IS toimittaja soluttautui palvelutaloon hoitajaksi – ja näki arjen, jossa kuoleva vanhus huusi yksin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011832206.html
Tällaistako on meidän vanhusten hoito? 1700€ kuukaudessa, tuohon hintaan saisi kaksion Kampista Helsingin ydinkeskustasta! Kunnon kusetusta taas. Joskus IS:kin tekee hyvää journalismia
-Vanhus istuu omassa kusessaan "joo ehtii illemmallakin vaihtaa vaipat"
- Turvarannekkeiden kutsuihin ei vastata, kun niin monia vääriä hälytyksiä tulee, niitä ei jakseta lukea
- Moni ei osaa edes vaihtaa turvarannekkeiden pattereita
- Väitetään että Suomi/Ruotsi onnistuu henkilökunnalta, mutta moni ei osaa kumpaakaan vaan taukotilassa keskustelut käydään englanniksi
- Ei ehditä kunnolla syöttää vanhuksia
- Hoitajat selaa somea työajalla 30-60 min kerrallaan taukotilassa, samalla kun kuoleva vanhus huutaa apua
- Kaatunut ja silmänsä loukannutta vanhusta nimitellään "pandaksi"
- Talosta ei löydy sydäniskuria ollenkaan. Perustelu: laki ei vaadi, eikä tarvita paitsi henkilökunnalle voisi joskus tarvita. Siitä huolimatta että kaikilla asukkaille ei ole elvytyskieltoa
- Kun hoitajilta kysytään missä on lähin sydäniskuri, antavat väärän tiedon että 450m päässä S-Marketissa (oikeasti on Salessa 350 m päässä eri suunnalla)
- Väitetään että ulkoilumahdollisuus, mutta todellisuudessa ei päästetä ulos talvella
- Mainoslause väittää "Virikkeinen ympäristö" mutta oikeasti vanhukset istuu yksin huoneissaan tai TV ääressä
Kommentit (846)
Hoitokodit ja palvelutalot on nykyään aivan älyttömiä paikkoja. Työ on pilattu koko ajan lisääntyvillä kirjallisilla töillä. Esimerkiksi kun kollegoiden kanssa otettiin puheeksi, ettei aika riitä ulkoiluun asukkaiden kanssa. No johdon ratkaisu oli, että kaikille asukkaille tehdään virike- ja liikuntasuunnitelma, jonka mukaan toimitaan! Lisäksi joudut pesemään pyykit ja toimimaan virikeohjaajana.
Vaihdoin akuuttiosastolle, joka on myös helkkarin raskas paikka, mutta kaikki tukityö on ulkoistettu, eikä tarvitse vääntää joka välissä jotain helkkarin elämänpuuta sun muuta hölynpölyä. Eikä tarvitse keksiä virikkeitä potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on nykypäivänä eli ei muutosta parempaan tai huonompaan. Hoitolaitoksissa odotetaan kuolemaa ja sinne pääsee kun kotona ei pärjää. Puoli vuotta yleensä menee ja sitten vuode vapautuu seuraavalle asukille.
Jos joku luulee että palvelutaloissa kuntoutetaan tai ulkoillaan niin sen voi unohtaa. Henkilökunta syöttää, pesee, vaihtaa vaipat sekä antaa läkkeet ja siinä kaikki. Ei sieltä kovin montaa sairaalaan lähetetä kun miksi turhaan pitkittää kärsimystä.
Omaisia asia ei tietysti kiinnosta pätkän vertaa kun he elävät omaa elämäänsä kiireisinä ja odottaen perintöä kieli pitkällä.
Kuolevan ääressäkin on jo suureen ääneen " jaettu ja riidelty" perinnöstä. Sieluani repii.
Tokkopa tuo oli kuolemassa, vielä aikoihin, pitkälle muisti sairas vanhus vain ei tiennyt missä oli ei sille voi kiinnittää hoitajaa pitämään kädestä 24tuntia. Tuo elää vielä vuosia. Hoitajan pitää osata tehdä muutakin kuin pitää kädestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan tyhmänä, eikö tässä ole aika pahasti rikottu vaitiolovelvollisuutta.
Hyvä kyllä, että toimittaja/hoitaja näin toi asioita julki, mutta onkohan jotakin seuraamuksia.
No ei ole. Ketään ei ole mahdollista tunnistaa kurjoiruksen perusteella. Vaitiolovelvollisuus ei tarkoita sitä, ettei työstään saa kirjoittaa mitään.
Kyllä saa kertoa kunhan ei ketään nimellä mainita tai muuten on tunnistettavissa.
Vaitiolovelvollisuudesta paasaavat taitavat olla jotain yksinkönjohtajia. Minuakin uhkailtiin irtisanomisella ilmoitettuani työpaikkani epäkohdista aville, koska olin muka ollut epälojaali työnantajaani kohtaan. Pitäisi vain pitää turpa kiinni ja kärsiä itse sekä antaa asukkaiden kärsiä.
1700 euroa kuukaudessa.
Ja palvelut jotka siihen sisältyy.... turvaranneke ilman pattereita, ei ulkoilua, myöhässä olevat ateriat ja mustat silmät...?
Kaikki vanhustenhoitolaitokset kunnallisiksi. Yksityiset tulee sulkea.
Eikö tähän nyt ole ilmiselvä ratkaisu. Kaikki työttömyystukea nostavat ulkoiluttamaan ja seurustelemaan vanhusten kanssa päiväksi viikossa. Ei tarvisisi mummojen olla yksin. Ja listoilta karsiutuisi ne jotka eivät ole maassa ollenkaan, ja ne jotka eivät ole oikeasti edes töitä vailla ja pärjäävät muutenkin taloudellisesti.
USA voi olla muuten päin *vettiä mutta siellä on sairaaloissa ja hoitolaitoksissa vapaaehtoistyövoimaa, nämä erottaa erilaisesta työasusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä helkkari siinä on että laitoksemme että terveydenhoito on nykyään täynnä pelkkiä k.maalaisia hoituja? Eikö näin pienessä maassa muka MILLÄÄN löydy kotimaista henkilökuntaa? Missäs ovat entiset suomalaiset työntekijät, annettiinko niille potkut että voi paikata näillä halpamaiden ällötyksillä?
Kyllä. Suomalaiset vakituiset saivat potkut koska tuontitekijöille oli luvattu määräaikaiset työpaikat. Sopimusrikkomus tulee kalliiksi työnantajalle. Maahisilla on myös palkkatuki eli ovat halvempia.
No suomalaiset on kortistossa ------> ja nyt suuri osa nuoremman polven suomalaisista osaajista valuu Norjaan missä palkkaus ja olosuhteet kunnossa.
Norja rekryää suomalaisia hoitajia nyt ihan jatkuvasti.
Ja jäljelle jää hoitamaan tänne enää ne mitkä jää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tähän nyt ole ilmiselvä ratkaisu. Kaikki työttömyystukea nostavat ulkoiluttamaan ja seurustelemaan vanhusten kanssa päiväksi viikossa. Ei tarvisisi mummojen olla yksin. Ja listoilta karsiutuisi ne jotka eivät ole maassa ollenkaan, ja ne jotka eivät ole oikeasti edes töitä vailla ja pärjäävät muutenkin taloudellisesti.
USA voi olla muuten päin *vettiä mutta siellä on sairaaloissa ja hoitolaitoksissa vapaaehtoistyövoimaa, nämä erottaa erilaisesta työasusta.
Mitä sä kirjoitat? Vai ilmaiseksi s-tana! Kortistossa on hoitajia, opettajia , kaikista ammattiluokista. Miksi heidän pitäisi sun mielestä mennä ilmaiseksi vanhuslaitokseen töihin?
Mikset mene itse! Millä elätät pertheesi? Kyllä palkka pitää maksaa ja niiden palkata riittävästi niitä hoitajia noihin työpaikkoihin!
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat ongelmat on kunnallisissa. Paikoitellen jopa pahempia, mitä yksityisellä. Yksityisiä syynätään paljon tarkemmin, kuin kunnallisia.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että kunnalliset on jotenkin parempia? Olen työskennellyt molemmissa ja tuollaista meininkiä on 98 prosentissa hoitokoteja ja palvelutaloja. Ja ne harvat hyvät paikat on sekä julkisia että yksityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Höpöpuhetta on se, ettei eutanasiaa tarvita, koska on olemassa hyvä kipulääkitys. Kun sitä asiallista ja tarvittavaa kipulääkitystä ei anneta riittävästi kärsivälle ja kuolevalle.
Isäni teki kuolemaa, kyse oli ihan viimeisistä hetkistä. Morfiinia oli annettu kipuun, kun pyysin sitä lisää niin todettiin että enempiä ei anneta kun aine aiheuttaa niin vahvaa riippuvuutta.
Pienen kehityskeskustelun jälkeen onneksi hoitaja ymmärsi pumpata sitä lisää.
Mutta eihän täällä sellainen ihminen pärjää enää lainkaan, joka ei kykene itse tiykasti vaatimaan ja huolehtimaan eduistaan, tai jolla ei ole jotain lähisukulaista joka huolehtii potilaan hyvinvoinnista. Kaik on niin kallista että jos et ymmärrä tai pysty vaatimaan kunnon palvelua, niin välittömästi sinut siirretään mappi ööhön (= ei tarvitse hoitoa eikä apua).
Ainoastaan maa hantulijoille tungetaan kaikki mahdolliset avustukset, lisät ja asunnot ja autot ja uusimmat lastenrattaat ja virkistyspalvelusetelit automaattisesti ilman että heidän tarvitsee edes pyytää, kun eivät tietenkään osaa sanaakaan suomea (tai mitään eurooppalaista kieltä) edes kymmenen vuoden oleskelun jälkeen.
Mutta suomalainen potilas, vanhus tai päivähoitolapsi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin miksi tuo toimittaja on opiskellut sairaanhoitajaksi, mutta tekee toimittajan töitä? Hän on mahdollisesti vienyt opiskelupaikan joltain, joka olisi jäänyt alalle.
Miksi hoitajan alanvaihtoa katsotaan aina niin pahasti? Miksi alaa vaihtanut sähköasentaja ei saa ihmetystä osakseen? Alanvaihto omalla kohdalla johtui ihan siitä, etten tiennyt ennen hoitajaksi valmistumista, miten perseestä se työ on. Opiskelijana kaikki oli niin helppoa ja kivaa, mutta valmistumisen jälkeen totuus paljastui, kun joutui olemaan itse vastuussa kaikesta.
Ehkä toimiva malli hoitoalan koulutukseen olisikin, ettei sairaanhoitajaksi pääsisi kuin lähihoitaja-opintojen kautta. Karsiutuisi ne kivan ja helpon tavoittelijat jo toisen asteen opintojen jälkeen.
Sitä minäkin ihmettelen, että miten joku edes kuvittelee ettei hoitoala olisi nykypäivänä selvästi raskasta.
Ei se raskas työ haittaa, vaan se, että se on nykyään täysin epäinhimillistä niin hoidettaville kuin hoitajalle.
Nii. Sitä on mahdoton suorittaa emotionaalisesti sillä tavoin että voisi jatkaa työtä ellei ole ihan psykopaatti ja tullut jostain sodasta, jossa kestää kuunnella voivotusta ja avunhuutoja kylmähermoisesti. Jos töitä ei voi tehdä hyvin, nin tuntuu sille että on epäonnistunut. Kun kuormaa lisätään sellaiseksi ettei voi edes onnistua työssä, niin aika helposti vaihtaa vaan alaa tai jättäytyy työttämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen sh ja hoitanut vanhuksia sydämellä 35 vuotta. Olen nähnyt monenlaista ja useammassa paikassa (muistaakseni 5 paikkaa). Aina on ollut huonoja, kylmiä ja rutinoituneita hoitajia. Nykyisin enemmän. Silti väitän oman kokemukseni perusteella, että on paljon meitä sydämellisiä hoitajia, jotka tekee kaikkensa. Laiskat ja turhat saikuttajat riepovat mieltä.
Hyvinvointialue ja nykyisen yksityisen suuren toimijan vaatimukset ovat menneet YLI: ydintehtävämme vanhusten hoito ja heidän kiireetön kohtaaminen on jäänyt TAKA-ALALLE! HVA ja yksityinen toimija ovat tuoneet niin paljon uusia vaatimuksia hoitajille (kirjaaminen hulluuksiin asti, ”koulutuspaketteja”, projekteja yms), joten teen työtä melkein enemmän tietokoneella kuin vanhusten lähityössä! Onhan tämä mennyt hulluksi! Asukasmäärä ja lähityön määrä ei ole minulle ongelma, vaan se, ettei sille ole enää aikaa riittävästi em. osittain turhien raportointien ja kirjausten vuoksi.
Ah sitä aikaa, kun sain käyttää 90% työajasta vanhusten lähityöhön.
Osaako joku kertoa, ketä ja mitä tuo loputon ja lisääntyvä kirjaaminen palvelee? Lukeeko niitä joku joskus?
Tyyliin:
-Saimin pikkusormen kynnessä halkeama. Kynsienhoidon yhteydessä voisi (paitsi ei ole aikaa) hoitaa myös kynsinauhat.
-Eino ja Alma jättivät lounaalla parsat syömättä. Mistä heille nyt kuituja?
-Mirjaliina hoilottaa samaa Nälkämaan laulua aamusta iltaan - ei jaksa enää kuunnella!
jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sh ja hoitanut vanhuksia sydämellä 35 vuotta. Olen nähnyt monenlaista ja useammassa paikassa (muistaakseni 5 paikkaa). Aina on ollut huonoja, kylmiä ja rutinoituneita hoitajia. Nykyisin enemmän. Silti väitän oman kokemukseni perusteella, että on paljon meitä sydämellisiä hoitajia, jotka tekee kaikkensa. Laiskat ja turhat saikuttajat riepovat mieltä.
Hyvinvointialue ja nykyisen yksityisen suuren toimijan vaatimukset ovat menneet YLI: ydintehtävämme vanhusten hoito ja heidän kiireetön kohtaaminen on jäänyt TAKA-ALALLE! HVA ja yksityinen toimija ovat tuoneet niin paljon uusia vaatimuksia hoitajille (kirjaaminen hulluuksiin asti, ”koulutuspaketteja”, projekteja yms), joten teen työtä melkein enemmän tietokoneella kuin vanhusten lähityössä! Onhan tämä mennyt hulluksi! Asukasmäärä ja lähityön määrä ei ole minulle ongelma, vaan se, ettei sille ole enää aikaa riittävästi em. osittain turhien raportointien ja kirjausten vuoksi.
Ah sitä aikaa, kun sain käyttää 90% työajasta vanhusten lähityöhön.Osaako joku kertoa, ketä ja mitä tuo loputon ja lisääntyvä kirjaaminen palvelee? Lukeeko niitä joku joskus?
Tyyliin:
-Saimin pikkusormen kynnessä halkeama. Kynsienhoidon yhteydessä voisi (paitsi ei ole aikaa) hoitaa myös kynsinauhat.
-Eino ja Alma jättivät lounaalla parsat syömättä. Mistä heille nyt kuituja?
-Mirjaliina hoilottaa samaa Nälkämaan laulua aamusta iltaan - ei jaksa enää kuunnella!
jne.
Olen tuo sh, jota lainasit.
En tiedä. Olen paljon miettinyt… Luulen, että se perustuu TODENTAMISEEN (tuohon muotisanaan): mitä ei ole kirjattu, ei ole tehty. Ennen kirjattiin kaikki poikkeava. Nykyisin kaikki turhanpäiväset turinat. Luulen, että suuret yksityiset toimijat, jossa itsekin työskentelen, pelkäävät uusia kohuja ja sen myötä julkisuutta… Heillä täytyy olla näyttää tekstiä. Tämä kirjoittamisen lisääntyminen on johtanut siihen, ettet hoitajana löydä helposti olennaista, kun kirjauksissa on paljon höttöä (täytyy skrollata pitkälle), samalla työaikaa kuluu enemmän kirjaamiseen ja se on pois vanhuksilta. Silloin kun kirjaamista oli vähemmän, oli aikaa kirjata monipuolisemmin esim kaatumista, kun aika ei mennyt höttöilyyn. Nyt kaikki kirjaaminen on yhtä lippadaapaa.
Ydintehtävä on kadonnut. Vanhusten lähihoito ja tarkoituksenmukainen kirjaaminen.
Olen väsynyt.
En usko, että vanhusten hoito on ikinä ollut erityisen inhimillistä missään. Tarkoitan nyt huonokuntoisia vanhuksia. Jos mummo kykenee askartelemaan ja laittamaan papiljotteja päähänsä, hän ei ole huonokuntoinen.
Entisaikaan ei ole ollut edes vaippoja, alleen ovat laskeneet. Eikä ole leikattu laskeumia eikä tyriä, ei kaiheja. Ei ole ollut kuulolaitteita, ei hammashoitoa, ei verenohennuslääkkeitä eikä morfiinia. Eikä mitään valvontaa, jos renki tirpaisi turpaan hortoilevaa muistisairasta.
Itse ajattelen niin, että kun olen täysin taipaleeni loppupäässä eikä järkikään enää pelaa kuin satunnaisesti, kunhan ei suoraan kiduteta, niin kestän oloni. Ei kenenkään ole tarkoitus elää ikuisesti.
Kuoleva ihminen ei välttämättä tunne kipua samalla tavoin kuin ei-kuoleva, jolle kipu on tärkeä viesti siitä, ettei kaikki ole hyvin. Hän saattaa näyttää ja kuulostaa säälittävältä ja pahalta, mutta oikeasti pitää päänsä sisällä juhlia. Näin ainakin toivon.
Jos henkilö rupattelee järkeviä, hän ei ole kuolemassa tai ei ainakaan tajua sitä itse, jolloin lähtökin on armeliaampi.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllättänyt mikään tuossa, mutta järkyttävä juttu. Sanoja ei edes ole oikein. Kuka jättäisi esim. hengenhätää kokevan vauvan huutamaan päivät pitkät yksin sänkyynsä? Niin että ainoa hoito on vaipan vaihto vasta kun tavaraa on jo sänky täynnä, muutama ruokintakerta ja liian harvat pesut. Ei se kuolevan, pelokkaan, sekavan ja kivuliaan vanhuksen makuuttaminen yksin huutamassa eroa tuosta mitenkään. Vauvan kaltoinkohtelu olisi rikos, vanhuksia taas saa laiminlyödä.
Tämä ei voi jatkua näin. Yksityiset tulee sulkea ja vaihtaa kunnalliseksi.
Ei se raskas työ haittaa, vaan se, että se on nykyään täysin epäinhimillistä niin hoidettaville kuin hoitajalle.