Hyvin varhainen lukemaan oppiminen
Kaikki kolme lastamme ovat oppineet lukemaam hyvin varhain. Nuorin jo lyhyitä sanoja 2,5 v iässä, muut kaksi lastamme 3 v. Onko teillä muilla kokemusta hyvin varhaisesta lukemaan oppimisesta ja minua kiinnostaisi myös tietää, voiko tällainen olla yhteydessä johonkin muuhun asiaan? Hyperleksiasta ei selvästi ole kyse.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Meneekö myös ajoissa nukkumaan, kun herää varhain lukemaan.
Anna kun arvaan: sä et oppinut varhain lukemaan, ja koulu oli sulle vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi 3-vuotiaana. Ihan normaalilta vaikuttaa :D
Mutta siis käy hikarilukiota ja on aika lahjakas kielellisesti + matemaattisesti
Käsittääkseni aikaisin lukemaan oppineet ovat älykkäitä. Ainakin omasta lähipiiristä olen tämän todennut.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin lapseni VaSussa, että lapsella on hahmotushäiriö kun hän ei osaa nelivuotiaana lukea kirjaimia? Onko todella näin? Lapseni osaa noin 10 kirjainta, ei olla vielä erityisemmin edes harjoiteltu, koska haluan että lapseni saa mahdollisimman kauan olla lapsi. Hämmennyin suuresti tästä palautteesta.
Käsittääkseni tuossa iässä voi olla suuriakin eroavaisuuksia lasten kesken, kun lapset kehittyvät hieman eri tahtiin. Meille ainakin sanottiin niin päiväkodista, kun ihmeteltiin miksi lapsen kaverit olivat yhtäkkiä vaihtuneet. Kuulemma osa lapsista alkaa 4-vuotiaana leikkimään vaativampia sääntöleikkejä ja pelejä ja toiset leikkivät edelleen vapaammin. Se sitten tasoittuu vuoden aikana mutta siinä muutosvaiheessa voi leikkikaverit vaihtua, kun kiinnostuksen kohteet muuttuvat.
Sama juttu on monissa muissakin asioissa. Kirjaimet alkavat kiinnostaa lapsia yleensä siinä 4-vuotiaana mutta yksilötasolla siinä voi olla suurta vaihtelua. Toinen kirjoittaa oman nimen sujuvasti jo 3-vuotiaana ja toisella kirjaimet loksahtavat kohdilleen 5-vuotiaana. Ja se loksahtaminen voi tapahtua tyyliin yhdessä yössä. Ja lapsetkin oppivat eri tavalla. En huolestuisi vielä tuosta, ettei 4-vuotiaana osaa kirjaimia.
Tai sillä, että ne ikävät kotiolot piti korvata johonkin omaan maailmaan vetäytymisellä. Näin kävi minulle. Pakenin kirjojen maailmaan myös jo kolmevuotiaana.
Muistan vieläkin sen vinttikomeron, jonka lattialla pienen ikkunan ääressä istuin ja luin.