Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvin varhainen lukemaan oppiminen

Vierailija
03.05.2026 |

Kaikki kolme lastamme ovat oppineet lukemaam hyvin varhain. Nuorin jo lyhyitä sanoja 2,5 v iässä, muut kaksi lastamme 3 v. Onko teillä muilla kokemusta hyvin varhaisesta lukemaan oppimisesta ja minua kiinnostaisi myös tietää, voiko tällainen olla yhteydessä johonkin muuhun asiaan? Hyperleksiasta ei selvästi ole kyse.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 4-vuotiaana. Oon aina rakastanut opiskelua ja oon kiinnostunut laajasti eri tieteistä. Kaksi korkeakoulututkintoa löytyy.

Vierailija
22/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö myös ajoissa nukkumaan, kun herää varhain lukemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon oppinut 3-vuotiaana lukemaan ja miehen kummityttö 4-vuotiaana. Ei nyt erityisemmin ole vaikuttanut kummankaan elämään. Mulla oli koulut helppoa, kummitytöllä haasteita nyt amiksessa. Sen sijaan mieheni joka oppi vasta koulussa lukemaan, on menestynyt taloudellisesti erittäin hyvin. 

Todella harvinaista, että palstamamma löytää kaksoisliekkinsä itseään menestyneemmästä miehestä!

Vierailija
24/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaislapseni oppi lukemaan alle 3-vuotiaana (hän mm. luki meillä käydessään 2 vuoden 9 kuukauden iässä oman lapseni T-paidasta "Urho Kekkosen kansallispuisto" - siis sanoja, joita hän ei ollut koskaan ennen kuullut. Lapsi on nykyisin nuori aikuinen ja on aina menestynyt lukuaineissa todella hyvin. Nykyisin hän opiskelee USAlaisessa Ivy League -yliopistossa. Hänellä on selviä autismin kirjon piirteitä, mutta käsittääkseni ne eivät häiritse liikaa hänen elämäänsä.

Älykkyys vaikuttaa teillä päin keskittyneen tähän sukulaislapseen. Varmaan arvostaa kun kerrot näin yksityiskohtaisia tietoja av:lla. Ei varmaan kovin moni suomalainen opiskele tuolla ja linjaat vielä autisminkin mukaan. Typerys. 

Vierailija
25/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan aika moni lapsi oppii lukemaan varhain varsinkin jos joku aikuisempi auttaa alkuun, ei kai sen erikoisempaa ole.

Ahaa. Miksi jopa kouluun ekalle tulee paljon lapsia, jotka eivät osaa lukea?

Siksi kun koulu on alunperinkin oppimista varten.

Vierailija
26/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on kokemusta, niin millaisia lapsenne ovat myöhemmin olleet? Onko muutenkin oppiminen ollut helppoa tai onko kiinnostus luettuun säilynyt? Ap.

Lapsista en tiedä, mutta itse opin lukemaan kolmen, neljän kieppeillä. Olen jo iäkäs, mutta lukemisinto on säilynyt läpi vuosikymmenten. Kansakoulussa loistin, mutta oppikoulussa minulla oli vaikeuksia matemaattisissa aineissa. Olen aina ollut verbaalisesti nokkela. Olen väitellyt tohtoriksi ja kirjoittanut pari tietokirjaa. Elämäni on pyörinyt sanojen ympärillä.

Vierailija
27/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on kokemusta, niin millaisia lapsenne ovat myöhemmin olleet? Onko muutenkin oppiminen ollut helppoa tai onko kiinnostus luettuun säilynyt? Ap.

Ihan noin nuorena omani eivät ole oppineet.  Veikkaan, että kaksivuotias voi tunnistaa kirjaimien muodosta tutut sanat, muttei vielä hahmolta lukemisen mekanismia. Näin ainakin meillä. Varsinainen oppiminen on tapahtunut kuitenkin ennen neljää, siis varhain. 

Tavallisia aikuisia ovat. Akateemisia toki. Mutta  kenelläkään heistä ei ole ollut kovaa paloa ja kunnianhimoa mihinkään erityisjuttuun eli jos ovat superlahjakkuuksia, ei se missään näy.

Vierailija
28/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan aika moni lapsi oppii lukemaan varhain varsinkin jos joku aikuisempi auttaa alkuun, ei kai sen erikoisempaa ole.

Aika moni ei tarkoita kaikkia. Sitten tuohon varsinaiseen kysymykseen. Ehkä joitakin noista koulun ekalle luokalle tulleita kukaan aikuisemipi ei ole auttanut lukemisessa alkuun. Ovat vain ajatelleet että oppii sitten siellä koulussa lukemaan.

Vierailija
29/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona ei  ole lehtiä,  ei  kirjoja,  uusi asia koko  lukeminen.   Vanhemmat voi ajatella että  koulussa oppii.  Sama laskutehtävien  kanssa,  ei mitään hajua. 

Vierailija
30/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki 5 lasta oppineet lukemaan 3,5-4-vuotiaana. Viimeistään siinä juuri 4 täytettyään. Kaikki ovat jo koulussa ja keskiarvot kiitettäviä. Vanhin jo opiskelemassa, todistuksella pääsi lääkikseen. Koulu on ollut aina helppoa. 

Vierailija
31/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun koulu on alunperinkin oppimista varten.

Sinulla ei nyt oikein tarina pidä.

Vierailija
32/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo varmaan huono asia ole. Paitsi, että suurin osa maailman teksteistä ei ole soveltuvia 3- vuotiaille. Sun pitää pitää ne poissa ulottuvilta. 

Eivät ymmärrä vielä, vaikka osaavat lukea.

Tottakai lapsi ymmärtää, jos lukee pelottavia asioita ja häntä alkaa pelottamaan. Muiden lasten kanssa tulee myös ongelmia, kun jutut ovat lapsille sopimattomia.

Vierailija
33/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon oppinut 3-vuotiaana lukemaan ja miehen kummityttö 4-vuotiaana. Ei nyt erityisemmin ole vaikuttanut kummankaan elämään. Mulla oli koulut helppoa, kummitytöllä haasteita nyt amiksessa. Sen sijaan mieheni joka oppi vasta koulussa lukemaan, on menestynyt taloudellisesti erittäin hyvin. 

Et ole tainnut lukea kovin paljoa?

Luen n. 150 kirjaa vuodessa, erilaisia romaaneja ja tietokirjoja. 

Vierailija
34/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan itsekseni, siis kenenkään opettamatta. Alkuun pääsin isosiskon Aapisesta. Luin sujuvasti 4-vuotiaana, joten kai olen kirjaimista saanut tolkkua jo 3-vuotiaana. Olin aina luokkani priimus. Opiskelin akateemiseen ammattiin. Sain vasta keski-ikäisenä autismin kirjon diagnoosin. Elämä on ollut haastavaa monin tavoin.

Vierailija
35/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen oppi lukemaan 3-vuotiaana ja luki todella paljon ennen koulun aloitusta alakoululaisille suunnattuja tietokirjoja mm. dinosauruksista. Ymmärsi ja muisti lukemaansa ja pystyi mielekkäästi lokeroimaan ja luokittelemaan eri dinosauruksia jo nuorena. Koulussa tuli hankaluuksia, kun oli niin paljon edellä muita ja oli vaikeaa saada kavereita.

Vierailija
36/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaislapseni oppi lukemaan alle 3-vuotiaana (hän mm. luki meillä käydessään 2 vuoden 9 kuukauden iässä oman lapseni T-paidasta "Urho Kekkosen kansallispuisto" - siis sanoja, joita hän ei ollut koskaan ennen kuullut. Lapsi on nykyisin nuori aikuinen ja on aina menestynyt lukuaineissa todella hyvin. Nykyisin hän opiskelee USAlaisessa Ivy League -yliopistossa. Hänellä on selviä autismin kirjon piirteitä, mutta käsittääkseni ne eivät häiritse liikaa hänen elämäänsä.

Älykkyys vaikuttaa teillä päin keskittyneen tähän sukulaislapseen. Varmaan arvostaa kun kerrot näin yksityiskohtaisia tietoja av:lla. Ei varmaan kovin moni suomalainen opiskele tuolla ja linjaat vielä autisminkin mukaan. Typerys. 

Sanoinko jossain, että tämä lapsi on suomalainen? Toki viestistäni voi päätellä, että hänen toinen vanhempansa on alunperin suomalainen, mutta lapsi itse on asunut koko elämänsä Suomen ulkopuolella.

Vierailija
37/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös siitä, miten vanhemmat suhtautuvat lapsen lukutaitoon. 3-vuotias on kuitenkin vasta 3-vuotias kehitysvaiheeltaan ja mahdollisuuksineen. Lapsen kyvykkyyttä on hyvä kehua ja tukea, mutta lukutaito ei tee hänestä viisasta pikkuaikuista. Hän voi myös välillä jättää lukemisen pitkäksikin aikaa taka-alalle, kun lukutaito ei lapsen omalta kannalta aina tunnu kovin erityiseltä asialta. Lukutaitoisuus ei myöskään vie pois halua olla se, jolle luetaan.

Itse olen ollut varhain lukemaan oppija. Se on ollut tärkeä tekijä helpossa oppimisessa ylipäätään. Huono puoli asiassa on eräänlainen yliherkkyys sosiaalisten tilanteiden suhteen ja kärsimättömyys verbaalisesti toisentyyppisten ihmisten kanssa.

Vierailija
38/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lapset tulevat kodeista, joissa on kovin erilainen tausta. Nykyisin normaalit lapset osaavat lukea kouluun tullessaan.

t. Erityisope

Vierailija
39/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hyötyä oppimisen suhteen. Lukemaan oppii jokainen. Aikaisemmin tai myöhemmin. 

Vierailija
40/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lapset tulevat kodeista, joissa on kovin erilainen tausta. Nykyisin normaalit lapset osaavat lukea kouluun tullessaan.

t. Erityisope

Höpöhöpö. 

Mulla on lapsi eskarissa ja ryhmän 21 lapsesta kuulemma peräti kolme osaa lukea, ja koulun alkuun enää muutama kuukausi! Siellä on taatusti kovasti harjoiteltu ja monessa kodissakin kannustetaan täällä keskiluokkaisuuden kehdossa. Niin meilläkin, mutta eipä ole lapsi vieläkään oppinut muuta kuin kaikki kirjaimet, vaikka kovasti ollaan luetti yhdessä, tsempattu jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan