Mielestäni maailma ilman Jumalaa on järjetön ajatus.
Että kaikki olisi vain kaaottista sattumaa, eikä millään lopulta olisi mitään väliä. Vaikka eläisit vain itsellesi ja siinä sivussa vahingoittaisit muita, olisiko silläkään sitten mitään väliä?
Kommentit (1245)
Vierailija kirjoitti:
”On on. Mutta yleisilme on ollut tietyllä tapaa vakaampi ja "hurskaampi", keksi muu sana. Lainkuuliainen?”
Ulkokultainen tulee ensimmäisenä mieleen. Kulissit pystyssä ja erilaisuus painettu visusti piiloon tai sitten leimattiin häpeäksi. Haukuttiin esim. aviottomia lapsia julmasti äpäriksi vaikka niissä lapsissa ei ollut mitään syytä.
Miten vain mutta elämänmeno oli toisenlaista. Otetaan vaikka koulut esimerkiksi, lasten käytös. Onko ulkokultaista jos lapset oppisi käyttäytymään? Ennen uskonnollisellakin kasvatuksella, tai ilmapiirillä, oli merkitystä lapsen moraaliselle kehitykselle. Nyt sitä ei saa ajettua millään lasten päihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että tuo sinun vuodatuksesi on juuri sellaista uskonnollisen henkilön valtavan tunnepitoista hehkutusta, jonka tämä kokee jotenkin erityiseksi osoitukseksi oman uskontonsa aitoudesta. Ihan samaan hurmiotilaan ja jopa näkyjen äärelle todistetusti pääsee muissakin uskonnoissa, jos on sellaisesta kiinnostunut. (Paitsi teikäläiset tietenkin haluavat sitten väittää, että teidän uskontonne näyt ovat aitoja ja muiden vääriä.)
Sitten olemme me analyyttisesti ja järkevästi tähän maailmaan suhtautuvat ihmiset, jotka emme näe mitään tarvetta tällaiselle hehkutukselle ja koemme sen erityisen vieraannuttavaksi. Kyse on persoonallisuuden eroista, joiden mukaan jotkut ihmiset elävät ehdottomasti aina jonkun asian puolesta tai sitä vastaan.
Ihmiset tekevät uskonnot. Kristinusko on vain yksi uskonto.
Olen joskus kirjoittanut tämän saman tällä palstalla:
Ei ole mahdollista että aamulla Jeesusta rakastava kristitty huomaa illalla päätyneensä mus-limiksi tai ateistiksi.
Se taas on monta kertaa käynyt, että aamulla innokkaana mus-limina tai ateistina aloittanut löytää itsensä illalla kristittynä uskovaisena.
(Ehkä ateistilla tosin menee siihen miettimiseen muutama viikko enemmän)
Koska heille tulee se hytinä "nyt löytyi Se Oikea."
...tuo ei siis päde nimikristittyyn (joka ei ole kristitty) tai maailmalliseen kristittyyn (Jeesuksen luota on myös mahdollista lähteä kauemmaksi, vaikken suosittele).
He eivät koe Jeesuksen läheisyyttä.
Mutta se kristitty joka on lähellä Jeesusta, on ihan in lööv, ja silloin ei mikään muu ismi pysty häntä kaatamaan.
”Minä en vastaile minkään jumalan puolesta, kiitos luottamuksesta 🤣 Tai voin mä sanoa että sorry kun en ole odotustesi mukainen.”
Et siis itse näe mitään moraalista ongelmaa siinä että jumalasi ei mitenkään puutu lasten tarpeettomaan kärsimykseen? Oletko koskaan miettinyt että olet saattanut korvata oman moraalisen kompassisi sokealla uskolla ja tottelemisella?
”Onko tässä nyt enemmän uskovaisvihaa vai jumalavihaa”
En vihaa jumalaa koska häntä ei ole olemassa. Enkä vihaa uskovaisia mutta säälin sitä miten ihmiset kadottavat välillä luontaisen moraalinsa ja empatiansa kun alkavat uskoa liikaa.
”Miten vain mutta elämänmeno oli toisenlaista.”
Oli. Parempaa joissain suhteissa mutta huonompaa joissain toisissa kuten sanoin.
Vierailija kirjoitti:
”Ei ole mahdollista että aamulla Jeesusta rakastava kristitty huomaa illalla päätyneensä mus-limiksi tai ateistiksi”
Ateistien joukossa on paljon entisiä vakaumuksellisia kristittyjä.
Joo, on. Mutta he on antaneet uskonsa haalentua ensin. Unohtaneet, miten Jeesus on ihana ja elävä.
Se on niinkuin avioliitto. Jos päästät avioliiton väljähtymään, iskee joku muu sankari puolisoiden väliin.
Mutta esim.muslimi on kuin verovirastossa elämänsä...paperinkuivaa...
Vierailija kirjoitti:
”Ps. ihmisille on sama pitääkö pelätä jumalaa vai wokea, kommunismia, islamisaatiota vai mitä milloinkin poliittista valtaa”
Miten ihan käytännössä se woke sinua uhkaa? Pakottaako ryhtymään homoksi, menemään naimisiin samaa sukupuolta olevan kanssa vai mitä? Vai, hui kauhistus, sinun pitäisi ihan hyväksyä erilaiset ihmiset tasaveroisina etkä enää saa luvan kanssa syrjiä heitä ja painaa piiloon?
Kun samaa ohjausta tehdään uskonnon nimissä se on hui kauhistus. kun joku ihmisporukka tekee samaa, woken nimissä se on ookoo. Jälkimmäinenkään ei antaisi sitä ajattelun vapautta, minkä puutetta uskonnossa moititaan.
Kokemus Jumalan pyhyydestä ja rakkaudesta muuttaa ihmisen. Silloin saa jotakin niin arvokasta, ettei siitä halua luopua.
Sekin on tärkeää, että ihmisellä on rakentunut perustus, jolla seisoo. Sitten jos tulee vaikeat päivät, on jokin lähde, josta ammentaa. Kun tietää, mistä apu löytyy ja miten sitä pyydetään. Ja voi ehkä jakaa muillekin tarvitseville. "Hädässäsi huuda minua. Minä autan sinua ja sinun tulee kunnioittaa minua."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa Jumala kyllä itse omin sanoin kertoo, että häneltä tulee sekä hyvä että paha. Hän laittaa tahallaan ihmisiä kärsimään, kiusaa ja rääkkää, ja armahtaa kenet haluaa. Lukekaa se Raamattunne, ennen kuin tulette mussuttamaan muuta. Tyypillisiä uskovaisia.
Niin, Hän armahtaa ihmisen, joka Hänen luokseen tulee. Ketään, joka Häneen uskoo, Hän ei heitä pois.
Tässä on toivo ihmiselle, siihen voi ja saa hukkuva tarttua!
Unohtui nyt sinulta vaan se, että ei pidä mennä ihmisten tai Saatanan taakse maailman pahuudesta puhuttaessa, kun Jumala itse Raamatussa selkeästi kertoo olevansa sen takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että tuo sinun vuodatuksesi on juuri sellaista uskonnollisen henkilön valtavan tunnepitoista hehkutusta, jonka tämä kokee jotenkin erityiseksi osoitukseksi oman uskontonsa aitoudesta. Ihan samaan hurmiotilaan ja jopa näkyjen äärelle todistetusti pääsee muissakin uskonnoissa, jos on sellaisesta kiinnostunut. (Paitsi teikäläiset tietenkin haluavat sitten väittää, että teidän uskontonne näyt ovat aitoja ja muiden vääriä.)
Sitten olemme me analyyttisesti ja järkevästi tähän maailmaan suhtautuvat ihmiset, jotka emme näe mitään tarvetta tällaiselle hehkutukselle ja koemme sen erityisen vieraannuttavaksi. Kyse on persoonallisuuden eroista, joiden mukaan jotkut ihmiset elävät ehdottomasti aina jonkun asian puolesta tai sitä vastaan.
... ja kieltävät Jumalan voiman.
Tuo on se järkiuskovaisuuden kompastuskohta. Siksi eivät selviä pakohuoneestaan ulos.
Sinä et koskaan ole uskaltanut todella perehtyä siihen, mihin uskot ja mitä uskot. Se on suurinta pelkuruutta, mitä olemassa on. Ja sitähän ne kirkkoisät ovat opetuksillaan halunneet, pelotella pois kritiikki.
Sinähän se tiedät mitä kirkkoisät ovat halunneet 🤣 Melkein wokea. Kyllä he ovat eläneet omassa ajassaan ja funtsineet sen mukaan. Ateistit taitaakin olla itse suurimpia uskovaisia. Vaikka ei uskota päähahmoon, riittää aineistossa reviteltävää.
Ps. ihmisille on sama pitääkö pelätä jumalaa vai wokea, kommunismia, islamisaatiota vai mitä milloinkin poliittista valtaa.
Joo, tiedän. Jos sinä et, etpä ole kirkkohistoriaan perehtynyt, etkä Raamattuun liioin. Jumala oman ilmoituksensa mukaan haluaa herättää pelkoa, lukee Raamatussa sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kirjoittanut tämän saman tällä palstalla:
Ei ole mahdollista että aamulla Jeesusta rakastava kristitty huomaa illalla päätyneensä mus-limiksi tai ateistiksi.
Se taas on monta kertaa käynyt, että aamulla innokkaana mus-limina tai ateistina aloittanut löytää itsensä illalla kristittynä uskovaisena.
(Ehkä ateistilla tosin menee siihen miettimiseen muutama viikko enemmän)
Koska heille tulee se hytinä "nyt löytyi Se Oikea."
Juttusi ovat luvalla sanoen niin typeriä, että et tule otetuksi millään tasolla vakavasti. Missä pussin perässä oikein asut?
Vierailija kirjoitti:
”Minä en vastaile minkään jumalan puolesta, kiitos luottamuksesta 🤣 Tai voin mä sanoa että sorry kun en ole odotustesi mukainen.”
Et siis itse näe mitään moraalista ongelmaa siinä että jumalasi ei mitenkään puutu lasten tarpeettomaan kärsimykseen? Oletko koskaan miettinyt että olet saattanut korvata oman moraalisen kompassisi sokealla uskolla ja tottelemisella?
”Onko tässä nyt enemmän uskovaisvihaa vai jumalavihaa”
En vihaa jumalaa koska häntä ei ole olemassa. Enkä vihaa uskovaisia mutta säälin sitä miten ihmiset kadottavat välillä luontaisen moraalinsa ja empatiansa kun alkavat uskoa liikaa.
Uskovat tuskin alkavat neuvoa jumalaansa. Täysin irrationaalista höpinää nuo jumalaan vetoamiset. Ja vaikka haukkuisivat jumalansa miten vain, mitä se auttaisi?
Ei auta ihmistenkään haukkuminen. Jos esim. mainitsee miten ho**o seks. ovat usein myös ped*ja, siitähän äläkkä nousee ( vain esimerkki, en tietysti usko että kaikki noin), Tai darknettien hirveydet. Tiettyihin ongelmiin ei vain pääse vaikuttamaan, koska asianosaiset eivät tahdo. Ihmisten asioita nämä ovat kaikilta puolin.
Siinä on ainut moraalikompassi. Älä yritä siirtää vastuuta jollekin jumalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Miksi ette ymmärrä että meille ihmisille on annettu iso vastuu. ”
Ihmisten vastuu ei poista sitä suurinta vastuuta joka on sillä joka koko tämän systeemin ja sen säännöt on alunperin luonut.Miljardinnen kerran: älä Jumalaa syytä siitä, että säkin saat tänä iltana mennä sielunvihollisen talutusnuorassa, omasta tahdostasi. Jos olisit oikeasti huolissasi että miks Jumala antaa pahan mellastaa täällä maailmassa, niin olisit kipinkapin turvaamassa Jeesukseen. Mutta et sä ole huolissasi pahuudesta tai synnistä. Haluat vain vängätä.
Tai dramaattisesti mietit vain sitä sodassa kuollutta lasta etkä ole huomaavinasi, että myös ne ns.siivosyynnit löytyvät ihan sun oman takin alta. Jokainen meistä on syntinen, vaikkei olis näkyvimpiä syntejä tehnyt.
Varmasti ihmiset kulkevat poispäin Jumalasta osittain tietämättään ja huomaamattaan, mutta usein ihmiset tietävät Raamatun käskyjä sen verran hyvin että osaavat kummasti rikkoa niitä....
Ei kukaan oikeasti syytä jumalaa, eihän se ole olemassa. Yritetään tässä vain osoittaa uskomuksienne järjettömyys ja epäloogisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se järkiuskovaisuuden kompastuskohta. Siksi eivät selviä pakohuoneestaan ulos.
Sinä et koskaan ole uskaltanut todella perehtyä siihen, mihin uskot ja mitä uskot. Se on suurinta pelkuruutta, mitä olemassa on. Ja sitähän ne kirkkoisät ovat opetuksillaan halunneet, pelotella pois kritiikki.
Kyllä olen. Vertaillut eri uskontoja, lukenut eri uskontojen kirjoituksia, käynyt läpi tiedeihastuksen ja kyllästynyt suppeuteen kuin myös filosofian turhanpäiväisyyksiin. Nyt olen alkanut lukea kirjoituksia Raamatusta ravinnoksi itselleni elämää varten. Se on ehtymätön lähde. Ja syy on tämä - lukija ei vain lue sanoja, vaan lukiessa Pyhä Henki avaa asioita, jotka ovat tarpeen juuri sillä hetkellä. Jumala kuljettaa ihmistä edeltä valmistetuissa teoissa ja sanaa lukemalla sydän vastaanottaa ja muokkautuu tulevaa varten. On jännittävää elää, kun ei tiedä mihin Jumala johdattaa. Hän vie sinne, missä tarvetta on juuri minunlaiselleni henkilölle.Pelottaa voi, mutta se väistyy, sillä Pyhä Henki antaa voiman. Saa kokea olevansa arvokas. Jumalalle rakas.
Jännitystä piisaa varmasti. Jumalahan saattaa käskeä sinua hyökkäämään johonkin maahan ja tappamaan sieltä kaikki, tai uhraamaan oman lapsesi. Tai muuta mukavaa. Koska on rakkaus.
Todellisuudessa et ole perehtynyt. Sinun pitää lukea Raamattusi perin pohjin, pohtia sitä suhteessa itseensä ja ympäröivään maailmaan, sen lainalaisuuksiin ja niin edelleen. Sitä et joko kykene tai uskalla tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se tiedät mitä kirkkoisät ovat halunneet 🤣 Melkein wokea. Kyllä he ovat eläneet omassa ajassaan ja funtsineet sen mukaan. Ateistit taitaakin olla itse suurimpia uskovaisia. Vaikka ei uskota päähahmoon, riittää aineistossa reviteltävää.
Ps. ihmisille on sama pitääkö pelätä jumalaa vai wokea, kommunismia, islamisaatiota vai mitä milloinkin poliittista valtaa.
Joo, tiedän. Jos sinä et, etpä ole kirkkohistoriaan perehtynyt, etkä Raamattuun liioin. Jumala oman ilmoituksensa mukaan haluaa herättää pelkoa, lukee Raamatussa sekin.
Aivan. Silti nuo muutkin herättää pelkoa. Tietyt seuraamukset on jos ei ole myötäkarvaan. Tämä noin yleisesti kaikesta psyykkisestä manipulaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
”Mitäs itse teet kärsivien lasten hyväksi?”
Aika paljon, kiitos kysymästä. Olen mukana vapaaehtoistoiminnassa, lahjoitan kuukausittain parille eri lapsia auttajalle järjestölle jne. Mutta minä olen tavallinen ihminen, en jumala. Jumalalle on sitten aivan eri luokan vaatimukset kuin yhdelle pienelle ihmiselle. Vai et kai tosissasi väitä että minun pitäisi yksin tehdä enemmän kuin kaikkivoipa jumalasi?
Liikakansoitus ja siitä nälkä ja köyhyys. Taistelut, kilpailu, saastuminen. Ihminen saa tehdä kuin tahtoo. Onko se jumalan vika joka näin sallii?
Avustusraha ei mene useinkaan kohteeseen eikä auta kaikkia vaikka menisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Vertaillut eri uskontoja, lukenut eri uskontojen kirjoituksia, käynyt läpi tiedeihastuksen ja kyllästynyt suppeuteen kuin myös filosofian turhanpäiväisyyksiin. Nyt olen alkanut lukea kirjoituksia Raamatusta ravinnoksi itselleni elämää varten. Se on ehtymätön lähde. Ja syy on tämä - lukija ei vain lue sanoja, vaan lukiessa Pyhä Henki avaa asioita, jotka ovat tarpeen juuri sillä hetkellä. Jumala kuljettaa ihmistä edeltä valmistetuissa teoissa ja sanaa lukemalla sydän vastaanottaa ja muokkautuu tulevaa varten. On jännittävää elää, kun ei tiedä mihin Jumala johdattaa. Hän vie sinne, missä tarvetta on juuri minunlaiselleni henkilölle.Pelottaa voi, mutta se väistyy, sillä Pyhä Henki antaa voiman. Saa kokea olevansa arvokas. Jumalalle rakas.
Jännitystä piisaa varmasti. Jumalahan saattaa käskeä sinua hyökkäämään johonkin maahan ja tappamaan sieltä kaikki, tai uhraamaan oman lapsesi. Tai muuta mukavaa. Koska on rakkaus.
Todellisuudessa et ole perehtynyt. Sinun pitää lukea Raamattusi perin pohjin, pohtia sitä suhteessa itseensä ja ympäröivään maailmaan, sen lainalaisuuksiin ja niin edelleen. Sitä et joko kykene tai uskalla tehdä.
Ei tosiaan osaa sanoa eikä ole tarpeellista muuta kuin höpöhöpöä.
”Liikakansoitus ja siitä nälkä ja köyhyys. Taistelut, kilpailu, saastuminen. Ihminen saa tehdä kuin tahtoo. Onko se jumalan vika joka näin sallii?”
On. Jos sinulla on kyky ja mahdollisuus estää joku kärsimys niin se on velvollisuus tehdä. Ja jumalalla on suurin mahdollinen kyky ja mahdollisuus.
”Avustusraha ei mene useinkaan kohteeseen eikä auta kaikkia vaikka menisikin.”
Minä siis autan väärin mutta jumala joka ei auta lainkaan vaikka voisi lopettaa kaiken kärsimyksen toimii sinusta oikein?
”Uskovat tuskin alkavat neuvoa jumalaansa.”
Siinähän se ongelma on. Kun joku on kaiken kritiikin ulkopuolella, moraali alkaa rapautua vääjäämättä.
” Ja vaikka haukkuisivat jumalansa miten vain, mitä se auttaisi?”
Paljonkin. Silloin voisi ymmärtää että mitään moraalia ei voi suoraan ottaa miltään jumaluudelta vaan pitää myös itse miettiä mikä voisi olla oikein ja mikä väärin.
” Tiettyihin ongelmiin ei vain pääse vaikuttamaan, koska asianosaiset eivät tahdo. ”
Ihminen ei pääse. Jumala kaikkivaltiaana tietenkin pääsisi helposti. Mutta ei toimi. Sitähän tässä yritetään juuri selittää. Se jolla on suurin kyky toimia, se on myös eniten vastuussa jos ei toimi.
”Kun samaa ohjausta tehdään uskonnon nimissä se on hui kauhistus”
Eihän kyse ole siitä kuka ohjausta tekee vaan millaista ohjausta. Et nyt osannut kertoa lainkaan mitä haittaa woke sinulle aiheuttaa.
”Ei ole mahdollista että aamulla Jeesusta rakastava kristitty huomaa illalla päätyneensä mus-limiksi tai ateistiksi”
Ateistien joukossa on paljon entisiä vakaumuksellisia kristittyjä.