Seela Sella pelkää ettei elä syksyyn asti
Onko noin iäkkäällä kuin Seela nuo syöpähoidot liian rankkoja? Olisiko parempi jos vanhana sairastuu syöpään ettei ottaisi hoitoja?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tv:ssä joskus kauan sitten jonkun ohjelman missä jollain vanhemmalla henkilöllä oli jokin vatsan alueen syöpä eikä ottanut hoitoja, hirveät tuskat oli lopuksi.
Nykyään saa kyllä kipulääkettä niin paljon kun haluaa ja tarvii.
Niinkö luulet? Ei todellakaan saa.
Saattohoitovaiheessa Suomessa saa kipulääkettä niin paljon kuin itse tai omaiset haluavat potilaan hoitotahdon mukaan. Myös palliatiivisessa vaiheessa on morfiinipumppu kädesä - ja sieltä voi itse annostella. Loppuvaiheessa toteutetaan hoitotahtoa, jossa voi olla maininta sedatiivisista toimista. Joskus esim. aivosyöpä ei reagoi kipulääkkeisiin, näitäkin tapauksia on. Olen seurannut useamman syöpäpotilaan vaiheita ja ollut läsnä.
Alanielun syöpä: Onko etäpesäkealuetta?
Levinneisyys? Mainitsiko siitä aikaisemmin.
Elossaoloennuste ei liene kovinkaan toiveikas.
Elinpäivät lienevät luetut, ellei ihmeitä tapahdu: "Suurin osa alanielun syövistä diagnosoidaan kuitenkin taudin edettyä jo pitkälle, ja potilaiden paranemisennuste millä tahansa hoidolla on huono."
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voit miettiä mitä itse tekisit ja suunnitella miten ja milloin sinulle sopii kuolla.
Näin Seela Sellan aiemmin tällä viikolla Syöpäkeskuksen kahviossa. Hän vaikutti hyvin hauraalta.
Miksi kirjoitat sen tänne. Eikös tuo ole yksityisasia.
" ... pitkälle edenneet alanielun syövät hoidetaan Suomessa ensisijaisesti sädehoidon ja solunsalpaajalääkityksen yhdistelmällä ... " (Laranne J, Bäck L, Koivunen P, Pukkila M, Pulkkinen J, Grenman R. Hypopharyngeal carcinoma in Finland from 1990-1999. Eur Arch Othorinolaryngol 2005;262:374-8).
Näistä Seela Sella lienee maininnutkin: "Merkittävimmät säde- ja solunsalpaajalääkitykseen liittyvät haittavaikutukset ovat suun kuivuminen, nielemisvaikeudet ja makuaistin heikkeneminen." (Kreeft A, van der Molen L, Hilgers F, Balm A. Speech and swallowing after surgical treatment of advanced oral and oropharyngeal carcinoma: a systematic review of the literature. Eur Arch Otorhinolaryngol 2009;266:1687-98.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tv:ssä joskus kauan sitten jonkun ohjelman missä jollain vanhemmalla henkilöllä oli jokin vatsan alueen syöpä eikä ottanut hoitoja, hirveät tuskat oli lopuksi.
Saattohoitovaiheessa Suomessa saa kipulääkettä niin paljon kuin itse tai omaiset haluavat potilaan hoitotahdon mukaan. Myös palliatiivisessa vaiheessa on morfiinipumppu kädesä - ja sieltä voi itse annostella. Loppuvaiheessa toteutetaan hoitotahtoa, jossa voi olla maininta sedatiivisista toimista. Joskus esim. aivosyöpä ei reagoi kipulääkkeisiin, näitäkin tapauksia on. Olen seurannut useamman syöpäpotilaan vaiheita ja ollut läsnä.
Voi että.
Eipä tunnu kovin kivalta tavalta kuolla: "Alanielun syövässä ... kuolema johtuu useimmiten joko kasvaimen aiheuttamasta hengitysteiden tukkeutumisesta, nielun alueen verisuonten verenvuodosta tai siitä, että syöpä lähettää etäpesäkkeitä esimerkiksi keuhkoihin, jolloin elintoiminnot heikkenevät laajasti." (< https://www.duodecimlehti.fi/duo99775 >).
Moni vanhempi ei ota. Vanhuksia hoidin viime vuosituhannella ja hyvin moni jätti syöpähoidon väliin, kun ajattelivat ettei tässä nyt vuosikymmeniä ole jäljellä.
Nythån on jo syksy. Ja Sella ainakin toistaiseksi elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että.
Palliatiivinen sedaatio: helpotetaan kuolevan potilaan oireita. Sedaatio: rauhoittaminen sedatiivilla; tästä seuraava heikentyneen tajunnan tila.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tunnu kovin kivalta tavalta kuolla: "Alanielun syövässä ... kuolema johtuu useimmiten joko kasvaimen aiheuttamasta hengitysteiden tukkeutumisesta, nielun alueen verisuonten verenvuodosta tai siitä, että syöpä lähettää etäpesäkkeitä esimerkiksi keuhkoihin, jolloin elintoiminnot heikkenevät laajasti." (< https://www.duodecimlehti.fi/duo99775 >).
On sitä pahempiakin tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Ovat. Syöpähoidot ovat rankkoja kaiken ikäisille. Vanhoille ei yleensä anneta sytostaatteja, koska heidän elimistönsä ei kestä niitä.
Minä sairastuin parantumattomaan syöpään 64-vuotiaana ja saan vain oireenmukaista hoitoa.
Yksi tuttu sai stytostaatteja vaikka oli lähemmäs 80- vuotias kuollessaan. Keuhkosyöpä diagnoosin oli saanut yli kymmenen vuotta aiemmin, mutta syöpä löytyi suolistosta ja siitä aivoihin, ei siis kuollut keuhkosyövän takia joka oli koteloitunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Minun isäni kuoli pari vuotta sitten aivan järkyttäviin kipuihin sairaalassa! Yöllä eivät saaneet lääkäriä paikalle, aamulla kuoli. Vituttaa vieläkin se kärsimyksen määrä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat. Syöpähoidot ovat rankkoja kaiken ikäisille. Vanhoille ei yleensä anneta sytostaatteja, koska heidän elimistönsä ei kestä niitä.
Minä sairastuin parantumattomaan syöpään 64-vuotiaana ja saan vain oireenmukaista hoitoa.
Yksi tuttu sai stytostaatteja vaikka oli lähemmäs 80- vuotias kuollessaan. Keuhkosyöpä diagnoosin oli saanut yli kymmenen vuotta aiemmin, mutta syöpä löytyi suolistosta ja siitä aivoihin, ei siis kuollut keuhkosyövän takia joka oli koteloitunut
Siksi tuossa lukeekin, että yleensä ei anneta. Poikkeuksia löytyy aina ja potilaan omalla tahdollakin on tässä asiassa merkitystä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Nythån on jo syksy. Ja Sella ainakin toistaiseksi elossa.
Sairaalassa ilmeisesti tälläkin hetkellä? Yhteisprojekti Esko Roineen kanssa piti keskeyttää.
Yksittäiset tarinat eivät kerro yhtään mitään.