Yli 40v, kannattaako edes yrittää opetella ajamaan autolla?
Niin, kannattaako edes yrittää? Tunnetko ketään, joka olisi onnistunut?
Kommentit (93)
Äitini hankki ajokortin 18-vuotiaana, mutta ei sen jälkeen ajanut yhtään. 40-vuotiaana hankki auton, otti ajotunteja ja alkoi ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nainen?
Oletko vähäjärkinen uuvaatti?
Vierailija kirjoitti:
Menin nelissäkymmenissä autokouluun, en tiennyt sitä ennen autoista yhtään mitään. Jännitin, otin melkoisesti lisätunteja. Rahalla ei ollut merkitystä. Inssiajo ei onnistunut eka kerralla eikä toisellakaan, mutta minusta tuli lopulta taitava kuski. Neljäs auto on ajettavana, kaikki on mennyt erinomaisesti.
Mitä niille aiemmille autoille kävi? 😦 Tätä en osannut ajatella kustannuksiin mukaan. Olin kyllä varautunut yhden auton ostamaan ja kuvitellut sen menevän seuraavat 10 vuotta. Ellei tule tarve erilaiselle autolle, niin sitten toki vaihtaa aiemmin.
Älä hanki ajokorttia, se ja auto on molemmat ihan pohjattomia kaivoja rahanmenolle. Paitsi jos olet hyvätuloinen etkä tiedä mitä rahoillasi tekisit.
Täytän kesällä 99.v jokohan on aika hankkia kevarikortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin kortin 36-vuotiaana ja inssi läpi eka kerralla ilman mitään lisätunteja. Todella lumisena talvena pimeään aikaan aamuisin oli tunnit ja inssi. Oleellista on, että heti inssin jälkeen on auto, jolla ajaa päivittäin kelissä kuin kelissä. Ei joku nuori, joka ajaa silloin tällöin isänsä autolla, kehity yhtään sen paremmaksi kuskiksi. Ja olen siis nainen.
Tietenkin se kehittyy mutta ei yhtä nopeasti kuin sellainen joka ajaa omalla tai vaikka sillä isin autolla päivittäin muuallakin kuin kotinurkilla eli kaupungissa ja maantiellä kaikissa keleissä.
Tärkein taito joka jää TOTAALISESTI saavuttamatta autokoulussa ja yleensä myös itse opettaneilla ovat ohitukset maantiellä. Tuo on asia jonka oppii vain tekemällä. Nykyään näkeekin 100km/h alueella pitkiä henkilöautojonoja jonkin 80km/h jyystävän ajopelin takana kun kukaan ei yksinkertaisesti uskalla lähteä ohittamaan edes autiolla kahden kilometrin korpisuoralla.
Onko ohittaminen vaikein asia autoilussa? Vaaditaanko sen osaaminen heti kortin saamisen jälkeen, vaikka sitä ei missään opeteta?
Ohittaminen on autoilun tärkein asia. Autokouluopetuksen pitäisi keskittyä pelkästään ohittamiseen, taskuparkit ja muut oppii sitten jos oppii, eikä niillä niin väliä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, ite olin 36v kun hankin ajokortin lähtiessäni maailmalle. Nyt kruisailen miljoonakaupungissa ihan huoletta, vaikka sillin nuorempana huoletti, etten osaisi tai uskaltaisi ajaa. Kyllä sie pystyt siihen, jos kerran minäkin kykenin.
Onkohan meillä vähän eri lähtökohdat kuitenkin? Vaatii aika paljon älykkyyttä ihan jo oppia joku kieli niin hyvin että sillä pärjää joka tilanteessa. Mulle tuottaa tämä suomenkielikin vaikeuksia, kun yritän lukea viranomaisohjeita, tai vaikka sitä tieliikennelakia.
En ole käynyt lukiota, niin mulla puuttuu yleissivistyksestä aika paljon. Oppiikohan lukion käyneet nopeammin ajamaan, kun tietävät jo valmiiksi kaikki ne "kaikkihan tän tietää"-asiat?
Olen mä sinne autokouluun menossa, jännittää vaan. Ja haluaisin tietää ennalta vähän, että millaisiin ongelmiin varautua.
Oikeasti taidan vain vitkutella, kun tänään ajattelin ilmoittautua sinne. Apua. 😬
Entä jos en opi kaikkea heti ja muut vihaa mua?
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki ajokorttia, se ja auto on molemmat ihan pohjattomia kaivoja rahanmenolle. Paitsi jos olet hyvätuloinen etkä tiedä mitä rahoillasi tekisit.
Onhan pienituloisillakin autoja ja ajavat niillä? Mulla menee työt tammikuussa -27, jos en opi ajamaan. 🙁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin kortin 36-vuotiaana ja inssi läpi eka kerralla ilman mitään lisätunteja. Todella lumisena talvena pimeään aikaan aamuisin oli tunnit ja inssi. Oleellista on, että heti inssin jälkeen on auto, jolla ajaa päivittäin kelissä kuin kelissä. Ei joku nuori, joka ajaa silloin tällöin isänsä autolla, kehity yhtään sen paremmaksi kuskiksi. Ja olen siis nainen.
Tietenkin se kehittyy mutta ei yhtä nopeasti kuin sellainen joka ajaa omalla tai vaikka sillä isin autolla päivittäin muuallakin kuin kotinurkilla eli kaupungissa ja maantiellä kaikissa keleissä.
Tärkein taito joka jää TOTAALISESTI saavuttamatta autokoulussa ja yleensä myös itse opettaneilla ovat ohitukset maantiellä. Tuo on asia jonka oppii vain tekemällä. Nykyään näkeekin 100km/h alueella pitkiä henkilöautojonoja jonkin 80km/h jyystävän ajopelin takana kun kukaan ei yksinkertaisesti uskalla lähteä ohittamaan edes autiolla kahden kilometrin korpisuoralla.
Onko ohittaminen vaikein asia autoilussa? Vaaditaanko sen osaaminen heti kortin saamisen jälkeen, vaikka sitä ei missään opeteta?
Ohittaminen on autoilun tärkein asia. Autokouluopetuksen pitäisi keskittyä pelkästään ohittamiseen, taskuparkit ja muut oppii sitten jos oppii, eikä niillä niin väliä ole.
Miksi sitä ei sitten opeteta? Siitä en ole nähnyt myöskään Liikenneturvan julkaisuja, toisin kuin vaikka väistämissäännöistä.
Mitä tapahtuu jos ei ohita ja poliisi näkee? Saako heti sakot, vai kannattaako yrittää esitellä ajokortin myöntämispäivää?
Saako tästä yhtään armoa, jos tosiaan on ihan tuore kuski, vai vaaditaanko tuo heti kaikilta? Aika outoa tosiaan, jos vaaditaan, mutta ei opeteta.
Todella kannattaa. Itse ajoin paljonkin parikymppisenä, mutta sitten oli lähes 15v tauko. Kuitenkin rohkeasti vaan aloitin tauon jälkeen ja äkkiä alkoi sujua taas. Tosin vaikutti ehkä että oli lihasmuistissa jo valmiiksi. Liikenteen seuraaminen on mielestäni kuitenkin nyt 4-kymppisenä helpompaa, jotenkin kokonaisuuksien hahmotuskyky on parantunut tai sitten on tullut paremmaksi pyörällä liikkuessa kun pitäähän siinäkin havannoida liikennemerkkejä ym.
Tottakai onnistuu, ei autoa iällä ajeta. Mikä sua tossa mietityttää siis?
Itsehän en ajaisi korttia, jos olisin noin kauan selvinnyt ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohittaminen ja ylipäätään kaikki muukin muiden huomioon ottaminen pitäisi olla tärkein asia oppia. Ettei maleksita muiden tiellä, ei hidastella risteyksissä, ei pysähdytä keltaisiin valoihin ja pakoteta itsekkäästi muitakin juuttumaan niihin.
Mieti asiat niiden muiden autoilijoiden kannalta, joilla on kiire töihin tai minne vaan. Älä ole muiden hidaste tai haitta.
Oikeasti, ne risteävän kaistan valot vaihtuu vihreäksi vasta useampi sekunti sen jälkeen, kun sulle on vaihtunut punainen. Siitä ehtii vielä helposti ainakin kolme autoa, jos kukaan ei jää tukkeeksi.
Kukaan ei myöskään arvosta, jos aiheutat turhia vaaratilanteita hidastamalla paikoissa, missä niin ei pitäisi tehdä. Älä ainakaan hidasta liikennevaloihin, se vasta vaarallista on.
Sitäkin näkee, että joku vajaa mamma pysähtyy suojatien eteen, kun kävelijä ei ole edes ehtinyt astua sille. Nämä on vaarallisia tilanteita, kun kukaan ei oleta kenenkään pysähtyvän noin selkeässä tilanteessa.
Äläkä ainakaan pysähtele niiden pyöräilijöiden vuoksi, niiden kuuluu taluttaa yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä ei sitten opeteta? Siitä en ole nähnyt myöskään Liikenneturvan julkaisuja, toisin kuin vaikka väistämissäännöistä.
Mitä tapahtuu jos ei ohita ja poliisi näkee? Saako heti sakot, vai kannattaako yrittää esitellä ajokortin myöntämispäivää?
Saako tästä yhtään armoa, jos tosiaan on ihan tuore kuski, vai vaaditaanko tuo heti kaikilta? Aika outoa tosiaan, jos vaaditaan, mutta ei opeteta.
Jos sattuu ajamaan poliisiauton perässä niin siinä on sakko herkässä. Reippaasti vain heti ohi niin välttyy maksulta.
Vierailija kirjoitti:
Äitini hankki ajokortin 18-vuotiaana, mutta ei sen jälkeen ajanut yhtään. 40-vuotiaana hankki auton, otti ajotunteja ja alkoi ajaa.
Minäkin tunnen yhden vaimon vanhan opiskelukaverin joka ajoi lukiossa kortin mutta muutti sitten opiskeluaikoina kallion vuokrakoppiin ja valmistui jollekin humanistialalle josta ei saa töitä ja vaikka saisikin niin palkalla ei olisi Helsingissä varaa polkupyöräänkään.
Tämä pääsi sitten melkein nelikymppisenä vihdoin oikeaan työpaikkaan jolla ei ollut mitään tekemistä koulutuksen kanssa, muutti paremmalle alueelle ja hankki pikkufiiatin. En ole koskaan pelännyt auton kyydissä niin paljon vaikka arpanoppaikäisenä vauhtihulluilla kavereilla oli peilijäällä keskustassa tuplasti enemmän ylinopeutta kuin mitä tämä nainen ajoi kehällä alle rajoitusten.
Tätini ajoi ajokortin, kun jäi eläkkeelle noin 65-vuotiaana. Ajoi pelkästään automaattivaihteilla ja jonkun 15 vuotta ehti vielä autoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 000 000 amerikkalaista oppii ajamaan autoa jo 15-vuotiaana kun ajokortin saa 16-vuotiaana joten olisi se ihme jos yksi 40-vuotiaskin ei tuota taitoa oppisi.
Älä edes harkitse manuaalia vaan aja kortti automaatilla/sähköautolla. Ajaminen on oikeasti yhtä helppoa kuin huvipuiston autoradalla kun itse ajamiseen ei tarvitse keskittyä lainkaan vaan kaiken huomion voi keskittää muun liikenteen seuraamiseen.
Olen opettanut itse ajokortin kahdelle tyttärelle ja helposti liikkeelle lähdössä sammahtava turbodiesel manuaalilla vei 80% ajo-opetukseen käytetyistä tunneista meni siihen että vaihtamisen oppi hoitamaan kaikissa tilanteissa niin selkäytimellä ettei siihen tarvinnut enää keskittyä ja saattoi vihdoin panostaa itse liikenteen seassa ajamisen opetteluun.
Automaatilla olisi voinut mennä inssiin viikon pyörittelyn jälkeen.
Sulla on fiksuja lapsia, jos viikossa oppivat kaiken. Olen ollut aina vähän kateellinen älykkäille ihmisille, elämä olisi niin paljon helpompaa.
Katsos kun ne lapset ovat niin "fiksuja" että oppivat jo 5-6-vuotiaina ajamaan polkupyörällä jolla liikkuivat ala-asteellakin aika itsenäisesti kouluun, kavereille ja harrastuksiin.
Tämä saattaa tulla sinulle melkoisena järkytyksenä mutta jo polkupyörällä pitää tietää lähes kaikki samat liikennesäännöt kuin autokoulussakin.
15-vuotiaina alle vaihtui skoba ja skobakorttiin vaadittii käytännössä sama osaaminen kuin autokoulussakin. Kun on ajanut kolme vuotta muun liikenteen joukossa moottoriajoneuvolla ja oppinut liikkumaan liikenteen mukana ei autokoulussa tarvitse automaattivaihteisella autolla opetella käytännössä enää mitään muuta uutta kuin >80km pääväylien liikenteeseen liittyminen rampeilta ja sieltä poistuminen. Leveällä eritasoliittymillä varustetulla moottoritiellä ajamiseen ei tarvitse oikein mitään osaamista. Missään muualla ei ole niin helppoa ajaa kuin suoralla leveällä tiellä jossa ei ole valoja eikä risteyksiä.
Kun itse opettaa voi ajattaa vaikka pari, kolme tuntia joka päivä ja sinä voit järjen jättiläisenä laskea montako päivää menee siihen että saa katettua autokoulussa vaadittavat minimitunnit. Nämä autokoulumonopolin ylläpitämiseen määrätyt diipadaapatunnit tulevat tietenkin siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet aiemmin oppinut asiat normaalisti, niin opit ajamaan autollakin, eikä yli 40 vuoden ikä selitä sitä, jos et jostain syystä oppisi. Esteeksi oppimiselle voi muodostua esimerkiksi liialliset pelkotilat.
Millaiset pelkotilat, paniikkihäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 000 000 amerikkalaista oppii ajamaan autoa jo 15-vuotiaana kun ajokortin saa 16-vuotiaana joten olisi se ihme jos yksi 40-vuotiaskin ei tuota taitoa oppisi.
Älä edes harkitse manuaalia vaan aja kortti automaatilla/sähköautolla. Ajaminen on oikeasti yhtä helppoa kuin huvipuiston autoradalla kun itse ajamiseen ei tarvitse keskittyä lainkaan vaan kaiken huomion voi keskittää muun liikenteen seuraamiseen.
Olen opettanut itse ajokortin kahdelle tyttärelle ja helposti liikkeelle lähdössä sammahtava turbodiesel manuaalilla vei 80% ajo-opetukseen käytetyistä tunneista meni siihen että vaihtamisen oppi hoitamaan kaikissa tilanteissa niin selkäytimellä ettei siihen tarvinnut enää keskittyä ja saattoi vihdoin panostaa itse liikenteen seassa ajamisen opetteluun.
Automaatilla olisi voinut mennä inssiin viikon pyörittelyn jälkeen.
Sulla on fiksuja lapsia, jos viikossa oppivat kaiken. Olen ollut aina vähän kateellinen älykkäille ihmisille, elämä olisi niin paljon helpompaa.
Katsos kun ne lapset ovat niin "fiksuja" että oppivat jo 5-6-vuotiaina ajamaan polkupyörällä jolla liikkuivat ala-asteellakin aika itsenäisesti kouluun, kavereille ja harrastuksiin.
Tämä saattaa tulla sinulle melkoisena järkytyksenä mutta jo polkupyörällä pitää tietää lähes kaikki samat liikennesäännöt kuin autokoulussakin.
15-vuotiaina alle vaihtui skoba ja skobakorttiin vaadittii käytännössä sama osaaminen kuin autokoulussakin. Kun on ajanut kolme vuotta muun liikenteen joukossa moottoriajoneuvolla ja oppinut liikkumaan liikenteen mukana ei autokoulussa tarvitse automaattivaihteisella autolla opetella käytännössä enää mitään muuta uutta kuin >80km pääväylien liikenteeseen liittyminen rampeilta ja sieltä poistuminen. Leveällä eritasoliittymillä varustetulla moottoritiellä ajamiseen ei tarvitse oikein mitään osaamista. Missään muualla ei ole niin helppoa ajaa kuin suoralla leveällä tiellä jossa ei ole valoja eikä risteyksiä.
Kun itse opettaa voi ajattaa vaikka pari, kolme tuntia joka päivä ja sinä voit järjen jättiläisenä laskea montako päivää menee siihen että saa katettua autokoulussa vaadittavat minimitunnit. Nämä autokoulumonopolin ylläpitämiseen määrätyt diipadaapatunnit tulevat tietenkin siihen päälle.
Ei kyllä 5-6-vuotias voi osata koko tieliikennelakia kunnolla, nyt taisi mennä vähän höpöä joukkoon. Voi ne ihmisten seassa pyöräillä ja tuurilla selvitä, mutta aikamoinen riski on.
Kannattaa, ite olin 36v kun hankin ajokortin lähtiessäni maailmalle. Nyt kruisailen miljoonakaupungissa ihan huoletta, vaikka sillin nuorempana huoletti, etten osaisi tai uskaltaisi ajaa. Kyllä sie pystyt siihen, jos kerran minäkin kykenin.