Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvin varhainen lukemaan oppiminen

Vierailija
03.05.2026 |

Kaikki kolme lastamme ovat oppineet lukemaam hyvin varhain. Nuorin jo lyhyitä sanoja 2,5 v iässä, muut kaksi lastamme 3 v. Onko teillä muilla kokemusta hyvin varhaisesta lukemaan oppimisesta ja minua kiinnostaisi myös tietää, voiko tällainen olla yhteydessä johonkin muuhun asiaan? Hyperleksiasta ei selvästi ole kyse.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta.

Vierailija
2/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsityksen mukaan tuossa on joku herkkyyskausi. Mun kaverin lapsi oppi muistaakseni tuossa iässä lukemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo varmaan huono asia ole. Paitsi, että suurin osa maailman teksteistä ei ole soveltuvia 3- vuotiaille. Sun pitää pitää ne poissa ulottuvilta. 

Vierailija
4/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on kokemusta, niin millaisia lapsenne ovat myöhemmin olleet? Onko muutenkin oppiminen ollut helppoa tai onko kiinnostus luettuun säilynyt? Ap.

Vierailija
5/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo varmaan huono asia ole. Paitsi, että suurin osa maailman teksteistä ei ole soveltuvia 3- vuotiaille. Sun pitää pitää ne poissa ulottuvilta. 

Eivät ymmärrä vielä, vaikka osaavat lukea.

Vierailija
6/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on kokemusta, niin millaisia lapsenne ovat myöhemmin olleet? Onko muutenkin oppiminen ollut helppoa tai onko kiinnostus luettuun säilynyt? Ap.

Vahva kielitaito.

Vierailija
7/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tanitaan autismin kanssa. 

Vierailija
8/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oppi 3-vuotiaana. Ihan normaalilta vaikuttaa :D
Mutta siis käy hikarilukiota ja on aika lahjakas kielellisesti + matemaattisesti

Vierailija
9/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanitaan?

Vierailija
10/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat murehtia asiaa? Kasvatustieteen luennoilla vuosikymmenten takaa muistan, että 1,5-vuotiaskin voidaan opettaa tunnistamaan sanoja ja sitä myötä lukemaan.  Tämä ei ehkä ole meidän suomenkielisillä järkevää, mutta voi olla ihan hyvä, jos kieli on englanti tai vaikka japani tai kiina, jossa kirjoitusmerkkejä on tuhansia.

Muuten sanoisin, että varhainen lukemaan oppiminen on sidoksissa siihen, ettei tule pahoja lukivaikeuksia myöhemmin.

Varo kuitenkin lööppejä. Ne ovat kaupan kassalla ihan kasten silmien edessä. Nimimerkillä 4-vuotiaan kanssa kaupassa, joka yhtäkkiä kysyy: "Koska sä äiti tap*t mut?" Juu, oli lööppi aiheesta.

Vierailija
11/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaislapseni oppi lukemaan alle 3-vuotiaana (hän mm. luki meillä käydessään 2 vuoden 9 kuukauden iässä oman lapseni T-paidasta "Urho Kekkosen kansallispuisto" - siis sanoja, joita hän ei ollut koskaan ennen kuullut. Lapsi on nykyisin nuori aikuinen ja on aina menestynyt lukuaineissa todella hyvin. Nykyisin hän opiskelee USAlaisessa Ivy League -yliopistossa. Hänellä on selviä autismin kirjon piirteitä, mutta käsittääkseni ne eivät häiritse liikaa hänen elämäänsä.

Vierailija
12/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo erottaa siitä ymmärtääkö lukemaansa,  onko  esim. puhe ja käytös muuten normaalia,   ym.  Pikkiriikkisen "autismia"  tarvitaan jos suuntautuu  myöhemmin lukualoille.

Vierailija
13/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon oppinut 3-vuotiaana lukemaan ja miehen kummityttö 4-vuotiaana. Ei nyt erityisemmin ole vaikuttanut kummankaan elämään. Mulla oli koulut helppoa, kummitytöllä haasteita nyt amiksessa. Sen sijaan mieheni joka oppi vasta koulussa lukemaan, on menestynyt taloudellisesti erittäin hyvin. 

Vierailija
14/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon oppinut 3-vuotiaana lukemaan ja miehen kummityttö 4-vuotiaana. Ei nyt erityisemmin ole vaikuttanut kummankaan elämään. Mulla oli koulut helppoa, kummitytöllä haasteita nyt amiksessa. Sen sijaan mieheni joka oppi vasta koulussa lukemaan, on menestynyt taloudellisesti erittäin hyvin. 

Et ole tainnut lukea kovin paljoa?

Vierailija
15/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan aika moni lapsi oppii lukemaan varhain varsinkin jos joku aikuisempi auttaa alkuun, ei kai sen erikoisempaa ole.

Vierailija
16/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanitaan?

Pohditaan,  arvellaan, kiistellään  joka suuntaan. 

Vierailija
17/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kielellisesti lahjakas mutta matematiikassa suuria vaikeuksia. Oppi itsestään lukemaan kolmevuotiaana.

Vierailija
18/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan aika moni lapsi oppii lukemaan varhain varsinkin jos joku aikuisempi auttaa alkuun, ei kai sen erikoisempaa ole.

Ahaa. Miksi jopa kouluun ekalle tulee paljon lapsia, jotka eivät osaa lukea?

Vierailija
19/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän vanhempi, 4v., mutta pystyin lukemaan ihan kaiken. Päässä naksahti ja osasin lukea. Opin lukemaan Hesarin mainoksesta. 

Vierailija
20/104 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat murehtia asiaa? Kasvatustieteen luennoilla vuosikymmenten takaa muistan, että 1,5-vuotiaskin voidaan opettaa tunnistamaan sanoja ja sitä myötä lukemaan.  Tämä ei ehkä ole meidän suomenkielisillä järkevää, mutta voi olla ihan hyvä, jos kieli on englanti tai vaikka japani tai kiina, jossa kirjoitusmerkkejä on tuhansia.

Muuten sanoisin, että varhainen lukemaan oppiminen on sidoksissa siihen, ettei tule pahoja lukivaikeuksia myöhemmin.

Varo kuitenkin lööppejä. Ne ovat kaupan kassalla ihan kasten silmien edessä. Nimimerkillä 4-vuotiaan kanssa kaupassa, joka yhtäkkiä kysyy: "Koska sä äiti tap*t mut?" Juu, oli lööppi aiheesta.

Mä muistan myös itse kyselleeni ruokakaupan jonossa nelivuotiaana, että mitä tarkoittaa raiskaus. Lööpit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän