Ensimmäistä kertaa välilaskullinen lento
Siihen liittyen olisi kysyttävää kokeneemmille. Pitääkä meidän itse siirtää ruumassa olevat matkatavarat jatkolennolle, vai hoidetaanko vain itsemme koneeseen? Pääsemmekö siellä välilaskukentällä vapaasti liikkumaan (muutama tunti aikaa ennen seuraavan lennon lähtöä), vai ohjataanko meidät jollekin tietylle alueelle odottamaan? Tehdäänkä lähtöselvitys jatkolennolle jo ensimmäisen lennon lähtöselvityksen yhteydessä, vai erikseen? Muuta huomioitavaa? Lennot on samalla varauksella, mutta kaksi eri lentoyhtiötä (airbbaltic ja lufthansa). Kiitos jos joku viitsii neuvoa.
Kommentit (12)
Kun menet ekalle lennolle ja viet laukkua ruumaan,kysy asiaa siinä.
Laukut menee suoraan. Te vaan siirrytte sinne portille josta jatkolento lähtee. Jos on pitkä odotusaika niin kentällä voi syödä ja shoppailla.
Lähtöselvitys tulee yhdellä kertaa perille saakka
Jos samalla varauksella, niin kyllä ne yleensä lähtöselvitetään perille asti.
Jos sulla lennot yhdellä lipulla, niin laukku menee määränpäähän. Lähtöselvityksessä kannattaa varmistaa asia. Tsekkaa terminaali jatkolentoon eli joudutko mahdollisesti vaihtamaan terminaalia.
Kun teet lähtöselvityksen ja tulostat/ sinulle tulostetaan matkatavaralipukkeet, näet mikä on matkatavaroiden määränpää, onko se välilaskupaikka vai määränpää.
Jos olet ostanut nämä kaksi lentoa erikseen (harvinaista), silloin matkalaukku ei välttämättä siirry seuraavaan koneeseen. Mutta jos kyseessä on samassa lipussa vaikka Helsinki-Tukholma-Nizza -lento Norwegianilla, oleensä matkalaukut tulee Nizzaan asti. Astut vaan koneesta terminaaliin ja menet uudelle lähtöportille.
Sehän ihan riippuu. Jos on valmismatka, laukut siirtyy. Itse olen useinkin joutunut roudaamaan laukut seuraavalle lennolle, kun varaan itse lentoja.
Normaalisti, kun liput ovat samalla varauksella, teet lähtöselvityksen heti lähtökentällä perille asti, laukut siirretään automaattisesti seuraavalle lennolle.
Mutta mikäli matkustat USA:n ja vaihto on siellä amerikkalaisella kentällä, joudut ottamaan laukut ulos, raahaamaan ne jatkolennon terminaaliin ja siellä toimittamaan ne taas koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos samalla varauksella, niin kyllä ne yleensä lähtöselvitetään perille asti.
Jos on tiukka vaihto, kantsii pakata selviytymispakkaus käsimatkatavaroihin. Laukut voi helposti jäädä jatkolennolta jos liian lyhyt vaihtoaika. Silloin menee tovi, ennen kuin ne tulee perässä.
Menette lentokentälle mutta ette passintarkastuksesta ulos. Sitten ajallaan uuteen koneeseen, eipä siinä muuta