Luokan vanhemmat on päättäneet, että jokainen perhe antaa xx euroa open lahjaan.
Ei halukkaat vaan kaikki, raha kirjekuoreen ja kirjekuoreen lapsen nimi.
Itse olemme muistaneet aina opea omalla tavallamme ja meistä idea 120e lahjakortista ei ole hyvä vaan menee jo korruption puolelle.
Kyllä piktää lapsen tekemä kiitoskortti kuluneesta vuodesta riittää ja kielokimppu, hitsi vie.
Mitä mieltä?
Kommentit (35)
Jokaiselle ryhmän aikuiselle kerätään 5e eli yhteensä 15e ja meille se on iso raha. Edellisessä tarhassa ostin joka vuosi henkilökunnan kahvipöytään maustettuja pähkinöitä ja vaikka haribon karkkilaatikon, näin saivat siistijät ja keittiön väkikin suuta makeaksi ja pääsin halvemmalla.
No kieltäytyä vois, mutta menköön, kun on viimeinen vuosi..
Mieleen jäi myös mukavana muistona orvokintaimet (1kpl/lapsi), jotka sitten istutin kotipihaani. Myös lasten keräämät kukkakimput ovat ihania.
Olen myös saanut mm. Kalevala-koruja, Iittalan laseja ym. kallimpia esineitä, mutta niistä tulee kieltämättä hieman vaivaantunut olo. Rahalahjoja ei todellakaan pitäisi antaa. Jos luokka haluaa antaa yhteislahjan, se voisi olla vaikka kaunis kukka-amppeli.
Omat lapset ovat vieneet yleensä kukkakimppuja tai kukan taimia. En ole halunnut kieltää lapsilta antamisen iloa. Kyllä muistamisesta ilahtuu, jos tuntee, että se tulee lapsen ja vanhempien halusta kiittää yhteistyöstä, eikä mistään kuvitellusta pakosta.
jouluna kimppalahjalla. Ei mitään tarkkaa sovittua summaa, vaan pari-kolme euroa, kukin halunsa mukaan.
Ja saatiin opelle kiva lahjakortti. Nyt keväällä ei ole kukaan puhunut mitään muistamisesta. Varmaan tyttö jotain haluaa viedä, katsotaan sitten.
Tarhaan en ole koskaan vienyt mitään, pph:lle jouluna ja vikana keväänä muistin enemmän.
Kyllä muakin mietitytti, kun lapsemme hoitotädille eräs äiti järjesti keräyksen, johon tuli jokaisen perheen antaa 20 euroa. Perheitä siis 4. Mielelläni annan lahjan, mutta 20 euroa on liikaa. 5 euroa on mielestäni sopiva summa.
Silti en kieltäytynyt, koska kieltämättä muuten voisi tulla ikävän ja pihin vanhemman maine. Enkä halua, että hoitaja ajattelisi noin meistä, kun muiden vanhempien nimet ovat kortissa.
Tai eskarista kouluun jne. Tavallisina vuosina tarpeetonta.
Sen takia varmaan " puuhaajavanhemmat" halusivat jokaisen lapsen nimen, jotta kaikki vanhemmat tulisivat mukaan. Kun AINA on niitä, jotka haluavat päästä kaikista maksuista kuin koira veräjästä. Ja tällä nyt en tarkoita ap:tä.
Muuten pitää maksaa verot jne. Ulkomailta jos saa lahjan se ei saa olla yli 50 muuten tulee tullit ja verot jne.
Minunkaan mielestä ei mikään hyvä juttu toi idea.
Antakoot ne ketka haluaa mutta ei sais olla mikään velvote että kaikki osallistuu.
Pyh!!
Milloin tämmöinen lahjomishomma on alkanut? Ei ennen (5-10 v sitten) annettu mitään. Joku saattoi muistaa opettajaa kun esim. ala- tai yläaste loppui muttei koskaan normaalin kouluvuoden jälkeen lahjottu mitenkään. Saati että olisi tuommoisia keräyksiä tehty.
Taitaa olla vähän samaa tyyliä kuin se, että nykyään pitää lasten synttäreille tuleville vieraille olla joku lahja kun ne lähtee pois, tosi outo tapa minusta.
Ihan vaan sen takia, että mikään ei ärsytä niin paljoa kuin tuollaiset " kohtuuttomat" pakkokeräykset. Minusta 50 senttiä olisi sopiva summa ja sillähän saisi isommasta luokasta jo vaikka runkoruusun tai atsalean. Summa ei päätä huimaisi ja jäisi kiva muisto opettajalle.
t: itsekin ope
Olisi huomattavasti mukavampaa saada vaikka ne kaksikymmentä kielokimppua. Tuntuisi jotenkin nololta ottaa vastaan noin iso summa. Muutenkin olen sitä mieltä, että kunta on se, joka huolehtii rahapuolesta. Oppilailta on toki mukava saada jotain, mutta ei missään nimessä rahaa.
Samaa mieltä näiden muiden opejen kanssa. Olisi noloa saada kauhea summa rahaa. Älkää aiheuttako opettajalle noloa tilannetta moisilla lahjuksilla. Kortti riittää tai vaikka se pieni orvokki tai kielokimppu. Ehkä kaikkein paras mieli kuitenkin jää siitä, jos alaluokkalainen tulee iloisesti toivottamaan hyvää kesälomaa. Ehdottaisin jättämään lahjat pois ja opettamaan lapsenne hymyilemään ja toivottamaan lomia.:)
Myös oman lapseni opelle ostetaan kimppalahja, johon jokainen perhe osallistuu 5 eurolla. Näin on tehty jo monta kertaa jouluna / keväällä, ja mielestäni idea on loistava ( vaikkei omani olekaan). Ope saa jotain järkevää, itse pääsen helpommalla ja myös halvemmalla, sillä jos lapseni veisi esim. oman kukkakimpun, niin eikohän se lähemmän 10 e maksaisi.
Olen myös itse ope, enkä toki odota oppilailtani mitään, mutta ei tosiaan olisi vaikeuksia ottaa kimppalahjaakaan vastaan. Enkä todellakaan usko, että Suomen maasta sellaisia opeja löytyisi, jotka kyttäilisivät lahjuksia ja arvioisivat oppilaita jonkun sulkaarasia (!) perusteella. Ihan uskomaton ajatuskin.
Taidetaan olla vastarannankiiskin maineessa, mutta ei haittaa. Lapsemme eivät ole periaatteistamme kärsineet.
Omien lasteni koulussa on aina ollut yhteislahjat ja se on ollut todella hyvä ja helppo tapa muistaa opettajia. 5 euroa/perhe on kohtuullinen summa. Itse en ole tainnut koskaan löytää kenellekään lahjaa viidellä eurolla, vaan vähintään kymppi menisi jos lähtisin itse ostoksille.
Ostamme opettajille yleensä lahjakortin tai herkkukorin (kelpaisivat minullekin). Perheiden ei ole mikään pakko osallistua, mutta vielä ei ole ainakaan tullut eteen ketään joka olisi kieltäytynyt. Luokkien yhdysvanhemmat vaihtuvat vuosittain, mutta yhteislahjaperinne näyttää pysyvän.
Itse olen myös opettaja ja voin sanoa, että luokanopettajatyökaverit pitävät yhteislahjaideaa erinomaisena. He ovat kyllä kaikista muistamisista iloisia, mutta itse vähän mietin, onko 15 suklaarasiaa ja kymmenen hyasinttia kuitenkin aika turhaa. Yleensä jokainen oppilas muistaa opettajaansa jollakin pienellä lahjalla. Minä olen aineenopettajana lahjahässäkän ulkopuolella, kun oppilaita on parisataa. Yleensä saan muutaman paketin ja ne ilahduttavat tietysti kovasti.
alle kympillä kun ei nykyään saa edes kukkaa. jonka kehtaisi lahjaksi antaa.
Eli muutama toisille tutumpi vanhempi oli keksinyt yhteislahjaidean.
Opettaja ei ole millään tavalla ollut erityinen ja korostaakin aina, että tekee vain pakolliset hommat (ei palauta edes kokeita), ei vanhempien varttia jne.
Olen lapselleni sanonut, että jos hän haluaa muistaa opea tänä keväänä niin hienoa, mutten siihen velvoita.
Ajatus velvoite rahankeruusta on periaatteidemme vastainen, ajatelkoon meistä kuka tahansa mitä tahansa ja sanokoon vaikka kommareiksi, mutta me emme tällä kertaa koe syytä lähteä opea lahjomaan.
ap
Vaan asia pitää ehdottaa hienotunteisesti, ettei ketään pahoita mieltään. Kyllä minä olen aina iloinnet eniten niistä itsetehdyistä kimpuista ja taimista ja korteista joissa muistellaan yhteistä vuotta!
T. openakin toiminut ja koululaisen vanhempi
En mäkään odota työssäni mitään lahjoja asiakkailta, saan työstä palkan, ja se riittää mulle. Niinkuin kaikille muillekin.
aivan järjetöntä rahankeruuta.
Opelle riittää kortti ja kielot.
Kaipaan tähän enemmän vielä näkemyksiä ja miten tähän s. postiin vastaan. Tekisi mieli vastata nasevasti, että tietääkseni tälläistä asiaa ei olla missään päätetty eikä voida velvoittaa kaikkia perheitä osallistumaan.
Kukin muistavat opettajaa tavallaan (jos haluavat).
Meille ei rahakysymys vaan periaate. Meillä lapsi on aina istuttanut jonkun pinen puun opettajalle ja viime vuonna tuli alaluokan opettajalta viesti, että puu oli tehnyt viime kesänä peräti 10 hedelmää! Hän oli niin onnelinnen ja vaalii tätä puuta jo 3 vuotta. Lapsi oli NIIN onnellinen!
Tällä linjalla pysytään edelleen, että lapsi saa miettiä miten haluaa opea muistaa.