaloinnin paikka. Meillä kutsutaan ne, jotka lapsi haluaa kutsua enkä minä mieti, kuka kutsui viime vuonna tai kuka ei kutsunut koskaan omille synttäreilleen tai jääkö joku kutsumatta. Päivänsankari päättää ja sillä selvä. Sama pätee silloinkin, kun ei saa kutsua jonkun synttäreille: totean, että kutsuja päättää, se pitää hyväksyä eikä tarvitse miettiä, että ei ole tarpeeksi hyvä kaveri tms., nyt meni näin.

Sen verran varmistan lapselta, että eihän kutsuttavissa ole ketään kiusaajaa, jota hän ei oikeasti juhliinsa halua, mutta joka kiristää kutsua ja tulee paikalle tuhoamaan juhlan. Näitäkin on nähty.

No me ollaan kyllä nuo kiusaamisjututkin hoidettu vanhempien ja asianosaisten lasten kesken niin, ettei ne ole vaikuttaneet synttärikutsuihin. Harvoin kai tuollaiset alakoululaiset mitään oikeita pahiksia vielä kuitenkaan ovat. Ainakin meillä ollaan istuttu yhdessä pöydän ääreen ja pidetty kasvatuskeskustelu ja puhuttu yhdessä, että miltä kenestäkin tuntuu ja että mikä on väärin. useimmiten se kiusaaminen on ollut vain ajattelemattomuutta, joskus ehkä jollain lapsella on ollut oman pahan olon oireiluakin, johon on sitten puututtu eri tavalla. Ei niistä kuitenkaan mitään suurempaa ainakaan ole kenellekään jäänyt hampaankoloon, vaan sitten on jatkettu eteenpäin. 

Joo. Minä en jaksa. Kutsumme ne kaverit, jotka osaavat käyttäytyä, ja jos ei osaa, niin se oli viimeinen kutsu. 

Vierailija
82/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin ratkaisuun tässä sitten päädytäänkään, niin komppaan tätä. ei kutsujen jakoa koulussa kaikkien silmien edessä.

itse muistan vieläkin kuin eilisen tällaisen tilanteen elämästäni. Vaihdoin koulua kolmannella luokalla ja sehän riitti jo vallan mainiosti kun ilmestyin  siinä vaiheessa uutena kun kaikilla oli jo kaveripiirit ja minä olin sairaalloisen ujo ja omasin ei-suomalaisen sukunimen, ei muuta tarvittu ja olin syrjitty ja kiusattu.

luokallani oleva tyttö piti synttärit ja jakeli kutsuja kaikille muille tytöille paitsi minulle. olin jo saanut , tiedättehän, sellaisen leiman että kun päätetään että tuo ja tuo on nyt kiusattavien ja epäsuosittujen  listalla niin se leima oli ja pysyi ja ellei luokasta löydy niitä ns kaikkien kaveri-tyyppiä olevia niin massasyrjiminen  on taattu.

siinä sitten tyttö huomasi että minä ainoana jäin ilman kaikkien silmien edessä  ja yritti vaikeana selittää että unohtui minun kutsukorttini kotiin. tyttö ei ollut luokkani koviksia mutta massan mukana meneviä joten tuo tekosyy esitettiin vielä sellaisella vaikealla äänellä, selkeästi viestittäen että en minä sinua voi kutsua kun et ole mitenkään suosiossa.

no, meni vähän jaaritteluksi mutta näinkin pieni asia jää pienen lapsen muistiin ja näin kypsällä iällä välillä muistuu nuo ajat mieleen. 

vertailun vuoksi, pari vuotta myöhemmin toinen tyttö piti halloween-bileet ja kutsui koko luokan , myös minut, joka oli ihan mukava yllätys.

siispä, kaikkien kutsumisesta jää kaikille hyvä mieli, mutta ymmärrän jos sitä ei haluta tehdä ja juhlat halutaan vain vaikkapa niille oikeasti omille kavereille. sekin on enemmän kuin ok. mutta jos jää selkeästi yksi tai kaksi pois esim edellä mainitsemieni syiden perusteella, on tilanne vähän kinkkisempi.

jos välttämättä haluaa jättää vain muutaman pois, oli syy mikä hyvänsä, niin ehdottomasti hyvä neuvo on juuri tämän viestin alkuperäinen lainaus: kutsut voi jakaa myös hienovaraisesti ettei tieten tahtoen mieltä pahoiteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kutsuu parhaat kaverinsa (1-4) ja siinä se. 

Lapsi ei osaa sanoa ketkä on 4 parasta kaveria. Miten ehdotatte, että ne valitaan? Tosi loukkaavaa joutua arvottamaan hyviä kavereitaan tai sitten joutuu jättämään pois just niitä hiljaisempia, jotka ei niin kuulu porukoihin tiiviisti (mutta ovat silti lapseni kavereita). Pienestä porukasta, kun ei voi jättää yhtä pois. 

Lapsi ei halua loukata ketään hyvää kaveriaan jättämällä kutsumatta, tämän vuoksi viime vuonna ei pitänyt juhlia ja sitä ennen kutsui vain yhden yökylään. Lapsi on harmissaan, kun tämän saman ongelman vuoksi ei ole voinut pitää juhlia sen jälkeen, kun lopetettiin kaikkien kutsuminen.

Mun toinen lapsi on tällainen kaikkien kaveri ja sitten on vaan järjestetty niin, että voidaan pitää isot juhlat. Sulkee pois yökyläsynttärit ja jotkut kalliit aktiviteetit, mutta elämä on. 

Vierailija
84/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että tuon ikäiselle järjestetään vielä kaverisynttäreitä, etenkin tuossa mittakaavassa. 

Vierailija
85/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen koulukiusaustapaus.  Juuri nämä kaikkitietävät erinomaiset vanhemmat mahdollistavat koulukiusaamisen.  Kai nyt aikuisen ihmisen pitää tajuta, miksi luokalta jätetään muutama tyyppi kutsumatta, ne kun juuri ovat niitä kiusattuja.  Mutta kun opettajat eivät tajua mitään.  Niin, eivät tajua, kun juhlat ovat jonkun kotona, etkä kutsuihin voi puuttua.  Tätä sitten jatkuu vielä lukiossakin.

Miten jotkut vapaa-ajan synttäribileetkin voidaan vierittää opettajan syyksi? Ei opettajat voi puuttua toisten vapaa-ajan tekemisiin mitenkään. 

Sitä juuri tarkoitinkin.  Kiusaaminen tapahtuu yleensä juuri koulun ulkopuolella, vaikka usein siitä syyllistetään opettajia.  Vanhemmat ovat kiusaamisessa mukana, koska he kuuntelevat lapsiaan ja uskovat kaiken, mitä nämä heille sanovat.  Ei luokasta voi rajata ulkopuolelle ketään, jos valtaosa kerran kutsutaan.  Onpa todella ikävää kuultavaa.  Juuri tuo ulkopuolelle jättäminen on sitä kiusaamista.  Ehkä sitten parempi näin, ties mitä kiusaamisen muotoja näissä bileissä keksittäisiin.

Eivät kaikki ihmiset tule keskenään toimeen. Koululuokkaan on ängetty kaikki maailman tyypit ja siellä istuvat tulevat murhaajat ja rikollisetkin. Itse tiedän esim. että osa lapsen luokkakavereista varastelee kaupoista. Ja omalta lapselta on pöllitty mm. uusi takki koulun naulakosta, samoin hänen parhaalta kaveriltaan. Ei me näitä tyyppejä kotiimme käsketä, vaikka joku loukkaantuisikin.

Et voi syyttää juuri näitä tyttöjä tai leimata vieraita tyttöjä rikollisiksi.  Kyse on nyt lapsista. 

Vierailija
86/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen koulukiusaustapaus.  Juuri nämä kaikkitietävät erinomaiset vanhemmat mahdollistavat koulukiusaamisen.  Kai nyt aikuisen ihmisen pitää tajuta, miksi luokalta jätetään muutama tyyppi kutsumatta, ne kun juuri ovat niitä kiusattuja.  Mutta kun opettajat eivät tajua mitään.  Niin, eivät tajua, kun juhlat ovat jonkun kotona, etkä kutsuihin voi puuttua.  Tätä sitten jatkuu vielä lukiossakin.

Miten jotkut vapaa-ajan synttäribileetkin voidaan vierittää opettajan syyksi? Ei opettajat voi puuttua toisten vapaa-ajan tekemisiin mitenkään. 

Sitä juuri tarkoitinkin.  Kiusaaminen tapahtuu yleensä juuri koulun ulkopuolella, vaikka usein siitä syyllistetään opettajia.  Vanhemmat ovat kiusaamisessa mukana, koska he kuuntelevat lapsiaan ja uskovat kaiken, mitä nämä heille sanovat.  Ei luokasta voi rajata ulkopuolelle ketään, jos valtaosa kerran kutsutaan.  Onpa todella ikävää kuultavaa.  Juuri tuo ulkopuolelle jättäminen on sitä kiusaamista.  Ehkä sitten parempi näin, ties mitä kiusaamisen muotoja näissä bileissä keksittäisiin.

Eivät kaikki ihmiset tule keskenään toimeen. Koululuokkaan on ängetty kaikki maailman tyypit ja siellä istuvat tulevat murhaajat ja rikollisetkin. Itse tiedän esim. että osa lapsen luokkakavereista varastelee kaupoista. Ja omalta lapselta on pöllitty mm. uusi takki koulun naulakosta, samoin hänen parhaalta kaveriltaan. Ei me näitä tyyppejä kotiimme käsketä, vaikka joku loukkaantuisikin.

Et voi syyttää juuri näitä tyttöjä tai leimata vieraita tyttöjä rikollisiksi.  Kyse on nyt lapsista. 

Etkä sinä voi sanoa, että kaikki pitää aina kutsua, kun et tunne taustoja. 

Vierailija
87/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme

Vierailija
88/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenteet opitaan kotona.  En ymmärtänyt yhtään sitäkään äitiä, jonka poikalapsi sai päättää, ketkä sukulaisista eivät arvon juniorin juhliin päässeet.  Taisi olla enemmän äidin asenteet pelissä kuin lapsen.  Lapsi ei halunnut lapsia juhliinsa.  Mustasukkaisuuttaanko?

Vierailija
89/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä sinä voi sanoa, että kaikki pitää aina kutsua, kun et tunne taustoja. 

En tietenkään voi, mutta jos luokka koostuu rikollisista, olisi ehkä hyvä keskustella opettajan kanssa, mitä voitaisiin yhdessä tehdä.  Sisäpiirisynttärit eivät vain mielestäni ole hyvä idea enää tässä iässä.

Vierailija
90/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajan voi jättää kutsumatta, mutta muuten kutsutaan kaikki tai vain muutama paras kaveri.

Vierailija
91/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajan voi jättää kutsumatta, mutta muuten kutsutaan kaikki tai vain muutama paras kaveri.

Onko tälle joku ikäraja? Aika harva vanhempi puuttuu teinien juhliin.

Vierailija
92/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi kutsua kaikkia tyttöjä. Ne kolme ei välttämättä edes tule

Olet pitämässä bileet. Sellaiset kerran vuodessa bileet. Sitten mietit kaveriporukkaasi, että on se vähän liian iso. En mä pysty kutsuun kuin 10. Sitten sä kutsut 10 mieleisintä ja pidät hienot juhlat. Etkä edes surkuttele, koska tiputus seuraavaksi kivoimpaan tyyppiin on aika iso. Kuten siis tässä luokkatoverikuviossa ilmeisesti olisi.

Ei synttäreiden tarvitse olla mikään "kaikki pelaa" -tapahtuma vaan lapsen pitää ehdottomasti saada kutsua haluamansa.

Sama muutenkin synttäreissä. Mun 12-vuotias poika halusi kutsua "sukulaissynttäreihinsä" mummun, papan, tädin (joka myös kummi) sekä yhden sedän (josta hän tykkää koovasti). Yksi täti ei saanut kutsua eikä myöskään yksi eno, jolla pieniä lapsia, joista lapseni ei tässä vaiheessa kovasti pidä.

Kunnioitin lapseni toivettta, koska hänen juhlansa eikä mikään aikuisten sukutapaaminen.

Aikuisilla voi olla vähän erilaiset valmiudet käsitellä ulkopuolelle joutumista kuin lapsilla.

Mutta on myös lapset paljon avarakatseisempia, kun saattavat ajatella, että mä kutsun nämä eikä kenellekään tule paha mieli. Ei mullekaan tulisi. Aikuinen taas ajattelee monesti liian monimutkaisesti, että joku aikuinen sukulainen voi loukkaantua. Sanon, että lapset ovat monesti todella sinut eri tilanteiden edessä, aikuiset ei välttämättä olekaan.

Joo sellainen lapsi ajattelee noin, joka ei itse ole koskaan ollut syrjitty. 

Sellainen lapsi ja sellainen vanhempi, joka ei itse ole koskaan ollut se vähiten suosittu, joka jätetään ulkopuolelle. 

Vierailija
93/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankuti jankuti Ootko autisti ap!?

Trolli se on.

Vierailija
94/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on isompi ongelma jättää läheisiä kavereita kutsumatta, kuin jättää kutsumatta ne, joiden kanssa ei muutenkaan vietä aikaa. 

Vierailija
95/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hyvin harva aikuinen ihminen tunnistaa koulukiusaamisen muodot.  Usein aikuiset ovat mukana kiusaamisessa, vaikka eivät sitä lainkaan huomaa.  Esimerkiksi haukkumanimet tarttuvat omien lapsien puheenparresta, eikä sitten lainkaan ymmärretä. ettei  luokalla oleva lapsi pidä nimestä, jolla häntä kutsutaan.  Muistan tapauksen, jossa kiusattu valittiin aina luokan puheenjohtajaksi.  Kukapa olisi uskonut, että kyse oli kiusaamisesta.  Kiusattujen syyksi voidaan myös panna monenlaisia pahantekoja ja varkauksia syntipukkityyliin.  Kun kaikki valehtelevat, on vaikea puolustautua.  Onhan näitä, mutta tämä syrjintä on juuri tyypillistä tyttöjen parissa.

Vierailija
96/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös mahdollista, että lapsia syrjitään heidän etnisen  taustansa vuoksi.

Vierailija
97/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää, että koulussa tullaan toimeen ja otetaan kaikki mukaan. Vapaa-aika on kirjaimellisesti vapaa-aikaa. Sen saa viettää vapaasti. Ei ole kenenkään asia määrätä ketä pitää kutsua ja ketä ei. Äkkiä ollaan tilanteessa, että pitää kutsua koko pihapiirin lapset kun muuten Liisan äiti hermostuu. Pitää kutsua tanssiryhmä kokonaan jos Ada ja Olivia on kutsuttu ja tietysti koko luokka, koska muuten Kaisla-Emmin, Vivecan ja Disan äidit tulevat linjoja pitkin. Jokainen on vapaa päättämään itse juhlavieraansa. Muut opetelkoot joko käytytymään niin, että ystävyys on mielekästä tai opetelkoot ymmärtämään, että aina ei kaikki mene tasan. 

Ongelma on se että näistä synttäreistä puhutaan yleensä pitkään siellä koulussa, sekä ennen että jälkeen. Harrastus on ihan eri asia. 

Muistakaas edelleen, että kyse kuutosluokkalaisista eikä mistään pikkulapsista.

Vierailija
98/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi päättää itse ketä kutsuu. Jos teille on ok järjestää juhlat 11 vieraalle, niin sitten se on se määrä.  Kutsut laitatte muulla tavalla kuin suurielkeisesti koulussa.

Lapsi päättää ja lapsi kiusaa.  Aikuisen asia on selittää, että ala-asteen luokka on yhteisö, ei mikään ystäväpiiri, josta voi mielivaltaisesti tiputtaa pari epäsuosittua pois.  Ilman koulua ja luokkaa ei näitä muitakaan ystäviä olisi.  Vanhaan hyvään aikaan näitä ystäviä kutsuttiin luokkatovereiksi.  Kaikille niille äideille, jotka sanovat, että lapsi päättää, lapsen juhla, sanoisin, että kukahan sen juhlan järjestää ja maksaa.  Opettakaa nyt jotain tapoja lapsillenne ja seuratkaa, millainen käytös näillä juhlien keskipisteillä oikeastaan  lopultakin on.

Nythän moni sekoittaa täällä luokkasynttärit ja kaverisynttärit. Mä ymmärsin ainakin aloituksesta, että tämä  kutsuu nämä tytöt nimen omaan kavereina eikä luokkakavereina synttäreilleen.

Joskushan lapsen ainoat kaverit ovat luokkakavereita. Tai aika monestikin, koska naapurustot ovat nykyään pieniä ja jos vaikka asuu vähänkään sivummassa voi olla, että ei ole kuin yksi kaveri naapurista ja ei olisi ihme vaikka hänkin olisi samalla  luokalla.

Vierailija
99/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös mahdollista, että lapsia syrjitään heidän etnisen  taustansa vuoksi.

Ei meillä ainakaan, kun lasten parhaat kaverit ovat Turkista, Kiinasta, Sri Lankasta, toki joukko ihan suomalaisiakin lapsia. Silti en kutsuisi meille ketään, joka ei ole lapsen kaveri.

Vierailija
100/114 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä lopuissa on vikana, kun heitä ei voi kutsua? Veikkaanpa, että liian ujoja ja hiljaisia ja juuri niitä ”ei-suosittuja”. 

Että tällanen toiminta ärsyttää.

Ärsyynnyit juuri omasta kelastasi. AP ei puhunut mitään tuommoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi