Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7429)

Vierailija
981/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Räisänen soitteli poikaystävälleen, joka vietti iltaa kotibileissä Pirkkalassa. He sopivat, että myös Raisa saapuu paikalle."

 

Eli mitä todennäköisimmin on noussut tuon kaveriporukan kyytiin, kun kerta jäljet tuohon mystisesti loppuvat. Päätyikö Pirkkalan kotibileisiin? Päätyikö Huittisiin päin? Päätyikö sekä kotibileisiin että sen jälkeen Huittisiin päin?

Vierailija
982/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaveripiirissäni ei kaveria jätettäisi.

Ehkä ei Raisankaan kaveripiirissä.

Kaverithan hänet nimenomaan jättivät. Raisa ei ilmeisesti ollut heille samanlainen kaveri kuin he olivat Raisan mielestä hänelle. Teini-ikäinen ajattelee vielä kovin lapsenomaisesti ja uskoo melko sokeasti kaveripiirinsä hyväntahtoisuuteen. :'(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"16-vuotiaana Tampereen yössä kadonneen Raisa Räisäsen kohtalo on yksi Suomen rikoshistorian suurimmista mysteereistä.

Kadonneiden suomalaisten tapauksista koostetussa Tiina Saaren ja Maiju Majamaan uutuuskirjassa Ei jälkeäkään ((Into Kustannus 2020) Räisäsen pikkusisko Emilia esittää omat epäilyksensä siskon kohtalosta.

 

Emilia kertoo kirjassa suorasanaisesti epätietoisuuden synnyttämästä tuskasta. Hän kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta siskonsa katoamisen jälkeisinä vuosina.

– Olisi helpompaa tietää, että hänet raiskattiin ja tapettiin. Kun emme tiedä, mielikuvitus laukkaa monia reittejä, hän sanoo.

 

Emilia uskoo, että sisko joutui seksuaalirikoksen uhriksi.

 

– Ehkä Raisa on kuollut vahingossa ja tekijä on onnistunut hävittämään hänen ruumiinsa? Näsijärvi on iso.

Pikkusisko toivoo, että tekijä tulisi uskoon ja tunnustaisi, mitä Raisalle tapahtui. Hän ei usko, että siskon kohtalo muutoin ratkeaa.

 

Emilia muistelee kirjassa viimeistä iltaa, kun hän näki Raisan perheen kodissa Tampereen Ruotulassa.

Oli lokakuinen lauantaina vuonna 1999.

Isosisko oli ollut alkuillasta koripallopelissä ja kutsunut sen jälkeen luokkakaverinsa kylään. Tytöt valmistautuivat illanviettoon Tampereen keskustassa. Raisa Räisänen oli hankkinut täysi-ikäisen ystävänsä henkilöllisyystodistuksen lainaan baarireissua varten.

 

Huoneessa kuunneltiin todennäköisesti Raisan lempimusiikkia, kuten Eppu Normaalia ja Yötä.

– Saanko juoda Spriteasi jääkaapista, pikkusisko ehti vielä huikata Raisalle.

 

Myöhemmin Raisa ja hänen ystävänsä siirtyivät Hämeenkadulle ravintola Casablancaan, josta tytöt poistuivat hieman ennen kello yhtätoista.

Räisänen soitteli poikaystävälleen, joka vietti iltaa kotibileissä Pirkkalassa. He sopivat, että myös Raisa saapuu paikalle.

 

Ystävätär lähti poikaystävänsä kyydissä kohti Huittisten Seurahuonetta. Tytöt sopivat soittelevansa toisilleen illan aikana.

Räisänen lähti kävelemään takaisin toiselle puolelle katua, Casablancan suuntaan.

 

Kaveriporukan jäsenet olivat viimeisiä, jotka näkivät hänet varmasti elossa."

 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raisa-raisasen-pikkusisko-kertoo-uu…

Kuka se nuori, pitkä, kevyissä vaatteissa ollut tyttö oli tanakan, vanhemman naisen seurassa?  Ei ilmoittautunut poliisille tuo tyttö.

Vierailija
984/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaveripiirissäni ei kaveria jätettäisi.

Ehkä ei Raisankaan kaveripiirissä.

Kaverithan hänet nimenomaan jättivät. Raisa ei ilmeisesti ollut heille samanlainen kaveri kuin he olivat Raisan mielestä hänelle. Teini-ikäinen ajattelee vielä kovin lapsenomaisesti ja uskoo melko sokeasti kaveripiirinsä hyväntahtoisuuteen. :'(

On vain heidän sanansa, että eivät ottaneet kyytiin. Mitäs jos ottivatkin? Raisan jäljet katoavat siihen.

Vierailija
985/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki silminnäkijähavainnot tulivat ihmisiltä, jotka eivät tunteneet Raisaa. On hyvin todennäköistä, että kukaan ei oikeasti nähnyt Raisaa, vaan vain nuoria tyttöjä. Niitä oli tuo Tampereen ilta täynnä.

Vierailija
986/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Who cares??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
987/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki silminnäkijähavainnot tulivat ihmisiltä, jotka eivät tunteneet Raisaa. On hyvin todennäköistä, että kukaan ei oikeasti nähnyt Raisaa, vaan vain nuoria tyttöjä. Niitä oli tuo Tampereen ilta täynnä.

Klooneja? RR oli huomota herättävän pitkä.

Vierailija
988/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nässyssä se Raisa on, takertuneena uppotukkiin tai muuhun vastaavaan. Humpsahtanut kännissä veteen matkalla isälleen. 

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että tätä tutkitaan murhana. Occamin partaveitsi.

Höpö höpö.

Ruumis olisi löytynyt. Kuollut ei osaa piilottaa itseään.

 

Joku hänet on tappanut tai on tapahtunut vahinko ja ruumis on piilotettu.

Tuota... Suomen vesistöihin on täysin mahdollista jäädä kateisiin. 

- eri

MIKÄ vesistö mielestäsi oli lokakuun kylmänä yönä kulkeneen tytön matkan varrella? Jos kulki isänsä asunnolle Tampereen keskustasta Armonkallion kautta, niin mikä vesistö siinä mielestäsi on?

 

Saanko konkreettisen vastauksen, ja perustelun miksi meni korkokengissään "vesistöön"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
989/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaatkaa itse joskus.  Kuka muistaa kaupungilla näkemiään ihmisiä, varsinkaan yöaikaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
991/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki silminnäkijähavainnot tulivat ihmisiltä, jotka eivät tunteneet Raisaa. On hyvin todennäköistä, että kukaan ei oikeasti nähnyt Raisaa, vaan vain nuoria tyttöjä. Niitä oli tuo Tampereen ilta täynnä.

Klooneja? RR oli huomota herättävän pitkä.

175 cm ei ole erityisen pitkä!

Vierailija
992/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kolme linjaa murhaajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
993/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki silminnäkijähavainnot tulivat ihmisiltä, jotka eivät tunteneet Raisaa. On hyvin todennäköistä, että kukaan ei oikeasti nähnyt Raisaa, vaan vain nuoria tyttöjä. Niitä oli tuo Tampereen ilta täynnä.

Klooneja? RR oli huomota herättävän pitkä.

175 cm ei ole erityisen pitkä!

No kyllä on!  Suomalaisen naisen keskipituus on 164cm. Ja Raisalla oli vielä tolppakorot, oli varmaan 185cm. niiden kanssa.  Pitkiin ihmisiin huomio kiinnityy, ei taviksiin.

Vierailija
994/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
995/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Multisilta-vihje uskottavin, Raisa mennyt pizzeriaan lämmittelemään. Sitten lähtenyt taksilla Multisiltaan ulkomaalaismiehen kanssa. Tilanne ajautunut raiskaukseenm ja tappoon.

Mielestäni tämä on epäuskottavin. Miten mies olisi saanut ruumiin ulos kerrostalosta kenenkään huomaamatta?

Epäuskottava koska taksikuski tuli muistojen saa kanssa julkisuuteen vasta vuosikausia tapahtuman jälkeen.

 

Tai jos tuo kuski olikin yksin hänen kanssaan tuolloin autossa ja näin yrittää suunnata mielenkiintoa mamuihin? 

 

Taksitolppa Metso on lähes vastapäätä Seurahuonetta. 

Vierailija
996/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Raisa on haudattu Huittisiin niin mitä ne keskustan silminnäkijähavainnot on? Reitillä Hämeenkadulta Armonkallioon useampi näki Raisan näköisen naisen.

Tampereen yöelämässä ja kadulla kulki oli kymmenittäin ellei sadottain nuoria naisia. Yksikään silminnäkijähavainto ei ole luotettava. Raisa ei edes tallentunut yhteenkään kameraan. 

Poliisi luottaa silminnäkijähavaintoihin, mutta vauvapalstan Poirotit eivät!

Vierailija
997/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkareissa ja huppareissa viihtyvä Raisa oli miettinyt tarkoin, mitä panee päälleen.

Hänellä oli musta puolihame, punainen toppi, musta paitapusero, musta bleiseri. Jaloissa olivat mustat, sandaalimaiset kengät.

Punaruskeat hiukset olivat auki.

Vierailija
998/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ajatellut sen niin, että joku Raisan poikaystävistä otti hänet autonsa kyytiin siellä Armonkalliossa. Osasi ajaa tuota reittiä, koska se on kävelyreitti keskustasta Raisan isän luo.

Niin, Raisallahan oli useita ihastuksia ja siskon puheiden mukaan ei poikaystävää. Tuollaisen käsityksen sai M. Niemen podcastista.

Vierailija
999/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"16-vuotiaana Tampereen yössä kadonneen Raisa Räisäsen kohtalo on yksi Suomen rikoshistorian suurimmista mysteereistä.

Kadonneiden suomalaisten tapauksista koostetussa Tiina Saaren ja Maiju Majamaan uutuuskirjassa Ei jälkeäkään ((Into Kustannus 2020) Räisäsen pikkusisko Emilia esittää omat epäilyksensä siskon kohtalosta.

 

Emilia kertoo kirjassa suorasanaisesti epätietoisuuden synnyttämästä tuskasta. Hän kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta siskonsa katoamisen jälkeisinä vuosina.

– Olisi helpompaa tietää, että hänet raiskattiin ja tapettiin. Kun emme tiedä, mielikuvitus laukkaa monia reittejä, hän sanoo.

 

Emilia uskoo, että sisko joutui seksuaalirikoksen uhriksi.

 

– Ehkä Raisa on kuollut vahingossa ja tekijä on onnistunut hävittämään hänen ruumiinsa? Näsijärvi on iso.

Pikkusisko toivoo, että tekijä tulisi uskoon ja tunnustaisi, mitä Raisalle tapahtui. Hän ei usko, että siskon kohtalo muutoin ratkeaa.

 

Emilia muistelee kirjassa viimeistä iltaa, kun hän näki Raisan perheen kodissa Tampereen Ruotulassa.

Oli lokakuinen lauantaina vuonna 1999.

Isosisko oli ollut alkuillasta koripallopelissä ja kutsunut sen jälkeen luokkakaverinsa kylään. Tytöt valmistautuivat illanviettoon Tampereen keskustassa. Raisa Räisänen oli hankkinut täysi-ikäisen ystävänsä henkilöllisyystodistuksen lainaan baarireissua varten.

 

Huoneessa kuunneltiin todennäköisesti Raisan lempimusiikkia, kuten Eppu Normaalia ja Yötä.

– Saanko juoda Spriteasi jääkaapista, pikkusisko ehti vielä huikata Raisalle.

 

Myöhemmin Raisa ja hänen ystävänsä siirtyivät Hämeenkadulle ravintola Casablancaan, josta tytöt poistuivat hieman ennen kello yhtätoista.

Räisänen soitteli poikaystävälleen, joka vietti iltaa kotibileissä Pirkkalassa. He sopivat, että myös Raisa saapuu paikalle.

 

Ystävätär lähti poikaystävänsä kyydissä kohti Huittisten Seurahuonetta. Tytöt sopivat soittelevansa toisilleen illan aikana.

Räisänen lähti kävelemään takaisin toiselle puolelle katua, Casablancan suuntaan.

 

Kaveriporukan jäsenet olivat viimeisiä, jotka näkivät hänet varmasti elossa."

 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raisa-raisasen-pikkusisko-kertoo-uu…

Kuka se nuori, pitkä, kevyissä vaatteissa ollut tyttö oli tanakan, vanhemman naisen seurassa?  Ei ilmoittautunut poliisille tuo tyttö.

Joku joka ei muista kävelleensä tätinsä kanssa siellä ko. iltana, tai esim joku joka on saanut huumeita ko. naiselta. Ylipäätään monikaan ei vuosien jälkeen muista kävellensä jossain päivänä x tietyissä vaatteissa. 

Vierailija
1000/7429 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Multisilta-vihje uskottavin, Raisa mennyt pizzeriaan lämmittelemään. Sitten lähtenyt taksilla Multisiltaan ulkomaalaismiehen kanssa. Tilanne ajautunut raiskaukseenm ja tappoon.

Mielestäni tämä on epäuskottavin. Miten mies olisi saanut ruumiin ulos kerrostalosta kenenkään huomaamatta?

Epäuskottava koska taksikuski tuli muistojen saa kanssa julkisuuteen vasta vuosikausia tapahtuman jälkeen.

 

Tai jos tuo kuski olikin yksin hänen kanssaan tuolloin autossa ja näin yrittää suunnata mielenkiintoa mamuihin? 

 

Taksitolppa Metso on lähes vastapäätä Seurahuonetta. 

Yönhämärissä toiminut.  Todella epäilyttävä tuo taksikuski.  Taisi alkaa omatunto kolkuttaa.  Keksi tarinan ma muista.