Kaikki tukitoimet loppui kuin seinään kun nuori täytti 18. Perhetyö,sh:n luona käynnit nuorten psykalla
Nuori voi edelleen huonosti mutta tuntuu,ettei tämä ole enää kenenkään ongelma.
Paitsi minun. Äitinä hylkääminen ei ole vaihtoehto.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissani kysyn sinulta AP että luuletko että kasvatat tätä menoa itsenäisen nuoren joka pärjää aikuisten maailmassa vai paapottavan jota paapot elämäsi loppuun saakka??
Mä en tajua tätä mentaliteettiä että ihmiset ei vaan pääse ongelmistaan yli nykyään.
Joskus vanhemmat pitää myös ”luovuttaa”, mutta se ei tarkoita kokonaan selän kääntämistä. Sekä lapsen, että meidän koko muun perheen kannalta huonoista vaihtoehdoista piti valita se vähiten huonoin ja lapsi muutti 19 vuotiaana laitokseen.
Voin lisätä tähän että kasvattamalla voi auttaa vain tiettyyn pisteeseen. Nuori ja lapsi silti tulee valitsemaan ja käyttäytymään itsenäisesti niistä opeista mitä on annettu tai mitä se on oppinut muualta. Kotikasvatus ei ole maailman pelastava ihme iso vaikutus sillä on mutta ihme se ei ole.
Ei kaikki kasvattajatkaan ole lapselle hyväksi. Esim jos ap ei suostu irrottamaan lapsen uhriasemasta, ei sitä tee lapsikaan.
Aamen, tätä ei sen suht normaalin lapsuuden eläneet tule ymmärtämään. Lapset toistaa siellä lapsuudenkodissa opittuja esimerkkejä pakonomaisesti kunnes ovat valmiita katsomaan elämän tarjoamia oppeja. Tämä vie usein oman aikansa.
- 4v ekaa kertaa huostaanotettu
Kaikki oppii myös omaa tahtia ovat myös erilaisia näitten oppejen kanssa. Niin monta huostaanotto kasvattia olen nähnyt jotka veti huumeilla itsensä hengiltä. Se on paljon pienempi määrä joka oppii kunnon töissä käyväksi normaaliksi ihmiseksi kovin nopeaa. Myös missä hoidossa sen aikansa viettää ja kauanko on paljon merkitystä. Ja mihin tilanteeseen päätyy sieltä pois päästessään. Vaikittavia tekijöitä on paljon.
Minä olen nähnyt enemmän juurikin näitä henkiin jäämistarinoita, joissa asiat kääntyivät parhain päin. Olleellinta on kääntää katse itseensä, kuka minä olen, ihan itsenäni. Usein näissä tapauksissa katse suunnataan ympäröivään yhteiskuntaan, miksi nuoret ei saa apua, jne. A-Studioon löytyy aina joku kertomaan missä kaikessa se yhteiskunta epäonnistuu, mutta ei yhteiskunnan tahoja voi loputtomasti kasvattaa, jos ihminen ei itse hoida sitä omaa tonttiaan.
- 4v ekaa kertaa huostaanotettuKyllä mutta se että kuinka. Nopeaa ne siihen pisteeseen pääsee että voi normaalisti elää on eriasia. T 20 vuotta eri hoidoissa ollut ja laspesta asri huostaanotettu plus näitä huumausaine ongelmiin kuolleita nähnyt.
Tietenkin se on prosessi, jossa on kerroksia, vaiheita, levähdyskohtia ja suvantovaiheita. Ja varmaa on, että se on hidasta. Tavat ajatella, reagoida ja tuntea ovat syntyneet ja juurtuneet vuosien saatossa, joten on selvää, etteivät ne katoa hetkessä, vaikka yhteiskunta tarjoaisi sen henkilökohtaisen takapuolen pyyhkijän jossain paratiisisaaressa, jossa sinä olet kaikille se ainoa huomion keskipiste.
- 4v ekaa kertaa huostaanotettuKyllä se prosessi on. Voin sanoa että moni eo tosiaankaam halua olla se huomion keskipiste :D ahahahahha päin vastoin.
Hih hih hih, sellaista aloittaja nyt kuitenkin lapselleen kaipaa kenties välittämättä tämän omasta mielipiteestä.
Ap haluaisi, että hänen lapsensa olisi tärkeä jollekin muullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuori voi ap huonosti? Mikä teillä meni vanhempina pieleen?
Koulukiusaaminen joka laajeni somen välityksellä kotiin.
Opettajien kanta: Meillä ei kiusata ketään.
Ap
Kiusattu pitäisi laittaa harrastamaan kamppailulajeja ja kun aika on kypsä, niin kiusaajaa nenään julkisesti. Autaa 99 tapauksessa sadasta. Höpinät siitä, että väkivalta ei ole ratkaisu pitäisi lopettaa alkuunsa. Kiusaaminen ei ole enää kivaa ajankulua, kun panokset nousevat.
Laitatko oikeasti todistusaineistoa eikä mitään urbaani legenda höpötystä?
Eläinmaailmassakin saalistajat tarkkailevat mahdollisia kohteita ja valitsevat saatavilla olevista heikoimmalta näyttävän. Näin toimii myös peto nimeltä ihminen. Asiaa on tutkittu eli kuinka ihminen joutuu satunnaisen rikoksen kohteeksi. Ihmisen kehon kieli antaa saalistajalle informaatiota iskun kohteesta. Tietystä tällainen käyttätyminen on tiedostamatonta.
Wuh wuh koira wuh wuh.
Kommentin kirjoittaja on sellainen nokkela vittuilija, joka toimiin kykyjensä mukaan, mutta pieni tillikka vie vittuilusta hauskuuden.
Ongelma lienee se että ap:n poika täytti 18 ja hänen täytyy itse hakea aikuisten psykalle.
Oletetaan,että täysi-ikänen osaa hoitaa itse asiansa vaikka on masennuksen lamaannuttama,rikkinäinen lapsi. Harva 18v on heti valmis aikuinen,etenkään traumatisoitunut!
Mitä noita jatkamaan jos niistä ei ole ollut mitään hyötyä. Suomen sote järjestelmä on täynnä kaikenlaista paijaamista mutta aika harva todella paranee. Aina vaan lässytetään ja hempeillään josta ei ole kuin haitta.
Miksei koskaan mennä juurisyihin ja selvitetä mistä oikein on ongelma. Joskus on toki hankalaa kun nuori ei sano mitään ja kuvittelee pärjäävänäsä itse. Aika moni näistä "selviytyjistä" tekee ajan saatossa itsemurhan valitettavasti ja onhan se ikävää että hoito ei kelpaa kun sitä on saatavana.
Suurin ongelma nykymenossa taitaa olla edelleen lasten saamassa kasvatuksessa tai sen puutteessa. Ollaan joko helikopterivanhempia tai hempeillään kaikessa ja sitten unohtuu miten lapsi pystyisi ottamaan vastuuta omasta itsestään vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma lienee se että ap:n poika täytti 18 ja hänen täytyy itse hakea aikuisten psykalle.
Oletetaan,että täysi-ikänen osaa hoitaa itse asiansa vaikka on masennuksen lamaannuttama,rikkinäinen lapsi. Harva 18v on heti valmis aikuinen,etenkään traumatisoitunut!
Täysi-ikäisyyden ei pitäisi tulla yllätyksenä joten ihan hyvin on mahdollista varautua palveluntarjoajan muuttumiseen. Jossain paikoissa psykiatrinen hoito ei katkea täysi-ikäisyyteen vaan jatkuu vielä pari vuotta joustavasti. Vähän ihmetyttää jos täysi-ikäisyys ei ole tullut hoitopaikan tai asiakkaan mieleen yhtään aikaisemmin.
Hyvä että loppui. Miksi pakottaa nuori sellaiseen, se on vallankäyttöä. Oliko mitään hyötyäkään. Jokaisella oma vastuu myös valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissani kysyn sinulta AP että luuletko että kasvatat tätä menoa itsenäisen nuoren joka pärjää aikuisten maailmassa vai paapottavan jota paapot elämäsi loppuun saakka??
Mä en tajua tätä mentaliteettiä että ihmiset ei vaan pääse ongelmistaan yli nykyään.
Joskus vanhemmat pitää myös ”luovuttaa”, mutta se ei tarkoita kokonaan selän kääntämistä. Sekä lapsen, että meidän koko muun perheen kannalta huonoista vaihtoehdoista piti valita se vähiten huonoin ja lapsi muutti 19 vuotiaana laitokseen.
Voin lisätä tähän että kasvattamalla voi auttaa vain tiettyyn pisteeseen. Nuori ja lapsi silti tulee valitsemaan ja käyttäytymään itsenäisesti niistä opeista mitä on annettu tai mitä se on oppinut muualta. Kotikasvatus ei ole maailman pelastava ihme iso vaikutus sillä on mutta ihme se ei ole.
Ei kaikki kasvattajatkaan ole lapselle hyväksi. Esim jos ap ei suostu irrottamaan lapsen uhriasemasta, ei sitä tee lapsikaan.
Aamen, tätä ei sen suht normaalin lapsuuden eläneet tule ymmärtämään. Lapset toistaa siellä lapsuudenkodissa opittuja esimerkkejä pakonomaisesti kunnes ovat valmiita katsomaan elämän tarjoamia oppeja. Tämä vie usein oman aikansa.
- 4v ekaa kertaa huostaanotettu
Kaikki oppii myös omaa tahtia ovat myös erilaisia näitten oppejen kanssa. Niin monta huostaanotto kasvattia olen nähnyt jotka veti huumeilla itsensä hengiltä. Se on paljon pienempi määrä joka oppii kunnon töissä käyväksi normaaliksi ihmiseksi kovin nopeaa. Myös missä hoidossa sen aikansa viettää ja kauanko on paljon merkitystä. Ja mihin tilanteeseen päätyy sieltä pois päästessään. Vaikittavia tekijöitä on paljon.
Minä olen nähnyt enemmän juurikin näitä henkiin jäämistarinoita, joissa asiat kääntyivät parhain päin. Olleellinta on kääntää katse itseensä, kuka minä olen, ihan itsenäni. Usein näissä tapauksissa katse suunnataan ympäröivään yhteiskuntaan, miksi nuoret ei saa apua, jne. A-Studioon löytyy aina joku kertomaan missä kaikessa se yhteiskunta epäonnistuu, mutta ei yhteiskunnan tahoja voi loputtomasti kasvattaa, jos ihminen ei itse hoida sitä omaa tonttiaan.
- 4v ekaa kertaa huostaanotettuKyllä mutta se että kuinka. Nopeaa ne siihen pisteeseen pääsee että voi normaalisti elää on eriasia. T 20 vuotta eri hoidoissa ollut ja laspesta asri huostaanotettu plus näitä huumausaine ongelmiin kuolleita nähnyt.
Tietenkin se on prosessi, jossa on kerroksia, vaiheita, levähdyskohtia ja suvantovaiheita. Ja varmaa on, että se on hidasta. Tavat ajatella, reagoida ja tuntea ovat syntyneet ja juurtuneet vuosien saatossa, joten on selvää, etteivät ne katoa hetkessä, vaikka yhteiskunta tarjoaisi sen henkilökohtaisen takapuolen pyyhkijän jossain paratiisisaaressa, jossa sinä olet kaikille se ainoa huomion keskipiste.
- 4v ekaa kertaa huostaanotettuKyllä se prosessi on. Voin sanoa että moni eo tosiaankaam halua olla se huomion keskipiste :D ahahahahha päin vastoin.
Hih hih hih, sellaista aloittaja nyt kuitenkin lapselleen kaipaa kenties välittämättä tämän omasta mielipiteestä.
Ap haluaisi, että hänen lapsensa olisi tärkeä jollekin muullekin.
Niinpä. Poliklinikoilla ja hoitopaikoissa saa hoitoa ja empatiaa mutta kun työpaikan ovi sulkeutuu niin asiakas unohtuu koska muuten ei jaksa hoitaa vaikeasti ongelmaisia ihmisiä. Tunteita pitää käsitellä oikein että ei sairastu itse masennukseen tai ahdistukseen ja onneksi sellaista tukea on nykyisin hyvin tarjottavissa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että perhetyö käy teinin masennuksen takia. Mitä hyötyä heistä on voinut olla?
Kun kaikki muut viranomaiset ja monenkirjavat hoitotahot pesevät kätensä itselleen liian epämukavista tapauksista, niin jäljelle jää vain lastensuojelu jolla ei ole oikeutta käännyttää ketään pois. Lastensuojelu on yläjäämänuorten loppusijoituspaikka. Suoraan sanottuna kaatopaikka. Lastensuojelu järjestää perhetyötä niin on jotakin tehty. Ja, kyllä, tunnen taksat. Sen verran monta huostaanottoa on tullut vuosien mittaan tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että perhetyö käy teinin masennuksen takia. Mitä hyötyä heistä on voinut olla?
Kun kaikki muut viranomaiset ja monenkirjavat hoitotahot pesevät kätensä itselleen liian epämukavista tapauksista, niin jäljelle jää vain lastensuojelu jolla ei ole oikeutta käännyttää ketään pois. Lastensuojelu on yläjäämänuorten loppusijoituspaikka. Suoraan sanottuna kaatopaikka. Lastensuojelu järjestää perhetyötä niin on jotakin tehty. Ja, kyllä, tunnen taksat. Sen verran monta huostaanottoa on tullut vuosien mittaan tehtyä.
Psykiatrian poliklinikan lääkärit, oppilaitosten rehtorit ja pikkulasten kohdalla päiväkotien johtajat soittelevat lastensuojeluun: "Meidän keinomme on käytetty loppuun. Perhe tarvitsee jotain tukea kotiin (tarkoittaa suomeksi kotiin lastenhoitajaa joka on paikalla 24/7)". Lastensuojelulla ei ole sen nimistä palvelua kuin "jotain tukea kotiin". Se on sitten perhetyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
todettu olevan laajamittaista, tutkittua hyötyä kiusaamisen lopettamisessa. Asiantuntijat korostavat, että väkivaltaan vastaaminen väkivallalla yleensä pahentaa tilannetta ja voi johtaa vakaviin seurauksiin, kuten oikeudellisiin seuraamuksiin, jotka ilmenevät esimerkiksi tästä Iltalehden uutisesta.
Miksi tappelu ei auta:
Kierre: Väkivalta synnyttää usein koston kierteen, jossa kiusaaminen muuttuu fyysiseksi tappeluksi.
Seuraukset: Kiusaamisen uhri voi joutua syytteeseen, jos hän vastaa väkivaltaan, mikä korostuu tässä Iltalehden uutisesta.
Ratkaisemattomuus: Tappelu ei poista kiusaamisen juurisyitä, kuten epävarmuutta tai tarvetta dominoida.
Suositellut tavat puuttua kiusaamiseen:
Asiallinen puuttuminen: Ilmoita kiusaamisesta välittömästi koulun henkilökunnalle tai esimiehelle.
Tukiverkosto: Hae tukea ystäviltä, perheeltä tai ammattilaisilta.
Oikeudelliset toimet: Vakavissa tapauksissa tee rikosilmoitus.
Kiusaaminen on aina väärin, ja siihen tulee puuttua rakentavilla ja turvallisilla tavoilla.
Näin ainakin ailta pikaiseen.
"Kiusaamisen kohde voi joutua syytteeseen, jos hän vastaa väkivaltaan" Ilmeisesti on sitten parempi ajautua mielenterveyspotilaaksi ja oirehtia asiaa loppuikänsä. Kiusaajat eivät olisi koskaan aloittaneetkaan toimintaansa, jos tilanne olisi ratkaistavissa keskustelemalla aikuismaisesti.
Tutkijat miettivät juuri tätä eli onko väkivalta keino palauttaa HALLINNAN TUNNE joka on ryöstetty kenties kiusaamalla ( henkinen ja fyysinen väkivalta) sekä oskrutismi ( tahallinen tarkoituksellinen sosiaalinen ulossulkeminen).
Tutkijat eivät ota kantaa siihen, mitä pitäisi tehdä vaan, mitä kaikkea kiusaamisesta ja sosiaalisesta hylkimisestä ennenpitkää seuraa.
Jos keinoja päästä muoden seuraan ja hyväksytään ei ole, ihminen lopulta luovuttaa vetäytyy ja eristäytyy. Kenties masentuu, sairastuu ja pahin mahdolllinen lopputulos on itsemurha. Tietenkin jos on lisäksi ahdistusta tai taipumusta märehtimiseen, on vaikeaa muuttaa ajatuksia muuhun. Todetusti vain oikea sosiaalinen kontakti kuten ystävän kanssa oleminen, verkossa kirjoittaminen tai terapia auttaa. Ei pelaaminen tai elokuvan katselin auta kiusaamisesta toipumiseen.
Ja tähänkään ei kannata tulla kommentoimaan että mitä pitäisi tehdä, nuo ovat todettuja seurauksia. Tutkittu ihan kokeellisesti lyhytaikaista ulossulkemista ja pitkittäisvaikutuksia haastattelemalla.
Se ei poista sitä, että ihmisellä on syntyjään mahdollisuus pahaan.