En aina tajua muita äitejä
Olen tutustunut pääasiassa kahdenlaisiin äiteihin. Toiset ovat hyvinkin innoissaan voidessaan toteuttaa lapsensa kanssa perinteisiä lasten juttuja, kuten käydä leikkipuistoissa, lukea unisatuja, käydä Muumimaailmassa, luoda jouluntaikaa ym. Sitten toinen osa äideistä jatkuvasti valittaa siitä miten lapsen kanssa elämä on pelkkää leikkipuistoa eikä omaa elämää ole ollenkaan. Ymmärrän, että lapsen sairastelu ja kiukuttelu käyvät hermoon ja toki arki muutenki kenellä tahansa, mutta miksi tehdä lapsia, jos lapsekkaat jutut ovat ihan pakkopullaa?
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitus on rajattu äiteihin, kun kyseessä on ihan kumpaakin vanhempaa koskettava asia? Oliko tarkoitus vain päästä haukkumaan äitejä ja sivuuttaa se, että lapsella on tyypillisesti kaksi vanhempaa?
Äitiyslomalla olen lähinnä tutustunut muihin äiteihin. Ap
Eli sä istut siellä leikkipuistossa arvostelemassa muita äitejä, etkä edes ihmettele missä kaikki isät ovat :D
Perhevapaalla voi olla vain toinen vanhempi kerralla, eli ovat varmaankin töissä. Oma mieheni myös rakastaa viedä poikaa puistoihin ja puuhailla hänen kanssaan, eli en nää tätä sukupuolisidonnaisena. Olen yksinkertaisesti lähinnä tutustunut muihin äiteihin. Ap
Aina sanotaan vauvakuumeilijoille, etteivät ne lapset aina ole vauvoja. Jokaisessa ikävaiheessa on omat hyvät puolensa. Jokainen vanhempi ja lapsi on myös erilainen. Ehkäpä se sairasteluja valittava äiti on oikeasti uupunut siihen, että lapsella on jo vuoden neljäs korvatulehdus kaikkien muiden flunssien, enterokkojen ja vatsatautien lisäksi. Minusta vanhemmilla on oikeus valittaa ja toivoa saavansa vertaistukea muilta vanhemmilta leikkipuistoissa. En minä mene siihen hieromaan toisen naamaa, että meillä ei olla sairasteltu yhtään ja kaikki on ihanaa.
Ei sitä varsinkaan ensimmäisen lapsen kohdalla tiedä, minkälaista vanhemmuus tulee olemaan. Ja olisi voinut kuvitella, että kahden hiljaisuudesta pitävän introvertin lapsesta tulee samanlainen. No ei, hänestä tulikin todella ulospäinsuuntautunut moottoriturpa. Oma sosiaalinen akkuni on kulunut jo ennen kuin päästään ulko-ovesta pihalle. Ja mitä sitten. Ei voisi vähempää kiinnostaa kuunnella leikkipuistojen meteliä, mutta mennään silti.
Aloitus on oikein oivallinen esimerkki miksi en käy puistoissa, yms. "Äitipiiri" on homeinen ja menneeseen jämähtänyt.
Eipä sitä etukäteen osaa kuvitellakaan kuinka paljon lapsiarki voi viedä energiaa. Ihmisillä on erilaisia energiatasoja. Toiset tekaisee äitiysvapailla vauvan hoidon ohessa gradun ja on muutenkin tosi aktiivisia ja toisia uuvuttaa jo hiekkalaatikolla istuminen. Sellaista se on.
Olen miettinyt ihan samaa. Itse en tee lapsia, koska lapsiperhe-elämä tuntuu vastenmieliseltä. En ymmärrä miksi monet tekevät vaikka ehkäisy on helposti saatavilla. Ja sitten valitetaan, uhriudutaan ja uuvutaan.
Niin makaa kuin petaa.
Meillä viisi lasta ja kaikki olivat aina kotona. Ei päivähoitoa. Tiukkaa oli mutta periaate oli aina se että itse tehtiin, itse hoidetaan.
Nyt ihmeteltiin kun naapuri sai toisen lapsen niin vanhempi, 2-vuotias, viedään tarhaan ja äiti pienemmän kanssa kotona. Ei ole oikein. Kyllä koti on lapselle paras paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitus on rajattu äiteihin, kun kyseessä on ihan kumpaakin vanhempaa koskettava asia? Oliko tarkoitus vain päästä haukkumaan äitejä ja sivuuttaa se, että lapsella on tyypillisesti kaksi vanhempaa?
Eli sä istut siellä leikkipuistossa arvostelemassa muita äitejä, etkä edes ihmettele missä kaikki isät ovat :D
Perhevapaalla voi olla vain toinen vanhempi kerralla, eli ovat varmaankin töissä. Oma mieheni myös rakastaa viedä poikaa puistoihin ja puuhailla hänen kanssaan, eli en nää tätä sukupuolisidonnaisena. Olen yksinkertaisesti lähinnä tutustunut muihin äiteihin. Ap
Eli siis sä käyt puistossa jossa on pelkästään perhevapaalla olevia ihmisiä ja aina sattumalta juuri pelkkiä äitejä, ei ikinä perhevapaavuorossa olevia isiä?
En aina tajua muita äitejä miksi heidän täytyy nostaa itseään ja laskea muita?
Onpa täällä liikkeellä taas tosi pullantuoksuisia lutusia äitejä kielen käytöstä päätellen.
Kuinka tämä voi mennä noin jollakin tunteisiin,taitaa olla todella huono omatunto omasta äitiydestään,kun hyökätään noin aggressiivisesti ja sivistymättömästi ap: ta vastaan.
Haukkuminen on lapsellista ja naurettavaa.
Ei pitäisi enää olla äiti-ihmisten käytöstä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaan vauvakuumeilijoille, etteivät ne lapset aina ole vauvoja. Jokaisessa ikävaiheessa on omat hyvät puolensa. Jokainen vanhempi ja lapsi on myös erilainen. Ehkäpä se sairasteluja valittava äiti on oikeasti uupunut siihen, että lapsella on jo vuoden neljäs korvatulehdus kaikkien muiden flunssien, enterokkojen ja vatsatautien lisäksi. Minusta vanhemmilla on oikeus valittaa ja toivoa saavansa vertaistukea muilta vanhemmilta leikkipuistoissa. En minä mene siihen hieromaan toisen naamaa, että meillä ei olla sairasteltu yhtään ja kaikki on ihanaa.
Totesin jo aloituksessa, että avaukseni ei koske sairasteluja tai muuta poikkeavaa, vaan tavallista arkea lasten kanssa mihin kuuluvat lapsekkaat asiat. Siis sellaiset asiat mitkä ovat tiedossa jo edes ennen kuin lasta on edes olemassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei ja siellä siis sattumalta ole koskaan isiä johtuen siitä, että kukaan heistä ei ole sattumalta perhavapaalla (aivan kuin lapsen kanssa ei muuten voisi puistossa käydä). Entä kuinka usein käyt siellä puistossa ja kuinka tutuiksi nämä muut äidit ovat tulleet? Kuinka usein näet heitä ja kuinka paljon heitä on?
En mnäkäön tajua tai en ainakasn sellsisua, jotka katkeruudessaa ja kostonhimossaan ova tekemässä jollekin toiselle äidille ja ehkä jopa tämön lapsilleen kuvittavia rikoksua. Tekoina voi olla oksettavia rikoksua jopa. En todellakaan ymmärrä miten noin sairaita ja kuvottavia voi olla. ja vielä esiintyvät kunnollisina vanhempina muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis sä käyt puistossa jossa on pelkästään perhevapaalla olevia ihmisiä ja aina sattumalta juuri pelkkiä äitejä, ei ikinä perhevapaavuorossa olevia isiä?
Ilmeisesti. Harva työssäkäyvä on arkisin lasten kanssa aamukympiltä puistossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei ja siellä siis sattumalta ole koskaan isiä johtuen siitä, että kukaan heistä ei ole sattumalta perhavapaalla (aivan kuin lapsen kanssa ei muuten voisi puistossa käydä). Entä kuinka usein käyt siellä puistossa ja kuinka tutuiksi nämä muut äidit ovat tulleet? Kuinka usein näet heitä ja kuinka paljon heitä on?
Miksi yrität tehdä tästä jotain sukupuolten välistä konfliktia, kun kyse ei ole siitä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisi lasta ja kaikki olivat aina kotona. Ei päivähoitoa. Tiukkaa oli mutta periaate oli aina se että itse tehtiin, itse hoidetaan.
Nyt ihmeteltiin kun naapuri sai toisen lapsen niin vanhempi, 2-vuotias, viedään tarhaan ja äiti pienemmän kanssa kotona. Ei ole oikein. Kyllä koti on lapselle paras paikka.
Surullisen usein kuulen väitteitä, joiden mukaan oma koti on lapselle paras paikka. Mitään perusteluja tälle ei koskaan esitetä. Vakaumus kumpuaa syvältä isän tai äidin sisimmästä. Se on uskonkappale, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus. Tuntuu, kuin nämä vanhemmat luulisivat omistavansa lapset kuten kotieläin omistetaan. He ovat hurmoksellisen vakuuttuneita, että he – ja vain he – tietävät, mikä heidän lapselleen on hyväksi. Vuosikymmenten milloin minkin tahon propagandan tuloksena he luulevat ihan oikeasti, että lapsen edun mukaista olisi pysyä kotona ahtaassa ydinperheessä ensimmäiset elinvuotensa. Kyse on silkasta itsekkyydestä. Lapsesta tehdään oman egon jatko, vallankäytön kohde, jonka avulla aikuinen voi päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti. Harva työssäkäyvä on arkisin lasten kanssa aamukympiltä puistossa. Ap
Eli sinun maailmassa ei isien lisäksi ole myöskään vuorotyöläisiä?
Mä ymmärrän kaikenlaisia äitejä. Itselleni lasten kanssa oleminen oli se elämän suola ja sokeri mutta nyt kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi ehkä enemmän etsin omaa paikkaani etten turhaa hössötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrität tehdä tästä jotain sukupuolten välistä konfliktia, kun kyse ei ole siitä? Ap
Yritän selvittää millaisen äitiotannan ja kuinka syvän heidän tuntemuksen kautta rakennat tätä tarinaasi. Jokin syy sille on, että jätit vastaamatta noihin kysymyksiin. Eli palaamme takaisin siihen päätelmään, että tarkoituksesi on vain arvostella muita äitejä.
Jälkimmäiset on näitä nykyisiä "tasa-arvon" kannattajia, jotka ovat sitä mieltä, että tasa-arvoa on se, että naisetkin ovat uraputkessa ja "hienoissa" ammateissa.
Sen sijaan siis, että perinteisille naisten töille annettaisiin se arvo, mikä niille kuuluu.
Siksi kaikki lapseen, kodinhoitoon ja ruuanlaittoon liittyvä on ihan peestä.