Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun kaikki "ylimääräinen" raha menee sairaudenhoitokuluihin

Vierailija
03.05.2026 |

Ja nyt vielä maksuja nostetaan!

Miten joku voi väittää, että nämä korotukset osuisivat tasapuolisesti kaikkiin??

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko sairastaa ja aina voi mennä töihin.

Tämä. Neliraajahalvaantuneetkin pystyvät tekemään jotain työtä ja jos pystyy kirjoittelemaan palstalle niin on täysin työkykyinen.

Höpö höpö.

Vierailija
82/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on maksukatto sairaanhoitokuluissa. Ei mikään oikastaan ole ilmaista, joku toinen sitten vähintään maksaa veroissaan.

On, mutta maksukattokin on jo yli 800 euroa ja siihen ei lasketa mukaan ensihoidon laskuja eikä matkakuluja. Vai meinasitko, että tuo 800 euroa on ihan pikkuraha joka löytyy tuosta vaan kaikilta?

Ap

Asiakasmaksujen maksukatto on 815 euroa ja lääkkeiden 636,12 euroa tänä vuonna.

Nuo voi pamahtaa helposti maksettavaksi lyhyessä ajassa ja kovin monella ei ole tuollaisia rahoja sukan varressa varsinkaan, jos joutuu olemaan töistä pois ja on makseltava muu elämä.

Mulla nämä kulut tulee ripotellen, joten se tarkoittaa sitä, etten ole minään kuukautena oikeutettu toimeentulotukeen vaan jään jotain 2 euroa plussalle. Mun tapauksessa yksi iso lasku kerrallaan olisi itse asiassa ollut parempi. Olen nyt 6 kk aikana maksanut jo yli 800 eurolla erilaisia maksuja, mutta harmillisesti vuosi ehti vaihtua välissä ja maksukatto nollaantua. Ei olisi kannattanut sairastua vuoden lopussa.

Ap

Jos jää kaksi euroa plussalle, niin ostat 2,1 eurolla jotakin kelan mielestä tarpeellista, niin oletkin oikeutettu tt-tukeen. Uusi hakemus vain heti menemään ja kerrot lääkekuluista joihin otat mieluusti maksusitoumuksen apteekkiin. 

Tuosta muute voi sanoa lääkärillekin (siis oikeasti). Kertoo rehdisti, että on tällainen ja tällainen taloudellinen tilanne ja pyytää voiko lääkäri määrätä kaksi euroa kalliimpaa lääkettä, jotta pääsee toimeenetulotuelle tässä kuussa, tai sittn jotain muuta lääkettä. Kyllä ne yleensä tajuaa ja auttaa, jos suinkin voi. Itse sain joskus köyhänä opiskelijana lääkäritlä reseptin buranaan muiden reseptien ohella, kun tuli yksi akuutti vaiva, johon piti reseptilääkkeitä saada, mutta lääkkeiden yhteishinta ei ollut tarpeeksi. Niiden kanssa sitten sossuun kesäloma-aikana kertomaan etteä lääkäri määräsi näitä lääkkeitä, muttei rahaa ostaa. ja niin sain maksusitoutumuksen lääkkeisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut hankkia terveysvakuutus. 150 €/vuosi on pieni hinta siitä että kun sairastuu kroonisesti, vakuutus maksaa kaikki hoito- ja lääkekulut. Kokemusta on. 

Kaikilla ei edes ole mahdollista saada ko. vakuutusta.

Vierailija
84/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuminen näin työssäkäyvänä(kään) ei ole halpaa lystiä.

Plussaa se, että työterveyteen pääsee heti, ja sieltä onnistuu tiettyjen asioiden hoitaminen. Mutta ns. vakavammat jutut menee sairaalan kautta, ja ihan kaikki 'tavallisetkaan' jutut ei kuulu työterveyteen (ellei ns. vaikuta työkykyyn).

Lääkkeet ja hoitokulut ovat myös eri maksukatoissa, lääkkeitä pitää itse maksaa yli 600e/vuosi, ja hoitokuluja n. 800e/vuosi, iso potti pienituloiselle!

Omalla kohdalla hoitokuluja (kopkop) ei ole vielä kamalasti tullut, n. 6 x /vuosi käyn lääkärissä/hoidossa. Mutta toinen juttu on sitten erilaiset rasvat/pesuaineet ym. mitä toiseen vaivaan tarvitsen (ei siis syy miksi käyn sairaalassa) jotka ovat KALLIITA eivätkä kuulu kelakorvattaviin. 

Ymmärrän(!) kyllä hyvin, ettei kaikki voi kuulua, mutta sinällään tyhmää, että kela korvaa kyllä 'perusrasvan' (mikä ei riitä/auta) ja 'kortisonin' (mitä pitää käyttää kun iho ei pysy perusrasvalla kunnossa) mutta ei Avenen rasvaa, mikä sellaisenaan riittäisi 99% pitämään ihon kunnossa!

Jos en olisi töissä, ei minulla olisi varaa hoitaa ihoani sille parhaalla tavalla, vaan tyytyä ns. huonompaan vaihtoehtoon, minkä kela korvaa. Pitkässä juoksussa yhteiskunta varmasti säästäisi, jos annettaisiin se toimiva lääke tai voide, eikä olisi niin tarkkaa mitä kategoriaa se on, kunhan toimii. 

Toisena esimerkkinä vaiva mistä käyn sairaalassa, ensin piti 'tuhlata' rahat halvempiin, ei toimiviin lääkkeisiin, mitkä jäi loppuun käyttämättä tuon takia. Lääkäri saoi heti, että tuskin toimii, mutta pakko mennä ensin A jos auttaisi, ei voi suoraan määrätä B:tä kelan sääntöjen takia. Eli esim. 100 ihmisestä 98 ostaa turhaan kalliin lääkkeen, mikä auttaa vain 2/100. Sitten menee nuo "roskiin" ku ei toimi, saikut sun muut huomioiden, olisi varmasti fiksumpaa antaa heti se toimiva lääke kaikille!

En tiedä, millaista palkkaa saat, mutta tulee vähän mieleen ystäväni, jonka mielestä 150 euroa on ihan hirveästi, kun pitäisi hoitaa kipua aiheuttava vaiva kuntoon. 

Ehkä rahaa niihin kalliimpiin voiteisiin säästyisi enemmän, jos jättäisi ne halvemmat välistä. Juuri pari pv sitten jätin Minidermin ostamatta ja ostin A-Derman reseptittömän voiteen. Ja ei ole euroakaan ylimääräistä rahaa enää. 

Kun aloin sairastua vakavasti 15 vuottas sitten, ensin yritin viiden vuoden ajan terveyskeskuksessa ja muutaman kerran yksityislääkärillä. Sitten kulut lähtivät pilviin, kun totesin, että vaikkei hirveästi maksa, ei siitä mitään apuakaan ole ja aloin hoitaa itseäni virallisen linjan ulkopuolella ja sain työkykyäni venytettyä usealla vuodella, mutta siihen meni sitten jo tuhansia euroja per vuosi ja lopulta kymmeniä tuhansia. Tässä kohtaa hämärtyy todellisuus ja joku kallis rasva tuntuu siltä, ettei vaan jaksa edes välittää, samaan konkurssiin menee. 

Vierailija
85/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut hankkia terveysvakuutus. 150 €/vuosi on pieni hinta siitä että kun sairastuu kroonisesti, vakuutus maksaa kaikki hoito- ja lääkekulut. Kokemusta on. 

Se maksaa kyllä 400-800 euroa. 

Vierailija
86/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuminen näin työssäkäyvänä(kään) ei ole halpaa lystiä.

Plussaa se, että työterveyteen pääsee heti, ja sieltä onnistuu tiettyjen asioiden hoitaminen. Mutta ns. vakavammat jutut menee sairaalan kautta, ja ihan kaikki 'tavallisetkaan' jutut ei kuulu työterveyteen (ellei ns. vaikuta työkykyyn).

Lääkkeet ja hoitokulut ovat myös eri maksukatoissa, lääkkeitä pitää itse maksaa yli 600e/vuosi, ja hoitokuluja n. 800e/vuosi, iso potti pienituloiselle!

Omalla kohdalla hoitokuluja (kopkop) ei ole vielä kamalasti tullut, n. 6 x /vuosi käyn lääkärissä/hoidossa. Mutta toinen juttu on sitten erilaiset rasvat/pesuaineet ym. mitä toiseen vaivaan tarvitsen (ei siis syy miksi käyn sairaalassa) jotka ovat KALLIITA eivätkä kuulu kelakorvattaviin. 

Ymmärrän(!) kyllä hyvin, ettei kaikki voi kuulua, mutta sinällään tyhmää, että kela korvaa kyllä 'perusrasvan' (mikä ei riitä/auta) ja 'kortisonin' (mitä pitää käyttää kun iho ei pysy perusrasvalla kunnossa) mutta ei Avenen rasvaa, mikä sellaisenaan riittäisi 99% pitämään ihon kunnossa!

Jos en olisi töissä, ei minulla olisi varaa hoitaa ihoani sille parhaalla tavalla, vaan tyytyä ns. huonompaan vaihtoehtoon, minkä kela korvaa. Pitkässä juoksussa yhteiskunta varmasti säästäisi, jos annettaisiin se toimiva lääke tai voide, eikä olisi niin tarkkaa mitä kategoriaa se on, kunhan toimii. 

Toisena esimerkkinä vaiva mistä käyn sairaalassa, ensin piti 'tuhlata' rahat halvempiin, ei toimiviin lääkkeisiin, mitkä jäi loppuun käyttämättä tuon takia. Lääkäri saoi heti, että tuskin toimii, mutta pakko mennä ensin A jos auttaisi, ei voi suoraan määrätä B:tä kelan sääntöjen takia. Eli esim. 100 ihmisestä 98 ostaa turhaan kalliin lääkkeen, mikä auttaa vain 2/100. Sitten menee nuo "roskiin" ku ei toimi, saikut sun muut huomioiden, olisi varmasti fiksumpaa antaa heti se toimiva lääke kaikille!

En tiedä, millaista palkkaa saat, mutta tulee vähän mieleen ystäväni, jonka mielestä 150 euroa on ihan hirveästi, kun pitäisi hoitaa kipua aiheuttava vaiva kuntoon. 

Ehkä rahaa niihin kalliimpiin voiteisiin säästyisi enemmän, jos jättäisi ne halvemmat välistä. Juuri pari pv sitten jätin Minidermin ostamatta ja ostin A-Derman reseptittömän voiteen. Ja ei ole euroakaan ylimääräistä rahaa enää. 

Kun aloin sairastua vakavasti 15 vuottas sitten, ensin yritin viiden vuoden ajan terveyskeskuksessa ja muutaman kerran yksityislääkärillä. Sitten kulut lähtivät pilviin, kun totesin, että vaikkei hirveästi maksa, ei siitä mitään apuakaan ole ja aloin hoitaa itseäni virallisen linjan ulkopuolella ja sain työkykyäni venytettyä usealla vuodella, mutta siihen meni sitten jo tuhansia euroja per vuosi ja lopulta kymmeniä tuhansia. Tässä kohtaa hämärtyy todellisuus ja joku kallis rasva tuntuu siltä, ettei vaan jaksa edes välittää, samaan konkurssiin menee. 

Täsmennän : kymmeniä tuhansia yhteensä, ei vuodessa, vaikka kyllä reippaasti yli viiden tonnin on voinut mennä, tuskin sentään kymmentä vuodessa. 

Ja nyt hirvittää, kun rahat on loppu. 

Vierailija
87/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kaiketi olla hyväpalkkaisessa työssä ja täydellisessä terveydellisessä kunnossa ennenkuin moisia myönnetään. Ei kai niitä sairaille mennä myöntämään jotka niitä tarvisi.

Vierailija
88/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on maksukatto sairaanhoitokuluissa. Ei mikään oikastaan ole ilmaista, joku toinen sitten vähintään maksaa veroissaan.

On, mutta maksukattokin on jo yli 800 euroa ja siihen ei lasketa mukaan ensihoidon laskuja eikä matkakuluja. Vai meinasitko, että tuo 800 euroa on ihan pikkuraha joka löytyy tuosta vaan kaikilta?

Ap

Nuo voi pamahtaa helposti maksettavaksi lyhyessä ajassa ja kovin monella ei ole tuollaisia rahoja sukan varressa varsinkaan, jos joutuu olemaan töistä pois ja on makseltava muu elämä.

Mulla nämä kulut tulee ripotellen, joten se tarkoittaa sitä, etten ole minään kuukautena oikeutettu toimeentulotukeen vaan jään jotain 2 euroa plussalle. Mun tapauksessa yksi iso lasku kerrallaan olisi itse asiassa ollut parempi. Olen nyt 6 kk aikana maksanut jo yli 800 eurolla erilaisia maksuja, mutta harmillisesti vuosi ehti vaihtua välissä ja maksukatto nollaantua. Ei olisi kannattanut sairastua vuoden lopussa.

Ap

Laskuttajien kanssa voi neuvotella esim. erpäpäivien siirrosta ja näin voi kikkailla itse. 

Maksukattoa kerryttävät maksut huomioidaan käyntipäivien mukaan, joten eräpäivien kanssa kikkailulla ei ole mitään vaikutusta.

toimeentulotuessa huomioidaan maksupäivän mukaan

Vierailija
89/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Laskuttajien kanssa voi neuvotella esim. erpäpäivien siirrosta ja näin voi kikkailla itse. 

Maksukattoa kerryttävät maksut huomioidaan käyntipäivien mukaan, joten eräpäivien kanssa kikkailulla ei ole mitään vaikutusta.

toimeentulotuessa huomioidaan maksupäivän mukaan

Ei vaan alkuperäisen eräpäivän mukaan.

Vierailija
90/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita parantua.

Ei menis sit kaikki rahat

Vierailija
91/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorokausi sairaalassa maksaa myös maksukaton täyttymisen jälkeen.

Vierailija
92/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita parantua.

Ei menis sit kaikki rahat

Eiköhän aika moni kroonisesti sairas yritä hoitaa, kuntouttaa ja parantua. 

Terveisiä sohvalta. Haluaisin olla ulkona. Joka ainoa päivä elämä menee kuntoutus edellä. 

Vierailija
93/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla niitä ylimääräisiä rahoja ei edes ole! Noh ei auta muu kuin jättää hoitamatta vaivat ja sairaudet 

"Ylimääräisellä" tarkoitetaan tässä n. 100 euron summaa, joka ylittää minimitoimeentulon, joten ei mullakaan oikeasti olisi varaa laittaa noihin niin paljon rahaa. 

Ap

Vierailija
94/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihovoiteissa on sekin, että sen löytämiseen mikä sopii parhaiten, vaaditaan usein lukuisia huti ostoja. Se mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle. Minulla on jonkin sortin atopiaa, ja voiteet mitkä toimii parhaiten on kosteuttavia. Lääkäri ja apteekki yleensä suosittelivat mahdollisimman rasvaisia voiteita, tuntui että niiden kanssa iho meni vain pahemmaksi...! 

Samoin voiteiden imeytymisessä on isoja eroja, osa jää kuin kalvoksi ihon päälle ja tuntuu tahmealta, osa imeytyy hetkessä ja iho tuntuu sileältä. Ja aina rasvapitoisuus tai muukaan ei kerro totuutta, yhden merkin ohuempi/kevyempi ei imeytynyt, mutta saman sarjan paksumpi/rasvaisempi voide imeytyi heti.

Jossain kohtaa oli yöpöydälle kertynyt iso kasa eri rasvoja, reseptivapaita, laskin että yli 10 erilaista kun koitti löytää hyvän, ihoöljystä Bebantheneen, sinkkivoiteesta kaurapohjaiseen, isoa ja pientä purkkia...

Vierailija
95/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-Derman Exomega Control Lotion on kevyt. 

Kuivuuteen ja ärsytykseen.

Minulle on sopinut vain ihotautilääkärin voiteet, ei muiden lääkärien. 

Vierailija
96/98 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko sairastaa ja aina voi mennä töihin.

Tämä. Neliraajahalvaantuneetkin pystyvät tekemään jotain työtä ja jos pystyy kirjoittelemaan palstalle niin on täysin työkykyinen.

Höpö höpö.

Totta muuten tuo. Moni neliraajahavaantunut on työelämässä. Käyttävät vaikka suullaan tietokonetta. Kaikki ei toki kykene tai halua edes oppia tuollaista, mutta on se teoriassa, ja usein käytännössäkin, mahdollista. En silti lähtisi tyrkkimään neliraajahalvaantunuttakin töihin. 

Vierailija
97/98 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne maksaa jotka palveluita käyttää. En minäkään  tykkää siittä että minun verotusta kirotetään että sinä saat palveluita. Itse en ole lääkärin palveluita tarvinut viimeiseen kolmeen vuoteen niin en niistä palveluista halua maksaakaan

Olisit ennemmin iloinen että saat olla terve.

Jos ei halua maksaa muiden kuluja on jotenkin poissuljettua että olisi iloinen siitä että ei itse tarvitse tai käytä palvelua?

Aina voit muuttaa Suomesta johonkin maahan jossa ei toimi julkinen eikä palvelut, bye bye, ei tule ikävä👋👋

Vierailija
98/98 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryydmänni kehtasi väittää ettei kohdistu heikko-osaisiin vaikka myös heillä maksut nousi ja vaikuttaa enemmän kuin hyväosaisilla. Heikko-osaisella voi jäädä lääkäriin menot kokonaan ja heikko-osainen saattaa menehtyä kotiinsa.

Rydman sanoi, ettei ympärivuorokautinen hoiva tule aikaisempaa kalliimmaksi köyhemmille (yli 50% hoidettavista), koska heidän tulonsa ovat niin pienet, etteivät he pysty nytkään maksamaan lakisääteisen käyttörahan jälkeen koko hoitomaksua.