Yle: Kela-korttia ei juuri enää tarvitse.
Siis TÄH?!! Jos sulla on esimerkiksi poliklinikka-aika sairaalaan, miten ihmeessä ilmoittaudut, jos sulla ei ole Kela-korttia ja vastassa on ihmisen sijasta automaatti?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikös siinä jos henkilökortti muuttuu ilmaiseksi kaikille.
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Ei mulla ole kumpaakaan. En tarvitse. Ajokortilla, pankkitunnuksilla ja Kelakortilla pärjään. Kyllä myös äänestäminen onnistuu ajokortilla.
Ei saisi onnistua, eikä ole aina onnistunutkaan. Ne valvojat jotka ovat antaneet äänestää ajokortilla, ovat tehneet virheen. Ajokortti ei kelpaa edes Alkossa.
Haastat täyttä sontaa. Vaalikelpoisuuslapuissa, jotka tulevat kotiin, on maininnat henkilöllisyystodistuksista ja aina sinne on ajokortit kelvanneet. Minä en ole ikinä edes sitä lappua antanut, kun ilman sitäkin äänestys onnistuu.
Hän puhui faktaa sä kokemuksesta. Ohjeistus tosiaan on, että vain henkkareilla äänestämään ja Alkoon. Ei pitäisi ajokortin kelvata. Jos kelpaa on kassa tehnyt omanapaisen päätöksen.
Itsellä sattu kerran se sääntöintoinen pankkivirkailija kohdalle, joka vaati henkilökorttia näytettäväksi. Ei kelvannut passi eikä tueksi ajokortti, + kuvalline kelakortti.
Eikun henkilökorttia hakemaan, että sain verkkopankin auki. Tämä oli sinnikäs ohjeistuksesta kiinnipitäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt joka kerta labraan mennessä ja apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
Onnistuu ihan ajokortilla tai henkkareillakun. Eli ei sitä kelaa tarvitse missään enää.
Vaikutatte kaikki ihan aivokääpiöiltä jos ette ole tätä ymmärtäneet.
Mun ajokortissa ei ole viivakoodia enkä viitsisi passia kantaa joka paikkaan mukana.
kuinka yllättäin se tarve lääkärikäynnille tai apteekkireissulle tulee ettei sitä varten voi passia ottaa mukaan? Eihän passia tarvitse joka paikkaan mukana kantaa, ottaa mukaan sen kerran kun sille on tarvetta.
Ainakin minut kärrättiin kerran työpäivän päätteeksi lanssilla sairaalan sydänosastolle suoraan. Jos minulla olisi olllut passi, ei se taatusti olisi ollut mukana. Lompsa oli tietenkin mukana ja siinä ajokortti sekä Kela-kortti, hyvin kelpasivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Niin no kyse olikin lähinnä lapsista. He tarvitsevat kelakorttia. Miksi tähän asti ilmainen kortti korvattaisiin maksullisella? Se on sinulle ok? Maksat viiden vuoden välein, kun aiemmin oli ilmainen.
Sitten maksan, tosin omilla lapsillani on ihan passit. Ja pian niidenkin kesto on 10v kiitos Sannan joten mitään tekosyitä minulla ei ole.
Passilla on kyllä aika vaikea ilmoittautua missään. Tietysti jos joku siitä manuaalisesti katsoo ja näppäilee tiedot.
Vaikeampaa ja hitaampaa, mutta se on kuitenkin toinen virallinen tapa tunnistaa henkilöllisyytensä. Toinen on henkilökortti. Kelakortti on vaan kortti, josta luetaan hetu, ei se henkilöllisyyttä todista. Ja nekin erityiskorvattavat lääkkeet näkyy koneelta, kun kerrot hetun.
Vierailija kirjoitti:
Näppäilemällä henkilötunnuksen käsin siihen masiinaan.
HÖH-SE KONE ON PALJON NOPEAMPI, SENKUN NÖYTÄT VIIVAKOODIN KELAKORTISTA SILLE, TARVI MITÄÄN NÄPYTELLÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-kortissa on myös koodit erityiskorvattaville lääkkeille. Joudut vaikka ambulanssiin yllättäen niin kortista näkyy tietoja.
On jos on. Samat tiedot ne löytää kyllä ajokortin hetullakin jos tarvis on.
Vilkaisemalla Kela-korttia ensihoitaja näkee heti erityiskorvattavien lääkkeiden koodit, ajokortista luovuin vanhuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin laboratoriokokeiden yhteydessä Kela-korttia kysytään AINA.
Ei ole kysytty. Viimeksi kävin kokeissa 1.3.2026.
Ei minultakaan kysytty yhtään mitään silloin, kun asuin tuppukylässä, jossa kaikki tuntee toisensa. Täällä kaupungissa pitää tunnistautua jatkuvasti.
Tampereella kävin labrassa, eikä Kela-kkorttia kysytty. Henkilökortti on jo kauan ajanut saman asian. Jossain vaiheessa minulla oli Kela-kortin ominaisuudet yhdistettyinä henkilökorttiin. Mutta tämä poistettiin henkilökortista muistaakseni vuonna 2017, ja sen jälkeen hankittuihin henkilökorrtteihin sitä ei ole saanut. Kun hankin Kela-kortin ominaisuudet sisältäneen henkilökortin joskus vuonna 2015 tai 2016, tulin heittäneeksi pois vanhan Kela-korttini, kun ajattelin, ettei sitä enää tarvita. Sen jälkeen Kela-korttia ei ole kysytty missään, ei silloinkaan, kun uusin henkilökorttini ja Kela-toiminnnallisuus oli taas poistettu. Joku säädös siinä oli vuonna 2017, että Kela-puoli piti poistaa.
Uusin henkilökorttini on vuodelta 2023, eikä ole vielä tullut missään vastaan masiinaa, joka lukisi siinä olevan qrkoodin. Minulla ei ole ajokorttia enkä kanna passia jatkuvasti mukana, joten Kela-kortti on viivakoodia varten ha henkilökortti kuvan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole kumpaakaan. En tarvitse. Ajokortilla, pankkitunnuksilla ja Kelakortilla pärjään. Kyllä myös äänestäminen onnistuu ajokortilla.
Ei saisi onnistua, eikä ole aina onnistunutkaan. Ne valvojat jotka ovat antaneet äänestää ajokortilla, ovat tehneet virheen. Ajokortti ei kelpaa edes Alkossa.
Haastat täyttä sontaa. Vaalikelpoisuuslapuissa, jotka tulevat kotiin, on maininnat henkilöllisyystodistuksista ja aina sinne on ajokortit kelvanneet. Minä en ole ikinä edes sitä lappua antanut, kun ilman sitäkin äänestys onnistuu.
Hän puhui faktaa sä kokemuksesta. Ohjeistus tosiaan on, että vain henkkareilla äänestämään ja Alkoon. Ei pitäisi ajokortin kelvata. Jos kelpaa on kassa tehnyt omanapaisen päätöksen.
Itsellä sattu kerran se sääntöintoinen pankkivirkailija kohdalle, joka vaati henkilökorttia näytettäväksi. Ei kelvannut passi eikä tueksi ajokortti, + kuvalline kelakortti.
Eikun henkilökorttia hakemaan, että sain verkkopankin auki. Tämä oli sinnikäs ohjeistuksesta kiinnipitäjä.
Nuo uudet ajokortin kelpaamattomuudet tarkoittaa sitä, että entiset asiakkaat, jotka ovat asioineet ajokortilla, voivat jatkossakin sitä käyttää. Sama pankeilla, uusilta asiakkailta ajokortin käyttö ei käy, vanhoilta kyllä. Uuden lain tultua voimaan vielä muutama vuosi sen jälkeenkin olen myynyt yhden asunnon pankissa pelkällä ajokortilla, koska minulla oli asiakassuhde ollut voimassa sinne yli 20 vuotta, vaikka se ei ole edes vakiopankkini.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä apteekissa on helpompi näyttää kelakorttia kun käydä ensin kirjastossa tulostamassa maksullisesti se sähköinen resepti ja näyttää sitä.
Kyllä ne apteekissa näkee koneelta reseptisi ihan ilman kelakorttia, kunhan todistat henkilöllisyytesi. Mitään tarvitse tulostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin laboratoriokokeiden yhteydessä Kela-korttia kysytään AINA.
Ei ole kysytty. Viimeksi kävin kokeissa 1.3.2026.
Ei minultakaan kysytty yhtään mitään silloin, kun asuin tuppukylässä, jossa kaikki tuntee toisensa. Täällä kaupungissa pitää tunnistautua jatkuvasti.
Ilmeisesti tämä reilun 200000 asukkaan kaupunki on sitten tuppukylä, kun labrassa riittää näpytelty ja suusta ladeltu hetu. Samoin keskussairaalan osastoille ilmoittautuessa. Mutta ajokorttia ei kelpuuttaneet äänestyspaikalla, passilla pääsin äänestämään. Ja pankissa tuttu virkailija ei saa hyväksyä ajokorttia vaan pitää näyttää virallinen henkilöllisyystodistus. Kerran kyllä kun ei ollu passi mukana ja oli kiire, kuiskasi, että hän laittaa ruksin, että passilla tunnistettu ja sanoi, että näin ei saisi tehdä, mutta jos minulle sopii. Iskin silmää ja lupasin, että en kavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan auta huutaa kovalla äänellä että täällä ollaan?
Ei mulla kelakortti ole yhtään turha. En usko että passilla voi ilmoittautua automaatilla.
Ajokortilla tai passilla ei varmaan saa apteekista reseptilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HÖH-SE KONE ON PALJON NOPEAMPI, SENKUN NÖYTÄT VIIVAKOODIN KELAKORTISTA SILLE, TARVI MITÄÄN NÄPYTELLÄ!
Ennenkaikkea virheen mahdollisuus on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passin on kelvattava. Siltä osin ei ollut virkaintoinen vaan tietämätön. Tai pankin ohjeistuksessa virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkon omilla sivuilla sanotaan, että ajokortti kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla kelakortti ole yhtään turha. En usko että passilla voi ilmoittautua automaatilla.Ajokortilla tai passilla ei varmaan saa apteekista reseptilääkkeitä.
Saa, molemmilla. Voin kertoa pitkällä kokemuksella. Riittää, kun pystyy todistamaan henkilöllisyytensä. Onhan verkkoapteekkejakin, joista voi tilata, eikä sinne voi mitenkään vilauttaa kelakorttia.
Jos käy vaalit.fi sivuilla tsekkaamassa niin siellä kyllä ihan valtakunnan tason ohje on, että ajokortti käy.
Ota ehdottomasti mukaasi äänestyspaikalle poliisin myöntämä henkilökortti tai passi taikka ajokortti tai vastaava kuvallinen asiakirja.
Vierailija kirjoitti:
siinä on vain koodinlukija, ei voi näppäillä
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii, kun ajokortti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla kelakortti ole yhtään turha. En usko että passilla voi ilmoittautua automaatilla.Ajokortilla tai passilla ei varmaan saa apteekista reseptilääkkeitä.
Saa, molemmilla. Voin kertoa pitkällä kokemuksella. Riittää, kun pystyy todistamaan henkilöllisyytensä. Onhan verkkoapteekkejakin, joista voi tilata, eikä sinne voi mitenkään vilauttaa kelakorttia.
Kaikki muut kortit ovat maksullisia, esim- ajokortti ja henkilökortti. Kela-kortti on ilmainen ja jokainen saa sen.
Henkilökortissa ei ole viivakoodia, Koetin väsyneenä ilmoittautua hammaslääkäriin ja ihmettelin,miksei lue viivakoodia. Onneksi löytyi se Kelakorttikin.