Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7493)
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö juttuun poliisit, kun se lääkärikin sanoi ettei uskoisi ketä siihe, liittyy.
Juttuun liittyy myös Raisan isoisä, joka oli pankkiiri ja hänellä pääsy katoamispaikkaa lähellä olevaan pankkiin.
Muotialan asuinalue: Tampereelle rakennettiin aivan 2000-luvun taitteessa kokonaan uusi kaupunginosa, Muotiala. Alueen suunnittelussa kokeiltiin uudenlaista turvallisuuteen ja yhteisöllisyyteen tähtäävää kaavoitusta, jossa myös poliisi oli mukana kehittämässä. [1, 2]
Ratinan asuntorakentaminen: Vuosituhannen vaihteessa käynnistyi Ratinanrannan alueen kehittäminen, kun vanhojen teollisuus- ja varastoalueiden tilalle alettiin rakentaa uutta asuntokantaa Pyhäjärven läheisyyteen. [1]
Frenckellin sillat ja peruskorjaus: Historiallisen Frenckellin paperitehtaan tilat kunnostettiin kattavasti toimistokäyttöön, ja vuonna 2000 koskenrannan siipirakennuksen läpi valmistui uusi silta jalankulkijoille ja pyöräilijöille. [1]
Vapriikin uusin osa: Vuonna 2000 valmistui Tampellan alueella sijaitsevan museokeskus Vapriikin laajennusosa, joho
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö juttuun poliisit, kun se lääkärikin sanoi ettei uskoisi ketä siihe, liittyy.
Juttuun liittyy myös Raisan isoisä, joka oli pankkiiri ja hänellä pääsy katoamispaikkaa lähellä olevaan pankkiin.
Ei ollut kuin varatuomari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa niin pienet piirit, ettei ns. julkisen lynkkauksen takia poliisi uskalla tai voi epäillä lähipiiriä ainakaan kovin julkisesti? Vai mikä selittää tässä Raisan tapauksessa sen, että Raisan tunteneet ja viimeiseksi elossa nähneet on suoraan sysätty syrjään ja on suureleisesti tutkittu kaikkia omituisia tutkintalinjoja ja lähdetty siitä, että tekijä on tuntematon? Tilastollisesti kun tekijä on miltei aina uhrin tuntema ja ne, jotka ovat uhrin viimeksi nähneet elossa, ovat usein tekijöitä tai joku heistä.
Olen myös miettinyt, että Raisan isäkin olisi ihan hyvin voinut olla murhaaja. Jos Raisa käveli kännissä isänsä luo ja sitten jotain tapahtui. Raisa huhujen mukaan ei ollut mikään helppo lapsi ja teineili, niinkuin moni muukin nuori samassa iässä. Mutta voivat olla raskaita vanhemmilleen. Kännykkä ilmeisesti oli siis keskustassa koko yön ja isä asui kävelymatkan päässä. Mutat jostain syystä tätäkään mahdollisuutta ei ole koskaan kai tutkittu.
Kun katsoo heistä otettuja perhekuvia joita on ollut julkisuudessa, tytön ilme on niissä kaikkea muuta kuin onnellinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/616ddf4e-79bd-4906-b848-0c807fed7d3a
Lokakuun 16. päivä vuonna 1999. Syksyinen lauantaipäivä Tampereella on kääntymässä iltaan. Ilmassa voi jo haistaa talven, sillä lämpötila on pudonnut alle viiden asteen.
Illalla televisiosta tulee supersuosittu Bumtsibum!-viihdeohjelma. Tänään siinä kilpailisivat Vicky Rosti, Freeman, Muska ja Jore Marjaranta. Moni lämmittää saunan ja jää viettämään tv-iltaa kotiin.
Tampereen keskusta ei muutenkaan houkuttele tällaisena iltana. Kaupunki järjestää EU-huippukokouksen ja tärkeitä herroja ja rouvia on kaikkialla. Iltalehden lauantainumero kertoo, kuinka jo perjantai-iltana paikallinen ravintola Plevna on saanut yllätysvieraita: Britannian pääministeri Tony Blair on pelmahtanut paikalle EU:n komission puheenjohtaja Romano Prodin kanssa. Kuvan perusteella Prodi nautti ravintolassa olutta.
Tuona viikonloppuna tamperelaisia on melkeinpä kannustettu jäämään kotiin. Iltalehti kertoo, että koko kaupunki on täynnä poliiseja. Tampereen poliisivoimista on revitty irti kaikki kynnelle kykenevät ja vapaaehtoisia on haalittu ympäri Etelä-Suomea. Poliisivoimien vahvuus tuona viikonloppuna Tampereella on hurja: Noin 750.
Poliisivoimien vahvuus tuona viikonloppuna Tampereella on hurja: Noin 750.
Olen melekin 100% varma, että oli tuona iltana myös itse Tampereen keskustassa. En mennyt baareihin vaan opintojen takia mielenkiinnosta oltiin seuraamassa huippukokouksen liikennettä. Ja ei siellä mun mielestä niin hirveästi ollut porukkaa liikkeellä... Tosin en mennyt sinne ihan siihen keskusta keskustaan vaan olin siinä jossain vähän sivussa jonku hotellin lähistöllä. Kaveri kuvasi EU-lippuja. Lähin siitä sitten kävellen yöpymään toisen kaverin opiskelijaasuntoon, koska oli luvannut että voin siinä yöpyä. Koleaa oli ja pimeää. Sen muistan. Ja muistaakeni tuulikin jonkin verran. Muistan niiden lippujen liehumisesta sen.
Opiskelija-asuntoon? Oliko siellä jotain virallisia opiskelija-asuntoja?
Ainakin armonkalliossa. Oli 2000 luvun alussa toassin kämppiä. Oliko 99 jo, sitä en tiedä
Siis en mennyt mihinkään Toassin kämppään vaan oli ihan yksityiseltä vuokrattu asunto opintojen ajaksi. EI ollut missään Armonkalliossa vaan sain kävellä aika pitkän matkaa, että pääsin perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei mahtunut kyytiin jos autossa oli neljä ihmistä yhteensä? Jos ei tuohon autoon päässyt ja kukaan tuttu ei enää nähnyt vaikka oli palaamassa takaisin Casablancaan, niin sai tuolla paluumatkalla ravintolaan jonkun toisen kyydin joltain tutulta. Jompi kumpi kyyti, muuten olis joku tuttu nähnyt.
Koska viidennen paikan vei Raisan kaveri, jonka kanssa käveli Casablancasta auton luo.
Aamulehden jutun mukaan Raisan ystävä vei neljännen paikan ja kuski päätti ettei Raisaa oteta viidenneksi kyytiin:
"Hieman ennen kello 23:a Raisan ystävä nousi poikakaverinsa kuljettamaan autoon Sokoksen edessä Hämeenkadulla. Autossa olivat Raisan ystävä, kuljettaja ja kaksi poikaa. Kuljettaja päätti, että Raisa ei voi tulla kyytiin, koska autoon ei mahtunut."
Ok joku kysyi oliko virallisia opiskelija asuntoja kyllä oli useampiakin. Kalevassa armonkalliossa ja oliko keskustassakin. Kerrostaloja.
Toas armonkalliossa oli aika tuore kerrostalo. En tiedä valmistusvuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan selvitetty mihin aikaan näiden epäilyjen alla olevien miehien pankkikorttien vingutukset ovat loppuneet siltä yöltä. Eli jos on sattumalta törmännyt Raisaan heti, kun autoporukka lähti Huittisiin (noin klo 23?). Päättyykö jollain miehistä kortin käyttö tuohon.
Tää on vähän hassua kun ihmiset, joilla ei ole mitään kokemusta 90-luvusta tulee kommentoimaan ja ehdottelemaan ratkaisuja. Tuohon aikaan ei hirveästi "vinguteltu" pankkikorttia vaan käytiin nostamassa sillä kortilla käteistä ja käytettiin käteistä melkein joka paikassa.
No, ne joilla oli pankkikortti, niin kyllä sitä vinguteltiin. Minä ainakin vinguttelin sujuvasti 1999. Mutta muistan monia, jotka tykkäsivät pelata automaattinostoilla ja käteisillä, kuulemma hahmottivat paremmin rahan tuhlauksensa. Mutta sen tiedän, että alaikäiset eivät saaneet kuin pankkiautomaattikortin, sillä pystyi vain nostamaan automaatista rahaa, sillä ei pystynyt maksamaan kassalla.
Jep olin kyllä täysi-ikäinen nuori mutta se sama visa electron tai mikä lie, oli kuin alaikäisenäkin, eli nostin rahat automaatista ja käytin käteistä
Eikö poliisi tv.n jaksoja joissa käsitellään Raisaa löydy mistään
Vierailija kirjoitti:
Eikö poliisi tv.n jaksoja joissa käsitellään Raisaa löydy mistään
Oletko kokeillut Youtubea?
Viimeinen johtolanka podcastista on otettu ääniklippi poliisi-tv:stä, se tytön haastattelu tuoreeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumisen perusteella kukaan ei ole Raisa, sillä oli tuona yönä musta minihame ja jakku, alla punainen toppi.
Sekä mustat sukkahousut ja mustat korkkarit. Ns. pikkukengät/kesäkengät/"sandaalit "
Mistä tieto, että mustat sukkahousut? Etsintäkuulutuskuvassa, johon mallinuken päälle on puettu Raisan tyyliset vaatteet, niin siinä on sääret paljaana. Ne valkoiset sääret näkyis hyvin valvontakamerakuvissakin, ellei tosiaan joku mies lainannut Raisalle pitkää takkia.
Okei, Google haku antoi tiedon, kysyin minkä väriset sukkahousut Raisa Räisäsellä oli jalassaan....enää ei anna samaa vastausta, vaan ettei ole tiedossa.
Mitä katua pitkin Hallituskadun suuntaan? Ois kiva kattoa kartasta.