Oletteko käyttäneet ehkäisyä vielä 47 vuotiaana?
Eli hormonikierukka pitäis vaihtaa tai poistaa. Miten ootte tehny tässä iässä? Vaikuttaa et jotain toimintaa vielä on eli mielestäni on kuukautiset ja ovis, toki hormonikierukka ne pitkälti pitää poissa mut voisko ylipäätään enää raskaaksi tulla? Oletteko uusineet tässä iässä vielä kierukkaa? Muutama satkukin siihen menee eli ei ihan halpaa. Oisko siitä muuta hyötyä?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Anoppini sai tuossa iässä nuorimman lapsen. Taatusti ihan luomusti ja oman miehensä kanssa. Hyvin toimi vielä vehkeet kummallakin.
Kylillä on kyl ihmetelty miten paljon siinä nuorimmaisessa on naapurin isännän näköä.
Vierailija kirjoitti:
Anoppini sai tuossa iässä nuorimman lapsen. Taatusti ihan luomusti ja oman miehensä kanssa. Hyvin toimi vielä vehkeet kummallakin.
Ok, no sitten menen johonkin mittauksiin. Oviskin tuntuu juuri parhaillaan…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon ikäisenä oli aika joko luopua kokonaan tai vaihtaa uusi kierukka. Gyne teki lähetteen labraan ja tulos oli että menopaussi ollut eikä uutta kierukkaa tarvita. Kannattaa jutella lääkärin kanssa koska hän voi asian selvittää. Aihevapaan mammat eivät voi.
kauan se kierukka on sulla ollut? Onko aina ollut noin, että vähän tulee verta paperiin kerran kuussa?
Mulla on vasta toka hormonikierulla menossa ja kuopus on 17 vuotta. Kestävät kauemmin kun luvatun ajan (mitä se nyt sitten olikaan), tämän on gyneni sanonut.Jos teho tuntuu samalta kun ennenkin, eli noi vuodot ei oo uusi juttu niin mieluummin ehkä keskustelin lääkärin kanssa voiko kierukassa olla vielä tehoa jäljellä. Ja toinen vaihtoehto olisi olla ilman ehkäisyä, niin pitäisin vanhan kierukan jos ei sitten jotain muuta syytä miksi se pitäisi ottaa pois.
Ei minulla ollut ollenkaan veristä vuotoa kierukan aikana. Muistaakseni noin 7 vuotta oli ollut.
Jaa a. Hormonikierukka pitäisi olla, mutta siitä ei ollut mitään havaintoa kun papakokeessa kävin.
Mä olin alkuvuodesta pari kuukautta ilman minipillereitä ja sitten auralliset migreenit palasi. Ne oli saatu aika hyvin kuriin estolääkityksellä. Aloitin minipillerit uudestaan ja migreenit vähitellen loppui.
En kyllä usko, että tulisin helposti raskaaksi, mutta en silti uskalla vielä ilman ehkäisyäkään olla. Täytän kesällä 47.
Vierailija kirjoitti:
Jaa a. Hormonikierukka pitäisi olla, mutta siitä ei ollut mitään havaintoa kun papakokeessa kävin.
Miten se papakokeessa olisi pitänyt näkyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se papakokeessa olisi pitänyt näkyä?
Papassa otetaan näytteet emättimestä ja kohdunkaulan suulta. Ei siinä tutkita näkyykö kierukka. Kierukan lankojakaan ei erityisesti etsitä ja ne voivat olla kohdunkaulassa niin että eivät näy.
Kerran unohdettiin ehkäisy. Olin 46-vuotta. Terve ja potra poikahan sieltä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. parikymppiset tsirpuset ovat lisääntymiskykyisiä T:M47
No sepä kun itelläkin välillä parikymppisiä miehiä et jos sellaisen tykitys ois niin vahvaa et tulis viel raskaaks. En usko et mun 47v miehestä enää olis raskaaksi laittajaksi. Miehillä kun lisääntymiskyky heikkenee jo nuorena.
Sen verran kuiva kaperoreikä että kaikki siemenet kyllä kuivuu kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käyttänyt hormonikierukkaa. Kumin kanssa pärjätty.
Anaalilla menty
Nyt ei keskustella homostelusta.
Mulle laitettiin tuossa iässä eka hormonikierukka, jotta rankkoja kuukautisvuotoja saataisiin hillittyä. Hyvin onnistui, kivut ja vuodot loppuivat kokonaan. Vaivaton ja varma ehkäisy oli tietty vielä bonuksena. Vaikka raskaaksi tulemisen todennäköisyys pienenee ikää myöten, mä en ainakaan olisi halunnut ryhtyä arpapeliin ja epävarmuuteen. Varsinkin kun jotkut menopaussin oireet muistuttavat raskauden merkkejä.
Usein hormonikierukkaa tai minipillereitä käytetään myös vaihdevuosien hoidossa, estrogeenin tukena. Ihan vaan pointtina, jos miettii hormonikierukasta luopumista, että sitten voi hyvinkin tulla mukana kiertohäiriöt, varsinkin jos ovulaatio vielä tapahtuu.
Mulla on käytössä minipillerit ihan puhtaasti vaihdevuosien takia (aiemmin ei hormonaalista ehkäisyä, olin 46-47 v kun pillerit sain), ja gynet ovat sanoneet, että n. 55 vuoteen asti voin huoletta käyttää. Ehkäisyn takia niitä en tarvitse, sen verran vähän on elämää munasarjoissa (olen jo 50 v).
Mä oon pannu paljaalla jo 15 vuotta.
Mies55
En käytä ehkäisyjä kenenkään kanssa. En vaimon, anopin, tuttujen, tuntemattomien, prostujen kanssa.
Muodikkaasti paljaalla!
M48
Älä sinä vanha euķko enää ajattele seksiä, kun vakokin on jo ummessa.
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä vanha euķko enää ajattele seksiä, kun vakokin on jo ummessa.
Kyllä sen saa kovalla kullilla auki.
T. Panomies
Käyttäisin, koska tiedän erään, joka tuli luonnostaan raskaaksi vielä noilla ikävuosilla. Oli ollut jo monta kuukautta raskaana ennen kuin sai tietää odottavansa. Syynäsivät raskautta ja lasta todella tarkkaan, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt tai tapahtunut vaan lapsi tuli maailmaan ja elämä jatkui.