Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7078)
Onhan tässä sellainenkin mahdollisuus, että Raisa pääsi kotiin ja siellä tapahtui jotain. Äidilleen ei ilmeisesti mennyt, kun äiti häntä alkoi peräänkuuluttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, mihin kaikkialle Raisan kännykkä pingasi tuona yönä ja onko hänen sijaintiaan (tai no, kännykän sijaintia) selvitetty tarkemmin? Sen aikaisilla menetelmillä kännykän sijainnit pystyi paikantamaan keskustaolosuhteissa noin 100 metrin säteelle.
Kuinka laajalle alueelle keskustan masto ylettyi?
On vain sanottu, että Raisan känny on yhdistynyt keskustan mastoon ja piste.
Jos heti hyppäsi autokyytiin noin klo 23 ja auto ajoi vaikkapa 50 km päähän ja Raisan känny oli kuitenkin päällä vielä keskiyöllä (kaverien puhelut meni läpi ja puhelin oli päällä), niin puhelinhan olisi yhdistynyt silloin johonkin ihan muuhun mastoon.
Nimenomaan, keskustassa tai sen tuntumassa on ainakin hänen puhelin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kaveri todennut ja nähnyt, ainakin kuullut, että joku ihastus siinä on tai sellainen on tulossa tai Raisa sellaisen luo menossa. Kyllä tytöt keskenään puhuu. Kertomuksensa ei tue tätä lainkaan, vaan antoi rahaa, että Raisa pääsee muka kotiin.
No tarkoitin tietenkin, että Raisa kohtasikin tämän ihastuksen TÄYSIN SATTUMALTA sen jälkeen, kun hänet oli jätetty yksin!
Tällä ihastuksella ei ollut kännykkää, Raisa ei tiennyt tämän ihastuksen liikkeistä tai menemisistä yhtään mitään soittamatta sille välikäsimiehelle. Välikäsimieheltä aina uteli kundin menemisistä. Ei ole ensimmäinen tai toinenkaan kerta, kun keskustan yössä törmää kaikenlaisiin tuttuihin. Ysärillä hyvinkin tavallista. Varsinkin jos tiesi ihmisten vakiopaikkoja, niin äkkiäkös löysi haluamansa tyypit.
Enkä usko, että tyttökaveri antoi rahaa, että Raisa pääsee kotiin. Ei ole missään ikinä puhuttu, että Raisa jättäisi illan kesken ja menisi kotiin. Tuo rahanantaminen oli vain sepustus, jotta ei näyttäisi suuren yleisön silmiin pahikselta jätettyään kaverinsa yksin kadulle.
Raisan ilta oli nuori, oli ollut keskustassa vajaa puolitoista tuntia vasta. Ihan taatusti oli jatkamassa iltaansa pilkkuun asti. Kotibileisiin Raisa oli menossa, ei kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, mihin kaikkialle Raisan kännykkä pingasi tuona yönä ja onko hänen sijaintiaan (tai no, kännykän sijaintia) selvitetty tarkemmin? Sen aikaisilla menetelmillä kännykän sijainnit pystyi paikantamaan keskustaolosuhteissa noin 100 metrin säteelle.
Kuinka laajalle alueelle keskustan masto ylettyi?
On vain sanottu, että Raisan känny on yhdistynyt keskustan mastoon ja piste.
Jos heti hyppäsi autokyytiin noin klo 23 ja auto ajoi vaikkapa 50 km päähän ja Raisan känny oli kuitenkin päällä vielä keskiyöllä (kaverien puhelut meni läpi ja puhelin oli päällä), niin puhelinhan olisi yhdistynyt silloin johonkin ihan muuhun mastoon.
Nimenomaan, keskustassa tai sen tuntumassa on ainakin hänen puhelin ollut.
Eli tämä vesittäisi sen teorian, että olisi hypännyt sellaiseen autokyytiin, joka olisi heti ajanut keskustan maston ulkopuolelle. Ellei kännykkä jäänyt keskustaan syystä x. Ja Raisa matkasikin ilman kännykkää johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä sellainenkin mahdollisuus, että Raisa pääsi kotiin ja siellä tapahtui jotain. Äidilleen ei ilmeisesti mennyt, kun äiti häntä alkoi peräänkuuluttamaan.
Miksi Raisa olisi mennyt isälleen ja kesken illan? Millä kulkuvälineellä? En usko. Silloin hänellä olisi ollut puhelin taatusti päällä ns. loppuun asti ja puhelin olisi pingannut isän kodin liepeillä vikan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kaveri todennut ja nähnyt, ainakin kuullut, että joku ihastus siinä on tai sellainen on tulossa tai Raisa sellaisen luo menossa. Kyllä tytöt keskenään puhuu. Kertomuksensa ei tue tätä lainkaan, vaan antoi rahaa, että Raisa pääsee muka kotiin.
Niin... Raisan "ystävähän" oli lukiokaveri eli ilmeisesti vasta parin kuukauden tuttavuus..? Ei siinä ajassa välttämättä tulla niin läheisiksi, että kaikesta puhutaan... Saati anneta rahaa muuten vaan...
Ei ollut tarkoitus lähteä kotiin. Kaverinsa sanoi haastattelussa heti tuoreeltaan kysyneensä Raisalta "sopiiksulle että meet takasin tonne (Casablancaan), mää soitan sulle". Tarkoitus oli jatkaa iltaa ja raha oli ilmeisesti juomaa varten. Tämän valossa mukaan lukien kännykän sijaintitiedot on aika todennäköistä, että hän jatkoi iltaansa jossain baarissa mutta tuskin yksin.
Jos ja kun Raisan kännykkä paikantui keskustan mastoon useaksi tunniksi autoporukan häipymisen jälkeen, eipä ole montaa vaihtoehtoa. Raisa kohtasi melko pian seuraa, joko tuntemattoman tai tutun. Tämän kanssa jatkettiin iltaa mieluummin eli sen takia Raisa ei enää soitellut mihinkään. Mentiin ehkä johonkin baariin, päästiin ehkä sisään näyttämättä henkkareita. Istuttiin samassa nurkkapöydässä hämärässä valaistuksessa, mies hoitaa juomia tiskiltä. Raisa ei kiinnitä kenenkään huomiota. Raisa ei kuule kännykkänsä soivan baarin melussa. Bleiseriäkään ei narikkaan tarvitse jättää. Tämän jälkeen on ollut jatkot miehen kämpillä, sillä vikat yöbussit ovat jo menneet. Raisaa ei kiinnosta soitella kavereilleen enää tuohon aikaan takaisin. Ravintoloissa tulee pilkku klo 3:30 ja ovet menee kiinni klo 4:00. Raisa kävellyt miehen takki päällä miehen rinnalla kämpille.
Mikäli Raisan kännykkä pingasi keskustan mastoihin yhä aamuyöllä klo 3-5 välissä, niin todennäköisimmin Raisa on ollut baarissa ja miehen kotona, joka sijaitsee keskustan maston alueella. Jotain tapahtunut aamuyön tunteina ja mies hommautunut Raisasta eroon. Aamulla on jo suljettu Raisan kännykkä. Eli sitä ennen on näköjään jo tapahtunut jotain. Miehellä auto käytössä. Tai lainannut kaverin tai vanhempiensa autoa. On ollut vahva, kun on saanut yksin siirrettyä ruumiin autoon. On ollut hyvää tuuria, kun kukaan ei ole nähnyt. Ehkä siirtänyt vielä silloin, kun ulkona ollut vielä pimeää ja kaikki naapurit nukkuneet. On vienyt ruumiin paikkaan, jonka tuntee ennalta. Eli jonkun kesämökki tai muu kiinteistö, jossa ei ole ketään lokakuussa. On sen lähettyville metsikköön haudannut Raisan puhelimen kanssa.
Kyllä ja jos näin oli, että istuikin baarissa jatkamassa iltaa, niin kaikki näköhavainnot hänestä lentävät roskakoriin jo ihan ajallisen mahdottomuuden takia. Eri asia liikkua jossain klo 11 kuin klo 04.00. Yli puolikas työpäivä eroa asialla.
Jos elettäis tätä päivää, tämä olisi jo selvinnyt, jos Raisa olisi kännykästään jakanut sijaintinsa.
Katselin vähän aikaa sitten yhden dokkarin Youtubesta, jossa murhaaja jäi kiinni nimenomaan sen takia, että hänen uhrinsa oli jakanut kaverilleen reaaliaikaisen sijaintinsa. Hän oli lähtenyt deiteille. Kännykän sijainnin avulla poliisit pystyivät selvittämään koko illan kulun vaivatta. Paikansivat tytön alkuillasta baariin tämän miehen kanssa, näkivät valvontakameroista mitä baarissa tapahtui ja sen ulkopuolella. Näkivät kuinka menivät kundin kotiin. Näkivät kundin kodin lähellä olleista kameroista kundin liikkumiset ison repun ja matkalaukun kanssa aamulla. Pystyivät seuraamaan hänen menojaan, vaikka uhrin puhelin oli jo suljettu. Pääsivät heti sitten kundin televalvontatietoihin. Käyttivät hyväkseen kaikkia mahdollisia kameroita reitin varrella, näkivät mihin bussiin nousi ja videokuvaa bussin sisältä jne. Ilman tätä sijainnin jakamista tai kännyköitä, olisi voinut tuokin tyttö joutua ikuisesti kadoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, mihin kaikkialle Raisan kännykkä pingasi tuona yönä ja onko hänen sijaintiaan (tai no, kännykän sijaintia) selvitetty tarkemmin? Sen aikaisilla menetelmillä kännykän sijainnit pystyi paikantamaan keskustaolosuhteissa noin 100 metrin säteelle.
Kuinka laajalle alueelle keskustan masto ylettyi?
On vain sanottu, että Raisan känny on yhdistynyt keskustan mastoon ja piste.
Jos heti hyppäsi autokyytiin noin klo 23 ja auto ajoi vaikkapa 50 km päähän ja Raisan känny oli kuitenkin päällä vielä keskiyöllä (kaverien puhelut meni läpi ja puhelin oli päällä), niin puhelinhan olisi yhdistynyt silloin johonkin ihan muuhun mastoon.
Nimenomaan, keskustassa tai sen tuntumassa on ainakin hänen puhelin ollut.
Eli tämä vesittäisi sen teorian, että olisi hypännyt sellaiseen autokyytiin, joka olisi heti ajanut keskustan maston ulkopuolelle. Ellei kännykkä jäänyt keskustaan syystä x. Ja Raisa matkasikin ilman kännykkää johonkin.
Toisaalta, miksi poliisikin pitää todennäköisenä, että Raisa on saanut autokyydin hyvin nopeasti? Eikös se kännykkä silloin lakkaa pingaamasta siihen keskustan mastoon, kun tarpeeksi kauas ajetaan? Tai mitäs, jos ajettiin vain muutaman korttelin päähän?
Hyvä pointti. Kaveriporukan autolla ajettiin kin jonnekin lähistölle. Vanhempi pedari oli odottamassa "tilaustaan". Tuona iltana Tampereella olikin hämärätyyppejä Blairista ja Prodista lähtien.
Kaveriporukan taustat, suku, mahdollinen ns. lahkolaisuus jne. olisi syytä tutkia tarkkaan. Myös sen tyttökaverin. Blairkin on näitä tiettyjä lahkolaisia. Mirja Paavilainen työskenteli erään näiden lahkolaisen vaatetusliikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja jos näin oli, että istuikin baarissa jatkamassa iltaa, niin kaikki näköhavainnot hänestä lentävät roskakoriin jo ihan ajallisen mahdottomuuden takia. Eri asia liikkua jossain klo 11 kuin klo 04.00. Yli puolikas työpäivä eroa asialla.
Tarkoitatko klo 23?
Raisan tyttökaverin kundi tuli autollaan Casablancan edustalle klo 22:50.
Muutenkin Raisa olisi ollut kovin ehtiväinen tuona yönä, mikäli kaikki silminnäkijähavainnot pitäisivät paikkaansa.
On kävellyt vähän siellä, täällä ja tuollakin.
Lisäksi jotenkin oudosti kuviteltu, että hän on pyrkinyt kotiin. No ei taatusti ole, kesken illan, puolentoista tunnin jälkeen keskustaan tulosta. Hänen tavoite on ollut saada kyyti Pirkkalan bileisiin. Jos se meni mönkään, taatusti on jatkanut iltaa jossain baarissa, jossa on ollut niin täynnä porukkaa, että kukaan ei häntä ole jälkikäteen mistään valokuvista tunnistanut. Lisäksi tosiaan on voinut jonkun kundin takissa kulkea sitten baarin jälkeen, joten tällaisia havaintoja eivät ihmiset sitten tajunneet antaa. Plus hänellä oli ruskeanpunaiset hiukset, ei blondit.
Vaikuttaa kyllä, että kännykkä kulki Raisan mukana. Ei jäänyt itsekseen kännykkä jonnekin olemaan, se olisi löydetty. Katosi tytön mukana. Joten sijaintitiedot kertovat myös Raisan paikasta eli Tampereen keskustasta. Mihin siitä keskustasta on sitten ruumis onnistuttu hävittämään onkin toinen kysymys. Tilanne on voinut tapahtua tuona iltana ja jatko kuviot vaikka parinkin päivän päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa kyllä, että kännykkä kulki Raisan mukana. Ei jäänyt itsekseen kännykkä jonnekin olemaan, se olisi löydetty. Katosi tytön mukana. Joten sijaintitiedot kertovat myös Raisan paikasta eli Tampereen keskustasta. Mihin siitä keskustasta on sitten ruumis onnistuttu hävittämään onkin toinen kysymys. Tilanne on voinut tapahtua tuona iltana ja jatko kuviot vaikka parinkin päivän päästä.
Sekin puhuu sen puolesta, että kännykkä oli Raisalla loppuun asti, kun joku sen sulki aamulla.
Tuon ajan kännykät kestivät yhdellä latauksella viikon. En usko hetkeäkään, että Raisalta olisi aamulla loppunut akku samaan aikaan, kun nähtävästi pääsi hengestäänkin. Tekijä on kännykän selkeästi erikseen sulkenut. Kännykkä on samassa paikassa kuin Raisa mitä luultavimmin. Tekijä ei ole halunnut ottaa riskiä kännykän löytymisestä ja keksi niin hyvä piilopaikan Raisalle, ettei häntä ole tänä päivänäkään löydetty.
Poliisin pitäisi syynätä uudelleen kaikkien televalvontatiedot, Raisan nyt etunenässä. Sen lisäksi tutkia, kuka Raisan tienneistä tai tunteneista asui Tampereen keskustan maston vaikutusalueella. Ja ne, jotka asuivat, erityissyyniin niin pankkivingutusten, televalvontatietojen kuin autonkin osalta. Mökit sun muut tutkintaan myös.
Ruumiskoirat niiden Raisan tienneiden asuntoihin, jotka olivat Tampereen keskustan maston alueella. Ruumiskoira haistaa, jos asunnossa on ollut ruumis vuonna 1999.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kaveri todennut ja nähnyt, ainakin kuullut, että joku ihastus siinä on tai sellainen on tulossa tai Raisa sellaisen luo menossa. Kyllä tytöt keskenään puhuu. Kertomuksensa ei tue tätä lainkaan, vaan antoi rahaa, että Raisa pääsee muka kotiin.
No tarkoitin tietenkin, että Raisa kohtasikin tämän ihastuksen TÄYSIN SATTUMALTA sen jälkeen, kun hänet oli jätetty yksin!
Tällä ihastuksella ei ollut kännykkää, Raisa ei tiennyt tämän ihastuksen liikkeistä tai menemisistä yhtään mitään soittamatta sille välikäsimiehelle. Välikäsimieheltä aina uteli kundin menemisistä. Ei ole ensimmäinen tai toinenkaan kerta, kun keskustan yössä törmää kaikenlaisiin tuttuihin. Ysärillä hyvinkin tavallista. Varsinkin jos tiesi ihmisten vakiopaikkoja, niin äkkiäkös löysi haluamansa tyypit.
Enkä usko, että tyttökaveri antoi rahaa, että Raisa pääsee kotiin. Ei ole missään ikinä puhuttu, että Raisa jättäisi illan kesken ja menisi kotiin. Tuo rahanantaminen oli vain sepustus, jotta ei näyttäisi suuren yleisön silmiin pahikselta jätettyään kaverinsa yksin kadulle.
Raisan ilta oli nuori, oli ollut keskustassa vajaa puolitoista tuntia vasta. Ihan taatusti oli jatkamassa iltaansa pilkkuun asti. Kotibileisiin Raisa oli menossa, ei kotiin.
Välikäsimiehen mukaan hän oli liikkeellä toisen pojan kanssa ko. iltana ja poliisin mukaan Raisa puhui hänen kanssaan puhelimessa, oliko peräti viimeinen puhelu? Välikäsi väitti poliisilla olevan virhe tiedoissa. Kyllä välikäsi olisi tiennyt jos tämä ”ihastus” oli myös liikkeellä.
Toisaalta, välikäsi oli Raisan kanssa paljon yhteyksissä, mikä oli todellisuus hänen ja Raisan väleistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kaveri todennut ja nähnyt, ainakin kuullut, että joku ihastus siinä on tai sellainen on tulossa tai Raisa sellaisen luo menossa. Kyllä tytöt keskenään puhuu. Kertomuksensa ei tue tätä lainkaan, vaan antoi rahaa, että Raisa pääsee muka kotiin.
No tarkoitin tietenkin, että Raisa kohtasikin tämän ihastuksen TÄYSIN SATTUMALTA sen jälkeen, kun hänet oli jätetty yksin!
Tällä ihastuksella ei ollut kännykkää, Raisa ei tiennyt tämän ihastuksen liikkeistä tai menemisistä yhtään mitään soittamatta sille välikäsimiehelle. Välikäsimieheltä aina uteli kundin menemisistä. Ei ole ensimmäinen tai toinenkaan kerta, kun keskustan yössä törmää kaikenlaisiin tuttuihin. Ysärillä hyvinkin tavallista. Varsinkin jos tiesi ihmisten vakiopaikkoja, niin äkkiäkös löysi haluamansa tyypit.
Enkä usko, että tyttökaveri antoi rahaa, että Raisa pääsee kotiin. Ei ole missään ikinä puhuttu, että Raisa jättäisi illan kesken ja menisi kotiin. Tuo rahanantaminen oli vain sepustus, jotta ei näyttäisi suuren yleisön silmiin pahikselta jätettyään kaverinsa yksin kadulle.
Raisan ilta oli nuori, oli ollut keskustassa vajaa puolitoista tuntia vasta. Ihan taatusti oli jatkamassa iltaansa pilkkuun asti. Kotibileisiin Raisa oli menossa, ei kotiin.
Välikäsimiehen mukaan hän oli liikkeellä toisen pojan kanssa ko. iltana ja poliisin mukaan Raisa puhui hänen kanssaan puhelimessa, oliko peräti viimeinen puhelu? Välikäsi väitti poliisilla olevan virhe tiedoissa. Kyllä välikäsi olisi tiennyt jos tämä ”ihastus” oli myös liikkeellä.
Toisaalta, välikäsi oli Raisan kanssa paljon yhteyksissä, mikä oli todellisuus hänen ja Raisan väleistä?
Niin.
Raisan viimeinen puhelu (mikäli poliisi ei pimitä tutkinnallisista syistä), oli Casablancan puhelu klo 22:18 Pirkkalan kotibileissä olleelle kundille. Raisa sanoi kundille tulevansa bileisiin, jos saa kyydin. Tästä puolen tunnin kuluttua klo 22:50 Raisa poistui Casablancasta kaverinsa kanssa auton luo, meni pyytämään kyytiä eikä otettu kyytiin, kun ei mahtunut. Ei ole soitellut kenellekään tuon jälkeen.
Aina pitää muistaa, että mitä jos soittikin? Poliisi ei vain ole kertonut tutkinnallisista syistä.
Välikäsimiehen mukaan (podcast haastattelu) Raisa ei soittanut hänelle katoamisyönään, vaan sitä edeltävänä yönä. Vain poliisi tietää totuuden (poliisi näkee Raisan puhelut). Tässä olemme vain välikäsimiehen väitteiden varassa.
Olisi kiva tietää, mihin kaikkialle Raisan kännykkä pingasi tuona yönä ja onko hänen sijaintiaan (tai no, kännykän sijaintia) selvitetty tarkemmin? Sen aikaisilla menetelmillä kännykän sijainnit pystyi paikantamaan keskustaolosuhteissa noin 100 metrin säteelle.
Kuinka laajalle alueelle keskustan masto ylettyi?
On vain sanottu, että Raisan känny on yhdistynyt keskustan mastoon ja piste.
Jos heti hyppäsi autokyytiin noin klo 23 ja auto ajoi vaikkapa 50 km päähän ja Raisan känny oli kuitenkin päällä vielä keskiyöllä (kaverien puhelut meni läpi ja puhelin oli päällä), niin puhelinhan olisi yhdistynyt silloin johonkin ihan muuhun mastoon.