Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elätkö sitku-elämää vai oletko jo perillä?

Vierailija
07.05.2026 |

Itse olen jo viiskymppinen ja huomaan edelleen eläväni suurimmalta osin sitku-elämää. Sitku on parempi terveys, sitku on uusi asunto, sitku pääsee sinne lomamatkalle, sitku on saavuttanut tavoitteet x, y ja z.

Joskus tulee hetkiä, kun pystyy katsomaan omaa ja muidenkin elämää ikään kuin ulkopuolelta ja huomaa kuinka kaikki on matkalla johonkin. Mutta mihin??? Miten on niin vaikea olla perillä nyt ja tässä?

Kuitenkaan lopulta meillä ei ole kellään muuta kuin tämä hetki. Typerää haaskata se jatkuvasti olemalla mielessään jossain paremmassa tulevassa hetkessä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin suunnitelmani mukaisesti elämään nytku-elämää 40 ikävuoteeni mennessä. Nykyisin elän hetkessä, toki toteuttaen joillain sektoreilla suunnitelmallista etenemistä esimerkiksi verkko-opiskeluissa. M58

Vierailija
2/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän hetkessä nautin kaikesta. En toivo suuria. Tiedostan tuon sitkun esim siinä, että olen aikaisemmin ajatellut, että pukeudun tietyllä tavalla "sitku" olen 10 kg hoikempi. Päätin sitten vain kylmästi ostaa niitä toive vaatteita koossa 42 ja pukeudun miten haluan. Hyvä näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudun huomiseen ja teen pitkäaikaisia suunnitelmia. Kuitenkin nautin jokaisesta päivästä enkä koskaan erityisesti odota esim. lomamatkaa tai viikonloppua vaan tiistai on aivan yhtä hieno päivä kuin lauantai. 

Vierailija
4/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hetkessä oleminen on todella vaikeaa.

Vierailija
5/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin suunnitelmani mukaisesti elämään nytku-elämää 40 ikävuoteeni mennessä. Nykyisin elän hetkessä, toki toteuttaen joillain sektoreilla suunnitelmallista etenemistä esimerkiksi verkko-opiskeluissa. M58

Miten käytännössä onnistuit muuttumaan nytkuksi ja miten se näkyy arjessasi?

Vierailija
6/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sitä sitkua on olla mukana, ei jokaista päivää voi elää niin kuin viimeistä, koska päivä se on huomennakin.

Vierailija
7/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen elämäntilanne on sen verran epätyydyttävä, että pakko elää vielä hetki sitkun elämää, kunnes saa taas asiat raiteilleen.

Vierailija
8/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkua ja mutkua on elämä ollut siitä asti kun töistä sain kenkää.

Vierailija
9/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä istun ja ilahdutan teitä ja juon aamukahveja.

Mun paikkani on nyt juuri tässä.

Vuosia sitten löysäsin siitä sitku- narusta joka repi kokoajan.

Voi opetella vaan olemaan hetkessä, NYT.

Vierailija
10/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perillä, elämän pohjalla.

Vierailija
11/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän hetkessä nautin kaikesta. En toivo suuria. Tiedostan tuon sitkun esim siinä, että olen aikaisemmin ajatellut, että pukeudun tietyllä tavalla "sitku" olen 10 kg hoikempi. Päätin sitten vain kylmästi ostaa niitä toive vaatteita koossa 42 ja pukeudun miten haluan. Hyvä näin. 

Hyvä pointti. Tässä vaateasiassa olen itsekin vihdoin edistynyt, eli en enää odota laihtumista vaan olen pyrkinyt hyväksymään nykyisen kokoni ja ostanut uusia kivoja (kokoisiani!) vaatteita. Enkä enää hilloa pieneksi käyneitä vaatteita kaapissa vaan laitoin kaikki vaatekeräykseen.

ap

Vierailija
12/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä. Elämässä kaikki muu on hyvin. Vain työpaikan puuttuminen estää elämästä täysillä. Työttömyys kun iskee, niin identiteetistä katoaa vähintään 50%. Vielä työssä ollessani huomasin, että työssäkäynti on se mikä, tuo mielenrauhan ja elämänlaadun. Olen alkanut kadehtia heitä, jotka ”hukkuvat” töihin. Saavat tuntea itsensä tärkeiksi ja hyödyllisiksi. 

Vierailija
13/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan sitä sitkua on olla mukana, ei jokaista päivää voi elää niin kuin viimeistä, koska päivä se on huomennakin.

Totta tämäkin. Kovin vaikea itselläni ainakin löytää sellaista tasapainoa että olisi sopivasti sitkua (taka-alalla) ja kuitenkin enimmäkseen nyt ja tässä elämää.

ap

Vierailija
14/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin työpaikkaa ja lopulta siirryin tuntityöläiseksi. Aloin toteuttamaan kaikkea mitä kuvittelen eläkeläisen tekevän. Eläkeläinen voi käydä kalassa, puuhailla autotallissaan tai istua kirjastossa keskellä arkipäivää jne. Tätä kutsutaan downshiftaamiseksi, Excelin vääntäminen tai aaltopeltihallissa hitsaaminen pakkopullameiningillä on vaihdettava ja vaihtuu jossain vaiheessa. Tilanne on nimittäin se, että jos jäisin 65 v ai 70 v eläkkeelle, se ei muuta takalautaa mihinkään. Ennen takalautaa voi tulla myös terveydentilan heikkeneminen ym. 

Eräs liikemies jäi eläkkeelle, otti firmastaan ison Mersun ennen kioskin myyntiä ja reilun 10 v kuluttua ei kyennyt enää ajamaan autollaan. Auton uusi omistaja toi Mesen minulle korjaukseen ja kertoi näitä taustoja.

Ollessani 35 v, kertoi yksi 50 v työkaveri hautaavansa ajatuksen vuoden maailmanympärimatkasta. Oli suunnitellut sitä jostain 25 ikävuoden kohdalta sitku-periaatteella. Tietääkseni päätös haudata matka on hänellä pitänyt, eli nytku ei sitten lähdetä maailmanympärimatkalle vuodeksi.  Ei vaan tullut lähdettyä kun oli ok-talo, kesämökki, lapset ja harrastuksia, lisäksi työ alkoi viemään aikaa siinä kolmikymppisenä.  

Näistä opin että sitku muuttuu väistämättä nytkuksi. Mielsin että aloite on temmattava omiin käsiin ennen kuin olosuhteet muuttavat sen nytkuksi. 

Vierailija
15/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 % sitku, 20 % nytku. Tämän hetken sitku on "kun lomarahat maksetaan, niin sitten...".

Vierailija
16/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu täällä. Elämässä kaikki muu on hyvin. Vain työpaikan puuttuminen estää elämästä täysillä. Työttömyys kun iskee, niin identiteetistä katoaa vähintään 50%. Vielä työssä ollessani huomasin, että työssäkäynti on se mikä, tuo mielenrauhan ja elämänlaadun. Olen alkanut kadehtia heitä, jotka ”hukkuvat” töihin. Saavat tuntea itsensä tärkeiksi ja hyödyllisiksi. 

Olen erittäin mieltä, ei mun identiteetti mihinkään kadonnut kun jouduin työttömäksi. Aloin tehdä enemmän vapaaehtoistöitä, ne toivat viikkoon rytmiä ja tunsin itseni paljon hyödyllisemmäksi kuin töissä. Uusien kontaktien kauttaa löytyi myös vuodessa uusi osa-aikatyöpaikka ja nyt ei ole enää juurikaan luppoaikaa.

Vierailija
17/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin työpaikkaa ja lopulta siirryin tuntityöläiseksi. Aloin toteuttamaan kaikkea mitä kuvittelen eläkeläisen tekevän. Eläkeläinen voi käydä kalassa, puuhailla autotallissaan tai istua kirjastossa keskellä arkipäivää jne. Tätä kutsutaan downshiftaamiseksi, Excelin vääntäminen tai aaltopeltihallissa hitsaaminen pakkopullameiningillä on vaihdettava ja vaihtuu jossain vaiheessa. Tilanne on nimittäin se, että jos jäisin 65 v ai 70 v eläkkeelle, se ei muuta takalautaa mihinkään. Ennen takalautaa voi tulla myös terveydentilan heikkeneminen ym. 

Eräs liikemies jäi eläkkeelle, otti firmastaan ison Mersun ennen kioskin myyntiä ja reilun 10 v kuluttua ei kyennyt enää ajamaan autollaan. Auton uusi omistaja toi Mesen minulle korjaukseen ja kertoi näitä taustoja.

Ollessani 35 v, kertoi yksi 50 v työkaveri hautaavansa ajatuksen vuoden maailmanympärimatkasta. Oli suunnitellut sitä jostain 25 ikävuoden kohdalta sitku-periaatteella. Tietääkseni päätös haudata matka on hänellä pitänyt, eli nytku ei sitten lähdetä maailmanympärimatkalle vuodeksi.  Ei vaan tullut lähdettyä kun oli ok-talo, kesämökki, lapset ja harrastuksia, lisäksi työ alkoi viemään aikaa siinä kolmikymppisenä.  

Näistä opin että sitku muuttuu väistämättä nytkuksi. Mielsin että aloite on temmattava omiin käsiin ennen kuin olosuhteet muuttavat sen nytkuksi. 

Viisasta pohdintaa. Mulla on kanssa ollut koko elämän ajan noita "utopia-haaveita", mm. juurikin maailmanympärimatka ja ulkomaille muutto. Kumpikin näistä tyssää elämän realiteetteihin kuten taloustilanteeseen ja terveysongelmiin. 

Nykyinen elämäntapa monella (myös minulla) on sellainen epäterveen ahne ja monella tapaa epärealistinen kaikkine toiveineen ja odotuksineen. Pitäisi päästää irti ja olla tyytyväinen siitä mitä on saanut. Toisaalta jos on saanut elämältä kovasti vähemmän kuin keskivertohenkilö, niin lienee inhimillistä toivoa että unelmat vielä kävisivät toteen.

ap

Vierailija
18/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet terve, niin mielestäni mikään ei estä elämästä täysillä ja löytämästä päiviin mielekästä sisältöä. Vapaaehtoistyö, omaehtoinen opiskelu, harrastukset jne.

Vierailija
19/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suunnitelmallisuutta pitää olla elämässä. Se on ihan elämänhallintaa. Ihmiset kuitenkin yleensä vanhana katuvat vain niitä juttuja, joita ovat siirtäneet sitku - ajatuksella ja ne ovat jääneet toteuttamatta.

Joskus voi pysähtyä miettimään haluanko oikeasti jotain ja miksi en toteuttaisi heti.

Vierailija
20/32 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollu "perillä" joka päivä n. 70 vuotta. Mutta jäänyt vähän matkaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi