Seela Sella pelkää ettei elä syksyyn asti
Onko noin iäkkäällä kuin Seela nuo syöpähoidot liian rankkoja? Olisiko parempi jos vanhana sairastuu syöpään ettei ottaisi hoitoja?
Kommentit (227)
Huono aloitus, koska ei voi yleistää.
Melkoisen narsistista tehdä noin iäkkäänä omasta kuolemastaan joku juttu. 🥱
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen narsistista tehdä noin iäkkäänä omasta kuolemastaan joku juttu. 🥱
Ei hän sitä itse tee. Media tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei ymmärrä, että ei se elämänhalu iän myötä mihinkään katoa! Ehdotukset, että eikö jo tajua olevansa vanha, päästäisi jo irti, ovat absurdeja. Ihminen on ihminen; minä en useinkaan edes muista ikääni. Tunnen asioista samoin kuin nuorena. Mistään ei ykskaks iske tajuntaan, että nytpä päästän irti, on jo mun aikani lähteä rajan taa. Lähtö pelottaa, rakkaat jää tänne ja mitä siellä on vastassa-käy mielessä. Ainoastaan aikoinaan syvästi masentuneena on mielessäni käyneet em. ajatukset jättää tämä tuntemani elämä. Ei tule iän myötä mieleltään terveelle suisidiajatuksia, surumielisenä on valmiimpi lähtöön.
Tämä. Nuoret kuvittelee, että elämänlaatu tulee vanhana samoista asioista kuin nuorena. "Sitten kun minä en pysty enää siihen ja siihen, niin haluan eutanasiapillerin." Aajatus on kuin että millään muulla elämällä, kuin mitä just nyt itse elää, ei olisi väliä. Harva edes tulee ajatelleeksi miten ylimielinen kommentti tuollainen eutanasian heitto on. Tässäkin sen näkee. Vaikka olisi iäkäs ja vakavasti sairas, silti elämänhalua on. Edes pieni jatko elämään, niin kyllä siihen halutaan tarttua. Ei parikymppinen voi tietää mitä haluaa yli 60v päästä.
On silti aivan eri asia, jos 16-vuotias lapsenlapsi ei halua luovuttaa, kun saa diabetes 1 -diagnoosin kuin Seela Sellan ikäinen, joka ei tarkoita että hänen tulisi luovuttaa tai olla luovuttamatta. Ensin lääkärit aina arvioivat mahdolliset hoitokeinot etuineen ja haittoineen suhteessa niiden mahdolliseen tuomaan lisäelinaikaan tai ennusteeseen ilman että tehdään mitään, kun turvaudutaan siihen palliatiiviseen "hoitoon", siis vain helpotetaan oloa lähestyvän kuoleman ollessa odotettavissa.