Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7429)

Vierailija
7421/7429 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapausta alettiin tutkimaan 5 päivää myöhemmin katoamisesta ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠tappona. 

 

Raisan kaveripiiristä ei mitään mainintaa julkisuudessa. 

 

Myöhemmin juttu muuttui ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠murhaepäilyksi.  Murha ei vanhene koskaan. 

Eiköjän kaveriporukalla ole jotain osuutta asiaan. Poliisi ei ole voinut syyttää heitä, koksa ruumista ei ole löytynyt. Eikä ole tarpeeksi todisteita. :(

Vierailija
7422/7429 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin on näihinkin kulkulupa

 

 

 

Tampereen Hämeenkadun alla ja sen välittömässä läheisyydessä risteilee useita eri aikakausina rakennettuja maanalaisia tunneleita, joita käytetään kiinteistöjen huoltoajoon, logistiikkaan, pysäköintiin ja kaupunkitekniikkaan. [1, 2]

Hämeenkadun maanalainen maailma jakautuu pääosin seuraaviin kokonaisuuksiin:

Nykyinen logistiikka ja pysäköinti

Finnpark P-Hämppi: Hämeenkadun alla itä-länsisuunnassa kulkeva Euroopan moderneimpiin kuuluva pysäköintiluola. Se toimii samalla Hämeenkadun varren suurten liikekiinteistöjen pääasiallisena maanalaisena huolto- ja tavaraliikennetunnelina. [1, 2]

Kiinteistöjen omat huoltoyhteydet: P-Hämpistä on suorat maanalaiset hissiyhteydet ja ajoväylät useisiin Hämeenkadun avainkohteisiin, kuten Stockmann Tampere -tavarataloon sekä muihin liikekortteleihin, mikä pitää tavarahuollon poissa katutasolta. [1, 2, 3]

Historialliset jalankulku- ja huoltotunnelit

Centrumin tunneli (Hämeenkatu 11): Rakennettu 1960-luvun alussa yhdistämään entinen tavaratalo Centrum (nykyinen Toasin opiskelijatalo) kadun toisella puolella olleeseen Voiman pääkonttoriin. Tunneli mahdollisti turvallisen kulun vilkkaan Hämeenkadun ali. Tämä kuuluisa maanalainen jalankulku- ja huoltoväylä on nykyisin suljettu. [1, 2]

Kauppakadun ja Kuninkaankadun tunnelit: Hämeenkadun pohjoispuolella vanhassa Stockmannin korttelissa ja Finlaysonin alueella on omia historiallisia tehdastunneleita ja maanalaisia yhdyskäytäviä, joita on käytetty tavaransiirtoon. [1]

Tulevaisuuden maanalainen katuverkosto (2026–2040)

Tampereen keskustan alle rakennetaan parhaillaan laajaa maanalaisen liikenteen ja huollon verkostoa: [1, 2]

Yliopistontunneli: Rakennustyöt alkoivat toukokuussa 2026. Tunneli tulee johtamaan Viinikankadulta suoraan P-Hämpin tulevaan laajennusosaan. [1, 2, 3]

Keskustan alitus: Pitkän aikavälin visiona (2040-lukuun mennessä) on jopa 3 kilometrin pituinen yhtenäinen maanalainen katuverkosto. Se yhdistää kaupungin sisääntuloväylät, parkkihallit ja kiinteistöjen huoltotilat täysin maan alla, mikä rauhoittaa Hämeenkadun katutasoa entisestään. [1, 2]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7423/7429 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeenkadun pohjoispuolella vanhassa Stockmannin korttelissa ja Finlaysonin alueella on omia historiallisia tehdastunneleita ja maanalaisia yhdyskäytäviä, joita on käytetty tavaransiirtoon

Vierailija
7424/7429 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapausta alettiin tutkimaan 5 päivää myöhemmin katoamisesta ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠tappona. 

 

Raisan kaveripiiristä ei mitään mainintaa julkisuudessa. 

 

Myöhemmin juttu muuttui ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠murhaepäilyksi.  Murha ei vanhene koskaan. 

Tää on tosi erikoista, sillä ainakin true crime dokumenteissa poliisit keskittyvät nimenomaan lähipiiriin ja varsinkin niihin, jotka ovat kadonneen tai uhrin viimeiseksi nähneet elossa.

Onko siitäkään ollut puhetta, että jos Raisa matkasikin bussilla kotiinsa? 

Raisa ei ollut menossa kesken illan kotiinsa. Hän oli menossa ensisijaisesti Pirkkalan kotibileisiin. 

Vierailija
7425/7429 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/616ddf4e-79bd-4906-b848-0c807fed7d3a

Lokakuun 16. päivä vuonna 1999. Syksyinen lauantaipäivä Tampereella on kääntymässä iltaan. Ilmassa voi jo haistaa talven, sillä lämpötila on pudonnut alle viiden asteen.

Illalla televisiosta tulee supersuosittu Bumtsibum!-viihdeohjelma. Tänään siinä kilpailisivat Vicky Rosti, Freeman, Muska ja Jore Marjaranta. Moni lämmittää saunan ja jää viettämään tv-iltaa kotiin.

Tampereen keskusta ei muutenkaan houkuttele tällaisena iltana. Kaupunki järjestää EU-huippukokouksen ja tärkeitä herroja ja rouvia on kaikkialla. Iltalehden lauantainumero kertoo, kuinka jo perjantai-iltana paikallinen ravintola Plevna on saanut yllätysvieraita: Britannian pääministeri Tony Blair on pelmahtanut paikalle EU:n komission puheenjohtaja Romano Prodin kanssa. Kuvan perusteella Prodi nautti ravintolassa olutta.

Tuona viikonloppuna tamperelaisia on melkeinpä kannustettu jäämään kotiin. Iltalehti kertoo, että koko kaupunki on täynnä poliiseja. Tampereen poliisivoimista on revitty irti kaikki kynnelle kykenevät ja vapaaehtoisia on haalittu ympäri Etelä-Suomea. Poliisivoimien vahvuus tuona viikonloppuna Tampereella on hurja: Noin 750.

Poliisivoimien vahvuus tuona viikonloppuna Tampereella on hurja: Noin 750.

Olen melekin 100% varma, että oli tuona iltana myös itse Tampereen keskustassa. En mennyt baareihin vaan opintojen takia mielenkiinnosta oltiin seuraamassa huippukokouksen liikennettä. Ja ei siellä mun mielestä niin hirveästi ollut porukkaa liikkeellä... Tosin en mennyt sinne ihan siihen keskusta keskustaan vaan olin siinä jossain vähän sivussa jonku hotellin lähistöllä. Kaveri kuvasi EU-lippuja. Lähin siitä sitten kävellen yöpymään toisen kaverin opiskelijaasuntoon, koska oli luvannut että voin siinä yöpyä. Koleaa oli ja pimeää. Sen muistan. Ja muistaakeni tuulikin jonkin verran. Muistan niiden lippujen liehumisesta sen.

Vierailija
7426/7429 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapausta alettiin tutkimaan 5 päivää myöhemmin katoamisesta ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠tappona. 

 

Raisan kaveripiiristä ei mitään mainintaa julkisuudessa. 

 

Myöhemmin juttu muuttui ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠murhaepäilyksi.  Murha ei vanhene koskaan. 

Tää on tosi erikoista, sillä ainakin true crime dokumenteissa poliisit keskittyvät nimenomaan lähipiiriin ja varsinkin niihin, jotka ovat kadonneen tai uhrin viimeiseksi nähneet elossa.

Onko siitäkään ollut puhetta, että jos Raisa matkasikin bussilla kotiinsa? 

Raisa ei ollut menossa kesken illan kotiinsa. Hän oli menossa ensisijaisesti Pirkkalan kotibileisiin. 

Raisa tais alunperin lähteä kaverinsa kanssa bilettämään. Suunnitelmat muuttui ja kaverinsa käväisi huittisissa. Nopea reissu oli. Oli jo  puolen yön aikaan takas tampereella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7427/7429 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset saa kavereidensa autoihin mennä, mitä ap oikein sekoilee?

Vierailija
7428/7429 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7429/7429 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että täällä aika ajoin annetaan negatiivisiä kuvaa Raisasta, onko ollut niin päihtynyt, oli sitä oli tätä, kun jos tietää kaverin juopumus tilasta ja näkee hänet haavoittuvassa olotilassa, silloin autetaan kaveria selviämään ja viemään hänet vaikka kotiin, eikä katota halveksien saatikka jätetä oman onnensa nojaan, kuten Raisa jätettiin.

Aivan kuin nuoren bilettäminen olisi syy joutua kadotetuksi, kun ei todellakaan ole!

Kaikki, jotka meinaa kommentoida tätä tapausta, kannattaisi lukea kaikki tiedot ensin ja varsinkin kuunnella areenan podcast, tapaus Raisa , viimeinen johtolanka ja sitten vasta tulla kirjoittamaan se oma näkemys tästä tapauksesta.

Tytöt on tommosia. Mun omalla tyttärelle kävi 18-vuotiaana samoin, jäi tyttöjen yhteisen ravintolaillan jälkeen pois kimppakyydistä, kun ei huolittu/mahtunut mukaan. Auto oli täysi muita tyttöjä, ainakin osa oli hänen kavereitaan. Sitten kävikin hullusti, kun tyttö jäi yksin. Mutta jäi siis henkiin.

Jep ja varsinkin jos on vientiä miesseurassa, niin tytöt saattaa olla toisilleen tosi inhottavia ja tosiaan jättää helposti pois kyydistä tms. Koska pelkäävät, että joku oma kiinnostus / poikaystävä lankeaa toisen työtön pauloihin.