Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aina tajua muita äitejä

Vierailija
05.05.2026 |

Olen tutustunut pääasiassa kahdenlaisiin äiteihin. Toiset ovat hyvinkin innoissaan voidessaan toteuttaa lapsensa kanssa perinteisiä lasten juttuja, kuten käydä leikkipuistoissa, lukea unisatuja, käydä Muumimaailmassa, luoda jouluntaikaa ym. Sitten toinen osa äideistä jatkuvasti valittaa siitä miten lapsen kanssa elämä on pelkkää leikkipuistoa eikä omaa elämää ole ollenkaan. Ymmärrän, että lapsen sairastelu ja kiukuttelu käyvät hermoon ja toki arki muutenki kenellä tahansa, mutta miksi tehdä lapsia, jos lapsekkaat jutut ovat ihan pakkopullaa? 

Kommentit (266)

Vierailija
1/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.

Vierailija
2/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vanhemmista rakastaa sitä pikkulapsiaikaa ja on omimmillaan siinä. Toisille taas kouluiässä oleva lapsi on se, kenen kanssa juttu luistaa ja löytyy mielekästä puuhaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se opita jo päiväkodissa, että on erilaisia ihmisiä? 

Vierailija
4/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että lapsuus on tosi hyvin lyhyt aika ihmisen elämää, mutta samalla äärimmäisen tärkeä. Mielestäni ei ole lainkaan yhdentekevää miten vanhempi siihen suhtautuu, suorittaa hän sitä kuinka tunnollisesti tahansa. Ap

Vierailija
5/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Itselle lasten saaminen oli juuri sitä, että pääsin osalliseksi lasten kiehtovasta maailmasta. Opin paljon asioita heiltä, ruohonjuuritasolta. 

Vierailija
6/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hitosta sitä kukaan voi etukäteen tietään millainen on vanhempana? Minäkin suunnittelin ja haaveilin paljon mitä kaikkea, olen ja teen ja se oli loppujen lopuksi hiton tylsää ja palasin töihin kun lapseni oli 9 kuukautta. 

Vierailija
7/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että lapsuus on tosi hyvin lyhyt aika ihmisen elämää, mutta samalla äärimmäisen tärkeä. Mielestäni ei ole lainkaan yhdentekevää miten vanhempi siihen suhtautuu, suorittaa hän sitä kuinka tunnollisesti tahansa. Ap

Really?! 

Vierailija
8/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tulee varmaan yllätyksenä, miten erilaisia lapset voi olla. Jotkut ovat tosi itsenäisiä ja tekevät enemmän itsekseen, kun taas toiset vaativat paljon enemmän vanhemmaltaan 24/7. Minä ymmärrän hyvin niitä äitejä, jotka tulevat hulluksi jälkimmäisten kanssa. Myös tukiverkot vaihtelevat ihmisillä tosi paljon, vaikuttaa myös miten paljon joudut itseksesi lapsen kanssa olemaan. Hyvä yrittää aina asettua muiden asemaan, kuin että vertaa oman elämän linssien läpi. Kaikkien lapset, tukiverkot ja resurssit eivät ole samanlaisia kuin sinun ja kaverisi, tai edes 10 muun kaverisi. 

Vierailija
9/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä hitosta sitä kukaan voi etukäteen tietään millainen on vanhempana? Minäkin suunnittelin ja haaveilin paljon mitä kaikkea, olen ja teen ja se oli loppujen lopuksi hiton tylsää ja palasin töihin kun lapseni oli 9 kuukautta. 

Ajattelitko siis ennen lasten saamista, että viihtyisit esimerkiksi leikkipuistoissa, mutta et viihtynytkään? Ap

Vierailija
10/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän ne ikuisesti ole leikkipuistoikäisiä. Osa sitten tuskailee teinien toilailuitten vuoksi. 

Kyllä niitä hyviä hetkiäkin varmaan kaikilla kuitenkin on. Jotkut myös luulee, että ne leikkipuistot on pakollisia. Itse ihmettelin, että miten jotkut jaksoi niissä päivittäin olla. Omat lapset viihtyi maks. kerran viikossa. 

Vierailija
11/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain yksi lapsi ja olen todella nauttinut äitiydestä ja kaikista ikävaiheista. 

Vierailija
12/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle. Ainakin, jos se toinen ihminen elää elämää, joka poikkeaa omasta elämästä. Ja sinäkin v i tun lehmä tiesit, että täältä löytyy helposti myös väkeä, joka on aina valmis hurraaman, jos ihminen hyökkää ilkeyttään toisen kimppuun.

Jotkut harvat syyllistää, jokainen kompuroi vanhemmuudessa, tuskin kenellekään on helppoa ja pelkkää auvoa.

Vierailija
13/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle. Ainakin, jos se toinen ihminen elää elämää, joka poikkeaa omasta elämästä. Ja sinäkin v i tun lehmä tiesit, että täältä löytyy helposti myös väkeä, joka on aina valmis hurraaman, jos ihminen hyökkää ilkeyttään toisen kimppuun.

Miten tässä käydään kenenkään kimppuun? Mielestäni on ihan järkevää pohtia miksi kukaan ajautuu tieten tahtoen sellaisen tekemisen pariin mistä ei tykkää ja sitten valittaa siitä muille, kun on niin tylsää ja elämä raskasta. Ap

Vierailija
14/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä sinun kaltaisia äitejä, ketkä jaksavat ihmetellä muita äitejä. Ihan surullista lukea, kuinka vähän nykyajan ihmiset jaksavat tai viitsivät poistua oman elämän kuplastaan, jotta voisivat ymmärtää, kuinka paljon erilaisia ihmisiä tällä planeetalla on. Sen sijaan tullaan arvostelemaan ja kitisemään keskustelupalstalle negatiiviseen sävyyn toivoen, että joku lähtee kitinään mukaan. 

Vierailija
15/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko siis ennen lasten saamista, että viihtyisit esimerkiksi leikkipuistoissa, mutta et viihtynytkään? Ap

Ei, kun ajattelin että dumppaan sen päiväkotiin heti kun se on vaan mahdollista. 

Vierailija
16/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloitus on rajattu äiteihin, kun kyseessä on ihan kumpaakin vanhempaa koskettava asia? Oliko tarkoitus vain päästä haukkumaan äitejä ja sivuuttaa se, että lapsella on tyypillisesti kaksi vanhempaa?

Vierailija
17/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitus on rajattu äiteihin, kun kyseessä on ihan kumpaakin vanhempaa koskettava asia? Oliko tarkoitus vain päästä haukkumaan äitejä ja sivuuttaa se, että lapsella on tyypillisesti kaksi vanhempaa?

Äitiyslomalla olen lähinnä tutustunut muihin äiteihin. Ap

Vierailija
18/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin. 

Vierailija
19/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tässä käydään kenenkään kimppuun? Mielestäni on ihan järkevää pohtia miksi kukaan ajautuu tieten tahtoen sellaisen tekemisen pariin mistä ei tykkää ja sitten valittaa siitä muille, kun on niin tylsää ja elämä raskasta. Ap

Ei jumalauta. Missä vika? Tunnepuolen köyhyydessä? Kyvyttömyydessä asettua muiden asemaan? 

Otsikossahan sen totesin, että en aina tajua (eli ymmärrä) muita äitejä, eli kai se on ymmärryksessä siis vika. Ap

Vierailija
20/266 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiyslomalla olen lähinnä tutustunut muihin äiteihin. Ap

Eli sä istut siellä leikkipuistossa arvostelemassa muita äitejä, etkä edes ihmettele missä kaikki isät ovat :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi