Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun kaikki "ylimääräinen" raha menee sairaudenhoitokuluihin

Vierailija
03.05.2026 |

Ja nyt vielä maksuja nostetaan!

Miten joku voi väittää, että nämä korotukset osuisivat tasapuolisesti kaikkiin??

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten lääkekatto ei realisoidu sun kohdalla?

Lääkekatto koskee vain kelakorvattavia lääkkeitä ja senkin jälkeen on vielä omavastuu. Kaikki reseptilääkkeetkään eivät ole korvattavia.  Eri..

Vierailija
62/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on maksukatto sairaanhoitokuluissa. Ei mikään oikastaan ole ilmaista, joku toinen sitten vähintään maksaa veroissaan.

On, mutta maksukattokin on jo yli 800 euroa ja siihen ei lasketa mukaan ensihoidon laskuja eikä matkakuluja. Vai meinasitko, että tuo 800 euroa on ihan pikkuraha joka löytyy tuosta vaan kaikilta?

Ap

Asiakasmaksujen maksukatto on 815 euroa ja lääkkeiden 636,12 euroa tänä vuonna.

Nuo voi pamahtaa helposti maksettavaksi lyhyessä ajassa ja kovin monella ei ole tuollaisia rahoja sukan varressa varsinkaan, jos joutuu olemaan töistä pois ja on makseltava muu elämä.

Hoitopäivämaksu on katon täyttymisen jälkeen jotain 25 euroa/ vrk. Toki siinä säästää ruuasta ja pienituloinen voi hakea alennusta, mutta se lasketaan tarkkaan voiko sitä saada. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on maksukatto sairaanhoitokuluissa. Ei mikään oikastaan ole ilmaista, joku toinen sitten vähintään maksaa veroissaan.

On, mutta maksukattokin on jo yli 800 euroa ja siihen ei lasketa mukaan ensihoidon laskuja eikä matkakuluja. Vai meinasitko, että tuo 800 euroa on ihan pikkuraha joka löytyy tuosta vaan kaikilta?

Ap

Nuo voi pamahtaa helposti maksettavaksi lyhyessä ajassa ja kovin monella ei ole tuollaisia rahoja sukan varressa varsinkaan, jos joutuu olemaan töistä pois ja on makseltava muu elämä.

Hoitopäivämaksu on katon täyttymisen jälkeen jotain 25 euroa/ vrk. Toki siinä säästää ruuasta ja pienituloinen voi hakea alennusta, mutta se lasketaan tarkkaan voiko sitä saada. 

Ei ainakaan täällä saa tasasuuruisista maksuista mitään alennusta tai maksuvapautusta. Ainoastaan tulosidonnaisista maksuista voi saada.

Vierailija
64/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa vain tunnollisesti veroja, niin saatte maksuttoman terveydenhoidon! Eihän nyt missään "jenkeissä" olla, missä pitää kaivaa kuvetta ensin sairaalassa ja sitten apteekissa ja maksaa itsensä kipeäksi 🙄 

Vierailija
65/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla nämä kulut tulee ripotellen, joten se tarkoittaa sitä, etten ole minään kuukautena oikeutettu toimeentulotukeen vaan jään jotain 2 euroa plussalle. Mun tapauksessa yksi iso lasku kerrallaan olisi itse asiassa ollut parempi. Olen nyt 6 kk aikana maksanut jo yli 800 eurolla erilaisia maksuja, mutta harmillisesti vuosi ehti vaihtua välissä ja maksukatto nollaantua. Ei olisi kannattanut sairastua vuoden lopussa.

Ap

No jos tulisi toimeentulotukioikeus, niin et jäisi edes sitä 2 euroa plussalle. Aina ihmetyttää nämä, jotka valittaa kun joutuu maksamaan itse kaikki kun ei tule oikeutta toimeentulotukeen. Eikö ole ymmärrystä, että parempi tilannehan se on jos laskelma on plussan puolella. Huom. tämä siis tilanteessa, jossa laskelma vastaa todellista tilannetta, eikä ole esim. liian kallista vuokraa.

t. toimeentulotukea työkseen käsittelevä

Vierailija
66/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla nämä kulut tulee ripotellen, joten se tarkoittaa sitä, etten ole minään kuukautena oikeutettu toimeentulotukeen vaan jään jotain 2 euroa plussalle. Mun tapauksessa yksi iso lasku kerrallaan olisi itse asiassa ollut parempi. Olen nyt 6 kk aikana maksanut jo yli 800 eurolla erilaisia maksuja, mutta harmillisesti vuosi ehti vaihtua välissä ja maksukatto nollaantua. Ei olisi kannattanut sairastua vuoden lopussa.

Ap

No jos tulisi toimeentulotukioikeus, niin et jäisi edes sitä 2 euroa plussalle. Aina ihmetyttää nämä, jotka valittaa kun joutuu maksamaan itse kaikki kun ei tule oikeutta toimeentulotukeen. Eikö ole ymmärrystä, että parempi tilannehan se on jos laskelma on plussan puolella. Huom. tämä siis tilanteessa, jossa laskelma vastaa todellista tilannetta, eikä ole esim. liian kallista vuokraa.

t. toimeentulotukea työkseen käsittelevä

Ei tämä ole kuin sen kahden euron verran parempi tilanne kuin toimeentulotuen varassa eläessä. Ihan joka kuukausi en varmaan ole edes jäänyt plussalle.

Ja otsikossa jo lukee, että tuo kaikki "ylimääräinen" menee näihin terveyskuluihin.

Ap

Vierailija
67/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuminen näin työssäkäyvänä(kään) ei ole halpaa lystiä.

Plussaa se, että työterveyteen pääsee heti, ja sieltä onnistuu tiettyjen asioiden hoitaminen. Mutta ns. vakavammat jutut menee sairaalan kautta, ja ihan kaikki 'tavallisetkaan' jutut ei kuulu työterveyteen (ellei ns. vaikuta työkykyyn).

Lääkkeet ja hoitokulut ovat myös eri maksukatoissa, lääkkeitä pitää itse maksaa yli 600e/vuosi, ja hoitokuluja n. 800e/vuosi, iso potti pienituloiselle!

Omalla kohdalla hoitokuluja (kopkop) ei ole vielä kamalasti tullut, n. 6 x /vuosi käyn lääkärissä/hoidossa. Mutta toinen juttu on sitten erilaiset rasvat/pesuaineet ym. mitä toiseen vaivaan tarvitsen (ei siis syy miksi käyn sairaalassa) jotka ovat KALLIITA eivätkä kuulu kelakorvattaviin. 

Ymmärrän(!) kyllä hyvin, ettei kaikki voi kuulua, mutta sinällään tyhmää, että kela korvaa kyllä 'perusrasvan' (mikä ei riitä/auta) ja 'kortisonin' (mitä pitää käyttää kun iho ei pysy perusrasvalla kunnossa) mutta ei Avenen rasvaa, mikä sellaisenaan riittäisi 99% pitämään ihon kunnossa!

Jos en olisi töissä, ei minulla olisi varaa hoitaa ihoani sille parhaalla tavalla, vaan tyytyä ns. huonompaan vaihtoehtoon, minkä kela korvaa. Pitkässä juoksussa yhteiskunta varmasti säästäisi, jos annettaisiin se toimiva lääke tai voide, eikä olisi niin tarkkaa mitä kategoriaa se on, kunhan toimii. 

Toisena esimerkkinä vaiva mistä käyn sairaalassa, ensin piti 'tuhlata' rahat halvempiin, ei toimiviin lääkkeisiin, mitkä jäi loppuun käyttämättä tuon takia. Lääkäri saoi heti, että tuskin toimii, mutta pakko mennä ensin A jos auttaisi, ei voi suoraan määrätä B:tä kelan sääntöjen takia. Eli esim. 100 ihmisestä 98 ostaa turhaan kalliin lääkkeen, mikä auttaa vain 2/100. Sitten menee nuo "roskiin" ku ei toimi, saikut sun muut huomioiden, olisi varmasti fiksumpaa antaa heti se toimiva lääke kaikille!

Vierailija
68/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut hankkia terveysvakuutus. 150 €/vuosi on pieni hinta siitä että kun sairastuu kroonisesti, vakuutus maksaa kaikki hoito- ja lääkekulut. Kokemusta on. 

Minulla on diagnosoitu astma 2 vuotiaana ja samalla laajja allergioita. En saisi terveysvakuutuksia noiden sairauksien vuoksi. Tai sitten ne rajattaisiin ulkopuolelle, mikä olisi sikäli ok, mutta vakuutusyhtiöitä tuntevana olen aika varma, että minulle ei sitten korvattaisi mitään ihosairauksien hoitoja (koska ne voivat liittyä allergiaa), mitään suolistosairauksien hoitoa (koska nekin voivat liittyä allergiaan), mitään keuhkosairauksien hoitoa (koska astma voi altistaa niillekin) ja niin edelleen. Luulen, että muillakin perussairailla on turha rasti hankkia terveysvakuutuksia, kun eivät saisi siitä mitään hyötyä. 

Kaikilla tosin pitäisi mielestäni olla sellainen terveyskuluvakuutus, että sinne voisi tienata rahaa vaikka terveellisillä elintavoilla.

Olen tosin hyvn onnekas sikäli, että vaikka allergia ja astma kohdallani onkin vakvaa laatua laajojen allergioiden vuoksi, niin pärjään ihan peruslääkkeillä. Siedätyshoiton en pääse, koska on astma. Tulisi liian iso riski saada siedätyshoidosta vakavia haittavaikutuksia. 

Vierailija
69/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Laskuttajien kanssa voi neuvotella esim. erpäpäivien siirrosta ja näin voi kikkailla itse. 

Vierailija
70/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en hoidata hampaita enkä käy lääkärissä vaikka pitäisi..ei vaan ole rahaa. Tai on jos otan avioeron ja miehen tulot/oma talo ei vaikuta tuloihin. Olen monesti tuota kyllä miettinyt et eroan pariksi vuodeksi ja saan toimeentulotuesta sitten kuitattua kaikki terveysjutut..ei ole helppoa eikä yksinkertaista elämä. Ja mies ei ole rikas, jos olisi maksaisi kyllä lääkärini. Harmittaa lastenkin puolesta, että joutuu myymään kodin alta, että äiti pääsis lääkäriin. 

Hampaiden hoidossa kaikista tärkeintä ja halvinta on hoitaa niitä itse säännöllisesti ja hyvin. Sillä jo selviää suurimmasta osasta ongelmia. Itse olen aina käynyt säännöllisesti hammashoidossa tarkastuksissa ja viimeksi hammaslääkäri sanoi seuraavan hammaslääkärin tarkastukse olevan 3 vuoden päästä, koska kaikki oli hyvin. (ja minulla siis on vikoja hampaistossa kuten vaikka purentavirhe, leukanivelen kuluma siitä johtuen, narskuttelu ja käytän purentakiskoa). kerran vuodessa saan käydä julkisellä suuhygienistillä, joka poistaa hammaskiven, jos on tullut ja käydään siinä vaiheessa sitten joka kerta läpi hampaiden hoitoa ja tarkistetaan onko tullut lääkitysmuutksia ja sellaista. 

Enkä tarkoita, että lainaamani kirjoittajan hammashoito olisi retuperällä että hänen ongelmansa hoitusivat vain huolellisella itsehoidolla. Kirjoitan tämän vain siksi, että oikeasti hammashoidosta voi säästää paljon, kun hoitaa hampaitaan huolella ja monet ihmiset tuon unohtaa. 

Vierailija
71/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä ovat ensihoidon laskut? Ambulanssi tippoineen ja hoitoineen maksaa 25,- eli on ns Kela-kyyti, joissa 300,- vuosiomavastuu. Mutta pelastuslaitoksen ensilasku on se 25,- vaikka omavastuukertymää ei vielä ole. Näin ainakin Hgissä vuosi sitten.  Saman 25,- maksaa esim helikopterikyyti saaristosta sairaalaan. Mitähän ne matkakulut ovat? Jokaisella pitäisi olla säästössä pari tonnia yllättäviin menoihin, sairastumiseen, pesukoneen hajoamiseen jne. ja jos on tttuella niin Kela maksaa.  Esim lääkekattoon ei lasketa näitä enkelikivien tai lumelääkkeiden hankintaa.

Vaikeuksissa ovat juurikin he, joilla ei ole (enää) säästöjä ja jotka jäävät nipinnapin toimeentulotukilaskelmassa plussalle. Minä kuulun tähän porukkaan.

En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla selostuksella ensihoidosta, mutta muita matkakuluja tulee, kun joutuu menemään kela-taksilla sairaalaan (50 euroa/käynti).

Ap

Minulle aina tuputetaan kela-taksia, mutta kun pääsen bussilla sairaalan ovelta kotiovelle, joskus vaihto keskustassa, niin en koskaan suostu ottamaan kela-taksia. Toisinaan, jos olen siinä kunnossa ettei jaksa bussilla, niin otan tavallisen taksin: maksaa 15 euroa. 

Vierailija
72/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne maksaa jotka palveluita käyttää. En minäkään  tykkää siittä että minun verotusta kirotetään että sinä saat palveluita. Itse en ole lääkärin palveluita tarvinut viimeiseen kolmeen vuoteen niin en niistä palveluista halua maksaakaan

Toivottavasti sairastut itse joskus vakavasti.

Vierailija
73/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko sairastaa ja aina voi mennä töihin.

Ei ole pakko sairastaa? Millähän logiikalla? Ja mistä niitä työpaikkoja löytyy edes kaikille? 

Vierailija
74/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloiset ei edes käytä julkisen terveydenhuollon palveluita, joten heitä nämä korotukset ei kosketa millään tavalla.

Ei niin mutta yksityisellä ne kulut ovat joka tapauksessa suuremmat ja niistä hyvätuloiset maksavat jos niitä tarvitsevat.

Hyvätuloisilla on kattava työterveys tai sairaskuluvakuutus. Ja jos he jostain syystä päätyvät julkiselle poliklinikalle, niin reilu 70 euron käyntimaksu on heille pikkuraha.

isällä oli joku sarauskulu/terveysvakuutus. Sen voimassaolo päättyi hänen täytettyään 65-vuotta ja sen jälkeen ei uutta saanut muuten kuin hillittömällä kuukausihinnalla. Totesi ettei aio ryöstöhintoja maksaa eikä koskaan edes tarvinnut sairasukuluvakuutuksia, koska kaikki hänen vaivansa sitten olivat niitä, että mentiin tk-päivystyksestä lähetteellä erikoissairaanhoitoon, niin ei koskaan edes onnistuut hyötymään niistä. Ja miehenä oli sitä laatua, että lääkäriin ei mennä pikkukrempoista valittamaan, joten siksikään ei käynyt yksityisellä lääkärillä nauttimassa terveysvakuutuksestaan. Sanoi monesti, että kyllä suomessa lääkääriin pääsee aina kun hengenlähtö on vaarana, että ihan turhaan makselin terveysvakuutuksia. 

Vierailija
75/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan matkakuluissa on vuoden maksukatto, minkä jälkeen kaikki korvataan 100 %.

Vierailija
76/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksukatto ei vähentää ainoastaan kustannuksia, ei lopeta niitä.

Vierailija
77/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Laskuttajien kanssa voi neuvotella esim. erpäpäivien siirrosta ja näin voi kikkailla itse. 

Maksukattoa kerryttävät maksut huomioidaan käyntipäivien mukaan, joten eräpäivien kanssa kikkailulla ei ole mitään vaikutusta.

Vierailija
78/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne maksaa jotka palveluita käyttää. En minäkään  tykkää siittä että minun verotusta kirotetään että sinä saat palveluita. Itse en ole lääkärin palveluita tarvinut viimeiseen kolmeen vuoteen niin en niistä palveluista halua maksaakaan

Toivottavasti sairastut itse joskus vakavasti.

Hän flexaa siitä, ettei ole tarvinnut niitä kolmeen vuoteen, vaikka voi olla jo kesällä syöpähoidoissa. 

Minä maksoin ihan mielelläni veroni, noin 20 000 euroa vuodessa, ja nyt työkyvyttömyyseläkkeellä maksan sitten edelleen kolmasosan tuosta enkä valita veroista, vaikka itse en edes hyödy julkisesta sairaanhoidosta, KELA on kyllä toiminut puolestaan ihan hyvin kuntoutuksien kanssa. 

Vierailija
79/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryydmänni kehtasi väittää ettei kohdistu heikko-osaisiin vaikka myös heillä maksut nousi ja vaikuttaa enemmän kuin hyväosaisilla. Heikko-osaisella voi jäädä lääkäriin menot kokonaan ja heikko-osainen saattaa menehtyä kotiinsa.

Vierailija
80/98 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla niitä ylimääräisiä rahoja ei edes ole! Noh ei auta muu kuin jättää hoitamatta vaivat ja sairaudet