Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ministeri Wille Rydman sektion maksukorotuksista: "Aika pienellä todennäköisyydellä osuisi omalle kohdalle"

Vierailija
08.05.2026 |

Ministeri Wille Rydman (ps) vastasi eilen 7.5. kyselytunnilla edustaja Hilkka Kempille (kesk), joka kysyi synnytysten maksukorotuksista. Hallitus nostaa synnytyksen asiakasmaksuja. Jatkossa sektio saattaa maksaa 260 euroa ja synnytys jopa tuhat euroa, Kemppi sanoo. Kemppi kysyy, eikö edes hätäsektion voisi rajata korotusten ulkopuolelle. Rydman vastaa: "Aivan sellaista maksukuormaa, jota edustaja kuvailee, niin aika pienellä todennäköisyydellä osuu omalle kohdalle." Kohdassa 44,44 min jäljellä. 

https://areena.yle.fi/1-75860762

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonni synnytyksestä on pieni hinta ja siihen on 9kk aikaa säästää kahden aikuisen. Jos varaa ei ole, sen maksaa sossu harkinnanvaraisena toimeentulotukena. Maksukattoonkin tuo menee, tulee katto kerralla täyteen. Olen nainen ja synnyttänyt kiireellisellä sektiolla. 

Miksi sitten veroja kerätään jos niiden vastineeksi ei saa kohta enää mitään? Tämä hallitus on aivan uskomattoman röyhkeä, vie ihmisiltä palvelut mutta ei tosiasiallisesti alenna verotusta että voitaisiin maksaa sitten itse. 

Minä mietin ihan samaa: miksi maksamme veroja, jos kaikesta pitää maksaa erikseen? Ja miksi pitää olla miehillä yleinen asevelvollisuus, jos hyvinvointiyhteiskunnasta ei pidetä kiinni? USAn ihailijoiden kannattaisi muistaa, millainen maa se on: kaikesta pitää tosiaan maksaa, mutta rikkaat saavat maksaa myös turvallisuudestaan ja sotilaatkin ovat palkkasotilaita.

Vierailija
42/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset synnyttämään, eiku..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suattaa osua Rydmaninkin kohalle jos meinaa vielä jatkaa porsimista.

Vierailija
44/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne meidän verorahat oikein menee? Ylisuuriin eläkkeisiin ja pörriäisille? Eikö vsltion etupäässä pitäisi hoitaa perusterveydenhuolto kuntoon ja tukea perheitä?

Vierailija
45/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa lapsensaanti ja ilmeisesti terveydenhuolto yleensäkin siis turvataan taloudellisesti niille, joille tällaiset maksut eivät tunnu missään ja niille, jotka ovat niin köyhiä, että terveydenhuollon maksut korvataan toimeentulotuesta. Kaikille muille tällä välillä taloudelliset riskit lisääntyvät. Suomi nousuun!

Ja sellaisille, jotka ovat paperilla toimeentulotukikelpoisia.

Itse olen päätynyt tuohon, koska terveys ja työllistyminen vaihtelevat niin paljon, että on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että olen taas jossain vaiheessa toimeentulotukiluukulla. Entinen kumppanini olisi halunnut muuttaa virallisesti yhteen, mutta kun kerroin, mitä se tarkoittaisi taloudellisesti minulle ja hänelle, tajusi, että se ei ole hyvä idea varsinkaan, jos minun sairastelut ja työttömyys sattuvat samalle ajanjaksolle.

Jos talous ja tareveys ei lähtökohtaisesti kestä edes aikuisten yhdessä asumista, niin miten tämä synnytysasia olisi tämän kaltaisille ihmisille edes edessä? Ei kai tuollaisiin koteihin lapsia hankita?

Tuhannet somalit ja muut vastaavat hankkivat lapsia eikä kukaan käy töissä. Me maksamme. Me maksamme myös Ukrainan sodan. Se menoerä näyttää kelpaavan suomalaisille mukisematta. 

Oon käynyt elämäni aikana esim parilla somalilääkärillä. Lisäksi oon ollut kuljettamiensa taksien kyydissä ja hoitajan vaatteissakin saattanut jossain näkyä. Eli töissä vaikuttavat käyvän ihan normaalisti.

Vierailija
46/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko Willen vaimo jätti sen? Mä en lähtökohtaisesti edes söisi samassa pöydässä tuollaisen limanuljaskan kanssa.

Vaihtoiko Wille nuorempaan?

Vierailija
47/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonni synnytyksestä on pieni hinta ja siihen on 9kk aikaa säästää kahden aikuisen. Jos varaa ei ole, sen maksaa sossu harkinnanvaraisena toimeentulotukena. Maksukattoonkin tuo menee, tulee katto kerralla täyteen. Olen nainen ja synnyttänyt kiireellisellä sektiolla. 

Miksi sitten veroja kerätään jos niiden vastineeksi ei saa kohta enää mitään? Tämä hallitus on aivan uskomattoman röyhkeä, vie ihmisiltä palvelut mutta ei tosiasiallisesti alenna verotusta että voitaisiin maksaa sitten itse. 

Minä mietin ihan samaa: miksi maksamme veroja, jos kaikesta pitää maksaa erikseen? Ja miksi pitää olla miehillä yleinen asevelvollisuus, jos hyvinvointiyhteiskunnasta ei pidetä kiinni? USAn ihailijoiden kannattaisi muistaa, millainen maa se on: kaikesta pitää tosiaan maksaa, mutta rikkaat saavat maksaa myös turvallisuudestaan ja sotilaatkin ovat palkkasotilaita.

Esimerkiksi Purra ei olisi ikinä pystynyt tuohon nousuun jonka on tehnyt, jos olisi syntynyt Yhdysvaltoihin. Eikä Orpo olisi pystynyt opiskelemaan vuosikymmentä. 

Kyllähän se minulle käy että aletaan maksaa itse mutta sitten verotuksen pitäisi oikeisti laskea reilusti alaspäin, tämä nykytilanne missä annetaan muutama kymppi kuussa lisää ja nostetaan maksut taivaisiin on vain ja ainoastaan kusipäistä touhua. 

Vierailija
48/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain mies voi sanoa noin törkeästi! 

Älkää tehkö lapsia, sillä siitä pääsette. 

Vierailija
49/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko Ryytmanni ei tiedä mitä sektio eli keisarileikkaus tarkoittaa tai sitten yritti vitsailla vakavalla asialla. Jos synnyttäjällä ei ole varaa sektio maksuihin, on vaihtoehtona äidin ja vauvan kuolema tai ulosottoon joutuminen, ihanan inhimillinen hallitus. 

Vierailija
50/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wille puhuu ihan asiaa ja täyttä totta vaihteeksi. 

Onhan todennäköisyys, että hätäsektio osuisi Rydmanin itsensä omalle kohdalle häviävän pieni. 

Vierailija
51/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se paljon lohduta, jos osuu omalle kohdalle! 

Puhuiko yleisesti? Toivottavasti hänen vaimonsa ei joudu mihinkään hätäsektioon yms. 

No, eihän se Rydmania heilauta. Hän ei joudu hätäsektioon. Laskukin tulee vain vaimolle.

En tiedä, voisiko vaimo hakea laskurahoja oikeusteitse elatusvelvollisuuden takia. Onhan tässä maassa miehiä, joita ei kiinnosta omien lastenkaan elättäminen.

Vierailija
52/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se positiivista, että Arto Satonen vahvisti Minjalle, ettei ole kokenut raskaussyrjintää, vaikka hallituksen lainvalmistelu katsottiinkin syrjiväksi "vain" naisia kohtaan jotka lapsia hankkivat. Ja Rydman arvioi mahdollisuutensa joutua hätäsektioon omalla kohdallaan hyvin pieniksi. 

Miehet ensin. Se on Orpon hallituksen motto. Sitten ruikutetaan ja syyllistetään naisia romahtaneesta syntyvyydestä. 

Vierailija
53/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä niin huono. Eikö korotukset ole sitten sama perua kerran ilmeisesti ei ole tarkoituskaan, että ne osuisivat kohdalle? Hittoako niitä sitten nostamaan?

Vierailija
54/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olisi tietysti toivottavaa, että tulevilla vanhemmilla olisi sitä ylimääräistä tilillä, koska lapset ei ole halpoja. 

Koska näin kuitenkaan usein ei ole, niin kyllähän sillä saavutettavalla terveydenhuollolla on tehty paljon hyvää. 

Itsekin tein lapset nuorena ja pienipalkkaisena, koska oli sellainen sairaus etten todnäk vanhempana olisi tullut luonnollisesti raskaaksi. Onneksi ei sairaalakulut olleet silloin kuin ehkä 170e. Nyt lapseni ovat koulutettuja, työelämässä ja maksavat veroja. 

Vierailija
55/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä nauran kun tuo pelle tippuu eduskunnasta ensi vuonna. Mitään muuta työtä tuon on vaikea löytää, persuilla ei ole tarpeeksi vahvaa verkostoa ja välit kokoomukseen ovat mennyttä. 

Joo, mutta pääsee nauttimaan sopetumiseläkettä! 

Vierailija
56/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin huono. Eikö korotukset ole sitten sama perua kerran ilmeisesti ei ole tarkoituskaan, että ne osuisivat kohdalle? Hittoako niitä sitten nostamaan?

Tämä kanssa. Mikä pointti ylipäätään korottaa maksuja, jos ne eivät todennäköisesti osu juuri kenenkään kohdalle? Eli miten niillä saataisiin lisää rahaa valtiolle? Onko tarkoitus pelkästään tehdä kiusaa synnyttäville äideille?

Vierailija
57/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut siis haluavat tänne lisää maahanmuuttajia, eivätkä tukea kantasuomalaisten synnytyksiä. Asia selvä. Anna kun arvaan, lasku tulee vain ja ainoastaan äidille..?

Tottakai, me suomalaiset äidithän olemme hallituksen mielestä alinta kastia. Kuka enää uskaltaa synnyttää täällä?

Niin, tai kuka enää haluaa synnyttää täällä. En minä ainakaan. Jos vielä lapsen teen, tulee hän (tai he) syntymään aivan toiseen Euroopan maahan. Sellaiseen, missä ihmisiä arvostetaan.

Vierailija
58/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se sektio aika monen naisen kohdalle vaan osuu. N. 20% synnytyksistä tehdään sektiolla. Synnyttäjiä on yli 40 000 vuodessa eli maksu tulisi koskemaan tuhansia naisia vuodessa.

Kuinka iso osa noista on mukavuussektioita? 

Jos sulle olisi koskaan tehty sektio, et käyttäisi noin typerää nimitystä. Pelle. 

Vierailija
59/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut siis haluavat tänne lisää maahanmuuttajia, eivätkä tukea kantasuomalaisten synnytyksiä. Asia selvä. Anna kun arvaan, lasku tulee vain ja ainoastaan äidille..?

Tottakai, me suomalaiset äidithän olemme hallituksen mielestä alinta kastia. Kuka enää uskaltaa synnyttää täällä?

Orpon hallituksen aikana syntyvyys on kääntynyt kasvuun,kyllä moni luottaa.

Toki on. Lisää ma muja, lisää ma mulapsia.

Vierailija
60/131 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maksoi synnytys ilman sektiota 18’000 euroa. Kaksi yötä sairaalassa.

Mutta joo en asukkaan Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan