Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ministeri Wille Rydman sektion maksukorotuksista: "Aika pienellä todennäköisyydellä osuisi omalle kohdalle"

Vierailija
08.05.2026 |

Ministeri Wille Rydman (ps) vastasi eilen 7.5. kyselytunnilla edustaja Hilkka Kempille (kesk), joka kysyi synnytysten maksukorotuksista. Hallitus nostaa synnytyksen asiakasmaksuja. Jatkossa sektio saattaa maksaa 260 euroa ja synnytys jopa tuhat euroa, Kemppi sanoo. Kemppi kysyy, eikö edes hätäsektion voisi rajata korotusten ulkopuolelle. Rydman vastaa: "Aivan sellaista maksukuormaa, jota edustaja kuvailee, niin aika pienellä todennäköisyydellä osuu omalle kohdalle." Kohdassa 44,44 min jäljellä. 

https://areena.yle.fi/1-75860762

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa lapsensaanti ja ilmeisesti terveydenhuolto yleensäkin siis turvataan taloudellisesti niille, joille tällaiset maksut eivät tunnu missään ja niille, jotka ovat niin köyhiä, että terveydenhuollon maksut korvataan toimeentulotuesta. Kaikille muille tällä välillä taloudelliset riskit lisääntyvät. Suomi nousuun!

Ja sellaisille, jotka ovat paperilla toimeentulotukikelpoisia.

Itse olen päätynyt tuohon, koska terveys ja työllistyminen vaihtelevat niin paljon, että on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että olen taas jossain vaiheessa toimeentulotukiluukulla. Entinen kumppanini olisi halunnut muuttaa virallisesti yhteen, mutta kun kerroin, mitä se tarkoittaisi taloudellisesti minulle ja hänelle, tajusi, että se ei ole hyvä idea varsinkaan, jos minun sairastelut ja työttömyys sattuvat samalle ajanjaksolle.

Joo, jos ei varmasti tiedä vaurastuvansa, niin kannattaa sitten pysytellä köyhänä. Tosi kannustavaa, hei! Maamme menestys on tällä reseptillä taattu.

Vierailija
62/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonni synnytyksestä on pieni hinta ja siihen on 9kk aikaa säästää kahden aikuisen. Jos varaa ei ole, sen maksaa sossu harkinnanvaraisena toimeentulotukena. Maksukattoonkin tuo menee, tulee katto kerralla täyteen. Olen nainen ja synnyttänyt kiireellisellä sektiolla. 

Miksi sitten veroja kerätään jos niiden vastineeksi ei saa kohta enää mitään? Tämä hallitus on aivan uskomattoman röyhkeä, vie ihmisiltä palvelut mutta ei tosiasiallisesti alenna verotusta että voitaisiin maksaa sitten itse. 

Minä mietin ihan samaa: miksi maksamme veroja, jos kaikesta pitää maksaa erikseen? Ja miksi pitää olla miehillä yleinen asevelvollisuus, jos hyvinvointiyhteiskunnasta ei pidetä kiinni? USAn ihailijoiden kannattaisi muistaa, millainen maa se on: kaikesta pitää tosiaan maksaa, mutta rikkaat saavat maksaa myös turvallisuudestaan ja sotilaatkin ovat palkkasotilaita.

Esimerkiksi Purra ei olisi ikinä pystynyt tuohon nousuun jonka on tehnyt, jos olisi syntynyt Yhdysvaltoihin. Eikä Orpo olisi pystynyt opiskelemaan vuosikymmentä. 

Kyllähän se minulle käy että aletaan maksaa itse mutta sitten verotuksen pitäisi oikeisti laskea reilusti alaspäin, tämä nykytilanne missä annetaan muutama kymppi kuussa lisää ja nostetaan maksut taivaisiin on vain ja ainoastaan kusipäistä touhua. 

Tämä tekopyhyys on juuri se mikä v ituttaa eniten. Itse on otettu kyllä enemmän, kuin mielellään kaikki hyöty irti mikä yhteiskunnasta vain on lähtenyt. Sama halutaan kuitenkin leikata muilta pois ja lässytetään jostain "omasta vastuusta" ja esitetään, että itse on pelkillä omilla ansioilla ansainnut kaiken saamansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin huono. Eikö korotukset ole sitten sama perua kerran ilmeisesti ei ole tarkoituskaan, että ne osuisivat kohdalle? Hittoako niitä sitten nostamaan?

Tämä kanssa. Mikä pointti ylipäätään korottaa maksuja, jos ne eivät todennäköisesti osu juuri kenenkään kohdalle? Eli miten niillä saataisiin lisää rahaa valtiolle? Onko tarkoitus pelkästään tehdä kiusaa synnyttäville äideille?

Sehän se taitaa olla. Nuo maksut kustannuksiin nähden on muutenkin ihan kamelin pieru. Kansalaisille aiheuttaa vain todella paljon haittaa siihen hyötyyn nähden mitä niistä rahallisesti sote saa.  Terveyskeskusmaksut ovat muutamassa vuodessa nousseet lähes 90%! Se on ihan älytön summa. Ajatelkaa jos mitkä tahansa muut maksut kokisivat tällaisen prosentuaalisen korotuksen. Samassa tahdissa on leikattu kaikkia muita etuuksia, joten leikkauksien todellisuus on oikeasti paaaljon suurempi. Suomalaiset halutaan köyhdyttää.

Vierailija
64/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla maksoi synnytys ilman sektiota 18’000 euroa. Kaksi yötä sairaalassa.

Mutta joo en asukkaan Suomessa.

Siinä maassa tuskin maksetaan yhtä paljon veroja kuin Suomessa? Siis suomalaiset ovat pelkästään viime vuonna maksaneet valtiolle yli 2 miljardia euroa enemmän veroja kuin sitä edeltävänä vuonna. Kokonaisuudessaan verokertymää on tullut lähes 14 miljardia enemmän kuin Marinin aloittaessa. 

Mitä niille verorahoille ihmiset saa vastineeksi, jos siirrytään siihen, että jokainen maksaa kaiken kumminkin itse?

Vierailija
65/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ei päätä asiakasmaksuista vaan hyvinvointialueet.

Vierailija
66/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko aloittaja laittaa linkin siihen uutiseen jossa synnytystapahtumasta peritään maksu, sairaalassa, kotona, kätilön läsnäollessa. Missä nämä on sanottu?

Vierailija
67/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hallitus jotain säätää, niin hyvat ottavat säädetyt maksut käyttöön, koska hallitus myös päättää, miten hyvat saavat valtiolta rahaa... ja siihen rahanjakoon vaikuttavat nämä hyvalle mahdollistetut asiakasmaksut.

Vierailija
68/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko aloittaja laittaa linkin siihen uutiseen jossa synnytystapahtumasta peritään maksu, sairaalassa, kotona, kätilön läsnäollessa. Missä nämä on sanottu?

Aloittaja on linkittänyt ylen ohjelman, mutta haluan sen kirjallisen luettelon missä nämä maksut synnytykseen liittyen ovat (joo, toi 260 taitaa olla se leikkaustoimenpiteeseen ehdotettu maksu), mutta muut myös.

Vierailija
69/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättää kuinka paljon niistä saa enimmillään laskuttaa. Ja jos kerran korotuksia niihin tehdään totta kai siinä on tarkoitus, että hyvinvointialueet myös veloittavat enemmän.

Vierailija
70/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sektio muuttuisi halvemmaksi kuin synnytys? Mitä järkeä tuossa on, toinen on iso leikkaus.

Vierailija
71/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo teletapin kokoinen pervo on kyllä kuvottavin läjä paskaa, mitä ministerinasemasta tässä maassa löytyy. Hyi helevata.

Vierailija
72/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuuko se fyysisenä kipuna päähän, jos on noin tyhmä kuin sinä? Hallitus kun leikkaa täsmälleen asiakasmaksujen noston verran hyvinvointialueiden rahoitusta, niin käytännössä liki kaikilla hyvinvointialueilla ei ole yhtään mitään muuta mahdollisuutta, kuin nostaa nuo asiakasmaksut tappiin. Tuo väite, että hyvinvointialueet päättävät on hallituspuolueiden kansalaisille suoltamaa silkkaa paskaa, joka on vain nimellisesti totta. Silkkaa valetta siis, juuri sitä, mitä tämä sekoomuksen ja pershuorien umpipaskahallitus suoltaa muutenkin koko ajan. 

Vierailija
73/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattuuko se fyysisenä kipuna päähän, jos on noin tyhmä kuin sinä? Hallitus kun leikkaa täsmälleen asiakasmaksujen noston verran hyvinvointialueiden rahoitusta, niin käytännössä liki kaikilla hyvinvointialueilla ei ole yhtään mitään muuta mahdollisuutta, kuin nostaa nuo asiakasmaksut tappiin. Tuo väite, että hyvinvointialueet päättävät on hallituspuolueiden kansalaisille suoltamaa silkkaa paskaa, joka on vain nimellisesti totta. Silkkaa valetta siis, juuri sitä, mitä tämä sekoomuksen ja pershuorien umpipaskahallitus suoltaa muutenkin koko ajan. 

Joo tämä on sama, kun monet hyvinvointialueet ovat luistaneet jopa lakiin kuuluvista palveluista, kun ei ole rahaa koska hallitus on leikannut rahoitusta. Hyvähän se siinä on jeesustella siitä kuinka hyvinvointialueet päättävät tämän ja kyseiset toimet on niiden syytä.

Vierailija
74/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut hei, nostetaan lapsilisiä nuorilta vanhemmilta, opiskelijoilta, vaikka kympillä, niin innostuvat vauvatalkoisiin sopivassa iässä. Ja vastasyntyneelle 500 euron sijoitus osakesäästötilille. 

Kyllä kannattaa. Heti on opiskelijat maha pystyssä, kun nämä kaikki hienot uudistukset otetaan käyttöön!

Vierailija
75/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että juuri Rydman, tunnettu pedofiili ja groomaaja, on vastuussa näistä asioista. Kyllä on maailma mennyt erikoiseksi. Mutta ilmeisesti pedahtelu on siellä konservatiivien arvomaailmassa nykyään ihan jees. 

Vierailija
76/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku keskustan ehdokas/ministeri ehdtti koko julkisen hammashoidon lakkauttamista. potilaat voivat kuulemma ihan hyvin siirtyä yksityiselle sektorille

Vierailija
77/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se sektio aika monen naisen kohdalle vaan osuu. N. 20% synnytyksistä tehdään sektiolla. Synnyttäjiä on yli 40 000 vuodessa eli maksu tulisi koskemaan tuhansia naisia vuodessa.

Kuinka iso osa noista on mukavuussektioita? 

Mukavuussektio? 

Ryydmaniko se siellä kirjoittelee. Ehkä tässä kohden olisi järkevämpää miettiä, moniko raskauksista jää edes alkamatta, jos se "mukavuussektio" ei ole vaihtoehtona. Ja jos syntyvyyttä oikeasti haluttaisiin lisätä, niin marginaalistenkin toimien vaikutukset puolin ja toisin kannattaisi miettiä aika tarkkaan. 

Mulla ei muuten ole lapsia. Yksi syy siihen on ollut se, että sektio olisi ainoa vaihtoehto.

Vierailija
78/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonni synnytyksestä on pieni hinta ja siihen on 9kk aikaa säästää kahden aikuisen. Jos varaa ei ole, sen maksaa sossu harkinnanvaraisena toimeentulotukena. Maksukattoonkin tuo menee, tulee katto kerralla täyteen. Olen nainen ja synnyttänyt kiireellisellä sektiolla. 

Samaan aikaan vingutaan asuntojen kohdalla varainsiirtoverosta luopumista vaikka kyseessä on hyvin pieni summa verrattuna asuntolainaan. Senkin ehtii säästää asuntoja etsiessä.

Vierailija
79/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se sektio aika monen naisen kohdalle vaan osuu. N. 20% synnytyksistä tehdään sektiolla. Synnyttäjiä on yli 40 000 vuodessa eli maksu tulisi koskemaan tuhansia naisia vuodessa.

Kuinka iso osa noista on mukavuussektioita? 

Millä tavoin keskisuuri leikkaus on sinusta mukava?

Vierailija
80/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se keskonen taas inisee. Pitääkö astua päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan