Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7078)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää että Raisalla oli kadotessa punaiset hiukset auki mutta koko suomelle näytettiin kuvaa blondista jolla hiukset kiinni! Siinä sitten poliisille sateli vinkkejä pitkästä vaaleasta tytöstä. Raisalla myös luultavasti oli kuvia voimakkaampi meikki koska yritti käydä täysi-ikäisestä.
Sama kuin Pia Ristinkankareen kanssa,koko suomi etsi teiniä 10vuotiaan kuvalla..
Samaa miettinyt. Miksi ainakin näissä teinityttöjen katoamisissa annettu lapsellisempi kuva näistä tyypeistä. Eihän Raisa edes ollut blondi vaan aika tumma ja hiukset auki. Ja kaikki etsi vaaleaa tyttöä, vaikka Raisa ollut meikattu brunette ja liki aikuisen näköinen.
Ristikankareesta ei kai olekaan kuin kaksi kuvaa julkisuudessa ja lapsen näköinen niissä. Jos mitään tuoreempia kuvia ei ole ollut kertakaikkiaan olemassa?, miksei perhe ole antaneet viimeisimpiä tuntomerkkejä, kun ovat nähneet kun Raisa/Pia on viimeistä iltaa kotona ennen kuin lähtee ovesta ulos, ainakin Raisan tapauksessa vahvasti laittautunena.
Eipä mikään ihme, miksi koko ajan on annettu vihjeitä vaaleatukkaisesta, noin 170 cm pitkästä nuoresta naisesta,joka oli voinut olla kuka tahansa mutta ei Raisa, jolla oli ollut jossain vaiheessa elämää vaaleat hiukset mutta ei katoamishetkellä. Onko tämäkin virhe korjattu ja muistutettu, että tummatukkainen katoamishetkellä ja silmiinpistävin tuntomerkki oli vähäinen vaatetus hyisessä lokakuun yössä.
Eikä otettu huomioon sitä, että palelevalle naiselle oikeastaan aina omalta päältä riisuttiin takki ja annettiin naisen harteille. Sitten Raisa ei ollutkaan lainkaan silmiinpistävä vähissä vaatteissaan. Varsinkaan, jos miehen takki oli pitkä.
Mulle on ysärin baari-iltojen jälkeen tai ennen baari-iltaa kadulla tai baaria vaihtaessa ihan ventovieraatkin miehet antoivat mulle takkinsa ja rupattelivat niitä näitä, jos oli samansuuntainen kävelymatka tai värjöteltiin baarin jonossa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää että Raisalla oli kadotessa punaiset hiukset auki mutta koko suomelle näytettiin kuvaa blondista jolla hiukset kiinni! Siinä sitten poliisille sateli vinkkejä pitkästä vaaleasta tytöstä. Raisalla myös luultavasti oli kuvia voimakkaampi meikki koska yritti käydä täysi-ikäisestä.
Sama kuin Pia Ristinkankareen kanssa,koko suomi etsi teiniä 10vuotiaan kuvalla..
Samaa miettinyt. Miksi ainakin näissä teinityttöjen katoamisissa annettu lapsellisempi kuva näistä tyypeistä. Eihän Raisa edes ollut blondi vaan aika tumma ja hiukset auki. Ja kaikki etsi vaaleaa tyttöä, vaikka Raisa ollut meikattu brunette ja liki aikuisen näköinen.
Ristikankareesta ei kai olekaan kuin kaksi kuvaa julkisuudessa ja lapsen näköinen niissä. Jos mitään tuoreempia kuvia ei ole ollut kertakaikkiaan olemassa?, miksei perhe ole antaneet viimeisimpiä tuntomerkkejä, kun ovat nähneet kun Raisa/Pia on viimeistä iltaa kotona ennen kuin lähtee ovesta ulos, ainakin Raisan tapauksessa vahvasti laittautunena.
Eipä mikään ihme, miksi koko ajan on annettu vihjeitä vaaleatukkaisesta, noin 170 cm pitkästä nuoresta naisesta,joka oli voinut olla kuka tahansa mutta ei Raisa, jolla oli ollut jossain vaiheessa elämää vaaleat hiukset mutta ei katoamishetkellä. Onko tämäkin virhe korjattu ja muistutettu, että tummatukkainen katoamishetkellä ja silmiinpistävin tuntomerkki oli vähäinen vaatetus hyisessä lokakuun yössä.
Eikä otettu huomioon sitä, että palelevalle naiselle oikeastaan aina omalta päältä riisuttiin takki ja annettiin naisen harteille. Sitten Raisa ei ollutkaan lainkaan silmiinpistävä vähissä vaatteissaan. Varsinkaan, jos miehen takki oli pitkä.
Ja Raisalle 175 cm pitkänä mitä luultavimmin sopi kenen tahansa miehen takki siten päälle, ettei näyttänyt, että hukkuu liian isoon takkiin. Eli sekään ei ole pistänyt silmään. Ehkä se olisi voinut pistää silmään, että tuo mies antoi naiselleen takin yltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen edelleen sitä mieltä että tarjoamalla esim. 20 000e sille joka paljastaa missä Raisan jäänteet ovat ja voi sen nimettömästi tehdä ja saa rahat haluamallaan tavalla juttu selviää. Joko rahankeräyksellä tai ellei joku miljönääri innostuisi asiaa selvittämään.
ja jos ei ketään löydy kertomaan rahallakaan missä jäänteet ovat niin voi myös olettaa että tietäjä/t ovat jo edesmenneitä.
Tuskin on.
Jos tekijä oli noin 2-5 vuotta Raisaa vanhempi, kuten profiloija sanoi, hän on nyt vasta reilu nelikymppinen.
tuollaisen profiloinnin voi jättää omaan arvoonsa se on pelkkää arvailua. tapaus on hämärä, on monta eri vaihtoehtoa eikä mitään ole selvinnyt. Yleistä profilointia jossa kertoo mitkä ovat yleisimmät syyt/tekijät vastaaviin tapauksiin, ei pelkästään Raisan tapaukseen.
Etkö tiedä mihin profilointi perustuu? Se perustuu tieteeseen eli muiden samankaltaisten rikosten piirteisiin. Toisin sanoen merkittäviin todennäköisyyksiin. Profiloinnin avulla on kaikkein suurin todennäköisyys ratkaista tapaus ja sulkea pois hatusta revityt tapaukset.
Eli taas katseet kääntyvät kaikkiin niihin miehiin, jotka Raisa tunsi tai edes etäisesti tiesi.
Listataan:
- välikäsimies (oli keskustassa tuona yönä, jopa samalla kadulla)
- 7 miehen porukasta osa oli tuona yönä myös keskustassa
- ties vaikka autonrassaajakundi hurautti 15 minsassa keskustaan autollaan
- Pirkkalan kotibilekundi
- Raisan varsinainen ihastus (välikäsimiehen kaveri, jolla ei ollut omaa kännykkää)
+ kymmenet muut, joista emme edes teidä
Profiiliin kuuluu muutakin, ja yksi näistä on nuoruudesta saakka kulkeneet jonkinlaiset mielenterveysongelmat, jotka näkyvät tänäkin päivänä. Alkoholismia, impulssikontrollin ongelmia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää että Raisalla oli kadotessa punaiset hiukset auki mutta koko suomelle näytettiin kuvaa blondista jolla hiukset kiinni! Siinä sitten poliisille sateli vinkkejä pitkästä vaaleasta tytöstä. Raisalla myös luultavasti oli kuvia voimakkaampi meikki koska yritti käydä täysi-ikäisestä.
Sama kuin Pia Ristinkankareen kanssa,koko suomi etsi teiniä 10vuotiaan kuvalla..
Samaa miettinyt. Miksi ainakin näissä teinityttöjen katoamisissa annettu lapsellisempi kuva näistä tyypeistä. Eihän Raisa edes ollut blondi vaan aika tumma ja hiukset auki. Ja kaikki etsi vaaleaa tyttöä, vaikka Raisa ollut meikattu brunette ja liki aikuisen näköinen.
Ristikankareesta ei kai olekaan kuin kaksi kuvaa julkisuudessa ja lapsen näköinen niissä. Jos mitään tuoreempia kuvia ei ole ollut kertakaikkiaan olemassa?, miksei perhe ole antaneet viimeisimpiä tuntomerkkejä, kun ovat nähneet kun Raisa/Pia on viimeistä iltaa kotona ennen kuin lähtee ovesta ulos, ainakin Raisan tapauksessa vahvasti laittautunena.
Eipä mikään ihme, miksi koko ajan on annettu vihjeitä vaaleatukkaisesta, noin 170 cm pitkästä nuoresta naisesta,joka oli voinut olla kuka tahansa mutta ei Raisa, jolla oli ollut jossain vaiheessa elämää vaaleat hiukset mutta ei katoamishetkellä. Onko tämäkin virhe korjattu ja muistutettu, että tummatukkainen katoamishetkellä ja silmiinpistävin tuntomerkki oli vähäinen vaatetus hyisessä lokakuun yössä.
Eikä otettu huomioon sitä, että palelevalle naiselle oikeastaan aina omalta päältä riisuttiin takki ja annettiin naisen harteille. Sitten Raisa ei ollutkaan lainkaan silmiinpistävä vähissä vaatteissaan. Varsinkaan, jos miehen takki oli pitkä.
Ei ollut silmiinpistävä, mutta merkittävintä on ettei tuttavat nähneet häntä ja puhelut päättyivät kavereiden auton lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää että Raisalla oli kadotessa punaiset hiukset auki mutta koko suomelle näytettiin kuvaa blondista jolla hiukset kiinni! Siinä sitten poliisille sateli vinkkejä pitkästä vaaleasta tytöstä. Raisalla myös luultavasti oli kuvia voimakkaampi meikki koska yritti käydä täysi-ikäisestä.
Sama kuin Pia Ristinkankareen kanssa,koko suomi etsi teiniä 10vuotiaan kuvalla..
Samaa miettinyt. Miksi ainakin näissä teinityttöjen katoamisissa annettu lapsellisempi kuva näistä tyypeistä. Eihän Raisa edes ollut blondi vaan aika tumma ja hiukset auki. Ja kaikki etsi vaaleaa tyttöä, vaikka Raisa ollut meikattu brunette ja liki aikuisen näköinen.
Ristikankareesta ei kai olekaan kuin kaksi kuvaa julkisuudessa ja lapsen näköinen niissä. Jos mitään tuoreempia kuvia ei ole ollut kertakaikkiaan olemassa?, miksei perhe ole antaneet viimeisimpiä tuntomerkkejä, kun ovat nähneet kun Raisa/Pia on viimeistä iltaa kotona ennen kuin lähtee ovesta ulos, ainakin Raisan tapauksessa vahvasti laittautunena.
Eipä mikään ihme, miksi koko ajan on annettu vihjeitä vaaleatukkaisesta, noin 170 cm pitkästä nuoresta naisesta,joka oli voinut olla kuka tahansa mutta ei Raisa, jolla oli ollut jossain vaiheessa elämää vaaleat hiukset mutta ei katoamishetkellä. Onko tämäkin virhe korjattu ja muistutettu, että tummatukkainen katoamishetkellä ja silmiinpistävin tuntomerkki oli vähäinen vaatetus hyisessä lokakuun yössä.
Eikä otettu huomioon sitä, että palelevalle naiselle oikeastaan aina omalta päältä riisuttiin takki ja annettiin naisen harteille. Sitten Raisa ei ollutkaan lainkaan silmiinpistävä vähissä vaatteissaan. Varsinkaan, jos miehen takki oli pitkä.
Ei ollut silmiinpistävä, mutta merkittävintä on ettei tuttavat nähneet häntä ja puhelut päättyivät kavereiden auton lähtiessä.
Yleensä, kun ollaan seurassa, ei roikuta puhelimella. Ainakaan ysärillä. Eli Raisa oli jossakin seurassa näköjään. Baarissa ei kuule kännykänsoittoa. Ei Tampere nyt niin pieni paikka ole, että kaikki siellä keskustassa olleet törmäisivät toisiinsa väistämättä. Täytyy osua samaan baariin ja vielä samaan pöytäänkin. Samassa baarissakin voi olla näkemättä toisiaan, jos mennään koko ajan ristiin ja nökötetään lähinnä vain omassa pöydässä ja väkimassa lainehtii ohitse. ja mitäpä jos olikin jonkun puolitutun seurassa jossain baarissa loppuyön? Eihän tämä puolituttu sitä ikinä tule kertomaan, varsinkin, jos on tekijä. Ja jos on vain yksi tekijä, niin kuka oli yksin liikenteessä tuona iltana? Kuka on vinguttanut korttiaan tietyssä baarissa, jossa ei ole muiden hänen tuttujen vingutuksia? Eli herra x ollut baarissa y ja vinguttanut korttiaan siellä ainoastaan. Onko ostanut juomia kahdelle? Kaikki vingutukset on yhä löydettävissä.
Ja sitten tiedetään herra x:n kaverit, mutta heidän vingutuksensa tuona yönä on ollut eri baarissa. Eli herra x ei ole ollut kavereidensa kanssa baarissa y, vaan Raisan kanssa siellä.
Todennäköisintä on se, että mies on ostanut Raisalle juomia Raisan istuessa pöydässä. Poislähtiessä mies on antanut takkinsa Raisan päälle.
Siis jos Raisa jatkoi iltaansa keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää että Raisalla oli kadotessa punaiset hiukset auki mutta koko suomelle näytettiin kuvaa blondista jolla hiukset kiinni! Siinä sitten poliisille sateli vinkkejä pitkästä vaaleasta tytöstä. Raisalla myös luultavasti oli kuvia voimakkaampi meikki koska yritti käydä täysi-ikäisestä.
Sama kuin Pia Ristinkankareen kanssa,koko suomi etsi teiniä 10vuotiaan kuvalla..
Samaa miettinyt. Miksi ainakin näissä teinityttöjen katoamisissa annettu lapsellisempi kuva näistä tyypeistä. Eihän Raisa edes ollut blondi vaan aika tumma ja hiukset auki. Ja kaikki etsi vaaleaa tyttöä, vaikka Raisa ollut meikattu brunette ja liki aikuisen näköinen.
Ristikankareesta ei kai olekaan kuin kaksi kuvaa julkisuudessa ja lapsen näköinen niissä. Jos mitään tuoreempia kuvia ei ole ollut kertakaikkiaan olemassa?, miksei perhe ole antaneet viimeisimpiä tuntomerkkejä, kun ovat nähneet kun Raisa/Pia on viimeistä iltaa kotona ennen kuin lähtee ovesta ulos, ainakin Raisan tapauksessa vahvasti laittautunena.
Eipä mikään ihme, miksi koko ajan on annettu vihjeitä vaaleatukkaisesta, noin 170 cm pitkästä nuoresta naisesta,joka oli voinut olla kuka tahansa mutta ei Raisa, jolla oli ollut jossain vaiheessa elämää vaaleat hiukset mutta ei katoamishetkellä. Onko tämäkin virhe korjattu ja muistutettu, että tummatukkainen katoamishetkellä ja silmiinpistävin tuntomerkki oli vähäinen vaatetus hyisessä lokakuun yössä.
Eikä otettu huomioon sitä, että palelevalle naiselle oikeastaan aina omalta päältä riisuttiin takki ja annettiin naisen harteille. Sitten Raisa ei ollutkaan lainkaan silmiinpistävä vähissä vaatteissaan. Varsinkaan, jos miehen takki oli pitkä.
Ei ollut silmiinpistävä, mutta merkittävintä on ettei tuttavat nähneet häntä ja puhelut päättyivät kavereiden auton lähtiessä.
Yleensä, kun ollaan seurassa, ei roikuta puhelimella. Ainakaan ysärillä. Eli Raisa oli jossakin seurassa näköjään. Baarissa ei kuule kännykänsoittoa. Ei Tampere nyt niin pieni paikka ole, että kaikki siellä keskustassa olleet törmäisivät toisiinsa väistämättä. Täytyy osua samaan baariin ja vielä samaan pöytäänkin. Samassa baarissakin voi olla näkemättä toisiaan, jos mennään koko ajan ristiin ja nökötetään lähinnä vain omassa pöydässä ja väkimassa lainehtii ohitse. ja mitäpä jos olikin jonkun puolitutun seurassa jossain baarissa loppuyön? Eihän tämä puolituttu sitä ikinä tule kertomaan, varsinkin, jos on tekijä. Ja jos on vain yksi tekijä, niin kuka oli yksin liikenteessä tuona iltana? Kuka on vinguttanut korttiaan tietyssä baarissa, jossa ei ole muiden hänen tuttujen vingutuksia? Eli herra x ollut baarissa y ja vinguttanut korttiaan siellä ainoastaan. Onko ostanut juomia kahdelle? Kaikki vingutukset on yhä löydettävissä.
Ja sitten tiedetään herra x:n kaverit, mutta heidän vingutuksensa tuona yönä on ollut eri baarissa. Eli herra x ei ole ollut kavereidensa kanssa baarissa y, vaan Raisan kanssa siellä.
Nuori ei jää hevillä puolitutun seuraan, jos on menossa bileisiin vähän matkan päähän. Toisaalta, useampikin tuttu olisi nähnyt hänet jos olisi jäänyt baariin jonkun kanssa yhtään pidemmäksi aikaa.
Minusta on lähes väistämätöntä, että hän on poistunut keskustasta noin samaan aikaan kaverien auton kanssa. Samalla autolla tai jonkun muun tutun kanssa.
Kenen seurassa välikäsimies oli tuona iltana? Missä baarissa? Missä osa näistä 7 miehen porukasta oli? Missä he asuivat? Keskustassa? Oliko heillä autoa? Oliko vanhemmilla kesämökkiä? Isoa kiinteistöä missään? Mitä on ostettu baarista? Onko ostettu juomia kahdelle aina yhdellä kerralla?
Pidän hyvin todennäköisenä, että Raisa onkin ollut jossain baarissa, jossa hän ei vain ole pistänyt kenenkään silmään, jos väkeä ollut paljon. Jos mies tarjoaa koko illan eikä kameroita ole, mitään jälkeä ei jäänyt mihinkään Raisan osalta. Ainoastaan kännykkä pingasi keskustan mastoon.
Vierailija kirjoitti:
Kenen seurassa välikäsimies oli tuona iltana? Missä baarissa? Missä osa näistä 7 miehen porukasta oli? Missä he asuivat? Keskustassa? Oliko heillä autoa? Oliko vanhemmilla kesämökkiä? Isoa kiinteistöä missään? Mitä on ostettu baarista? Onko ostettu juomia kahdelle aina yhdellä kerralla?
Pidän hyvin todennäköisenä, että Raisa onkin ollut jossain baarissa, jossa hän ei vain ole pistänyt kenenkään silmään, jos väkeä ollut paljon. Jos mies tarjoaa koko illan eikä kameroita ole, mitään jälkeä ei jäänyt mihinkään Raisan osalta. Ainoastaan kännykkä pingasi keskustan mastoon.
Missä autonrassaajakundi oli? Tuliko sitten autollaan keskustaan? Meni baariin selvin päin? Törmäsi Raisaan? Olihan hän Raisan kundikaveri. Käytti käteistä? Ei tallentunut siten ns. mihinkään. Vai löytyiskö valvontakameroista se hänen sen aikainen autonsa?
Mitä jos Raisa olikin loppuillan autonrassaajakundin, välikäsimiehen ja ihastuksen kanssa? Auto pysäköitynä baarin lähettyville? Kaikki menivät autoon jossain kohtaa iltaa? Tilanne kärjistynyt, yks tykkää yhdestä, toinen toisesta ja niin edelleen.
Mitäs, jos ne tutut, joihin Raisa törmäsi, ovatkin hiljaa? Ovat tekijöitä tai kuuluvat porukkaan, jossa joku oli tekijä ja ovat hiljaa? Siten vaikuttaa siltä, ettei Raisa törmännyt kehenkään tuttuun keskustassa Casablancan jälkeen.
"Etkö tiedä mihin profilointi perustuu? Se perustuu tieteeseen eli muiden samankaltaisten rikosten piirteisiin. Toisin sanoen merkittäviin todennäköisyyksiin. Profiloinnin avulla on kaikkein suurin todennäköisyys ratkaista tapaus ja sulkea pois hatusta revityt tapaukset. "
Ilmeisesti ei ole, kun tekijää ei ole löydetty. Silloin kun kyseessä on joku äärimmäinen teko, niin profilointi hieman menettää merkitystään. Ne on omalla tapaa uniikkeja ja jos seinähullu vielä ne tehnyt, niin vielä vaikeammaksi "profilointi" menee. Siinä saa haastatella yhtä sun toista tapaukseen mitenkään liittymätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos ne tutut, joihin Raisa törmäsi, ovatkin hiljaa? Ovat tekijöitä tai kuuluvat porukkaan, jossa joku oli tekijä ja ovat hiljaa? Siten vaikuttaa siltä, ettei Raisa törmännyt kehenkään tuttuun keskustassa Casablancan jälkeen.
Mielestäni merkille pantavaa on, että hän ei puhelimellaan pyrkinyt olemaan kehenkään yhteydessä, eikä vastannut kenellekään. Ensimmäinen ajatus on, että löysi tutun tai tuttuja. Oli jonkun seurassa loppu illasta tai siitä kun erosi kaveristaan, jos erosi. Jos hän olisi ollut yksin, hän olisi jollekin soittanut tai lähettänyt viestiä. Ilta oli vasta niin sanotusti puolivälissä, jos siinäkään.
Milloin on todennäköisimmin vastaamatta ja soittamatta kavereille? Mielestäni siinä tapauksessa, jos on ihastuksensa seurassa. Enkä viittaa kehenkään tiettyyn, voihan hän olla törmännyt johonkin hurmaavaan uuteenkin ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ysärin baari-iltojen jälkeen tai ennen baari-iltaa kadulla tai baaria vaihtaessa ihan ventovieraatkin miehet antoivat mulle takkinsa ja rupattelivat niitä näitä, jos oli samansuuntainen kävelymatka tai värjöteltiin baarin jonossa ulkona.
Ei kiinosta sun elämä vittakaan. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää että Raisalla oli kadotessa punaiset hiukset auki mutta koko suomelle näytettiin kuvaa blondista jolla hiukset kiinni! Siinä sitten poliisille sateli vinkkejä pitkästä vaaleasta tytöstä. Raisalla myös luultavasti oli kuvia voimakkaampi meikki koska yritti käydä täysi-ikäisestä.
Sama kuin Pia Ristinkankareen kanssa,koko suomi etsi teiniä 10vuotiaan kuvalla..
Samaa miettinyt. Miksi ainakin näissä teinityttöjen katoamisissa annettu lapsellisempi kuva näistä tyypeistä. Eihän Raisa edes ollut blondi vaan aika tumma ja hiukset auki. Ja kaikki etsi vaaleaa tyttöä, vaikka Raisa ollut meikattu brunette ja liki aikuisen näköinen.
Ristikankareesta ei kai olekaan kuin kaksi kuvaa julkisuudessa ja lapsen näköinen niissä. Jos mitään tuoreempia kuvia ei ole ollut kertakaikkiaan olemassa?, miksei perhe ole antaneet viimeisimpiä tuntomerkkejä, kun ovat nähneet kun Raisa/Pia on viimeistä iltaa kotona ennen kuin lähtee ovesta ulos, ainakin Raisan tapauksessa vahvasti laittautunena.
Eipä mikään ihme, miksi koko ajan on annettu vihjeitä vaaleatukkaisesta, noin 170 cm pitkästä nuoresta naisesta,joka oli voinut olla kuka tahansa mutta ei Raisa, jolla oli ollut jossain vaiheessa elämää vaaleat hiukset mutta ei katoamishetkellä. Onko tämäkin virhe korjattu ja muistutettu, että tummatukkainen katoamishetkellä ja silmiinpistävin tuntomerkki oli vähäinen vaatetus hyisessä lokakuun yössä.
Eikä otettu huomioon sitä, että palelevalle naiselle oikeastaan aina omalta päältä riisuttiin takki ja annettiin naisen harteille. Sitten Raisa ei ollutkaan lainkaan silmiinpistävä vähissä vaatteissaan. Varsinkaan, jos miehen takki oli pitkä.
Ei ollut silmiinpistävä, mutta merkittävintä on ettei tuttavat nähneet häntä ja puhelut päättyivät kavereiden auton lähtiessä.
Yleensä, kun ollaan seurassa, ei roikuta puhelimella. Ainakaan ysärillä. Eli Raisa oli jossakin seurassa näköjään. Baarissa ei kuule kännykänsoittoa. Ei Tampere nyt niin pieni paikka ole, että kaikki siellä keskustassa olleet törmäisivät toisiinsa väistämättä. Täytyy osua samaan baariin ja vielä samaan pöytäänkin. Samassa baarissakin voi olla näkemättä toisiaan, jos mennään koko ajan ristiin ja nökötetään lähinnä vain omassa pöydässä ja väkimassa lainehtii ohitse. ja mitäpä jos olikin jonkun puolitutun seurassa jossain baarissa loppuyön? Eihän tämä puolituttu sitä ikinä tule kertomaan, varsinkin, jos on tekijä. Ja jos on vain yksi tekijä, niin kuka oli yksin liikenteessä tuona iltana? Kuka on vinguttanut korttiaan tietyssä baarissa, jossa ei ole muiden hänen tuttujen vingutuksia? Eli herra x ollut baarissa y ja vinguttanut korttiaan siellä ainoastaan. Onko ostanut juomia kahdelle? Kaikki vingutukset on yhä löydettävissä.
Ja sitten tiedetään herra x:n kaverit, mutta heidän vingutuksensa tuona yönä on ollut eri baarissa. Eli herra x ei ole ollut kavereidensa kanssa baarissa y, vaan Raisan kanssa siellä.
Nuori ei jää hevillä puolitutun seuraan, jos on menossa bileisiin vähän matkan päähän. Toisaalta, useampikin tuttu olisi nähnyt hänet jos olisi jäänyt baariin jonkun kanssa yhtään pidemmäksi aikaa.
Minusta on lähes väistämätöntä, että hän on poistunut keskustasta noin samaan aikaan kaverien auton kanssa. Samalla autolla tai jonkun muun tutun kanssa.
Jää bileetkin välistä, jos saa parempaa seuraa. Se ihastusmies oli kiikarissa. Mitä, jos törmäsikin siihen? Silloin ei huvitakaan vastailla autonrassaajakundille tai tytölle, joka jätti hänet seisomaan kadulle. On jo ns. paremmassa seurassa. Baarin melussa ei sitä paitsi kuule puhelinta. Ehkä näki myöhemmin yöllä, että puheluita tullut, mutta ei huvittanut vastata tai soitella. Ja vasta tämän jälkeen tilanne eskaloitunut. Joskus ehkä aamuyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ysärin baari-iltojen jälkeen tai ennen baari-iltaa kadulla tai baaria vaihtaessa ihan ventovieraatkin miehet antoivat mulle takkinsa ja rupattelivat niitä näitä, jos oli samansuuntainen kävelymatka tai värjöteltiin baarin jonossa ulkona.
Ei kiinosta sun elämä vittakaan. Hyi.
Mitä teet tässä ketjussa? On tärkeää tietää, miten ihmiset yleensä toimivat ysärillä. Poliisi voi saada tärkeitä vinkkejä tai huomioita, että niin joo....ehkäpä Raisa ei värjötellytkään niissä hepeneissä ja hänet on etsintäkuulutettu sellaisissa. Että mitäpäs jos ajan hengen mukaisesti hänellä olikin jonkun miehen paksu ja pitkä takki yllään....silloin on saatu ensinnäkin vääriä silminnäkijähavaintoja että ei silminnäkijähavaintoja laisinkaan pitkätakkisesta Raisasta.
Vierailija kirjoitti:
Milloin on todennäköisimmin vastaamatta ja soittamatta kavereille? Mielestäni siinä tapauksessa, jos on ihastuksensa seurassa. Enkä viittaa kehenkään tiettyyn, voihan hän olla törmännyt johonkin hurmaavaan uuteenkin ihmiseen.
Nimenomaan. Silloin ignoorataan kaikki muu, kun keskitytään juttelemaan yms. Lisäksi puhelut ovat voineet tulla tilanteessa, jossa Raisa ei oikeasti ole kuullut soittoa. Baarin tai auton melussa. Eikä myöhemmin ole halunnut tai jaksanut soittaa takaisin. Jos mihinkään ei enää soitella sen jälkeen, kun jäädään yksin, on oletettavaa, että seuraa on löytynyt hyvinkin nopeasti.
Olisihan se kaveri todennut ja nähnyt, ainakin kuullut, että joku ihastus siinä on tai sellainen on tulossa tai Raisa sellaisen luo menossa. Kyllä tytöt keskenään puhuu. Kertomuksensa ei tue tätä lainkaan, vaan antoi rahaa, että Raisa pääsee muka kotiin.
Plus voidaan uudelleen jäljittää ne autot, jotka olivat kaikkien tuttujen ja perheiden käytössä silloin. Ruumiskoirat haistavat, jos autossa ollut ruumis vuonna 1999. Voidaan haastatella uudelleen ihmisiä, joku muistaa jonkun yksityiskohdan tai joku laulaa. Voidaan tutkia tapausta uusin silmin.