Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7478)

Vierailija
7461/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/616ddf4e-79bd-4906-b848-0c807fed7d3a

Lokakuun 16. päivä vuonna 1999. Syksyinen lauantaipäivä Tampereella on kääntymässä iltaan. Ilmassa voi jo haistaa talven, sillä lämpötila on pudonnut alle viiden asteen.

Illalla televisiosta tulee supersuosittu Bumtsibum!-viihdeohjelma. Tänään siinä kilpailisivat Vicky Rosti, Freeman, Muska ja Jore Marjaranta. Moni lämmittää saunan ja jää viettämään tv-iltaa kotiin.

Tampereen keskusta ei muutenkaan houkuttele tällaisena iltana. Kaupunki järjestää EU-huippukokouksen ja tärkeitä herroja ja rouvia on kaikkialla. Iltalehden lauantainumero kertoo, kuinka jo perjantai-iltana paikallinen ravintola Plevna on saanut yllätysvieraita: Britannian pääministeri Tony Blair on pelmahtanut paikalle EU:n komission puheenjohtaja Romano Prodin kanssa. Kuvan perusteella Prodi nautti ravintolassa olutta.

Tuona viikonloppuna tamperelaisia on melkeinpä kannustettu jäämään kotiin. Iltalehti kertoo, että koko kaupunki on täynnä poliiseja. Tampereen poliisivoimista on revitty irti kaikki kynnelle kykenevät ja vapaaehtoisia on haalittu ympäri Etelä-Suomea. Poliisivoimien vahvuus tuona viikonloppuna Tampereella on hurja: Noin 750.

Poliisivoimien vahvuus tuona viikonloppuna Tampereella on hurja: Noin 750.

Olen melekin 100% varma, että oli tuona iltana myös itse Tampereen keskustassa. En mennyt baareihin vaan opintojen takia mielenkiinnosta oltiin seuraamassa huippukokouksen liikennettä. Ja ei siellä mun mielestä niin hirveästi ollut porukkaa liikkeellä... Tosin en mennyt sinne ihan siihen keskusta keskustaan vaan olin siinä jossain vähän sivussa jonku hotellin lähistöllä. Kaveri kuvasi EU-lippuja. Lähin siitä sitten kävellen yöpymään toisen kaverin opiskelijaasuntoon, koska oli luvannut että voin siinä yöpyä. Koleaa oli ja pimeää. Sen muistan. Ja muistaakeni tuulikin jonkin verran. Muistan niiden lippujen liehumisesta sen.

Opiskelija-asuntoon? Oliko siellä jotain virallisia opiskelija-asuntoja?

Vierailija
7462/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäpiristeenä on kääntää selkeät faktat aivan päälaelleen ja kehitellä mitä hulluimpia teorioita.

No mitkä on selkeät faktat?

Ainoat faktat joihin luotan on se, että Raisa oli kotona ja lähti bussilla keskustaan. Ja että hän oli Casablancan yläkerrassa, jossa baarimikko teki hänelle maitopohjaisen drinkin. Mihinkään muuhun en usko. Ai niin ja siihen uskon, että hän poistui Casablancasta klo 22:50, mikäli tästä on videokuvaa Casablancan sisältä. Joo ja uskon siihen klo 22:18 puheluun, mutta sen sisältöhän on voinut olla mitä vain, jos alkaa pohtimaan.

Eli välität, että faktoja ovat ne asiat, joihin sinä, maailmankaikkeuden napa, luotat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7463/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan selvitetty mihin aikaan näiden epäilyjen alla olevien miehien pankkikorttien vingutukset ovat loppuneet siltä yöltä. Eli jos on sattumalta törmännyt Raisaan heti, kun autoporukka lähti Huittisiin (noin klo 23?). Päättyykö jollain miehistä kortin käyttö tuohon. 

Tää on vähän hassua kun ihmiset, joilla ei ole mitään kokemusta 90-luvusta tulee kommentoimaan ja ehdottelemaan ratkaisuja. Tuohon aikaan ei hirveästi "vinguteltu" pankkikorttia vaan käytiin nostamassa sillä kortilla käteistä ja käytettiin käteistä melkein joka paikassa. 

No, ne joilla oli pankkikortti, niin kyllä sitä vinguteltiin. Minä ainakin vinguttelin sujuvasti 1999. Mutta muistan monia, jotka tykkäsivät pelata automaattinostoilla ja käteisillä, kuulemma hahmottivat paremmin rahan tuhlauksensa. Mutta sen tiedän, että alaikäiset eivät saaneet kuin pankkiautomaattikortin, sillä pystyi vain nostamaan automaatista rahaa, sillä ei pystynyt maksamaan kassalla.

Vierailija
7464/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäpiristeenä on kääntää selkeät faktat aivan päälaelleen ja kehitellä mitä hulluimpia teorioita.

No mitkä on selkeät faktat?

Ainoat faktat joihin luotan on se, että Raisa oli kotona ja lähti bussilla keskustaan. Ja että hän oli Casablancan yläkerrassa, jossa baarimikko teki hänelle maitopohjaisen drinkin. Mihinkään muuhun en usko. Ai niin ja siihen uskon, että hän poistui Casablancasta klo 22:50, mikäli tästä on videokuvaa Casablancan sisältä. Joo ja uskon siihen klo 22:18 puheluun, mutta sen sisältöhän on voinut olla mitä vain, jos alkaa pohtimaan.

Eli välität, että faktoja ovat ne asiat, joihin sinä, maailmankaikkeuden napa, luotat?

 ;D

Vierailija
7465/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on/ois nyt 43-vuotias.

Vierailija
7466/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7467/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäpiristeenä on kääntää selkeät faktat aivan päälaelleen ja kehitellä mitä hulluimpia teorioita.

No mitkä on selkeät faktat?

Ainoat faktat joihin luotan on se, että Raisa oli kotona ja lähti bussilla keskustaan. Ja että hän oli Casablancan yläkerrassa, jossa baarimikko teki hänelle maitopohjaisen drinkin. Mihinkään muuhun en usko. Ai niin ja siihen uskon, että hän poistui Casablancasta klo 22:50, mikäli tästä on videokuvaa Casablancan sisältä. Joo ja uskon siihen klo 22:18 puheluun, mutta sen sisältöhän on voinut olla mitä vain, jos alkaa pohtimaan.

Eli välität, että faktoja ovat ne asiat, joihin sinä, maailmankaikkeuden napa, luotat?

 ;D

Skitsofrenia?

Vierailija
7468/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" On korostettu kotibileitä ja että Raisa olisi ollut matkalla sinne. Todisteita vain ei taida olla tästä, koska jos tieto on yhden puhelinkeskustelun varassa ja kukaan ei oikeasti tiedä sisältöä, niin varmana en pitäisi, että oli sinne edes pyrkimässä. Miksi ei alunperinkin mennyt sinne? Ehkä ei oltu kutsuttu."

 

Mä olen ajatellut asian näin, että kesken Casablancan Raisan tyttökaveri sanoo, että hän aikookin lähteä kundikaverinsa messiin ja hän tulee tänne kohta autolla. Raisa on sitten pohtinut, miten jatkaisi iltaansa ilman tätä kaveria. Casablancassa jo ollut porukka, joka juhli korismatsia, ei näköjään ollut Raisalle niin mieluisaa seuraa, että olisi jäänyt heidän kanssaan sinne. Sitten Raisa ehkä soitti sille kotibilekundille klo 22:18 (ei tietoa, kumpi soitti kummalle, mutta sanotaanko nyt tässä skenaariossa, että Raisa soitti) ja sai vasta siinä kohtaa tietää, että hei, on tämmöiset bileet. Sitten hän keksi, että hänpä menee sinne, jos saa kyydin tältä autoporukalta, joka ensisijaisesti tulee hakemaan Raisan kaveria. Tästä puolen tunnin kuluttua Raisa kävelee kaverinsa kanssa Casablancasta ulos auton luo, mutta hänelle sanotaan, ettei hän mahdu kyytiin. Siihen loppuu Raisan jäljet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7469/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri poistui maasta heti seuraavana päivänä Raisan katoamisen jälkeen.

Samainen lääkäri kerskui "jos kertoisin, et ikinä uskoisi, mitä Raisalle tapahtui".

 

Lääkäri oli päivystämässä esim. kokoustiloissa, koska paljon diplomaatteja ja silmäätekeviä. Lääkärillä lääkelaukku ym. mukana. Raisa liftaa kyytiä Pirkkalaan, CD -kilpinen auto ottaa kyytiin, koska on menossa Tampere-Pirkkalan kentälle. Lääkäri on mukana tuossa autossa, koska diplomaatti huonovointinen. Joku tässä delegaatiossa päättää, että Raisa lähtee mukaan. Lääkäri annostelee "lääkettä". Diplomaatti ja yksityislentokone -ei tutkita kentällä. Koko poppoo pääsee Saksaan. Lääkäri soittaa muutaman päivän päästä Raisan ystävälle. Lääkäri palaa Suomeen, Raisa jää Saksaan.

Tämä tapaus liittyy näihin dip;omaatteihin, ei ole muuta mahdollisuutta. On profiililtaan niin erilainen kuin muut katoamistapaukset. Kyseessä on urheilija ja menestyvä nuori, ei mikään laitapuolen kulkija.

Varsinkin nyt kun Epstein-juttu on tullut julki, on ihme, että mitään muuta vielä jankutetaan. No varmaan Epstein-tyypit jankuttavat muita teorioita.

Vierailija
7470/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta en voi olla ajattelematta sitä podcast haastattelussa ollutta ääniklippiä tästä Raisan tyttökaverista, jossa hän kertoo niistä viimeisistä hetkistä. Hän on jotenkin liian kepeä, liian vakuutteleva, liian sellainen ystävällinen. Hän ei ole ihmeissään tai kauhuissaan, pahoillaan tai mitään. Hän niinkun yrittää myydä jotain tarinaa siinä silleen ystävällisesti, ettei vaikuttaisi "syylliseltä".

On nimittäin jäänyt mieleeni näistä true crime dokkareista, että yleensä ihminen, joka on liian ystävällinen, lempeä ja avulias, hän voikin olla nimenomaan se syyllinen. Ja yrittää käytöksellä just peittää sitä. En siis sano, että Raisan tyttökaveri on syyllinen, mutta ehkä hän joutui tilanteeseen, jossa hän todisti jotain, siis jos Raisa otettiinkin kyytiin. Olen varma, että teon takana on joku poika. Mutta jotenkin se haastattelu on liian imarteleva, liian kepeä. En osaa kuvailla tarkemmin. Onko muut mitä mieltä siitä haastattelusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7471/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta en voi olla ajattelematta sitä podcast haastattelussa ollutta ääniklippiä tästä Raisan tyttökaverista, jossa hän kertoo niistä viimeisistä hetkistä. Hän on jotenkin liian kepeä, liian vakuutteleva, liian sellainen ystävällinen. Hän ei ole ihmeissään tai kauhuissaan, pahoillaan tai mitään. Hän niinkun yrittää myydä jotain tarinaa siinä silleen ystävällisesti, ettei vaikuttaisi "syylliseltä".

On nimittäin jäänyt mieleeni näistä true crime dokkareista, että yleensä ihminen, joka on liian ystävällinen, lempeä ja avulias, hän voikin olla nimenomaan se syyllinen. Ja yrittää käytöksellä just peittää sitä. En siis sano, että Raisan tyttökaveri on syyllinen, mutta ehkä hän joutui tilanteeseen, jossa hän todisti jotain, siis jos Raisa otettiinkin kyytiin. Olen varma, että teon takana on joku poika. Mutta jotenkin se haastattelu on liian imarteleva, liian kepeä. En osaa kuvailla tarkemmin. Onko muut mitä mieltä siitä haastattelusta?

Muut pitävät säälittävinä näitä tru crimeen hurahteneita, jotka kuvittelevat olevansa taitavampia kuin viranomaiset. 

Vierailija
7472/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta en voi olla ajattelematta sitä podcast haastattelussa ollutta ääniklippiä tästä Raisan tyttökaverista, jossa hän kertoo niistä viimeisistä hetkistä. Hän on jotenkin liian kepeä, liian vakuutteleva, liian sellainen ystävällinen. Hän ei ole ihmeissään tai kauhuissaan, pahoillaan tai mitään. Hän niinkun yrittää myydä jotain tarinaa siinä silleen ystävällisesti, ettei vaikuttaisi "syylliseltä".

On nimittäin jäänyt mieleeni näistä true crime dokkareista, että yleensä ihminen, joka on liian ystävällinen, lempeä ja avulias, hän voikin olla nimenomaan se syyllinen. Ja yrittää käytöksellä just peittää sitä. En siis sano, että Raisan tyttökaveri on syyllinen, mutta ehkä hän joutui tilanteeseen, jossa hän todisti jotain, siis jos Raisa otettiinkin kyytiin. Olen varma, että teon takana on joku poika. Mutta jotenkin se haastattelu on liian imarteleva, liian kepeä. En osaa kuvailla tarkemmin. Onko muut mitä mieltä siitä haastattelusta?

Muut pitävät säälittävinä näitä tru crimeen hurahteneita, jotka kuvittelevat olevansa taitavampia kuin viranomaiset. 

Höpö höpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7473/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hämekatu valtava iso katu. Muuttunut paljon vuodesta 99. 

Ratikoita, pyöräily ja kävely väylät. 

Vierailija
7474/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtijun kuvassa näkyy SILMINNÄKIJÄT 3kpl, ei Raisa... yrittäkää nyt keskittyä mitä luette.

Siellä oli muillakin hameita. 

 

Mutta miksi silminnäkijät annettiin julki? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7475/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö juttuun poliisit, kun se lääkärikin sanoi ettei uskoisi ketä siihe, liittyy.

Ei mutta ihmeellistä, ettei kukaan niistäkään ole nähnyt. 

Vierailija
7476/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö juttuun poliisit, kun se lääkärikin sanoi ettei uskoisi ketä siihe, liittyy.

Jotain dipmimastteja, kokkareita? Kokkarit olivat "lähellä" Kestinkin katoamista. Ensin se huoneisto ja sen jälkeen se lääkäri, joka asui jätetyn skootterin vieressä.

Vierailija
7477/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/616ddf4e-79bd-4906-b848-0c807fed7d3a

Lokakuun 16. päivä vuonna 1999. Syksyinen lauantaipäivä Tampereella on kääntymässä iltaan. Ilmassa voi jo haistaa talven, sillä lämpötila on pudonnut alle viiden asteen.

Illalla televisiosta tulee supersuosittu Bumtsibum!-viihdeohjelma. Tänään siinä kilpailisivat Vicky Rosti, Freeman, Muska ja Jore Marjaranta. Moni lämmittää saunan ja jää viettämään tv-iltaa kotiin.

Tampereen keskusta ei muutenkaan houkuttele tällaisena iltana. Kaupunki järjestää EU-huippukokouksen ja tärkeitä herroja ja rouvia on kaikkialla. Iltalehden lauantainumero kertoo, kuinka jo perjantai-iltana paikallinen ravintola Plevna on saanut yllätysvieraita: Britannian pääministeri Tony Blair on pelmahtanut paikalle EU:n komission puheenjohtaja Romano Prodin kanssa. Kuvan perusteella Prodi nautti ravintolassa olutta.

Tuona viikonloppuna tamperelaisia on melkeinpä kannustettu jäämään kotiin. Iltalehti kertoo, että koko kaupunki on täynnä poliiseja. Tampereen poliisivoimista on revitty irti kaikki kynnelle kykenevät ja vapaaehtoisia on haalittu ympäri Etelä-Suomea. Poliisivoimien vahvuus tuona viikonloppuna Tampereella on hurja: Noin 750.

Poliisivoimien vahvuus tuona viikonloppuna Tampereella on hurja: Noin 750.

Olen melekin 100% varma, että oli tuona iltana myös itse Tampereen keskustassa. En mennyt baareihin vaan opintojen takia mielenkiinnosta oltiin seuraamassa huippukokouksen liikennettä. Ja ei siellä mun mielestä niin hirveästi ollut porukkaa liikkeellä... Tosin en mennyt sinne ihan siihen keskusta keskustaan vaan olin siinä jossain vähän sivussa jonku hotellin lähistöllä. Kaveri kuvasi EU-lippuja. Lähin siitä sitten kävellen yöpymään toisen kaverin opiskelijaasuntoon, koska oli luvannut että voin siinä yöpyä. Koleaa oli ja pimeää. Sen muistan. Ja muistaakeni tuulikin jonkin verran. Muistan niiden lippujen liehumisesta sen.

Opiskelija-asuntoon? Oliko siellä jotain virallisia opiskelija-asuntoja?

Ainakin armonkalliossa. Oli 2000 luvun alussa toassin kämppiä. Oliko 99 jo, sitä en tiedä 

Vierailija
7478/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan selvitetty mihin aikaan näiden epäilyjen alla olevien miehien pankkikorttien vingutukset ovat loppuneet siltä yöltä. Eli jos on sattumalta törmännyt Raisaan heti, kun autoporukka lähti Huittisiin (noin klo 23?). Päättyykö jollain miehistä kortin käyttö tuohon. 

Tää on vähän hassua kun ihmiset, joilla ei ole mitään kokemusta 90-luvusta tulee kommentoimaan ja ehdottelemaan ratkaisuja. Tuohon aikaan ei hirveästi "vinguteltu" pankkikorttia vaan käytiin nostamassa sillä kortilla käteistä ja käytettiin käteistä melkein joka paikassa. 

No, ne joilla oli pankkikortti, niin kyllä sitä vinguteltiin. Minä ainakin vinguttelin sujuvasti 1999. Mutta muistan monia, jotka tykkäsivät pelata automaattinostoilla ja käteisillä, kuulemma hahmottivat paremmin rahan tuhlauksensa. Mutta sen tiedän, että alaikäiset eivät saaneet kuin pankkiautomaattikortin, sillä pystyi vain nostamaan automaatista rahaa, sillä ei pystynyt maksamaan kassalla.

Enemmistö käytti käteistä joka nostettiin automaatista 

Vierailija
7479/7478 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Tampereella rakennettiin tuolloin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi