Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuminen on niin hidasta, että motivaatio on koetuksella

Vierailija
08.05.2026 |

Jätin kaikki sokeriset herkut pois tammikuun lopussa. Olin sokerittomalla ruokavaliolla 2 kk ja paino ei tippunut kiloakaan. Ja olin kuitenkin tuohon asti syönyt paljon sokeria, joten olisin luullut muutoksen näkyvän jossain.

Aloitin ketogeenisen ruokavalion lähes 2 kk sitten ja paino on pudonnut vasta 4,5 kg, josta suurin osa on varmasti nestettä. Tiedän, että olen ollut ruokavalion suhteen tarkka, enkä ole lipsunut. Olen siis ollut ilman sokeria koko alkuvuoden ja ketollakin lähes 2 kk, eikä paino ole pudonnut tämän enempää. Verrokkina nuorempana olin ketogeenisellä ruokavaliolla vastaavan ajan ja pudotin tuolloin 18 kg. Sittemmin sairastuin vaikeasti ja lihoin lääkityksen myötä lyhyessä ajassa parikymmentä kiloa.

Nyt paino laskee hitaasti ja joinakin päivinä vaaka näyttää +200 g, vaikka olisin edellisenä päivänä syönyt todella vähän. Turhauttaa, miten hidasta laihtuminen voi olla näin nelikymppisenä. Stressiä on töiden vuoksi, mutta en voi sille mitään. Nukun kyllä öisin itselleni normaalin määrän eli 7 tuntia. Unta ei vain riitä pidempään. Pidän ruokavaliosta tiukasti kiinni. En ymmärrä, miksi en laihdu enempää. Alkaa motivaatiokin olla koetuksella, kun sokerittomuus ei laihduttanut ollenkaan ja nyt laihtuminen on niin hidasta tiukasta ruokavaliosta huolimatta.

Kaipaan tsemppiä, miten jaksaa tätä hidasta laihtumistahtia? 

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENE-dieetillä (=VLCD) ollut 4vkoa ja -8kg. Leikkaukseen pudotettava yht. -10kg. Tuskaa on ollut, mutta jotenkin pussiruokiin on tottunut. Helppoa, kun ei tarvitse tehdä ruokaa.

Vierailija
142/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Itsellä toimii hyvin kun vielä aterioita vain 3 päivässä.

Mutta ei voi tietää ennenkuin kokeilee itse, usrimmilla miinuskalorit toimii.

Tietenkin miinuskalorit toimii, mutta et voi tietää kuinka paljon random henkilön pitää miinukselle mennä. Olen about samankokoinen kuin sä, mutta en laihtuisi tuolla kalorimäärällä.

No jos 1200kcal on liikaa niin sitten syöt vain 1000. Jos 1000 on liikaa syöt vain 800kcal.

Helppoa. 

Kyllä useimmat laihtuu jo 1200kcal syömisillä jos lisäksi liikuntaa on  300-500kcal edestä päivässä (eli esim minulla n 6-10km päivässä tai 5km + tunti vesijumppaa korkealla sykkeellä) tukemassa kulutusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Lisäksi sekin turhauttaa, että yksikin pieni lipsahdus tuo hetkessä sen puoli kiloa takaisin mutta sen pois saaminen vie pari viikkoa.

Tämä. Sitten lähipiiri ihmettelee, että miksi en halua pitää jotain herkuttelupäiviä kesken laihdutuksen. Ei mitään järkeä, kun paino nousee 0,5-1 kg ja sitä sitten laihdutellaan seuraavat viikot.

Sama juttu minulla. Eikä kyse ole siitä, että herkuttelupäivänä olisi syönyt 0,5 kg edestä kaloreita (3500 kaloria ekstraa). Sen sijaan se herkuttelupäivä turvottaa ja kerää kehoon nestettä. Itse ketoilen/VHH ja jos pidän yhden herkuttelupäivän, paino nousee lähemmäs kilon. Ja tuon kilon karistamiseen menee viikko. Todellakin tulee harkittua, haluaako herkkupäivää pitää. Hidastaa ainakin omalla kohdalla laihdutusta merkittävästi.

Mutta eihän neste mitään oikeaa painonnousua ole. Se on viikon päästä siis pois se neste, mitä sillä oli väliä, että viikon oli vähän korkeampi paino? Siinäkin tapauksessa, että jos sulla olisi tuollainen turvottava herkkupäivä joka viikko, niin sitten se paino vaan jäisi sinne vähän korkeammalle janalle, koska turvotusta olisi koko ajan jonkin verran, mutta kyllä se sitten laskisi, jos herkkupäivän kalorit ei ole niin suuret, että nollaavat muiden päivien miinukset.

Minulla tuollaisen turvotuksen poissaamiseen menee enemmän kuin viikko. Viimeksi kesti toista kuukautta. Onneksi sitten sain päivän kuumeen ja toiseksi päiväksi vatsan sekaisin, niin paino tippui kolme kiloa, muuten olisi kestänyt vielä pitempään.

Jos minut punnittaisiin lääkärillä, niin luuletko, että ne vähentää tuloksesta kilon sanoen, että sehän on turvotusta, ei läskiä, niin merkataan kilon verran vähemmän? 

Vierailija
144/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttakaa ihan rauhassa: minusta teininä, parikymppisenä ja vielä kolmekymppisenä laihtuminen oli ihan eri asia kuin +40 v iässä ja sairastuneena. Osa lääkityksistä hankaloittaa laihduttamista, mutta sairauksien vuoksi lääkityksiä ei voi lopettaa/vaihtaa.

Allekirjoitan tämän saman. Eniten ärsyttää, kun olen ollut todella tarkka ruokavalioni kanssa, en ole lipsunut herkutteluun tai vastaavaan ja silti paino jumittaa paljon. Jotain yksittäistä kiloa saattaa joutua karistamaan useamman viikon. Nuorena olisi laihtunut jo sillä, että vähän katsoo mitä syö. Nyt tuntuu, että pitäisi elää todella pienellä kalorimäärällä tuloksia saadakseen.

Minulla eräs lääkitys sotki kehon tasapainoa ja lihoin lääkkeen myötä ihan huolella. Lääkkeen lopetus ei kuitenkaan saanut kiloja lähtemään. Siispä nyt keskityn saamaan suolistoa parempaan kuntoon maitohappobakteerien voimin ja toivon parasta. Turhauttaa laihduttaa, jos tuloksia ei juuri tule. Minulla on parissa kuukaudessa lähtenyt vain 5 kiloa ja vyötäröltä 7 senttiä. Nuorempana samassa ajassa olisi pudonnut lähemmäs kymmenen kiloa.

Vyötäröltä 7 senttiä parissa kuukaudessa on mun mielestä loistavasti! Hyvä sinä!

Ei se nyt paljon ole, kun suurin osa tuosta on turvotusta, nestettä tms

Vierailija
145/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ENE-dieetillä (=VLCD) ollut 4vkoa ja -8kg. Leikkaukseen pudotettava yht. -10kg. Tuskaa on ollut, mutta jotenkin pussiruokiin on tottunut. Helppoa, kun ei tarvitse tehdä ruokaa.

Onko hyviä nuo pussiruoat?

Vierailija
146/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli myös ns. Esivaihdevuosikiloja 10 kpl, siitä on jo yli vuosi aikaa, eikä ne ole lähdössä mihinkään. Liikunnan määrä on kyllä vähentynyt, se on varmaan yksi syy. Se taas johtuu erinäisitä vammoista, plantaarifaskiitti esti lenkkeilyn tehokkaasti, lonkkanivelen kivut pyöräilyn ja crossailun, olkanivelen kipu punttailun. Nyt alkaa kroppa olla taas kunnossa, kuntoutuminenkin kestää kolme kertaa kauemmin kuin nuorempana. Kävin juuri tunnin kävelykenkillä, keskisyke 130pmin, kulutus vähän reilu 300 kcal. Yli kolme tuntia pitäisi liikkua, että 1000 kcal kuluisi. Sitten olis taas lonkkanivel p@$kana... uinti ei käy, ihoni ei kestä kloorivettä.

Vierailija
147/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku haluaisi laihduttaa jollain pussisohjolla kun voi syödä oikeaa ruokaa samojen kalorien verran??

Leikkaukseen menevälle tietty pikakuurina voi olla ok

Vierailija
148/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku haluaisi laihduttaa jollain pussisohjolla kun voi syödä oikeaa ruokaa samojen kalorien verran??

Ene laittaa ketoosiin väkisin. Voit toki mössyttää ketodieetillä 700 kcal päivässä jos haluat. 

Vierailija
149/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on se ja sama, millä keinolla laihdutan, kunhan saan kilon nopeasti pois. Siksi mietin tuollaista pussikeittovaihtoehtoakin, jos vain tuollaista saisi alas. Jos on kamalaa litkua, niin sitten ei mulla mene.

Vierailija
150/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ene laittaa ketoosiin väkisin. Voit toki mössyttää ketodieetillä 700 kcal päivässä jos haluat. 

No joo mutta kuka haluaisi laihduttaa jollain sairaaladieetillä?? Senhän tietää ettei tuo pysy vaan paino tulee takaisin ellei kyseessä ole lahhdutusleikkaus.

Vierailija
151/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo mutta kuka haluaisi laihduttaa jollain sairaaladieetillä?? Senhän tietää ettei tuo pysy vaan paino tulee takaisin ellei kyseessä ole lahhdutusleikkaus.

Tämä perustelu "kilot tulee aina takaisin" perustelu jaksaa naurattaa. Pointti ei olekaan se, että dieetin jälkeen palaisi aiempaan ruokavalioon, jolla on lihonut. Vaan dieetin jälkeen siirtyy uudelle ruokavaliolle, joka on sallivampi kuin dieetti. Ei se uusi ruokavalio silti tarkoita epäterveellisesti syömistä, vaan uusia ruokatottumuksia.

Vierailija
152/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Itse vedin sillä kuukauden ja sit ketolle hallitusti. 

Vierailija
153/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapamuutos pysyvästi!

Kaikkea kohtuudella, vähemmän, pienemmät ruokailuastiat jne. Herkutellaan voi. 

Lue laihdutusleikkaus"potilaan" eli itsensä esim.  tunnesyistä läskiksi syöneen ohjeet. Noudata niitä ilman leikkausta. Toimii, vatsalaukku supistuu luonnollisesti. 

Keski-iässä, varsinkin jos on istumatyöläinen, voi olla ettei tällainen riitä. Elämäntavat voi olla jopa varsin hyvät, ja silti pysyy lihavana. Usein jos laihtua haluaa, on ihan pakko vaan rajoittaa kalorita, ja olla tosi tiukka ja tarkka, ja sietää nälkääkin.

Tämä. Lisäksi kalorit pitää tiputtaa todella alas, jos haluaa laihtua vähänkään reippaamassa tahdissa kuin kilo kuussa logiikalla. Yksi kilo vastaa 7000 kaloria. Sekin on melkoista, jos haluaisi laihtua kilon viikossa, niin pitäisi pudottaa päivittäistä kalorimäärää 1000 kalorilla siitä, mikä olisi ylläpitokalorien määrä. Eikä se ylläpitokalorien määrä ole esim. toimistotyötä tekevällä 160 cm/70 kg naisella mikään 2000 kaloria päivässä, vaan paljon vähemmän.

Juuri niin, itse olen mitoissa 155/47 ja ylläpitokalorini ovat 1200 kcal päivässä eli tuon verran voin syödä lihomatta. Jos haluan laihtua niin max. 800 kcal päivässä.

Höpö höpö. Ei pidä paikkaansa jollet sitten ole täysin vuodepotilas. Ehkä lasket kalorit väärin.

Vierailija
154/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Itse vedin sillä kuukauden ja sit ketolle hallitusti. 

Eipä se ketoosi enää takaa mitään näin keski-iässä. Olin kolme päivää vesipaastolla, eli takuulla ketoosissa, yhtään kiloa ei lähtenyt.

Vierailija
155/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedä tuosta kun itse vasta 43 ja ketoosi toimii oikein hyvin. 

Ja vtun paska foorumi esti lainauksen

Vierailija
156/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan siihen 10 vuotta lisää, niin ei enää toimi.

Vierailija
157/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta, normipainossa nyt jo. 

Vierailija
158/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta, normipainossa nyt jo. 

Heh heh, niin minäkin olin sinun ikäisenä. 😁

Vierailija
159/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue laihdutusleikkaus"potilaan" eli itsensä esim.  tunnesyistä läskiksi syöneen ohjeet. Noudata niitä ilman leikkausta. Toimii, vatsalaukku supistuu luonnollisesti. 

Keski-iässä, varsinkin jos on istumatyöläinen, voi olla ettei tällainen riitä. Elämäntavat voi olla jopa varsin hyvät, ja silti pysyy lihavana. Usein jos laihtua haluaa, on ihan pakko vaan rajoittaa kalorita, ja olla tosi tiukka ja tarkka, ja sietää nälkääkin.

Tämä. Lisäksi kalorit pitää tiputtaa todella alas, jos haluaa laihtua vähänkään reippaamassa tahdissa kuin kilo kuussa logiikalla. Yksi kilo vastaa 7000 kaloria. Sekin on melkoista, jos haluaisi laihtua kilon viikossa, niin pitäisi pudottaa päivittäistä kalorimäärää 1000 kalorilla siitä, mikä olisi ylläpitokalorien määrä. Eikä se ylläpitokalorien määrä ole esim. toimistotyötä tekevällä 160 cm/70 kg naisella mikään 2000 kaloria päivässä, vaan paljon vähemmän.

Juuri niin, itse olen mitoissa 155/47 ja ylläpitokalorini ovat 1200 kcal päivässä eli tuon verran voin syödä lihomatta. Jos haluan laihtua niin max. 800 kcal päivässä.

Höpö höpö. Ei pidä paikkaansa jollet sitten ole täysin vuodepotilas. Ehkä lasket kalorit väärin.

Todennäköisesti pitää paikkaansa. Itse olen tuota pulleampi, mutta ikää on todennäköisesti enemmän. Olen 162 ja paino 59. Ikää 52. Ja syön todella sen 1200 kcal päivässä. Ehkä himpun enemmän välillä. Laihtuakseen pitää mennä selvästi alle 1000. Normaalisti liikun ja käytän koiraa ulkona, mutta en ole mikään "urheilija". Askeleita tulee 6000-10000 päivässä. Yleensä noin 8000. 

Jos viikonloppuna syön enemmän vaikka juhlissa, pitää 3-4 päivää nitistää ihan alas kalorit, jotta kilot lähtee. Kyllä, nuorena sai syödä ja vähän vähensi, niin kilot tippui. iän myötä elimistö on vaan mennyt tämmöiseksi. Kaikki tuntemani hoikahkot ja vanhemmat naiset syö kuin linnut. Se on se yksi pieni peruna ja 3-4 pientä lihapullaa, kun 30-vuotiaana söi tuplat. 

Vierailija
160/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja jos olet lyhyt (sanoisin lyhyeksi kaikki alle 165 senttiset), niin laihdutus on hankalaa. Joutuu laskemaan kalorit niin matalalle. Ihan eri juttu, jos koittaa päästä esim. 160 cm/58 kg mittoihin vs. 175 cm/73 kg mittoihin.

Ei se kyllä niin hankalaa ole. Itse hyvin lyhyt ja laihduin normaalilla 1500-1600 kalorilla ja tavallisella aktiivisuudella. Ehkä ongelma on että odotetaan tuloksia liian nopeasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme