Yle: Kela-korttia ei juuri enää tarvitse.
Siis TÄH?!! Jos sulla on esimerkiksi poliklinikka-aika sairaalaan, miten ihmeessä ilmoittaudut, jos sulla ei ole Kela-korttia ja vastassa on ihmisen sijasta automaatti?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt joka kerta labraan mennessä ja apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
En ole tarvinnut yhdelläkään kertaa. Mä oon joka kerta labrassa käydessä ja lääkkeitä hakiessa vilauttanut ajokorttia ja ihan on saman asian ajanut kun se täysin turha kelakortti.
Ei kaikilla ole ajokorttia tai henkilökorttia.
Täällä yksi sellainen, passi on aina mukana käsilaukussa ja ikivanha vuoden 1991 Kela-kortti myös. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä lisäarvoa henkilökortti tuo, kun passi on niin paljon parempi ja se kelpaa missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Senhän voi myös kirjoittaa siihen koneeseen. Siis nimen yms. Ja sillä ei saa enää mitään alennuksia esim uimahallista. Yks läski akka väitti kerran,,et kaikilla han on kela-kortti. Tuskin on ainakaan lapsilla ja vauvoilla ! Ainakaan täysin normaaleilla. Eikä siinä ole enää jostakin syystä kortin haltijan kuvaa. Vielä jokunen vuosi sitten sillä vielä sai alennuksia. Yhtäkkiä sekin loppui.
Se kuvallinen Kela-kortti oli maksullinen. Ei sillä tainnut juuri muita alennuksia saada kuin kulkuvälineiden lippujen eläkealemnukset.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin laboratoriokokeiden yhteydessä Kela-korttia kysytään AINA.
Ei ole kysytty ikinä. Aina olen kirjautunut ajokortilla tai näpytellyt hetun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu ihan ajokortilla tai henkkareillakun. Eli ei sitä kelaa tarvitse missään enää.
Vaikutatte kaikki ihan aivokääpiöiltä jos ette ole tätä ymmärtäneet.
Mun ajokortissa ei ole viivakoodia enkä viitsisi passia kantaa joka paikkaan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikös siinä jos henkilökortti muuttuu ilmaiseksi kaikille.
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Ei mulla ole kumpaakaan. En tarvitse. Ajokortilla, pankkitunnuksilla ja Kelakortilla pärjään. Kyllä myös äänestäminen onnistuu ajokortilla.
Ei saisi onnistua, eikä ole aina onnistunutkaan. Ne valvojat jotka ovat antaneet äänestää ajokortilla, ovat tehneet virheen. Ajokortti ei kelpaa edes Alkossa.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sairausvakuutuskortti? Rokotuskortti? Kirjastokortti? Joulukortti?
Sairausvakuutuskortti = Kela-kortti. Etkö tuota tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sain äitini lääkkeen kun kerroin henkilötunnuksen
Itsellesi vai äidillesi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senhän voi myös kirjoittaa siihen koneeseen. Siis nimen yms. Ja sillä ei saa enää mitään alennuksia esim uimahallista. Yks läski akka väitti kerran,,et kaikilla han on kela-kortti. Tuskin on ainakaan lapsilla ja vauvoilla ! Ainakaan täysin normaaleilla. Eikä siinä ole enää jostakin syystä kortin haltijan kuvaa. Vielä jokunen vuosi sitten sillä vielä sai alennuksia. Yhtäkkiä sekin loppui.
Jokainen suomalainen saa pian syntymänsä jälkeen kelakortin. Olisiko noin 2kk iässä se tulee postissa kotiin.
Aiemmin sitä piti hakea. Tuo normaaleista lapsista ja uimahallista höpöttänyt ei varmaankaan ole nuori. Minä synnyin -84 ja sain Kela-kortin vasta mentyäni kouluun. Sitä ei tullut automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näppäilemällä henkilötunnuksen käsin siihen masiinaan.
Kuka vaan voi varastaa hetun, ei olisi ensimmäinen kerta kun vastaanotolla ei olekaan oikea henkilö.
Joo, sen hetun saa siitä varastetusta kelakortista tai ajokortista. Siksi ne kyselee vastaanotolla sinulta hetun, osoiteen ja joskus jopa vaimon ja lasten nimiä.
En edes muista milloin mulla on Kela kortti ollut viimeksi. Varmaan joskus teininä. Kohta olen 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-kortissa on myös koodit erityiskorvattaville lääkkeille. Joudut vaikka ambulanssiin yllättäen niin kortista näkyy tietoja.
On jos on. Samat tiedot ne löytää kyllä ajokortin hetullakin jos tarvis on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Ei mulla ole kumpaakaan. En tarvitse. Ajokortilla, pankkitunnuksilla ja Kelakortilla pärjään. Kyllä myös äänestäminen onnistuu ajokortilla.
Ei saisi onnistua, eikä ole aina onnistunutkaan. Ne valvojat jotka ovat antaneet äänestää ajokortilla, ovat tehneet virheen. Ajokortti ei kelpaa edes Alkossa.
Haastat täyttä sontaa. Vaalikelpoisuuslapuissa, jotka tulevat kotiin, on maininnat henkilöllisyystodistuksista ja aina sinne on ajokortit kelvanneet. Minä en ole ikinä edes sitä lappua antanut, kun ilman sitäkin äänestys onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut jonka mielestä on absurdia että pitää maan kansalaisena vielä erikseen verojen lisäksi maksaa siitä että pystyy todistamaan henkilöllisyytensä.
Niin että kuka vaan voisi mennä ja anoa ja nostella kaikenlaisia tukia ilman että todistaa henkilöllisyytensä ?
Ei minulla ole vuosikausiin ollut erilistä Kela-korttia. Ei ainakaan kymmeneen vuoteen. Ei sitä ole koskaan missään kysyttykään. Henkilökortti on riittänyt.
Välillä tarvitsen monta kertaa viikossa lääkärissä ja apteekissa ravatessani.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysytty. Viimeksi kävin kokeissa 1.3.2026.
Vierailija kirjoitti:
Tuota voisi alkaa jopa ajamaan eteenpäin, että kukin saisi tässä tilanteessa syntymästään henkilökortin aka kansalaiskortin - vastaava kuin henkilökortti, mutta ilmainen. Sitten joskus vaikka kouluikäsenä pitäisi liittää kuva. Voisi käydä kirjastokortistakin yms.
Valtakunnallisena kirjastokorttina, eipä taida onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu ihan ajokortilla tai henkkareillakun. Eli ei sitä kelaa tarvitse missään enää.
Vaikutatte kaikki ihan aivokääpiöiltä jos ette ole tätä ymmärtäneet.
Mun ajokortissa ei ole viivakoodia enkä viitsisi passia kantaa joka paikkaan mukana.
kuinka yllättäin se tarve lääkärikäynnille tai apteekkireissulle tulee ettei sitä varten voi passia ottaa mukaan? Eihän passia tarvitse joka paikkaan mukana kantaa, ottaa mukaan sen kerran kun sille on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysytty. Viimeksi kävin kokeissa 1.3.2026.
Ei minultakaan kysytty yhtään mitään silloin, kun asuin tuppukylässä, jossa kaikki tuntee toisensa. Täällä kaupungissa pitää tunnistautua jatkuvasti.
Varmistavat kysymyksillä, että se olet sinä etkä yritä antaa verinäytettä sen kaverin puolesta jonka kortilla ilmoittaudit. Ne kysyy joskus enemmänkin kuin hetun.