Yle: Kela-korttia ei juuri enää tarvitse.
Siis TÄH?!! Jos sulla on esimerkiksi poliklinikka-aika sairaalaan, miten ihmeessä ilmoittaudut, jos sulla ei ole Kela-korttia ja vastassa on ihmisen sijasta automaatti?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Senhän voi myös kirjoittaa siihen koneeseen. Siis nimen yms. Ja sillä ei saa enää mitään alennuksia esim uimahallista. Yks läski akka väitti kerran,,et kaikilla han on kela-kortti. Tuskin on ainakaan lapsilla ja vauvoilla ! Ainakaan täysin normaaleilla. Eikä siinä ole enää jostakin syystä kortin haltijan kuvaa. Vielä jokunen vuosi sitten sillä vielä sai alennuksia. Yhtäkkiä sekin loppui.
Jokainen suomalainen saa pian syntymänsä jälkeen kelakortin. Olisiko noin 2kk iässä se tulee postissa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt joka kerta labraan mennessä ja apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
En ole tarvinnut yhdelläkään kertaa. Mä oon joka kerta labrassa käydessä ja lääkkeitä hakiessa vilauttanut ajokorttia ja ihan on saman asian ajanut kun se täysin turha kelakortti.
Ei kaikilla ole ajokorttia tai henkilökorttia.
Henkilökortti pitäisi olla jokaisella.
Ei pitäisi, se on maks ullinen, joten ei voida velv oittaa. Jos Ke la kortti lopetetaan menen sitten ajo kortilla lää kä riin.
Elämä on maksullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteen aikaan työpaikalla neuvottiin, että ajokortti ei kelpaa henkilöllisyystodistukseksi. Mitenköhän nykyään?
Eihän se ole henkilökortti ollut KOSKAAN vaikka sitä on hyväksytty monissa paikoissa.
Ajokortti ilmoittaa vain ajo-oikeudesta, ei muusta.
https://dvv.fi/-/jatkossa-vain-passi-ja-henkilokortti-kelpaavat-henkilo…
Muutos perustuu siihen, ettei ajokortti ole virallinen todistus henkilöllisyydestä, vaan todistus ajo-oikeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole kertaakaan käyttänyt noissa kelakorttia.
Mitä käytät noissa paikoissa asioidessasi lasten kanssa?
Omia henkkareita jos on lapsen kelakortti unohtunut
Eli luetaan viivakoodi sinun henkkareista? Vai mitä meinaat? Kyllä usein vaaditaan se lapsen kelakortti kun asioi sairaalassa, hammaslääkärissä tms.
Eri mutta huomaa että olet digiasioissa pihalla kuin lumiukko. Itse muistan lapsieni (6) sotun ulkoa ja silläkin pärjää jos on kortit unohtunut.
Varmasti pärjää, ei ole siitä kyse, mutta onhan se nyt sekä itselle että työntekijälle helpompaa sekä nopeampaa lukea viivakoodi kun alkaa näppäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole kertaakaan käyttänyt noissa kelakorttia.
Mitä käytät noissa paikoissa asioidessasi lasten kanssa?
Omia henkkareita jos on lapsen kelakortti unohtunut
Eli luetaan viivakoodi sinun henkkareista? Vai mitä meinaat? Kyllä usein vaaditaan se lapsen kelakortti kun asioi sairaalassa, hammaslääkärissä tms.
Eri mutta huomaa että olet digiasioissa pihalla kuin lumiukko. Itse muistan lapsieni (6) sotun ulkoa ja silläkin pärjää jos on kortit unohtunut.
Niin että kun sinä muistat ne ulkoa, niin kaikkien muidenkin tulisi? Se ulkoa muistaminenko on sitä digiasiointia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikös siinä jos henkilökortti muuttuu ilmaiseksi kaikille.
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Olenko ainut jonka mielestä on absurdia että pitää maan kansalaisena vielä erikseen verojen lisäksi maksaa siitä että pystyy todistamaan henkilöllisyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Näppäilemällä henkilötunnuksen käsin siihen masiinaan.
Ei meillä Tampereella ole joka paikassa sellaisia. Se on joko Kela-kortti laitteeseen tai infopisteelle, jota ei välttämättä ole ja jos on, se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikös siinä jos henkilökortti muuttuu ilmaiseksi kaikille.
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Niin no kyse olikin lähinnä lapsista. He tarvitsevat kelakorttia. Miksi tähän asti ilmainen kortti korvattaisiin maksullisella? Se on sinulle ok? Maksat viiden vuoden välein, kun aiemmin oli ilmainen.
Sitten maksan, tosin omilla lapsillani on ihan passit. Ja pian niidenkin kesto on 10v kiitos Sannan joten mitään tekosyitä minulla ei ole.
Passilla on kyllä aika vaikea ilmoittautua missään. Tietysti jos joku siitä manuaalisesti katsoo ja näppäilee tiedot.
Passissa on aivan se sama viivakoodi kuin Kelakortissa, henkkareissa, ajokortissa... Sitä voi näyttää sille koneelle myös. Piip. Olet systeemissä.
Sen viivakoodin voi vaikka piirtää itse paperille tai näyttää vaikka Motonetin kanta-asiakaskorttia.
Kela-korttia käytännössä tarvitsee vain jos pitää hakea lääkkeitä jollekin toiselle (yleensä perheenjäsen tai vastava).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan auta huutaa kovalla äänellä että täällä ollaan?
Ei mulla kelakortti ole yhtään turha. En usko että passilla voi ilmoittautua automaatilla.Kyllä vain. Kuten myös ajokortilla tai ilman henkkareita.
Miten haet lääkkeet läheisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan auta huutaa kovalla äänellä että täällä ollaan?
Ei mulla kelakortti ole yhtään turha. En usko että passilla voi ilmoittautua automaatilla.Kyllä vain. Kuten myös ajokortilla tai ilman henkkareita.
Miten haet lääkkeet läheisen puolesta.
Jollain kortilla tai sitten kerrot sen hetun siinä luukulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon muinaisjäänteen voisi poistaa ja tarjota kansalaisille ilmaisen tai edes edullisen henkilökortin. Sitä tarvitaan todella monessa paikassa, toisin kuin kela-korttia.
Samaa mieltä. Nykyään virallisia henkilötodistuksia kysellään melkein aina kun joutuu asoimaan virastoissa.
Mulla ei ole ollut mitään virallista henkilötodistusta yli 20 vuoteen, eikä ole kyllä missään kyselty. Ajokortilla on aina pärjännyt, vaikkei olekaan virallinen henkilöllisyystodistus.
Etkö osta alkoholia, etkö matkusta, etkö nouda paketteja? Näin keski-ikäisenä olen tarvinnut henkkareita jopa ensin mainittuun. Henkkareita tarvitsen ylipäätään keskimäärin kerran kuukaudessa jossakin. Ihan vaikka hotelleissa kotimaassakin.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka saat resepti lääkkeet apteekista ilman KELA-korttia?
Itse saan ne ajokortilla, kaikkine erotyiskorvattavuuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin laboratoriokokeiden yhteydessä Kela-korttia kysytään AINA.
Kysytään kelakorttia ensin, mutta sen jälkeen kuitenkin kysytään että kerrotko henkilötunnuksesi.
Tuota voisi alkaa jopa ajamaan eteenpäin, että kukin saisi tässä tilanteessa syntymästään henkilökortin aka kansalaiskortin - vastaava kuin henkilökortti, mutta ilmainen. Sitten joskus vaikka kouluikäsenä pitäisi liittää kuva. Voisi käydä kirjastokortistakin yms.
Vierailija kirjoitti:
Mulle Kela lähetti uuden kelakortin kun sain sytostaatteihin 100% kelakorvauksen. Jos sitä tietoa ei pystynyt lisäämään vanhaan kelakorttiini niin miten se löytyisi ajokortista? Tapahtui v -24 eli ihan tuore juttu.
Kyllä se tieto välittyy ajokortillakin. Itse saan inskat maksutta - se 4,50 pitää tietenkin maksaa. Aika monesti olen näyttänyt ajokortin Kela-kortin sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Kela kortti ei ole mitään muuta kuin viivakoodi jossa lukee sotu:si.
Ajokortti tai henkilökortti on itselläni riittänyt hyvin kaikkiin noihin.
Vierailija kirjoitti:
Tk:ssa, sairaalassa ja labrassa voi näpytellä hetun tai lukea ajokortin viivakoodin. Varmaan käy myös passi ja henkilökortti, niitä en ole kokeillut. Apteekista et saa lääkettä alennettuun hintaan ilman kelakorttia. Mutta kyllä ne täyteen hintaan myy reseptilääkkeen, joutuu vaan hakemaan lelakorvauksen itse. Tämänkin olen itse todennut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu kyllä saa miettimään, että miksi vatussa edes kehitetään ja edistetään mitään, kun ihmiset kuitenkin haluavat pitää niistä vanhoista tavoista kiinni. Että kun vuonna joskus vuonna 92 piti olla se kelakortti niin eihän sitä nyt, ei kait sitä, ihanko tosi voi ajokortilla tai passilla ilmoittautua terkkaan?!? Jos taas olisi niin, että sinne ei kelpaa mikään muu läpyskä kuin kelakortti niin johan kuorossa huudettais, että miten voi olla näin antiikkista?!? Että olepa tässä ihan miten päin vaan niin väärin menee.
Huomaa kuinka paljon maalla asuvia täällä on, kun kaikilla on ajokortit.
Kyllä ainakin omille lapsilleni tuli kela kortit postitse. Miksi höpötät kun et tiedä?