Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuminen on niin hidasta, että motivaatio on koetuksella

Vierailija
08.05.2026 |

Jätin kaikki sokeriset herkut pois tammikuun lopussa. Olin sokerittomalla ruokavaliolla 2 kk ja paino ei tippunut kiloakaan. Ja olin kuitenkin tuohon asti syönyt paljon sokeria, joten olisin luullut muutoksen näkyvän jossain.

Aloitin ketogeenisen ruokavalion lähes 2 kk sitten ja paino on pudonnut vasta 4,5 kg, josta suurin osa on varmasti nestettä. Tiedän, että olen ollut ruokavalion suhteen tarkka, enkä ole lipsunut. Olen siis ollut ilman sokeria koko alkuvuoden ja ketollakin lähes 2 kk, eikä paino ole pudonnut tämän enempää. Verrokkina nuorempana olin ketogeenisellä ruokavaliolla vastaavan ajan ja pudotin tuolloin 18 kg. Sittemmin sairastuin vaikeasti ja lihoin lääkityksen myötä lyhyessä ajassa parikymmentä kiloa.

Nyt paino laskee hitaasti ja joinakin päivinä vaaka näyttää +200 g, vaikka olisin edellisenä päivänä syönyt todella vähän. Turhauttaa, miten hidasta laihtuminen voi olla näin nelikymppisenä. Stressiä on töiden vuoksi, mutta en voi sille mitään. Nukun kyllä öisin itselleni normaalin määrän eli 7 tuntia. Unta ei vain riitä pidempään. Pidän ruokavaliosta tiukasti kiinni. En ymmärrä, miksi en laihdu enempää. Alkaa motivaatiokin olla koetuksella, kun sokerittomuus ei laihduttanut ollenkaan ja nyt laihtuminen on niin hidasta tiukasta ruokavaliosta huolimatta.

Kaipaan tsemppiä, miten jaksaa tätä hidasta laihtumistahtia? 

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo mutta kuka haluaisi laihduttaa jollain sairaaladieetillä?? Senhän tietää ettei tuo pysy vaan paino tulee takaisin ellei kyseessä ole lahhdutusleikkaus.

Tämä perustelu "kilot tulee aina takaisin" perustelu jaksaa naurattaa. Pointti ei olekaan se, että dieetin jälkeen palaisi aiempaan ruokavalioon, jolla on lihonut. Vaan dieetin jälkeen siirtyy uudelle ruokavaliolle, joka on sallivampi kuin dieetti. Ei se uusi ruokavalio silti tarkoita epäterveellisesti syömistä, vaan uusia ruokatottumuksia.

700 kcal kuurin jälkeen jos syöt 1200kcal paino alkaa jo nousemaan. Jos olet aiemmin syönyt 2500 ja lihottanut itsesi niin uskotko selviäväsi puolet vähemmällä enen jälkeen? Ehkä hyvin hitaasti nostamalla voit joskus syödä 1500kcal.

Vierailija
162/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo mutta kuka haluaisi laihduttaa jollain sairaaladieetillä?? Senhän tietää ettei tuo pysy vaan paino tulee takaisin ellei kyseessä ole lahhdutusleikkaus.

Tämä perustelu "kilot tulee aina takaisin" perustelu jaksaa naurattaa. Pointti ei olekaan se, että dieetin jälkeen palaisi aiempaan ruokavalioon, jolla on lihonut. Vaan dieetin jälkeen siirtyy uudelle ruokavaliolle, joka on sallivampi kuin dieetti. Ei se uusi ruokavalio silti tarkoita epäterveellisesti syömistä, vaan uusia ruokatottumuksia.

700 kcal kuurin jälkeen jos syöt 1200kcal paino alkaa jo nousemaan. Jos olet aiemmin syönyt 2500 ja lihottanut itsesi niin uskotko selviäväsi puolet vähemmällä enen jälkeen? Ehkä hyvin hitaasti nostamalla voit joskus syödä 1500kcal.

Höps. Jos Minna on ennen laihdutusta ollut perusaineenvaihdunnaltaan 1700 kaloria/vrk ja Minna laihduttaa tavoitepainoonsa pitämällä kalorit 1200 kaloria/vrk linjalla. Tavoitepainoon päästyään Minnan perusaineenvaihdunta on 1500 kaloria/vrk. Ei Minna liho, jos Minna lopettaa laihdutuksen 1200 kalorin tahdilla ja siirtyy ylläpitämään painoaan 1500 kalorin päivätahdilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ravintoympyrään kuuluu suklaalevy päivässä.

Vierailija
164/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ravintoympyrään kuuluu suklaalevy päivässä.

Paljonko sun vyötärönympärys on?

Vierailija
165/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höps. Jos Minna on ennen laihdutusta ollut perusaineenvaihdunnaltaan 1700 kaloria/vrk ja Minna laihduttaa tavoitepainoonsa pitämällä kalorit 1200 kaloria/vrk linjalla. Tavoitepainoon päästyään Minnan perusaineenvaihdunta on 1500 kaloria/vrk. Ei Minna liho, jos Minna lopettaa laihdutuksen 1200 kalorin tahdilla ja siirtyy ylläpitämään painoaan 1500 kalorin päivätahdilla

Nyt kyse olikin 700 > 1500kcal nostosta.

1200-1500 ei ole ongelma.

Vierailija
166/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höps. Jos Minna on ennen laihdutusta ollut perusaineenvaihdunnaltaan 1700 kaloria/vrk ja Minna laihduttaa tavoitepainoonsa pitämällä kalorit 1200 kaloria/vrk linjalla. Tavoitepainoon päästyään Minnan perusaineenvaihdunta on 1500 kaloria/vrk. Ei Minna liho, jos Minna lopettaa laihdutuksen 1200 kalorin tahdilla ja siirtyy ylläpitämään painoaan 1500 kalorin päivätahdilla

Eihän se tuokaan 700-1500 nosto ole ongelma, jos Minnan perusaineenvaihdunta on sen 1500.

Vierailija
167/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä (hiki)liikunta ap?

Vierailija
168/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaipaan tsemppiä, miten jaksaa tätä hidasta laihtumistahtia?2

PUOLI kiloa viikossa on oikea tahti!

Ettet laihduta lihaksia!

https://yle.fi/a/3-7497723

Laihduta läskiä, älä lihaksia – näin onnistut

Laihduttajan toiveena on päästä eroon läskistä, mutta usein käykin niin, että lihakset surkastuvat ensin ja läski lähtee viimeisenä. Lue vinkit, joiden avulla säilytät lihaksesi dieetin aikana. Proteiinilaskurimme kertoo, kuinka paljon proteiineja sinä tarvitset.

Vierailija
169/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä (hiki)liikunta ap?

Liikuntaa ei tarvita laihtumiseen. Se voi toki tukea sitä, mutta ruokavalio on se, mikä laihduttaa. 

Esimerkiksi lyhyehköllä naisella tunnin kävelylenkki kuluttaa n. 300 kaloria. 45 minuutin reippaassa ryhmäjumpassa voi palaa 400 kaloria. Noin 1,5 tunnin reipas juoksulenkki kuluttaa 1000 kaloria. Jokainen varmaan arvaa, että kykeneekö se 160 cm/80 kg laihduttaja juoksemaan noita pitkiä juoksulenkkejä. Hänelle realistinen vaihtoehto on se tunnin kävely, jos nivelet kestää.

Ylipäätään tuo liikunnan merkitys on vähäinen. Se 300 kalorin kävelylenkki vastaa sitä, että jättäisi voileivän päällisineen, omenan ja lasillisen maitoa väliin. Helpompaa karistaa kiloja vähentämällä syömisiä kuin liikkumalla samassa suhteessa.

Vierailija
170/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tuokaan 700-1500 nosto ole ongelma, jos Minnan perusaineenvaihdunta on sen 1500.

Jos on.

Itsellä 5x 10v aikana mitattuna vain 1270kcal. 

Vierailija
171/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapamuutos pysyvästi!

Kaikkea kohtuudella, vähemmän, pienemmät ruokailuastiat jne. Herkutellaan voi. 

Lue laihdutusleikkaus"potilaan" eli itsensä esim.  tunnesyistä läskiksi syöneen ohjeet. Noudata niitä ilman leikkausta. Toimii, vatsalaukku supistuu luonnollisesti. 

Keski-iässä, varsinkin jos on istumatyöläinen, voi olla ettei tällainen riitä. Elämäntavat voi olla jopa varsin hyvät, ja silti pysyy lihavana. Usein jos laihtua haluaa, on ihan pakko vaan rajoittaa kalorita, ja olla tosi tiukka ja tarkka, ja sietää nälkääkin.

Tämä. Lisäksi kalorit pitää tiputtaa todella alas, jos haluaa laihtua vähänkään reippaamassa tahdissa kuin kilo kuussa logiikalla. Yksi kilo vastaa 7000 kaloria. Sekin on melkoista, jos haluaisi laihtua kilon viikossa, niin pitäisi pudottaa päivittäistä kalorimäärää 1000 kalorilla siitä, mikä olisi ylläpitokalorien määrä. Eikä se ylläpitokalorien määrä ole esim. toimistotyötä tekevällä 160 cm/70 kg naisella mikään 2000 kaloria päivässä, vaan paljon vähemmän.

Juuri niin, itse olen mitoissa 155/47 ja ylläpitokalorini ovat 1200 kcal päivässä eli tuon verran voin syödä lihomatta. Jos haluan laihtua niin max. 800 kcal päivässä.

Höpö höpö. Ei pidä paikkaansa jollet sitten ole täysin vuodepotilas. Ehkä lasket kalorit väärin.

Todennäköisesti pitää paikkaansa. Itse olen tuota pulleampi, mutta ikää on todennäköisesti enemmän. Olen 162 ja paino 59. Ikää 52. Ja syön todella sen 1200 kcal päivässä. Ehkä himpun enemmän välillä. Laihtuakseen pitää mennä selvästi alle 1000. Normaalisti liikun ja käytän koiraa ulkona, mutta en ole mikään "urheilija". Askeleita tulee 6000-10000 päivässä. Yleensä noin 8000. 

Jos viikonloppuna syön enemmän vaikka juhlissa, pitää 3-4 päivää nitistää ihan alas kalorit, jotta kilot lähtee. Kyllä, nuorena sai syödä ja vähän vähensi, niin kilot tippui. iän myötä elimistö on vaan mennyt tämmöiseksi. Kaikki tuntemani hoikahkot ja vanhemmat naiset syö kuin linnut. Se on se yksi pieni peruna ja 3-4 pientä lihapullaa, kun 30-vuotiaana söi tuplat. 

Tässä hyvä esimerkii kun kroppa laitettu sekaisin ja ihan pokkana ollaan sitä mieltä, että tää on normaalia. Surullista. Siinä on sekaisin aineenvaihdunta ja hormonit ja kuvitellaan, että näin pitää toimia

Vierailija
172/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue laihdutusleikkaus"potilaan" eli itsensä esim.  tunnesyistä läskiksi syöneen ohjeet. Noudata niitä ilman leikkausta. Toimii, vatsalaukku supistuu luonnollisesti. 

Keski-iässä, varsinkin jos on istumatyöläinen, voi olla ettei tällainen riitä. Elämäntavat voi olla jopa varsin hyvät, ja silti pysyy lihavana. Usein jos laihtua haluaa, on ihan pakko vaan rajoittaa kalorita, ja olla tosi tiukka ja tarkka, ja sietää nälkääkin.

Tämä. Lisäksi kalorit pitää tiputtaa todella alas, jos haluaa laihtua vähänkään reippaamassa tahdissa kuin kilo kuussa logiikalla. Yksi kilo vastaa 7000 kaloria. Sekin on melkoista, jos haluaisi laihtua kilon viikossa, niin pitäisi pudottaa päivittäistä kalorimäärää 1000 kalorilla siitä, mikä olisi ylläpitokalorien määrä. Eikä se ylläpitokalorien määrä ole esim. toimistotyötä tekevällä 160 cm/70 kg naisella mikään 2000 kaloria päivässä, vaan paljon vähemmän.

Juuri niin, itse olen mitoissa 155/47 ja ylläpitokalorini ovat 1200 kcal päivässä eli tuon verran voin syödä lihomatta. Jos haluan laihtua niin max. 800 kcal päivässä.

Höpö höpö. Ei pidä paikkaansa jollet sitten ole täysin vuodepotilas. Ehkä lasket kalorit väärin.

Todennäköisesti pitää paikkaansa. Itse olen tuota pulleampi, mutta ikää on todennäköisesti enemmän. Olen 162 ja paino 59. Ikää 52. Ja syön todella sen 1200 kcal päivässä. Ehkä himpun enemmän välillä. Laihtuakseen pitää mennä selvästi alle 1000. Normaalisti liikun ja käytän koiraa ulkona, mutta en ole mikään "urheilija". Askeleita tulee 6000-10000 päivässä. Yleensä noin 8000. 

Jos viikonloppuna syön enemmän vaikka juhlissa, pitää 3-4 päivää nitistää ihan alas kalorit, jotta kilot lähtee. Kyllä, nuorena sai syödä ja vähän vähensi, niin kilot tippui. iän myötä elimistö on vaan mennyt tämmöiseksi. Kaikki tuntemani hoikahkot ja vanhemmat naiset syö kuin linnut. Se on se yksi pieni peruna ja 3-4 pientä lihapullaa, kun 30-vuotiaana söi tuplat. 

Tässä hyvä esimerkii kun kroppa laitettu sekaisin ja ihan pokkana ollaan sitä mieltä, että tää on normaalia. Surullista. Siinä on sekaisin aineenvaihdunta ja hormonit ja kuvitellaan, että näin pitää toimia

Minä ymmärrän tuota aiempaa kirjoittajaa siinä, miten hoikahkot vanhemmat naiset syövät kuin linnut. Ei sitä muuten pysy hoikkana. Esimerkiksi oma äitini on syönyt todella vähän, vaikka mielestään söi hyvin. Saattoi juoda pienen smoothien ja todeta, että vatsa on täynnä. Ruoka-annokset ovat luokkaa pieni kipollinen jogurttia ja marjoja pakkasesta/pienehkö annos pääruokaa tai kahvin kaveriksi yksi keksi. Isäni äiti söi vielä vähemmän, pannukakkuakin saattoi leikata 2 cm x 2 cm palan ja vedota, ettei syö enempää ettei sokeritauti iske.

Se nyt vain on luonnollista, että ikääntyessä kehon malli muuttuu, lihasmassa vähenee ja rasvan määrä kehossa lisääntyy. Paino tuppaa nousemaan, jos ei oikeasti katso syömisiään. Harvalla on sellaiset geenit, että pysyy pajunvitsan hoikkana, vaikka söisi paljon.

Vierailija
173/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perimenopaussi ja menopaussi iskee päälle, niin siinä todellakin menee naisella hormonit sekaisin. Nuorempana kaloreitten vähentäminen toimi mainiosti, nyt yli viisikymppisenä sillä teorialla ja toteutuksella voi heittää vesilintua, jos haluaa pysyä terveenä kilpirauhasen ja luustonkin puolesta. Syy on estrogeenin väheneminen ja kortisolin lisääntyminen. Nämä samat syyt huonontavat sen yöunenkin, mikä osaltaan lisää läskiä ja vaikeuttaa painonhallintaa. 

Se maha, joka ilmestyy heti kun syöt normaaleja ruoka-annoksia, toimii kortisolitehtaana. Sen saa pois parhaiten hiit-treenillä, joka pureutuu kortisolin syntymisen juurisyihin. Ei tarvitse olla aiempaa kokemusta ja voi aloittaa lyhyemmillä pätkillä, jos kunto on tyyliä sohvaperuna, kuten minulla oli. Aikaa menee puoli tuntia pari kertaa viikossa. Liian paljon liian kovaa treeniä on myös keholle stressi, joten kannattaa pitää se peruskävely pääliikuntamuotona kuitenkin. Tarvikkeena lenkkarit ja verkkarit. https://www.elixia.fi/magazine/harjoittelu/kestavyysharjoittelu/miten-4…

Vierailija
174/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän tuota aiempaa kirjoittajaa siinä, miten hoikahkot vanhemmat naiset syövät kuin linnut. Ei sitä muuten pysy hoikkana. Esimerkiksi oma äitini on syönyt todella vähän, vaikka mielestään söi hyvin. Saattoi juoda pienen smoothien ja todeta, että vatsa on täynnä. Ruoka-annokset ovat luokkaa pieni kipollinen jogurttia ja marjoja pakkasesta/pienehkö annos pääruokaa tai kahvin kaveriksi yksi keksi. Isäni äiti söi vielä vähemmän, pannukakkuakin saattoi leikata 2 cm x 2 cm palan ja vedota, ettei syö enempää ettei sokeritauti iske.

Se nyt vain on luonnollista, että ikääntyessä kehon malli muuttuu, lihasmassa vähenee ja rasvan määrä kehossa lisääntyy. Paino tuppaa nousemaan, jos ei oikeasti katso syömisiään. Harvalla on sellaiset geenit, että pysyy pajunvitsan hoikkana, vaikka söisi paljon.

Tämä. Ja jos itse mietin esim. työkavereitani, joita on paljon. Suurin osa keski-ikäisiä naisia tai vanhempia naisia. Hyvin harva on hoikka. Hoikkuuden taustalla näyttää sivusta seuratessa olevan seuraavat syyt:

-Yksi syö kotimaista vegaaniruokaa. Ruokavalio on todella rajattu, joten eipä kaloreitakaan kovin paljon voi tulla. Naisella on aina omat eväät mukana töissä. Kieltäytyy myös vegaanisista herkuista, esim. suklaasta, kun ei pidä sitä eettisenä. On jo alipainoinen, kun ruokavalio on sen verran kapea.

-Maratonjuoksua harrastava suurperheen äiti. Syö aika normaalisti, mutta kuntoilee todella paljon ja käy vielä koiralenkit tähän päälle. Saattaa lähteä työpäivän jälkeen 20 km pyörälenkille tai juoksemaan saman matkan. Ikäisekseen kroppa todella hyvässä kunnossa.

-Erilaisista suolistovaivoista ja allergioista kärsivä nainen. On jättänyt ruokavaliostaan pois monet asiat. Herkkuja syö todella vähän. Itsekin sanoo, ettei tee mieli. Hänelle herkuksi riittää, että syö puolikkaan rahkan. Koskaan en ole nähnyt syövän suklaakonvehtia enempää makeaa. 

Eipä heistäkään kukaan ole tavallisella ruokavaliolla/liikuntamäärällä hoikka, vaan kaikkien hoikkuuden taustalla on joko rajoittunut ruokavalio tai hyvin runsas liikuntamäärä.

Vierailija
175/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on hiilihydraatteja ja niitä hiilihydraatteja on paljon mm. peruna, vilja ja leivät yms. jäätelöt, pasta yms.? Eli keto-valiolla niitä hiilihydraattipitoisia pois ja paljon, niin kyllä laihtuu?

Vierailija
176/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ENE-dieetillä (=VLCD) ollut 4vkoa ja -8kg. Leikkaukseen pudotettava yht. -10kg. Tuskaa on ollut, mutta jotenkin pussiruokiin on tottunut. Helppoa, kun ei tarvitse tehdä ruokaa.

Onko hyviä nuo pussiruoat?

Miksi joku haluaisi laihduttaa jollain pussisohjolla kun voi syödä oikeaa ruokaa samojen kalorien verran??

Leikkaukseen menevälle tietty pikakuurina voi olla ok

Pussiruuilla muutetaan suolistusmikrobistoa ja opetellaan tunnistamaan nälkä.

Muita hyötyjä on vatsalaukun pieneminen ja opetellaan syömään säännöllisesti.

Osalla pussiruuat auttavat korjaamaan myös vitamiinin puutteita koska suolisto on niin sekaisin ettei B-vitamiini imeydy normaalisti ruuasta.

Pussiruualla on tarkoitus normalisoida tilanne nopeasti ja sen jälkeen opetella syömään terveellisesti vaihtamalla yksi ateria kerrallaan oikeaksi ruuaksi.

Pussiruuat hillitsevät myös ahmimista ja niitä käytetään korvaamaan ahmiskohtauksen ruuat.

Vierailija
177/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan saman turhautumisen kuin ap. Olin laskenut, että olisin päässyt aiemmalla kerralla olleella laihdutustahdilla kesän loppupuolella tavoitepainooni. Jo nyt tiedän, että ei tule onnistumaan, kun paino ei enää putoa yhtä nopeasti kuin nuorempana.

Jonkun mielestä tällä ei ole väliä, mutta minulla se ottaa henkisesti koville. Pidättäydyn nyt laihduttaessa kaikista herkuista. On ihan eri asia ajatella, että olen ilman kesäherkkuja loppukesään asti ja sen jälkeen saisin syödä herkkuja kohtuudella. Mutta tällä menolla saisin syödä niitä kesäherkkuja kohtuudella kesällä 2027. Henkisesti ihan eri juttu, jos joutuu olemaan näin pitkään ilman herkkuja.

Tässä on ehkä ongelman ydin monella. Että ne herkut on jotain niin tärkeää, että henkinen puoli kärsii niiden syömättömyydestä. 

Vierailija
178/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 kg mammaan on sitoutunut paljon hiilidioksidia. 

älä laihduta. ilmasto kiittää.

valitse hautaus tuhkauksen sijaan, ettei hiilidioksidi vapaudu takaisin ilmakehään. toisaalta eihän tuollainen pilkkomatta edes mahdu uuniin.

Vierailija
179/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri on hiilihydraatteja ja niitä hiilihydraatteja on paljon mm. peruna, vilja ja leivät yms. jäätelöt, pasta yms.? Eli keto-valiolla niitä hiilihydraattipitoisia pois ja paljon, niin kyllä laihtuu?

Jos luit ap: n aloituksen niin huomaat, että ei oikein silläkään enää laihdu. Nuprempana asia oli toisin, niin minullakin vielä 1,5 vuotta sitten.

Vierailija
180/201 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luit ap: n aloituksen niin huomaat, että ei oikein silläkään enää laihdu. Nuprempana asia oli toisin, niin minullakin vielä 1,5 vuotta sitten.

Luin kyllä, kertoo olevansa sokerittomalla ruokavaliolla, ei hiilihydraatittomalla ruokavaliolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi