Lapsen ylipaino ja hurja kiinnostus herkkuihin
Olen viimeaikoina ollut hiukan huolissani pian 11-vuotiaan tyttöni painon nousemisesta. Hänestä on tulossa pullukka, aktiivisesta urheiluharrastuksesta huolimatta. Nyt hän sai kutsun lastenjuhliin, jotka eivät ole edes mitkään synttärit, vaan muuten vaan juhlat arki-iltapäivänä. juhliin mennään siis iltapäivällä koulun jälkeen. Juhlien järjestäjä lupasi tilata "pitsat". Lisäksi on nyyttärit. Kaikki tuovat sipsiä ja karkkia. Isäntäperheen lapsi on lihava. Samoin moni muu kaveriporuukan lapsista.
Ja just katselin lomamatkan hotelliaamiaisella, kun saman ikäinen lihava lapsi otti aamiaiseksi 3 isoa suklaadonitsia.
Mun omassa lapsuudessa luokalla oli ehkä joskus joku yksi, joka oli samassa mielessä lihava, kuin nyt on puolet luokasta.
Mä olen kauhuissani ja huolissani. Ja ei, en ole mikään terveysintoilija tai edes hoikka itse, mutta mun mielestä tää homma on lähtenyt nyt lapasesta ja pahasti.
Ja lapsihan ei siis itse ymmärrä mitä tekee itselleen ja loukkaantuu verisesti kaikesta mitä asiassa koittaa sanoa.
Kuinka te muut opastatte lapsianne terveellisempään ruokavalioon?
Kommentit (42)
Kannattaa vanhempien tarjota hyvä, hoikka esimerkki.
Samoin opettajien ja lääkäreiden.
Ei tarvitse olla kauhuissaan. Riittää, kun huomioit asian itse ja teet perhetasolla hyvät valinnat hyviksi ja helpoiksi. Tuo on tyypillinen ikä lapsen olla väliaikaisesti pullukampi. Pituuskasvu ja hormonaalinen toiminta kulkevat yksilöllisesti. Myös lihomisalttius on geneettistä. Kaikkien lasten ei tarvitse olla mahdollisimman hoikkia. Keskity hyvään lapsessanne. Älä tuo painoa tai kokoon liittyviä ulkonäkömielipiteitä vielä aika nuoren lapsen taakaksi. T. Erikoislääkäri