Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?

Vierailija
08.05.2026 |

Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä. 
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita. 

Kommentit (453)

Vierailija
21/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjanpoiminta ja pakastaminen ja pakkosyöminen pakastimesta ovat täysin järjettömiä, turhia tärkeilyhommia.

Viestisi on turha ja tärkeilevä.

Osui ja upposi.

Vierailija
22/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan joka päivä TV:stä iltauutiset klo 20:30. Saunaan mennään lauantaina klo 19:00. Tilataan paperisanomalehti kotiin. Juodaan kahvia ja syödään pullaa - osallistutaan toritapahtumiin, jos saa kahvia ilmaiseksi ja kauppoihin mennään, jos on kahvitarjoilu. Kulutetaan joutoaikaa kirpputoreilla. Jutellaan höpinöitä lähikaupan kassahenkilön kanssa. Kesällä on aina hattu tai lippalakki päässä, ettei saa auringonpistosta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteita pelätään ja sokeria pahuksutaan. Mutta itse tehtyihin mehuihin, hilloihin ja leivonnaisiin saa sokeria hölvätä niin paljon kuin saa vaan mahtumaan. Silloin sokeri on vain terveellistä.

Vierailija
24/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sulla yksinkertaisen ongelmat, ap.

Miten tästäkin voi saada herneen nenään?

Lukemalla aloituksen, joka on vittuilua. Ap ei kunnioita vanhempiaan.

Vierailija
25/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo aivan järjetöntä vanhojen elämä, toista se teillä nuorilla. Miksi vaivautua töitä tekemään tai kaupassa käymään, omppuja kerämään ja leipomaan. Makoillaan sängyssä,  raahaudutaan ruokajnoihin ja raportoidaan tänne kuinka saatiin taas pelkkää paskaa. 

Onkohan pinna nyt pikkasen kireällä? Ei tämä kritiikkiä ollut, vaan kummallisia tapoja nuoren näkökulmasta.
Minä ainakin ennemmin käytän aikani liikuntaan retkeillessä enkä halua pysähtyä poimimaan marjoja muutamaa enempää. Miksi tämä on niin tärkeä ja jopa pakonomainen tarve pakastaa kaikkea mahdollista? 

Vierailija
26/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauheeta, mä teen saman mansikkarumban joka kesä itsekin jo pian 30 vuotta.

N55

Vierailija
27/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloinen kiinnostus sähkön hintaan ja sähkösopimuksiin, sekä maaninen tarve sammutelle minimaasen virrankulutuksen LED-valaisimia.

Vierailija
28/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sinulla on aika isot ongelmat elämässäsi jos näet tässä vittuilua.

Vierailija
29/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mausteita pelätään ja sokeria pahuksutaan. Mutta itse tehtyihin mehuihin, hilloihin ja leivonnaisiin saa sokeria hölvätä niin paljon kuin saa vaan mahtumaan. Silloin sokeri on vain terveellistä.

Tää sokerin käyttö on kyllä ihmeellisen höveliä. Pullan päälle hilloa ja lapsille tarjoillaan mehua. Isälläni mehu on jopa janojuoma, ja ihmettelee, miksi verensokeri on koholla.  Varsinaista sokeria ei lisää mihinkään, vaan just sitä hilloa tms.

Vierailija
30/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjanpoiminta ja pakastaminen ja pakkosyöminen pakastimesta ovat täysin järjettömiä, turhia tärkeilyhommia.

Minä marjastan ja eläkkeelle on matkaa vielä 30 vuotta. Metsässä rentoutuu ja saa samalla hyötyliikuntaa. Minua ei tarvitse pakottaa syömään marjoja pakastimesta talven aikana, koska rakastan marjoja.

Jos joku loukkaantuu marjastamisestani ja marjojen pakastamisesta, niin siinäpähän sitten loukkaantuu. 

Vierailija
31/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko. Mun äiti on jo 70v, mutta painaa edelleen töitä joka päivä vähintään 6 tuntia, siis myös viikonloppuisin. Kuulemma kuolema saa laiskan ihmisen kiinni.

Tavallaan hän on oikeassa, ihminen joka tekee ja liikkuu pysyy paremmassa kunnossa, jos jää laakereilleen makaamaan on pian liikuntakyvytön ja helppo saalis kuolemalle.

Vierailija
32/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoiselta kuulostaa, itse en ole koskaan moisiin törmännyt, ehkä keksittyjä?

Vierailija
33/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa minkä tunnistan itsessäni on marjojen  keruu ja pakastus. Niitä kun kuluu kilotolkulla joka kuukausi esim smoothieen tai tuorepuuroon, marjarahkaan ja leipomuksiin. Hillotkin teen itse koska haluan paremman marjakoostumuksen ja vähemmän sokeria. Kelpaa nuorisollekin kun tulevat käymään.

Samoin sienet, ai että kun kanttarelli- tai suppissoosi maistuu talvellakin hyvältä!!

Säästöäkin tulee ehkä muutama satanen per vuosi

Vierailija
34/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sinulla on aika isot ongelmat elämässäsi jos näet tässä vittuilua.

Ap vittuilee, ei se sen kummallisempaa ole. Noudatapa sinäkin vain ajatusta "leben und leben lassen".

Vierailija
35/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen käyttöpäivän ohittaneiden ruokien säilytys. Appiukko vaihtaa autonsa uuteen malliin joka vuosi, mutta ei raaski heittää jääkaapista pois vanhaksi mennyttä maitoa. Se on kuulemma tuhlausta. 

Vierailija
36/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan voi lämmittää vain virallisina saunapäivinä, jotka ovat keskiviikko ja lauantai. Edes mökillä ei saa lämmittää muina päivinä. 

Vierailija
37/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä marjastan ja eläkkeelle on matkaa vielä 30 vuotta. Metsässä rentoutuu ja saa samalla hyötyliikuntaa. Minua ei tarvitse pakottaa syömään marjoja pakastimesta talven aikana, koska rakastan marjoja.

Jos joku loukkaantuu marjastamisestani ja marjojen pakastamisesta, niin siinäpähän sitten loukkaantuu. 

Eipä täällä taida kukaan olla loukkaantunut, paitsi joku takakireä boomeri :D

Vierailija
38/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkeikäinen" on tosi laaja käsite, ja joukkoon mahtuu monen aikakauden ihmisiä.

Vierailija
39/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko. Mun äiti on jo 70v, mutta painaa edelleen töitä joka päivä vähintään 6 tuntia, siis myös viikonloppuisin. Kuulemma kuolema saa laiskan ihmisen kiinni.

Vai niin. Aloin vähentää työntekoa jo viisikymppisenä ja viisvitosena tuli onnenpotku, eläkeputki, firma halusi eroon kokeneista mutta parempipalkkaisista ammattilaisista. Olen laiska töitä tekemään, mieluummin harrastelen omia aikojani. Näitä työn sankareita ihmettelen. Ja joku kehuu että " jonkunhan nää työt on tehtävä"... mitä pskaa. Mieluummin annan työni nuorille, ne tarvii rahaa. Marjanpoiminta tai kalastus taas menee harrastuksena, itse kasvatan perunani ja porkkanani mökillä ja sienessä käyn, saa tuoreet ja maukkaat luomutuotteet ja siellä mökillä käyn koko ajan muutenkin. Olisiko sitten parempi kaikkien vaan pysyä neljän seinän sisällä olla harrastamatta yhtään mitään jos kaikki hinnoitellaan... mitä niillä rahoilla sitten pitäisi tehdä? Ostan myös marjani pakasteina koska en viitsi niitä itse keräillä, kerätkööt muut ja tienaahan ne sillä. 

Vierailija
40/453 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän rytmittäminen uutisten mukaan. Muuten vain ollaan ja möllötetään, mutta kaikki uutislähetykset täytyy katsoa.

Nuorilla :  PAKKO RIIPPUVUUS KÄNNYKÄSTÄ, SOMESTA 

Ehkä suihkussa ja saunassa käyminen  kohta   j ä ä   heiltä  kokonaan pois 🤣

Kun  vielä  ei oo sellaist veden kestävää kännykkää kehitelty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä