Yle: Kela-korttia ei juuri enää tarvitse.
Siis TÄH?!! Jos sulla on esimerkiksi poliklinikka-aika sairaalaan, miten ihmeessä ilmoittaudut, jos sulla ei ole Kela-korttia ja vastassa on ihmisen sijasta automaatti?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Ihmetteln kans tälläista uutista. Juuri tulin hammaslääkäristä ja automaatilla ilmoittautuessa pitää Kela-kortin viivakoodi lukea.
Seuraavalla kerralla kokeile joko ajokorttia tai henkkareita. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin laboratoriokokeiden yhteydessä Kela-korttia kysytään AINA.
Niin ja jos sitä ei ole kyselevät sotua. Sen jälkeen no prpblem.
Tämä. Ei mulla ole mitään Kela-korttia, joskus on kysytty, olen sanonut että ei oo, sitten olen sanonut henkilötunnukseni. Sillä selvä.
Minullakaan ei ole Kela-korttia ja ilmoitan lääkärissä ja apteekissa, että en ole oikeutettu kelakorvaukseen. Todistan henkilöllisyyteni henkilökortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikös siinä jos henkilökortti muuttuu ilmaiseksi kaikille.
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Ei mulla ole kumpaakaan. En tarvitse. Ajokortilla, pankkitunnuksilla ja Kelakortilla pärjään. Kyllä myös äänestäminen onnistuu ajokortilla.
Ei saisi onnistua, eikä ole aina onnistunutkaan. Ne valvojat jotka ovat antaneet äänestää ajokortilla, ovat tehneet virheen. Ajokortti ei kelpaa edes Alkossa.
Haastat täyttä sontaa. Vaalikelpoisuuslapuissa, jotka tulevat kotiin, on maininnat henkilöllisyystodistuksista ja aina sinne on ajokortit kelvanneet. Minä en ole ikinä edes sitä lappua antanut, kun ilman sitäkin äänestys onnistuu.
Hän puhui faktaa sä kokemuksesta. Ohjeistus tosiaan on, että vain henkkareilla äänestämään ja Alkoon. Ei pitäisi ajokortin kelvata. Jos kelpaa on kassa tehnyt omanapaisen päätöksen.
Itsellä sattu kerran se sääntöintoinen pankkivirkailija kohdalle, joka vaati henkilökorttia näytettäväksi. Ei kelvannut passi eikä tueksi ajokortti, + kuvalline kelakortti.
Eikun henkilökorttia hakemaan, että sain verkkopankin auki. Tämä oli sinnikäs ohjeistuksesta kiinnipitäjä.
Puhut aivan silkkaa paskaa. Mitä kiksejä saat siitä että valehtelet? Passi on aivan yhtä vahva henkilöllisyystodistus kun se henkkarikin, on ollut aina, ja se on taatusti ihan aina käynyt ihan jokaikisessä paikassa henkkarina. Pankissa ei koskaan milloinkaan ole ollut tuollaista ohjeistusta ettei passi kävisi, eikä tule olemaan. On se ihme että viititään keksiä näitä aivan päättömiä valheita.
Passi todellakin kelpaa kaikkialla missä henkilöllisyys pitää todistaa. Käyhän se ulkomaillakin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Jokainen vastuullinen aikuinen kyllä henkilökortin tai passin saa aikaiseksi hankkia varsinkin kun se on tarpeellinen.
Ei mulla ole kumpaakaan. En tarvitse. Ajokortilla, pankkitunnuksilla ja Kelakortilla pärjään. Kyllä myös äänestäminen onnistuu ajokortilla.
Ei saisi onnistua, eikä ole aina onnistunutkaan. Ne valvojat jotka ovat antaneet äänestää ajokortilla, ovat tehneet virheen. Ajokortti ei kelpaa edes Alkossa.
Haastat täyttä sontaa. Vaalikelpoisuuslapuissa, jotka tulevat kotiin, on maininnat henkilöllisyystodistuksista ja aina sinne on ajokortit kelvanneet. Minä en ole ikinä edes sitä lappua antanut, kun ilman sitäkin äänestys onnistuu.
Hän puhui faktaa sä kokemuksesta. Ohjeistus tosiaan on, että vain henkkareilla äänestämään ja Alkoon. Ei pitäisi ajokortin kelvata. Jos kelpaa on kassa tehnyt omanapaisen päätöksen.
Itsellä sattu kerran se sääntöintoinen pankkivirkailija kohdalle, joka vaati henkilökorttia näytettäväksi. Ei kelvannut passi eikä tueksi ajokortti, + kuvalline kelakortti.
Eikun henkilökorttia hakemaan, että sain verkkopankin auki. Tämä oli sinnikäs ohjeistuksesta kiinnipitäjä.
Puhut aivan silkkaa paskaa. Mitä kiksejä saat siitä että valehtelet? Passi on aivan yhtä vahva henkilöllisyystodistus kun se henkkarikin, on ollut aina, ja se on taatusti ihan aina käynyt ihan jokaikisessä paikassa henkkarina. Pankissa ei koskaan milloinkaan ole ollut tuollaista ohjeistusta ettei passi kävisi, eikä tule olemaan. On se ihme että viititään keksiä näitä aivan päättömiä valheita.
Laissa sanotaan, että henkilökortti ja passi ovat ainoat asiakirjat, joilla henkilöllisyys voidaan todentaa. Kaikki muut kortit tyyliin ajokortti tai kuvallinen Kela-kortti kelpaavat tietyissä tilanteissa ja erikseen ennen vaaleja aina muistutetaan, kelpaako ajokortti vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissa sanotaan, että henkilökortti ja passi ovat ainoat asiakirjat, joilla henkilöllisyys voidaan todentaa. Kaikki muut kortit tyyliin ajokortti tai kuvallinen Kela-kortti kelpaavat tietyissä tilanteissa ja erikseen ennen vaaleja aina muistutetaan, kelpaako ajokortti vai ei.
Niin? Sanoinko mä jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieto KELAn sosiaaliturvan piiriin kuulumisesta löytyy (tekoälyn mukaan) KELAn sairausvakuutusrekisteristä, josta tietoja voivat kysellä eri terveydenhoitoalan instanssit tietojärjestelmien kautta. Siksi on mahdollista esimerkiksi asioida pelkän henkilötunnuksen avulla näyttämällä henkilökorttia. Ajokorttihan ei ole nykyään enää virallinen henkilöllisyyden tunnistamiseen käyvä asiakirja, joten mielestäni on vähän siinä ja siinä saisiko esim. apteekki hyväksyä sitä kela-kortin, passin tai henkilökortin asemesta.
Mikäs helvetin virallinen henkilötodistus sä kuvittelet sen kelakortin olevan. 😂😂😂😂 Se on vielä turhempi lappu kuin ajokortti, joka sentään kelpaa edelleen monessa hommassa henkkarina. Sillä kelakortilla sä sit taas et kerta kaikkiaan todista yhtään missään henkilöllisyyttäsi.
Ei kela-kortti olekaan mikään virallinen henkilötodistus enkä niin väittänytkään. Sillä todistetaan oikeus kela-korvauksiin. Apteekissa voi esimerkiksi asioida toisen puolesta. Ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus eikä se ole myöskään todistus oikeudesta kelan sairausvakuutusetuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut jonka mielestä on absurdia että pitää maan kansalaisena vielä erikseen verojen lisäksi maksaa siitä että pystyy todistamaan henkilöllisyytensä.
5 vuoden välein pitäisi siitäkin maksaa aina uudestaan ja uudestaan lisää kiskurivaltiolle, en hyväksy moista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieto KELAn sosiaaliturvan piiriin kuulumisesta löytyy (tekoälyn mukaan) KELAn sairausvakuutusrekisteristä, josta tietoja voivat kysellä eri terveydenhoitoalan instanssit tietojärjestelmien kautta. Siksi on mahdollista esimerkiksi asioida pelkän henkilötunnuksen avulla näyttämällä henkilökorttia. Ajokorttihan ei ole nykyään enää virallinen henkilöllisyyden tunnistamiseen käyvä asiakirja, joten mielestäni on vähän siinä ja siinä saisiko esim. apteekki hyväksyä sitä kela-kortin, passin tai henkilökortin asemesta.
Mikäs helvetin virallinen henkilötodistus sä kuvittelet sen kelakortin olevan. 😂😂😂😂 Se on vielä turhempi lappu kuin ajokortti, joka sentään kelpaa edelleen monessa hommassa henkkarina. Sillä kelakortilla sä sit taas et kerta kaikkiaan todista yhtään missään henkilöllisyyttäsi.
Ei kela-kortti olekaan mikään virallinen henkilötodistus enkä niin väittänytkään. Sillä todistetaan oikeus kela-korvauksiin. Apteekissa voi esimerkiksi asioida toisen puolesta. Ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus eikä se ole myöskään todistus oikeudesta kelan sairausvakuutusetuuksiin.
Minun kela kortin myöntämisajankohta on marraskuussa 1991 jolloin olin äskettäin täyttänyt 17v. Luottokortin kokoinen muovikortti on vielä ihan hyväkuntoinen. Nytkö se jo onkin turhaksi käynyt, vasta 34,5 vuotta vanha :P
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt joka kerta labraan mennessä ja apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
Apteekissa riittää henkilöllisyyden todistaminen.
Eikös kelakortti ole sama asia nykyään kun SDP puolueen jäsenkortti. Kaikki ilmaista kun yhteiskunta maksaa
Mä eb ole kyllä ikinä käyttänyt Kela-korttia mihinkään eikä mulla taida edes sellaista olla. Ollut vuosikausiin. Näytän kaikkialla mun henkilökorttia. Sellainen mulla on, kun ei ole ajokorttia tai passia ja henkilökortti on virallinen tunnistautumiseen toisin kuin ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetteln kans tälläista uutista. Juuri tulin hammaslääkäristä ja automaatilla ilmoittautuessa pitää Kela-kortin viivakoodi lukea.
Seuraavalla kerralla kokeile joko ajokorttia tai henkkareita. Toimii.
Kyllähän se toimii, mutta hidastaa henkilökunnan työtä, koska niistä ei voi lukea viivakoodia.
Käyn kuukausittain lääkkeet apteekissa ja usein labrassa, niin Kela kortti on kätävä ja nopeuttaa asiointia, kun varaan sen valmiiksi ja hoitaja lukee viiva-koodin, niin samalka välhtävät tietoni, mitä kokeita ole tetaan ja homma voi aloittaa välittömästi, toisin kuin hoitaja naputteli tietoni koneelle. Ainakin meidän terv.keskuksen labrassa pyydetän jo odotustilassa pitämään Kela-kortti valmiina ja se on liukuhihnatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela-korttilla on puolensa, jos henkilö asioi usein apteekissa reseptilääkkeitä ja labrassa. Asiointi hoituu yhdellä viivakoodin lukemisella.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan auta huutaa kovalla äänellä että täällä ollaan?
Ei mulla kelakortti ole yhtään turha. En usko että passilla voi ilmoittautua automaatilla.
Passilla, ajokortilla ja henkilökortilla voi ilmoittautua esim terveyskeskuksen automaatilla. Viivakoodi vaan kohdilleen skannaukseen ja ilmoitus on otettu vastaan. Saat kortit kelpaa myös apteekissa.
Niin kun haetaan apteekista vanhoille sukulaisille heidän lääkkeensä niin pitää näyttää heidän kelakorttinsa kun asioi toisen puolesta.
Jos on muuttanut toiselle paikkakunnalle kuin mitä alkuperäisessä kela kortissa lukee, onko kela kortti uusittava?
Nykyisessä henkilökortissa ei ole viivakoodia.🤔
Vierailija kirjoitti:
Mä ilmoittauduin ajokortilla sillä koneella, kukaan ei tarkastanut oliko oma kortti.
Olisin voinut olla kuka tahansa ja lasku terveelle.
Jos sinulla olisi ollut jonkun muun kortti, ei ilmoittautumislaite olisi rekisteröinyt sinua, minä seurauksena sinua ei olisi koskaan pyydetty sisään ja näin olisit saanut laskun käyttämättä jääneestä ajasta.
Ei tuolla laitteella voi ilmoittautua väärällä henkilötunnuksella, ellet varaa aikaa myös sillä ja esiinny hänen terveyshistoriallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt joka kerta labraan mennessä ja apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
En ole tarvinnut yhdelläkään kertaa. Mä oon joka kerta labrassa käydessä ja lääkkeitä hakiessa vilauttanut ajokorttia ja ihan on saman asian ajanut kun se täysin turha kelakortti.
Ei kaikilla ole ajokorttia tai henkilökorttia.
Henkilökortti pitäisi olla jokaisella.
Miksi? Mulla ei ole ollut koskaan. Ei myöskään ajokorttia. Eikä viimeiseen 15:n vuoteen myöskään Kela-korttia. Passi on kelvannut aina ja kaikkialla. En ymmärrä ollenkaan miksi maksaisin jostain henkilökortista kun en sitä mihinkään tarvitse.