Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläinlääkärimaksut isommiksi

Vierailija
06.05.2026 |

Otan esiin aran aiheen liittyen julkisen talouden tasapainottamiseen. Tällä hetkellähän jokaisen kunnan pitää pitää eläinlääkäripalveluja ja maksut sinne ovat kovin kompensoituja. Eikö lemmikin pito voida nähdä toisarvoisena kuluna ja siksi yksi ehdotus voisi olla vaikkapa se, että eläinlääkärimaksuja korotettaisiin?

Jos vaikka vaakakupissa ovat lapset ja vanhukset, joilta varmasti tullaan taas  leikkaamaan.

Kommentit (224)

Vierailija
221/224 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että eläinlääkärimaksut olisivat isommat todennäköisesti johtaisi vaan siihen, että ne eläimet eivät saisi välttämätöntä hoitoa ja kärsisivät eikä siihen, että eläimiä otettaisiin vähemmän. 

Vierailija
222/224 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin tulisi keskittyä siihen, miten voidaan varmistaa, ettei mikään eläin koskaan jää ilman hoitoa omistajan taloudellisten vaikeuksien vuoksi. On totta, että ihmiset eivät aina ota tarpeeksi huomioon näitä asioita eläintä hankkiessaan, ja myös oman taloudellisen tilanteen muutokset, esimerkiksi vakavan sairastumisen seurauksena, voivat yllättää. Silti se, että eläin joutuu kärsimään, ei ole hyväksyttävä ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/224 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin tulisi keskittyä siihen, miten voidaan varmistaa, ettei mikään eläin koskaan jää ilman hoitoa omistajan taloudellisten vaikeuksien vuoksi. On totta, että ihmiset eivät aina ota tarpeeksi huomioon näitä asioita eläintä hankkiessaan, ja myös oman taloudellisen tilanteen muutokset, esimerkiksi vakavan sairastumisen seurauksena, voivat yllättää. Silti se, että eläin joutuu kärsimään, ei ole hyväksyttävä ratkaisu.

Tähän on jo ratkaisu, eläinsuojeluilmoitus jonka kautta saa julkisrahoitteisen eutanasian jos eläimen omistajalla ei ole varaa muuhun ja eläimen kunto vaatii pikaisia ratkaisuja. 

Jos lemmikin omistajalla tai lemmikin omistajan läheisillä ei ole resursseja tai tahtoa järjestää tai maksaa hoitoa, niin ei missään nimessä ole kenenkään muun vastuulla maksaa tuntemattomien ihmisien vapaaehtoisesti itselleen ottamia riskejä ja kuluja.

Elävän eläimen itselleen ottaminen on aina riski, jota varten itse pitää olla varautunut. Jos talouden hallinta on heikkoa, ei pidä tällaista riskiä ottaa. Elämäntilanteet ja työtilanteet toki muuttuvat, mutta puskuria pitää olla sen verran, että lemmikille pystytään järjestämään toinen ylläpitäjä tai koti (tai eutanasia).

Jos joku on toista mieltä, niin perustetaan vaan rahasto varattomien lemmikkikuluihin. Ilmoittaudun heti itse saajaksi, kohteena hevonen jonka ylläpitokulut 600-800e/kk. Koska mä tarviin ja mä haluun.

Vierailija
224/224 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on jo ratkaisu, eläinsuojeluilmoitus jonka kautta saa julkisrahoitteisen eutanasian jos eläimen omistajalla ei ole varaa muuhun ja eläimen kunto vaatii pikaisia ratkaisuja. 

Jos lemmikin omistajalla tai lemmikin omistajan läheisillä ei ole resursseja tai tahtoa järjestää tai maksaa hoitoa, niin ei missään nimessä ole kenenkään muun vastuulla maksaa tuntemattomien ihmisien vapaaehtoisesti itselleen ottamia riskejä ja kuluja.

Elävän eläimen itselleen ottaminen on aina riski, jota varten itse pitää olla varautunut. Jos talouden hallinta on heikkoa, ei pidä tällaista riskiä ottaa. Elämäntilanteet ja työtilanteet toki muuttuvat, mutta puskuria pitää olla sen verran, että lemmikille pystytään järjestämään toinen ylläpitäjä tai koti (tai eutanasia).

Jos joku on toista mieltä, niin perustetaan vaan rahasto varattomien lemmikkikuluihin. Ilmoittaudun heti itse saajaksi, kohteena hevonen jonka ylläpitokulut 600-800e/kk. Koska mä tarviin ja mä haluun.

Ei ole oikein lopettaa terveitä eläimiä. Tapauksissa, joissa kyse on omistajan täydellisestä laiminlyönnistä, eläimet pitäisi uudelleensijoittaa. Sen sijaan varattomien tai hätätilanteessa olevien omistajien kohdalla pitäisi olla järjestelmä, joka auttaa ja meidän yhteiskuntana tulee rakentaa ratkaisuja, jotka tukevat heikommassa asemassa olevia eläimiä ja omistajia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi