Hyvin varhainen lukemaan oppiminen
Kaikki kolme lastamme ovat oppineet lukemaam hyvin varhain. Nuorin jo lyhyitä sanoja 2,5 v iässä, muut kaksi lastamme 3 v. Onko teillä muilla kokemusta hyvin varhaisesta lukemaan oppimisesta ja minua kiinnostaisi myös tietää, voiko tällainen olla yhteydessä johonkin muuhun asiaan? Hyperleksiasta ei selvästi ole kyse.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan aika moni lapsi oppii lukemaan varhain varsinkin jos joku aikuisempi auttaa alkuun, ei kai sen erikoisempaa ole.
Ahaa. Miksi jopa kouluun ekalle tulee paljon lapsia, jotka eivät osaa lukea?
Ne lapset tulevat kodeista, joissa on kovin erilainen tausta. Nykyisin normaalit lapset osaavat lukea kouluun tullessaan.
t. Erityisope
Erityisopettajana varmaan tiedät, että lasten lukemaan oppimisen kehityksessä on huimia eroja, jotka tasoittuvat useimmiten koulun alkaessa. Oma poika ei osannut lukea, vaikka hänelle oli luettu vauvasta asti. Siinä hän kuitenkin oppi omaa tahtia lukemaan ja osaa nykyisin fyysikoksi riittävän lukutaidon. Suurin osa osaa nykyisin lukea ennen koulua ja osasi myös 20 v sitten. Jos ei osaa, lapsi mitä luultavammin oppii taidon ennen ensimmäistä koulun joulujuhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten saada tuon ikäinen kiinnostumaan lukemisesta, kirjaimista, numeroista? Meillä lasta ei kiinnosta esim kirjat joissa käsitellään numeroita tai kirjaimia. Viiteen osaa laskea ja numerot sanoa, ne oppi parivuotiaana, mutta sitten alkoi kiinnostaa kaikki muu.
Kerrotko ensin, mitkä asiat häntä kiinnostavat. Ehkä osaan antaa täsmäneuvoja, kun on tullut kasvatettua ja opetettua kolme keskenään melko erilaista muksua.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi 3-vuotiaana. Ihan normaalilta vaikuttaa :D
Mutta siis käy hikarilukiota ja on aika lahjakas kielellisesti + matemaattisesti
..oo oppi lukion kolmannella luokalla
Vierailija kirjoitti:
Miten saada tuon ikäinen kiinnostumaan lukemisesta, kirjaimista, numeroista? Meillä lasta ei kiinnosta esim kirjat joissa käsitellään numeroita tai kirjaimia. Viiteen osaa laskea ja numerot sanoa, ne oppi parivuotiaana, mutta sitten alkoi kiinnostaa kaikki muu.
Varmaankin kiinnostaa tai sitten ei. Nykymaailmassa kun on niin paljon kaikenlaisia virikkeitä, on varmaan haastavampaa saada kiinnostumaan kuin ennen.
Omat lapseni ovat kiinnostuneita numeroista ja laskemisesta, mutta kirjaimet ja lukeminen ei kiinnosta vaikka kuinka yrittäs motivoida. Itseäni kiinnosti molemmat ja vielä lisäksi nuotit jo pienenä, ja nopeasti kaikenlaista opinkin/opettelinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan aika moni lapsi oppii lukemaan varhain varsinkin jos joku aikuisempi auttaa alkuun, ei kai sen erikoisempaa ole.
Ne lapset tulevat kodeista, joissa on kovin erilainen tausta. Nykyisin normaalit lapset osaavat lukea kouluun tullessaan.
t. Erityisope
Et ole erityisope, kukaan oikea eritysopettaja ei leimaisi epänormaaleiksi lapsia, jotka eivät lue koulun aloittaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt tanitaan autismin kanssa.
Helppo erottaa siitä ymmärtääkö lukemaansa, onko esim. puhe ja käytös muuten normaalia, ym. Pikkiriikkisen "autismia" tarvitaan jos suuntautuu myöhemmin lukualoille.
Käytös on ulkopuokisille jokseenkin korrektia.
Sisäpiiriläisille voi olla täysi hirviö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko ensin, mitkä asiat häntä kiinnostavat. Ehkä osaan antaa täsmäneuvoja, kun on tullut kasvatettua ja opetettua kolme keskenään melko erilaista muksua.
Kqikki työkoneet, ulkona puuhailu yms kiinnostaa, kun kotoa löytyy isältään työkoneita pihasta 😄 hän kyllä rakastaa kun hänelle luetaan ja olenkin yrittänyt ujuttaa siihen, että "tässä on yksi traktori ja tässä kaksi kaivurikuormaajaa tulossa hakemaan kolmea leikkuupuimuria", ja leikkien ohessa tietysti myös lasketaan, samoin kun puhutaan väreistä ja muodoista. Luetaan paljon myös eläintietokirjoja, kerron että "aa niinkuin ampiainen" yms. Yritin innostuttaa Herra Hakkaraisen aakkos- ja numerokirjoihin, ei millään halua edes kuunnella joten nyt ei taida Hakkaraisen sisältö kiinnostaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kqikki työkoneet, ulkona puuhailu yms kiinnostaa, kun kotoa löytyy isältään työkoneita pihasta 😄 hän kyllä rakastaa kun hänelle luetaan ja olenkin yrittänyt ujuttaa siihen, että "tässä on yksi traktori ja tässä kaksi kaivurikuormaajaa tulossa hakemaan kolmea leikkuupuimuria", ja leikkien ohessa tietysti myös lasketaan, samoin kun puhutaan väreistä ja muodoista. Luetaan paljon myös eläintietokirjoja, kerron että "aa niinkuin ampiainen" yms. Yritin innostuttaa Herra Hakkaraisen aakkos- ja numerokirjoihin, ei millään halua edes kuunnella joten nyt ei taida Hakkaraisen sisältö kiinnostaa vielä.
Lisään vielä, että lasta ei kiinnosta mitkään lastenohjelmat, tabletit, tietokoneet tms. Joten ei olla sieltäkään etsitty mitään ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Koneiden kanssa puuhailu kehittääkin mukavasti logiikkaa, kun asiat täytyy tehdä tietyssä järjestyksessä. Ovatko työkoneiden merkit ja mallit jo hallussa? Niiden avulla tulee hyvää harjoitusta kirjaimissa ja numerosarjoissa. Isompi numerosarja, isompi moottori! Entäpä renkaat, moneenko työkoneeseen riittää rengaspinossa renkaita? Ja onko niissäkin numeroita? Myös luonto ja eläimet tarjoavat kivasti paljon laskettavaa.
Lapsenne kuulostaa tomeralta pieneltä apulaiselta. Voisiko häneltä pyytää ulkohommissa palveluksia, vaikka tuomaan viisi istutusruukkua? Tai neuvoa tuomaan säkin tai laatikon, joka hänen täytyy tunnistaa tekstistä? Tyyliin: Siinä on alussa kirjain K.
Itse istutin pienenä perunaa, ja aivan lempipuuhaa oli laskea aluksi, montako perunaa sarkaan pitäisi mennä, ja sen jälkeen tutkia, montako niitä sinne oikeasti menee. Ja kahteen sarkaan. Mutta taisin olla vähän isompi.
Entäpä mittaaminen ja punnitseminen, tärkeitä taitoja maanviljelijälle. Miten pitkä on tämä lauta, arvaapa sinä ja minä mittaan.
Lasta kiinnostavat usein samat asiat kuin vanhempiaan. Jos hän näkee, että vanhemmalle kirjat ovat ilon lähde, se on tietenkin hyvä esimerkki. Lapsi haluaa saada kiitosta ja myös tehdä vanhemman tyytyväiseksi - lasta on hyvä palkita kehuilla ja hellyydellä sekä vaikka uudella kirjallakin silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin Pertti 1v 9kk heittää jo takaperin voltin kerien. Ihan uskomatonta.
Yksikin aamu kumisaappaat jalassa sadevaatteissakin sateessa viuhtoi jo klo 7.30 ! aamulla, kun lähden töihin.
Pihalla ja sisällä. On se taitava.
.
Minä opin nuorena. Oon surkea kielissä ja matikassa. Tutkimuksissa ei ole juuri havaittu, että varhainen lukemaan oppiminen ennustaisi mitään erikoista koulu- tai oppimismenestystä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi väkisin edes herättää kiinnostusta. Pahentaa korkeintaan. Antaa lapsen olla kiinnostunut niistä mistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ei tarkoita kaikkia. Sitten tuohon varsinaiseen kysymykseen. Ehkä joitakin noista koulun ekalle luokalle tulleita kukaan aikuisemipi ei ole auttanut lukemisessa alkuun. Ovat vain ajatelleet että oppii sitten siellä koulussa lukemaan.
Jos kirjoja on katsottu paljon yhdessä, niin lukemaan oppiminen voi tapahtua ilman sen kummempaa ohjausta ja opettamista.
En ole ainoa äiti, joka on vain havahtunut lapsen lukevan maitopurkin kyljen, valomainoksen autossa etc.
Mä itseasiassa, olen siis ihan aikuinen, kysyin vasta äidiltä, että miten opin lukemaan niin aikaisin. Äiti sanoi vaan, että ei tiedä. :D meillä ei yhdessä edes luettu mitään kirjoja iltasatuja kummempaa.
Opin lukemaan 4 vuotiaana.
Aikuisena hyötyjä ollut: nopea oppimaan, hyvä muisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on kokemusta, niin millaisia lapsenne ovat myöhemmin olleet? Onko muutenkin oppiminen ollut helppoa tai onko kiinnostus luettuun säilynyt? Ap.
Minä opin itse alle neljävuotiaana. Mulla todettiin myöhemmin asperger. Kiinnostuin lukemiseen todellakin säilyi, mutta koulunkäynti taas ei sujunut ollenkaan, koska koulu oli niin kamala ympäristö (diagnosoimattomalle) autistille aikana, jona erilaisuutta ei suvaittu.
Olen kanssasi samoilla linjoilla. Olen syntynyt jo 50-luvun alussa, opin lukemaan kolmevuotiaana ilman kenenkään opettamista. Luin aikuisten kirjoja jo ennen kouluikää. Olen ollut aina suorastaan ahne lukemaan.
Mutta se lukutaito ja hyvä sanojen käyttäminen ( olen siis aina ollut myös suht. lahjakas kirjoittaja ) ei juurikaan hyödyttänyt minua koulussa.
Nyt tiedän jo, että olen aspergeerikko ja se on tietyssä mielessä hankaloittanut elämääni, aikanaan ihmettelin itsekin, miksi en pysty käyttäytymään niin kuin muut. Aikuisena olen tietysti sitten opetellut sellaista normikäyttäytymistä ja se on tietysti auttanut minua. Koulunkäynti on ollut minulle silloin lapsena ja nuorena kuin tervanjuontia siksi, etten sopeutunut porukkaan. Olen introvertti ja aina viihtynyt paljon yksin. Koin usein toisten tulemisen seuraani tunkeutumisena.
Siitä huolimatta minulla on aina ollut paljon hyviä ystäviä. En osaa itsekään ratkaista tätä yhtälöä, mistä se johtuu, kun olen tämmöinen.
Mutta ehkä sillä, että minulla on aina ollut se sana hallussa, on jotain tekemistä asian kanssa. Ja se taas johtuu varhaisesta lukemaan ryhtymisestä, kuin siis todellakin jo Minna Canthia ja Teuvo Pakkalaa jne. jo ennen kouluikää.
Lukeminen on ollut koko elämäni ajan äärettömän tärkeätä. Nytkin vielä luen jatkuvasti, usein vielä montaa kirjaa yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi väkisin edes herättää kiinnostusta. Pahentaa korkeintaan. Antaa lapsen olla kiinnostunut niistä mistä on.
Kyllä se joskus tiettyä kateellisuutta/huonommuutta herättää, jos lapsi ei osaa luistella ja hiihtää ja pyöräillä vuoden ikäisenä eikä lukea algebraa kahden vuoden iässä.
- eri, esikoisen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se joskus tiettyä kateellisuutta/huonommuutta herättää, jos lapsi ei osaa luistella ja hiihtää ja pyöräillä vuoden ikäisenä eikä lukea algebraa kahden vuoden iässä.
- eri, esikoisen äiti
Minusta on ihanaa, että lapset oppivat erilaisia asioita jo pienenä, mutta nähtävästi jollekulle voi tulla siitäkin paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri, esikoisen äiti
Minusta on ihanaa, että lapset oppivat erilaisia asioita jo pienenä, mutta nähtävästi jollekulle voi tulla siitäkin paha mieli.
Ongelma lienee siinä, että sitä samaa odotetaan herkästi sitten ihan kaikilta muiltakin, vaikka on ihan normaalia oppia asioita eri tahtiin.