Yle: Kela-korttia ei juuri enää tarvitse.
Siis TÄH?!! Jos sulla on esimerkiksi poliklinikka-aika sairaalaan, miten ihmeessä ilmoittaudut, jos sulla ei ole Kela-korttia ja vastassa on ihmisen sijasta automaatti?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Mulle Kela lähetti uuden kelakortin kun sain sytostaatteihin 100% kelakorvauksen. Jos sitä tietoa ei pystynyt lisäämään vanhaan kelakorttiini niin miten se löytyisi ajokortista? Tapahtui v -24 eli ihan tuore juttu.
Haloo se tieto löytyy sieltä koneelta kun olet tunnistautunut niin kuin kaikki Kela-oikeudet muutenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikös siinä jos henkilökortti muuttuu ilmaiseksi kaikille.
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Ei mulla ole kumpaakaan. En tarvitse. Ajokortilla, pankkitunnuksilla ja Kelakortilla pärjään. Kyllä myös äänestäminen onnistuu ajokortilla.
Vierailija kirjoitti:
Kun menin syöpähoitoihin niin Kelakorttia vilautin automaatilla joka kerta. Hankalaa olis ollut ilman sitä.
Yks henkilö tosin tuli leikkaukseen ilman lompakkoa, mutta sen piti mennä.sairaanhoitajan mukaan ilmoittautumaan jotenkin mutkan kautta.
Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt joka kerta labraan mennessä ja apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
En ole tarvinnut yhdelläkään kertaa. Mä oon joka kerta labrassa käydessä ja lääkkeitä hakiessa vilauttanut ajokorttia ja ihan on saman asian ajanut kun se täysin turha kelakortti.
Ei kaikilla ole ajokorttia tai henkilökorttia.
Henkilökortti pitäisi olla jokaisella.
Miksi ihmeessä pitäisi, ei itsellä ainakaan ole koskaan ollut?
Passi ja ajokortti kyllä löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole kertaakaan käyttänyt noissa kelakorttia.
Mitä käytät noissa paikoissa asioidessasi lasten kanssa?
Omia henkkareita jos on lapsen kelakortti unohtunut
Eli luetaan viivakoodi sinun henkkareista? Vai mitä meinaat? Kyllä usein vaaditaan se lapsen kelakortti kun asioi sairaalassa, hammaslääkärissä tms.
Minä en ole käyttänyt kela korttia 10 vuoteen. Kaikkialla käy ajokortti/henkkari Kela kortin tilalla
Niin apteekissa, TK, sairaalassa, hampilassa.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tarvinnut yhdelläkään kertaa. Mä oon joka kerta labrassa käydessä ja lääkkeitä hakiessa vilauttanut ajokorttia ja ihan on saman asian ajanut kun se täysin turha kelakortti.
Ei kaikilla ole ajokorttia tai henkilökorttia.
Henkilökortti pitäisi olla jokaisella.
Ei pitäisi, se on maks ullinen, joten ei voida velv oittaa. Jos Ke la kortti lopetetaan menen sitten ajo kortilla lää kä riin.
Miehellä on ollut mun kelakortti lompakossaan jo vuosia. Hän liikkuu enemmän ihmisten ilmoilla, niin voipi hakea reseptilääkkeitä, jos huomaan jonkun olevan vähissä. Itse asioin henkkareiden kanssa.
Etten varsinaisesti kelakorttia ole tarvinnut itse vuosiin. Hän kyllä osais mun hetunkin ulkoa - kelakortin käyttö sujuvoittaa asiointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Niin no kyse olikin lähinnä lapsista. He tarvitsevat kelakorttia. Miksi tähän asti ilmainen kortti korvattaisiin maksullisella? Se on sinulle ok? Maksat viiden vuoden välein, kun aiemmin oli ilmainen.
Sitten maksan, tosin omilla lapsillani on ihan passit. Ja pian niidenkin kesto on 10v kiitos Sannan joten mitään tekosyitä minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle Kela lähetti uuden kelakortin kun sain sytostaatteihin 100% kelakorvauksen. Jos sitä tietoa ei pystynyt lisäämään vanhaan kelakorttiini niin miten se löytyisi ajokortista? Tapahtui v -24 eli ihan tuore juttu.
Apteekki näkee sen koneelta
Niin varmaan, mutta miksi turhaan sitten lähettää uusi kortti? Sitä en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteen aikaan työpaikalla neuvottiin, että ajokortti ei kelpaa henkilöllisyystodistukseksi. Mitenköhän nykyään?
Eihän se ole henkilökortti ollut KOSKAAN vaikka sitä on hyväksytty monissa paikoissa.
Ajokortti ilmoittaa vain ajo-oikeudesta, ei muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole kumpaakaan. En tarvitse. Ajokortilla, pankkitunnuksilla ja Kelakortilla pärjään. Kyllä myös äänestäminen onnistuu ajokortilla.
Kyse ei ollutkaan sinusta. Jos ihminen tarvitsee niin sitten hän sen henkilökortin hakee. Hyvä että ajokortti löytyy, sekään ei virallinen henkilötodistus kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no kyse olikin lähinnä lapsista. He tarvitsevat kelakorttia. Miksi tähän asti ilmainen kortti korvattaisiin maksullisella? Se on sinulle ok? Maksat viiden vuoden välein, kun aiemmin oli ilmainen.
Voisiko ajatella, että henkilökortista tulisi ilmainen, kun Kela kortti on tarpeeton. Aivan turha kuluerä. Kyllä siitä pitäisi älähtää, jos sen olemassa olo on vaan siitä kiinni, että Kela haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten maksan, tosin omilla lapsillani on ihan passit. Ja pian niidenkin kesto on 10v kiitos Sannan joten mitään tekosyitä minulla ei ole.
Passilla on kyllä aika vaikea ilmoittautua missään. Tietysti jos joku siitä manuaalisesti katsoo ja näppäilee tiedot.
Vierailija kirjoitti:
sain äitini lääkkeen kun kerroin henkilötunnuksen
Senhän voi myös kirjoittaa siihen koneeseen. Siis nimen yms. Ja sillä ei saa enää mitään alennuksia esim uimahallista. Yks läski akka väitti kerran,,et kaikilla han on kela-kortti. Tuskin on ainakaan lapsilla ja vauvoilla ! Ainakaan täysin normaaleilla. Eikä siinä ole enää jostakin syystä kortin haltijan kuvaa. Vielä jokunen vuosi sitten sillä vielä sai alennuksia. Yhtäkkiä sekin loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekki näkee sen koneelta
Niin varmaan, mutta miksi turhaan sitten lähettää uusi kortti? Sitä en ymmärrä.
Se perusteltiin linkin jutussa. "koska Kela haluaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole kertaakaan käyttänyt noissa kelakorttia.
Mitä käytät noissa paikoissa asioidessasi lasten kanssa?
Omia henkkareita jos on lapsen kelakortti unohtunut
Eli luetaan viivakoodi sinun henkkareista? Vai mitä meinaat? Kyllä usein vaaditaan se lapsen kelakortti kun asioi sairaalassa, hammaslääkärissä tms.
Eri mutta huomaa että olet digiasioissa pihalla kuin lumiukko. Itse muistan lapsieni (6) sotun ulkoa ja silläkin pärjää jos on kortit unohtunut.
Entäs sairausvakuutuskortti? Rokotuskortti? Kirjastokortti? Joulukortti?