Muutto Turkuun, mihin sinne?
Keski- ikäisenä muutto Turkuun suunnitelmissa. Mikä kaupunginosa on rauhallinen ja missä on kaikki palvelut pyöräilymatkan päässä? Minkälainen vuokrataso kaksioissa? Saako 500€ mitään mistään?
Kommentit (129)
Varoituksen sana, turkulaiset ovat sisäänpäin kääntyneitä ja katkeria. Yritin muutaman vuoden asua, oli helpotus päästä pois. Toki muutama positiivinenkin ihminen löytyi, mutta vähissä olivat.
Vierailija kirjoitti:
Varoituksen sana, turkulaiset ovat sisäänpäin kääntyneitä ja katkeria. Yritin muutaman vuoden asua, oli helpotus päästä pois. Toki muutama positiivinenkin ihminen löytyi, mutta vähissä olivat.
Ne positiiviset ihmiset on junantuomia.
Länsikeskuksen suuntaan olisin ap:ta lykkäämässä. Me asuttiin Kustavintiellä 13 vuotta 1992-2005 ja Länsikeskuksen Citymarket oli meidän pieni lähikauppa. 😁 Länsikeskuksessa on paljon kauppapalveluja, mutta terveysasema, hammaslääkäri ja eläinlääkäri siitä suunnasta on jo viety pois, ne olivat tallella vielä silloin, kun me siellä asuttiin. Satakunnantien pyörätietä pitkin ajaa fillarilla keskustaan 15-20 minuutissa ja bussit saattavat vielä kulkea näin runkolinja-aikanakin, ainakin minä tässä keväällä kerran menin Länsikeskukseen torilta Naantalin bussilla nro 6.
Länsikeskuksen vuokratasosta vuonna 2026 en osaa sanoa mitään, ikävä kyllä, enkä vuokra-asuntojen saatavuudesta. Mutta tosiaan, siitä suunnasta minä lähtisin ulkopaikkakuntalaisena ensiksi katsomaan.
Huonot naapurit voi tietysti olla missä vain. Yksi häirikkö talossa riittää pilaamaan muiden elämän. Vuokralta on kyllä helpompi lähteä kuin omistukselta.
Vierailija kirjoitti:
Länsikeskuksen suuntaan olisin ap:ta lykkäämässä. Me asuttiin Kustavintiellä 13 vuotta 1992-2005 ja Länsikeskuksen Citymarket oli meidän pieni lähikauppa. 😁 Länsikeskuksessa on paljon kauppapalveluja, mutta terveysasema, hammaslääkäri ja eläinlääkäri siitä suunnasta on jo viety pois, ne olivat tallella vielä silloin, kun me siellä asuttiin. Satakunnantien pyörätietä pitkin ajaa fillarilla keskustaan 15-20 minuutissa ja bussit saattavat vielä kulkea näin runkolinja-aikanakin, ainakin minä tässä keväällä kerran menin Länsikeskukseen torilta Naantalin bussilla nro 6.
Länsikeskuksen vuokratasosta vuonna 2026 en osaa sanoa mitään, ikävä kyllä, enkä vuokra-asuntojen saatavuudesta. Mutta tosiaan, siitä suunnasta minä lähtisin ulkopaikkakuntalaisena ensiksi katsomaan.
Onhan siinä hyvät palvelut, kun on Cittari ja nelikaistainen autotie ihan vieressä. Jos siis sellaisesta tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin bussilla (ja välillä omalla autolla), junalla ei Raumalta ole Turkuun koskaan päässyt. Ei ole kukaan viitsinyt vetää raiteita lounaisrannikolle, ne rahat ovat aina menneet Itä-Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on sitten ihan samanlainen paikka kuin nykyinen asuinkunta. Kyräilijöitä ja paskanpuhujia täynnä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin bussilla (ja välillä omalla autolla), junalla ei Raumalta ole Turkuun koskaan päässyt. Ei ole kukaan viitsinyt vetää raiteita lounaisrannikolle, ne rahat ovat aina menneet Itä-Suomeen.
Mä oon muuttanut Turkuun laivalla 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt naurata kaksiota jollain viissatasella.
Mulla 42 neliötä 621 e, ja se on suht edullinen hinta melko hyvällä paikalla.
Pysy sinä köyhä vaan siellä missä oletkin.
Pikkukaupungeista voi saada yksiön tai kaksion 500€:llä joten ajattelin että jostain laitakaupungilta tai liitoskunnasta voisi ehkä löytyä.
Ap
Jos sä menet tarpeeksi kauas niin totta kai löytyy, mutta sitten ei ole enää paikka jossa kaikki palvelut on pyöräilymatkan päässä.
No sehän se, sitten tarvitsee säännöllistä julkista liikennettä tai oman auton. Julkisten säilymiseen ei voi luottaa ja autoon ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä hyvät palvelut, kun on Cittari ja nelikaistainen autotie ihan vieressä. Jos siis sellaisesta tykkää.
Länsikeskuksessa on paljon kauppapalveluja, ei pelkästään Cittari. Palveluihin luetaan kuitenkin paljon muutakin, esimerkiksi terveyden- ja sairaudenhoito, kirjastot, koulut jne, mutta ne on lähistöltä kaikki viety, pyhän keskittämisen nimissä. Mutta muuten kivaa seutua, me käydään vielä usein siinä suunnassa vaikka muualla jo asutaankin. Ja fillarilla pääsee sieltä kivasti vaikka Ruissaloon, itsekin pyöräilin Ruisrockiin kesällä 1993, kun olin vähän nuorempi kuin nykyisin. 😁
Vierailija kirjoitti:
Sulla varmaan asumistuki ellei ole kumppaniakaan.
Ei ole kumpaakaan eikä tule, kun on omaisuutta ja säästöjä ei saa tukea asumiseen ja etenkään sen jälkeen kun myyn asuntoni täällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutat? Keski-ikäinen. Työn takiako? Millainen olet?
Muuta Runosmäkeen. Siellä on kaikki palvelut kävelymatkan päässä. Ja jos tykkäät päihteistä, kavereita löytyy.
Kun et puhu työstä, Runosmäki on just sun!
En ole työelämässä, eläkettä odottelen. Haluan uusia tuulia. Nykyinen asuinkunta on todella ummehtunut ja vastenmielinen. Olen rauhallinen hiljainen introvertti mummo,raivoraitis.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkukaupungeista voi saada yksiön tai kaksion 500€:llä joten ajattelin että jostain laitakaupungilta tai liitoskunnasta voisi ehkä löytyä.
Ap
Jos sä menet tarpeeksi kauas niin totta kai löytyy, mutta sitten ei ole enää paikka jossa kaikki palvelut on pyöräilymatkan päässä.
No sehän se, sitten tarvitsee säännöllistä julkista liikennettä tai oman auton. Julkisten säilymiseen ei voi luottaa ja autoon ei ole varaa.
Luulisin, että Turussa julkisten säilymiseen voi luottaa, täällä on sentään 210 000 asukasta. Tosin runkolinjauudistus ei kaikelta osin ollut onnistunut, mutta se tietysti riippuu siitä missä asuu ja minne useimmin on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jostain Mynämäeltä saat kaksion tohon hintaan. 😂
Siltä alkaa näyttää 😄.
Pitää alkaa miettiä asia uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aloitus onkin provo, niin tässäpä tulikin oikein hyvä esimerkki turkulaisuudesta. Ivallinen ja omahyväinen porukka.
Ei kyllä ole provo. Ihan oikeasti asuntoja katselen ympäri Suomea ja on noita pikkukaupunkeja mistä löytyy vuokralle 500€ ja alle. En vaan halua pieneen kylään kun sellaisissa olen kymmeniä vuosia asunut ja tiedän huonot puolet. Turku alkaa näyttää mahdottomalta.
Kurkkaa TVT:n upouudet kerrostalot Kaerlantiellä, vierestä löytyy Runosmäen supermarket ja bussit vie ovelta mihin vaan
Vierailija kirjoitti:
Pratar du svenska?
T: Åke
Sujuvasti kuuntelen 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martti (ei Kaasukellon alue), Kupittaan vanhat talot, Vasaramäki, Nummi, Portsa, keskusta.
Nämä eivät ole halvimpia, mutta eivät mitään törkykalliitakaan.
Hepokullassa voi olla edullisia asuntoja ilman että koko seutu on levotonta. Mutta en ole asunut siellä, joten en tiedä varsinaisesti.
Jorkut halvat alueet ovat ehkä levottomampia, monet silti luonnonkauniita. Mutta kannattaa muistaa, että Turun levoton alue vastaa Helsingin rauhallista. Ei täällä missään ole sellaista kuin Helsingissä vähän joka paikassa.
Keskusta on levottomin, koska siellä on eniten ihmisiä. Mutta Turussa on ihan realistista asua pienituloisena rauhallisesti keskustassa. Vanhemmille ihmisille on keskustassa tekemistä lähellä. Lähiöt ovat lapsiperheille hyviä, siellä on kavereita ja tilaa juosta, vähemmän liikennettä, kaupassa voi käydä työmatkalla.
On raskasta, kun lapsiperheiden seassa lähiössä asuu joku eläkeikäinen rauhaa kaipaava, joka koko ajan huutaa, että lapset häiritsevät.
Kannattaa miettiä, mitä haluaa tehdä vapaa-ajalla. Olla yksin, nähdä ihmisiä, käydä kulttuuririennoissa, poimia mustikoita? Sen mukaan valinta.
Rauhaa kaipaava eläkeläinen vastaa:
Rivitaloasumista, lapsille ei täällä mitään, vaan ainoastaan pieni hiekkalaatikko, ei leikkeihin mahdollisuuksia. Se tietää sitä, että kaikki tapahtuu riekkumalla ja rääkymällä aina naapurien ovipielessä tai muiden takapihoja tuijottamassa. Luojalle kiitos, niilläkään ei ole esim. trampoliineille tilaa.
Meidän lähistöllä, alle kilomerin päässä, useassa suunnassa on jalkapallokentät, talvella jääkaukalot ja metsää ja luontoa. On uimahallit ja vaikka mitä. Joillain perheillä jopa kaksi autoa, eli kuskaamaankin pääsisi hyvin. Mutta ei, tässä nämä kirkuvat aamusta iltaan. Ja ihan ovat koulutettuja ja töissä käyviä ihmisiä taloyhtiömme asukkaat/lasten vanhemmat.
Voisiko miettiä sitä muiden kunnioittamista? Itsellä ei ole koiria eikä kissoja, ei huudateta musaa, ei häiritä millään tavalla. Joten on varaa pyytää kotirauhaa. Kiitos!
Tehkää niiden lastenne kanssa jotain, harrastakaa ja viekää jonnekin täältä pikkutilkulta, mitä pihaksi kutsumme. Kylläpä tylsän elämän olette omille mussukoillenne järjestäneet.
Älä rutise kääkkä.
Lasu tehty, taitaa hymy sinultakin hyytyä.
Vierailija kirjoitti:
Kurkkaa TVT:n upouudet kerrostalot Kaerlantiellä, vierestä löytyy Runosmäen supermarket ja bussit vie ovelta mihin vaan
Kaksio 729 €/kk, yksiö 625 €/kk.
Ei kukaan ole puhunut mistään jatkuvasta haukkumisesta. Kirjoittaja sanoi, että hänellä on varaa valittaa, sillä hänellä ei ole koiraa eikä kissaa eikä hän soita ikinä musiikkia.
Lapset ovat yleisesti ottaen päivät kouluissa tai päiväkodeissa, pihat ovat autiona. Yleensä lapset laitetaan aikaisin nukkumaan. Kun on pakkasta sen mitä viime talvena, niin tuskin viikonloppunakaan pihalla metelöidään yli 8 tuntia päivässä
Ilmeisesti tuon kirjoittajan pihalla jonain tammikuisena lauantaiaamuna kuului ääntelyä.