Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko laittanut testamenttiin maininnan millaisen muistotilaisuuden haluat ja missä sen saa järjestää vai jätätkö asian omaisille?

Vierailija
03.05.2026 |

Saa kertoa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kiinnosta. Lapset päättää kun sen aika on. Toivottavasti eivät pidä mitään. 

Vierailija
2/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaiset asiat kuulu testamenttiin. Hoitotahtoon tai seurakunnalta löytyvään hautajaisjärjestelyt dokumenttiin nuo kirjataan. Itseltäni löytyvät nuo kaikki kolme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut valmiiksi, missä iäkkäiden vanhempien tilaisuudet saa suht halvalla järjestyksi, kun vieraita ei montaa tuu. Ovat erakoituneet ja eivät ole edes sisarustensa kanssa tekemisissä.

Vierailija
4/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisjärjestelyt alkavat heti . Testamenttiin kirjatut toiveet järjestelyistä tulevat liian jälkijunassa.

Vierailija
5/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se minulle kuuluu? Olen silloin kuollut. Jos jotkut haluavat minua muistaa niin se on heidän asiansa. 

Vierailija
6/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli jättänyt toiveita tilaisuuteen liittyen. Esim. tarkka listaus ruokatarjoilusta, arkun oli varannut jo etukäteen tai ohjeistanut, varsinaisen tilauksen teimme me lapset. Oli myös listaus hautajaisiin kutsuttavista. 

Helpotti järjestelyjä. Ohjeet eivät olleet testamentissa vaan erillisessä kirjekuoressa äidin kotona.

Vierailija
7/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain sanonut, että tuhkataan ja tuhkat saa minun puolestani viskoa minne haluavat eikä muistotilaisuudessa pidetä yhtään puhetta, jos muistotilaisuutta ylipäätään pidetään. Ja vaatetuksen saa jokainen itse päättää. 

Vierailija
8/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toiveita muuta kuin kristillinen ruumiin hautaan siunaus. Ei tarvitse hienouksia, kahvikupposen voi juoda jos haluaa. 

Vierailija
9/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vain sanonut, että tuhkataan ja tuhkat saa minun puolestani viskoa minne haluavat eikä muistotilaisuudessa pidetä yhtään puhetta, jos muistotilaisuutta ylipäätään pidetään. Ja vaatetuksen saa jokainen itse päättää. 

Joo, ei pönötystä. Vaikka mistä minä enää tiedän millaiset kinkerit on.

Vierailija
10/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee testamenttia.

Vierailija
11/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kertonut vanhemmalle lapselle ja osin miehelle, mitä toivon. Vieraille pitää tarjota paljon hyvää ruokaa ja olen myös kertonut, mikä virsi on pakko olla sekä pari muuta musiikkikappaletta, jotka on minulle tärkeitä. Aiemmin halusin sanomalehteen kunnollisen kokoisen kuolinilmoituksen, mutta olen alkanut harkita tuota, kun lehtikään ei tule kovin monelle. Arkuksi riittää sellainen edullinen ja vierailta riittää yksi kukka. Jokainen saa tulla hautajaisiin niissä vaatteissa missä lystää, kunhan on jotain päällä. Olisi hirveää, jos joku sanoisi, että ei tule, koska ei ole varaa vaatteisiin ja kukka-asetelmaan.

Vierailija
12/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Haluan että muistotilaisuuteen on avoin kutsu eli kaikki halukkaat saavat tulla. Nykyään ihmiset eivät tapaa toisiaan kasvokkain samaan tapaan kuin ennen, ja kuolema halutaan piilottaa. Toivon iloista tilaisuutta, jossa on ruokatarjoilua ja kuohuviiniä.

Vierailija
13/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini suunnitteli siskonsa kanssa hautajaisiaan etukäteen (oli saattohoidossa ja vielä sen verran järjissään, että tähän pystyi). Arkun ja hautapaikan hän oli valinnut, samoin musiikin ja ruoan mitä muistotilaisuudessa tarjottiin. Vieraslistaakin oli hahmotellut. 

Vierailija
14/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suunnittelisin siunaustilaisuuden ja valitsisin arkun ja kiven jne.

Muistotilaisuudessa en ole kuitenkaan edes fyysisesti läsnä, joten muut tehkööt mitä tekevät.

Vierailija
15/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei testamenttia lueta ennen hautajaisia.

Vierailija
16/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullinen ja mutkaton paikka. Liikenneaseman kabinetti käy. Siunaus uurnassa, joka on valmiina. Gospelhenkistä musiikkia, myös englanniksi. Virreksi Oi Herra, jos mä matkamies maa. Arkku saa olla vaatimaton ja arkkupeitettä voi käyttää. Alkumusiikki Tuu tuu tupakkirulla. 

Vierailija
17/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suunnittelisin siunaustilaisuuden ja valitsisin arkun ja kiven jne.

Muistotilaisuudessa en ole kuitenkaan edes fyysisesti läsnä, joten muut tehkööt mitä tekevät.

Miksi kirjoitat konditionaalissa?

Vierailija
18/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve!   Joo kyl oon. Eka testamentti jo 20 v.  Eipä ole juuri päivitetty. Siihen sisältyy myös tarkasti rautaristi- kukat siunaukseen- Jotain hyvin kissankellomaisia. jopa talvella mikä muistuttaisi luonnonkukkaa- musiikki joo- matteuspassion loppukuoroa- muita vastaavia, arkun sisään ei mitään kukkia- turhaa. ihan myös kaakkua- rakastan upeita klassikkokermakakkuja, ei mitään hyydykkeitä-liivatteita.

ja on ruokajuhlat-  tekijä saa valita lihan ja klan-osviitta annettu.  suluissa oli ilotulite- mutta nythän ei saa järjestää sitä - kait-  . ynnä muuta.

juridisesti- jos on ns sisarpuoli ja ei halua,että hän tulee kutsutuksi perunkirjoituksiin tms.    niin kannattaa  juristin antaa hänen jo teidän elinaikanaanne laittaa puumerkkinsä;  hyväksyy testamenttisi ja hänellä ei ole oikeuksia eikä velvollisuuksia.

tämä lähinnä jos et halua mitä omistat jne- jäänyt vieraaksi sinulle.  silloin häntä ei kutsuta perinnönjakoon esim. haastemihen kautta.

kyllä kaikki asiakirjat kuntoon. muistakaa aviotyypit- aina   avioehto- ja ei ihan ns " issetehtynä# - muotovirhekin kärsit- anna aina erikoistuneen perhejuristin laatia asiakirjat tip top.

Ja   AP hyvää kesän odotusta sulle- mitä sulle muuten kuuluu?

yst terv.

Vierailija
19/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaiset asiat kuulu testamenttiin. Hoitotahtoon tai seurakunnalta löytyvään hautajaisjärjestelyt dokumenttiin nuo kirjataan. Itseltäni löytyvät nuo kaikki kolme.

En voi ilmaista kuka olen, mutta kyllä jurisesti voidaan sisällyttää myös nämä hautaustapatoiveet Testamentin oheen.  Hoitotahto on erillinen asiakirja joka ei liity kukkiin, musiikkiin, poltto vai maahautaus- nämä toiveet voidaan sisällyttää testamenttiin.

Hoitotahto määrittää muita seikkoja kuten verensirrot jne -pitkitetäänkö hoitoa.

Eli lisäsivi testamenttiin sopii. Mutta tehkää- Tehkää myös avioehto.  Kaukaa viisas- eikö-

Vierailija
20/23 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt testamenttia 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi