Mun kaikki "ylimääräinen" raha menee sairaudenhoitokuluihin
Ja nyt vielä maksuja nostetaan!
Miten joku voi väittää, että nämä korotukset osuisivat tasapuolisesti kaikkiin??
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut hankkia terveysvakuutus. 150 €/vuosi on pieni hinta siitä että kun sairastuu kroonisesti, vakuutus maksaa kaikki hoito- ja lääkekulut. Kokemusta on.
Vakuutusten hinnatkin nousevat vuosittain.
"– Kannattavuus on viime vuosina heikentynyt merkittävästi ja sairauskuluvakuutukset ovat itse asiassa tällä hetkellä vakuutusyhtiöille tappiollisia, kehitysjohtaja Laura Miettunen sanoo."
Tuota artikkelia kun scrollaa alaspäin löytyy tuo mun kopsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut hankkia terveysvakuutus. 150 €/vuosi on pieni hinta siitä että kun sairastuu kroonisesti, vakuutus maksaa kaikki hoito- ja lääkekulut. Kokemusta on.
"– Kannattavuus on viime vuosina heikentynyt merkittävästi ja sairauskuluvakuutukset ovat itse asiassa tällä hetkellä vakuutusyhtiöille tappiollisia, kehitysjohtaja Laura Miettunen sanoo."
Mulle soittivat joku aika sitten ja hetken kuunneltuani keskeytin ja kerroin, että en usko, että diagnoosilistalla a, b, c, d jne. tuskin irtoaa yhtään mitään vakuutusta. Soittaja oli samaa mieltä ja toivotti hyvät päivänjatkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on maksukatto sairaanhoitokuluissa. Ei mikään oikastaan ole ilmaista, joku toinen sitten vähintään maksaa veroissaan.
On, mutta maksukattokin on jo yli 800 euroa ja siihen ei lasketa mukaan ensihoidon laskuja eikä matkakuluja. Vai meinasitko, että tuo 800 euroa on ihan pikkuraha joka löytyy tuosta vaan kaikilta?
Ap
Mitä ovat ensihoidon laskut? Ambulanssi tippoineen ja hoitoineen maksaa 25,- eli on ns Kela-kyyti, joissa 300,- vuosiomavastuu. Mutta pelastuslaitoksen ensilasku on se 25,- vaikka omavastuukertymää ei vielä ole. Näin ainakin Hgissä vuosi sitten. Saman 25,- maksaa esim helikopterikyyti saaristosta sairaalaan. Mitähän ne matkakulut ovat? Jokaisella pitäisi olla säästössä pari tonnia yllättäviin menoihin, sairastumiseen, pesukoneen hajoamiseen jne. ja jos on tttuella niin Kela maksaa. Esim lääkekattoon ei lasketa näitä enkelikivien tai lumelääkkeiden hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset ei edes käytä julkisen terveydenhuollon palveluita, joten heitä nämä korotukset ei kosketa millään tavalla.
Ei niin mutta yksityisellä ne kulut ovat joka tapauksessa suuremmat ja niistä hyvätuloiset maksavat jos niitä tarvitsevat.
Just näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on maksukatto sairaanhoitokuluissa. Ei mikään oikastaan ole ilmaista, joku toinen sitten vähintään maksaa veroissaan.
On, mutta maksukattokin on jo yli 800 euroa ja siihen ei lasketa mukaan ensihoidon laskuja eikä matkakuluja. Vai meinasitko, että tuo 800 euroa on ihan pikkuraha joka löytyy tuosta vaan kaikilta?
Ap
Mitä ovat ensihoidon laskut? Ambulanssi tippoineen ja hoitoineen maksaa 25,- eli on ns Kela-kyyti, joissa 300,- vuosiomavastuu. Mutta pelastuslaitoksen ensilasku on se 25,- vaikka omavastuukertymää ei vielä ole. Näin ainakin Hgissä vuosi sitten. Saman 25,- maksaa esim helikopterikyyti saaristosta sairaalaan. Mitähän ne matkakulut ovat? Jokaisella pitäisi olla säästössä pari tonnia yllättäviin menoihin, sairastumiseen, pesukoneen hajoamiseen jne. ja jos on tttuella niin Kela maksaa. Esim lääkekattoon ei lasketa näitä enkelikivien tai lumelääkkeiden hankintaa.
Vaikeuksissa ovat juurikin he, joilla ei ole (enää) säästöjä ja jotka jäävät nipinnapin toimeentulotukilaskelmassa plussalle. Minä kuulun tähän porukkaan.
En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla selostuksella ensihoidosta, mutta muita matkakuluja tulee, kun joutuu menemään kela-taksilla sairaalaan (50 euroa/käynti).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset ei edes käytä julkisen terveydenhuollon palveluita, joten heitä nämä korotukset ei kosketa millään tavalla.
Ei niin mutta yksityisellä ne kulut ovat joka tapauksessa suuremmat ja niistä hyvätuloiset maksavat jos niitä tarvitsevat.
Hyvätuloisilla on kattava työterveys tai sairaskuluvakuutus. Ja jos he jostain syystä päätyvät julkiselle poliklinikalle, niin reilu 70 euron käyntimaksu on heille pikkuraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Asiakasmaksujen maksukatto on 815 euroa ja lääkkeiden 636,12 euroa tänä vuonna.
Nuo voi pamahtaa helposti maksettavaksi lyhyessä ajassa ja kovin monella ei ole tuollaisia rahoja sukan varressa varsinkaan, jos joutuu olemaan töistä pois ja on makseltava muu elämä.
Mulla nämä kulut tulee ripotellen, joten se tarkoittaa sitä, etten ole minään kuukautena oikeutettu toimeentulotukeen vaan jään jotain 2 euroa plussalle. Mun tapauksessa yksi iso lasku kerrallaan olisi itse asiassa ollut parempi. Olen nyt 6 kk aikana maksanut jo yli 800 eurolla erilaisia maksuja, mutta harmillisesti vuosi ehti vaihtua välissä ja maksukatto nollaantua. Ei olisi kannattanut sairastua vuoden lopussa.
Ap
Jos jää kaksi euroa plussalle, niin ostat 2,1 eurolla jotakin kelan mielestä tarpeellista, niin oletkin oikeutettu tt-tukeen. Uusi hakemus vain heti menemään ja kerrot lääkekuluista joihin otat mieluusti maksusitoumuksen apteekkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan selvittelin, ja hinta olisi ollut jotain aivan muuta kuin tuo jo kuukaudessa.
Terveysvakuutus tai sairauskuluvakuutus pitää ottaa heti vauvana ja pitää se myös voimassa niin hinta pysyy maltillisena. Moni lopettaa sen hyödyttömänä, kun lapset on selvinneet päiväkoti-iän infektiotautien vaiheesta. Mun vanhemmat otti sellaisen mulle v 1994 kun synnyin, ja luoja että olen onnekas kun sen ottivat. Mulla on autoimmuunityyppinen sairaus ja vakuutus korvaa lääke-, hoito- ja kuntoutuskuluja.
Oma syyni varmaan kun ei vamhemmat ottaneet minulle vauvana tuommoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikeuksissa ovat juurikin he, joilla ei ole (enää) säästöjä ja jotka jäävät nipinnapin toimeentulotukilaskelmassa plussalle. Minä kuulun tähän porukkaan.
En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla selostuksella ensihoidosta, mutta muita matkakuluja tulee, kun joutuu menemään kela-taksilla sairaalaan (50 euroa/käynti).
Ap
Tietysti on hankalampaa rahattomana mutta höpöväitteet eivät asiaa paranna. Ja se ensihoito maksaa sen 25,- mentiin sitten taksilla, hydrokopterilla tai helikopterilla. Mitä ovat mainitsemasi ensihoidon laskut? Helikyydin todelliset kulut luokkaa 25.000,- kolmen hengen miehistöllä. En pidä 25,- kulua sairaalakyydistä pahana, on noin kaksi askia tupakkaa ja kuinka usein siellä joutuu käymään? Itse ajoin viime syksynä noin sata kertaa taksilla ja omavastuun täytyttyä maksoi 0,-. Tämän vuoden omavastuu täyttyi maaliskuussa ja nyt siis maksaa 0,-. Ja jos niitä käyntejä on paljon niin aina voi muuttaa sairaalan lähistölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Asiakasmaksujen maksukatto on 815 euroa ja lääkkeiden 636,12 euroa tänä vuonna.
Nuo voi pamahtaa helposti maksettavaksi lyhyessä ajassa ja kovin monella ei ole tuollaisia rahoja sukan varressa varsinkaan, jos joutuu olemaan töistä pois ja on makseltava muu elämä.
Mulla nämä kulut tulee ripotellen, joten se tarkoittaa sitä, etten ole minään kuukautena oikeutettu toimeentulotukeen vaan jään jotain 2 euroa plussalle. Mun tapauksessa yksi iso lasku kerrallaan olisi itse asiassa ollut parempi. Olen nyt 6 kk aikana maksanut jo yli 800 eurolla erilaisia maksuja, mutta harmillisesti vuosi ehti vaihtua välissä ja maksukatto nollaantua. Ei olisi kannattanut sairastua vuoden lopussa.
Ap
Jos jää kaksi euroa plussalle, niin ostat 2,1 eurolla jotakin kelan mielestä tarpeellista, niin oletkin oikeutettu tt-tukeen. Uusi hakemus vain heti menemään ja kerrot lääkekuluista joihin otat mieluusti maksusitoumuksen apteekkiin.
Tämä ei valitettavasti hyödytä mua, kun mun lääkekulut on tosi pienet. Suurin ongelma on nuo sairaanhoidon asiakasmaksut, joihin ei saa edes mitään maksuvapautusta tai huojennusta.
Mutta onneksi muutaman kuukauden päästä "pääsen" ihan jatkuvalle toimeentulotuelle, kun ansiosidonnainen loppuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tietysti on hankalampaa rahattomana mutta höpöväitteet eivät asiaa paranna. Ja se ensihoito maksaa sen 25,- mentiin sitten taksilla, hydrokopterilla tai helikopterilla. Mitä ovat mainitsemasi ensihoidon laskut? Helikyydin todelliset kulut luokkaa 25.000,- kolmen hengen miehistöllä. En pidä 25,- kulua sairaalakyydistä pahana, on noin kaksi askia tupakkaa ja kuinka usein siellä joutuu käymään? Itse ajoin viime syksynä noin sata kertaa taksilla ja omavastuun täytyttyä maksoi 0,-. Tämän vuoden omavastuu täyttyi maaliskuussa ja nyt siis maksaa 0,-. Ja jos niitä käyntejä on paljon niin aina voi muuttaa sairaalan lähistölle.
En vieläkään ymmärrä pointtiasi. Pitäisi olla kiitollinen siitä, että lasku on vain 25 euroa? Ei kannattaisi soittaa häkeen niin usein? Pitäisi alkaa polttaa tupakkaa ja sitten lopettaa se, niin voisi ajatella, että on säästänyt rahaa? En nyt ihan rehellisesti tajua mitä ajat takaa. Mulle tuo 300 euroa on jo ihan älytön summa rahaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko sairastaa ja aina voi mennä töihin.
Tämä. Neliraajahalvaantuneetkin pystyvät tekemään jotain työtä ja jos pystyy kirjoittelemaan palstalle niin on täysin työkykyinen.
Joo, ne voi mennä vaikka keräämään risuja.
No osuuko sinuun veroprosentin korotus 32 prosenttiin, aloittaja? Minuun maksajapuolella olevana osui tuo, vaikken ole mikään ökyrikas ja velkaakin on. Ellei osu, niin onko tasapuolista? Tätähän sä kysyit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan selvittelin, ja hinta olisi ollut jotain aivan muuta kuin tuo jo kuukaudessa.
Terveysvakuutus tai sairauskuluvakuutus pitää ottaa heti vauvana ja pitää se myös voimassa niin hinta pysyy maltillisena. Moni lopettaa sen hyödyttömänä, kun lapset on selvinneet päiväkoti-iän infektiotautien vaiheesta. Mun vanhemmat otti sellaisen mulle v 1994 kun synnyin, ja luoja että olen onnekas kun sen ottivat. Mulla on autoimmuunityyppinen sairaus ja vakuutus korvaa lääke-, hoito- ja kuntoutuskuluja.
Oma syyni varmaan kun ei vamhemmat ottaneet minulle vauvana tuommoista
Et voi syyttää vanhempiasi kaikesta. Olisit ottanut itse sen vakuutuksen vauvana, niin munkin kaikki 12 lasta teki. Nyt ovat lentäjäkirurgeja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Neliraajahalvaantuneetkin pystyvät tekemään jotain työtä ja jos pystyy kirjoittelemaan palstalle niin on täysin työkykyinen.
Jep. Pyörätuolilla vaan rullailee metsään ja pitää suussaan poimintapihtejä, joilla voi kätevästi noukkia risut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Pyörätuolilla vaan rullailee metsään ja pitää suussaan poimintapihtejä, joilla voi kätevästi noukkia risut.
Avustaja mukaan, niin työllistää samalla. Tuplavoitto.
No, minulla menee enemmän kuin ylimääräinen. Pakollisten lisäksi kaikki menee sairaus kuluihin. Olen ostanut vaatteita/kenkiä/laukkuja puolentoista vuoden aikana 150 eurolla.
Viikolla oli pakko mennä yksityislääkärille, kun tk lupasi ja lupasi palata asiaan. Lasku Kela-korvauksen jälkeen 320 e, lääkärin palkkio 295 euroa eli maksettavaa jäi 25 euroa enemmän.
Oli hyvät tulot ja säästöjä. Kymmenien tuhansien kassavarat hupeni sairastamiseen. Asun yksin ja tk-eläkeläisenäkin pitäisi pystyä ostamaan itse kaikki palvelut asioihin, joita ei pysty tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle soittivat joku aika sitten ja hetken kuunneltuani keskeytin ja kerroin, että en usko, että diagnoosilistalla a, b, c, d jne. tuskin irtoaa yhtään mitään vakuutusta. Soittaja oli samaa mieltä ja toivotti hyvät päivänjatkot.
Minulle ei myönnetty 2010, koska oli ollut lievä masennus 1995 ja bmi 30.
Voi kysyä saisko ilmaiseksi.Tämänkin pitäisi.Mutta omat viat näköä lukuun ottamatta on pientä siihen mitä tuolla vakavia sairauksia monilla.Ei v varaa ole..en käy terv.kesk.siellä vähätellään kaikkea.Sair.poleilla joudun raivaamaan,joskus siirrän aikaa, ja monestikkin.Suomi teki sen taas,ulkoisti kansalaistensa monesta niin kautta historian,.uistan 80luvun kaikki sujui,lääkäriin pääsikin nythän ei julkiseen yks.rahastaa pääsee siten.Tällä terv.kirj.eli kanta, oli tyhjä kun yks.kävin työterv.huolto ja sairastuin töissä,siksiköän eläkehak.myöhemminkin hylättiin.Sillä.tiellä..
Lukuisista sairauksista huolimatta voi ihmisen psyyke olla vahva ja kestävä. Vahvempi ja kestävämpi kuin ns. terveellä.