Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 40v, kannattaako edes yrittää opetella ajamaan autolla?

Vierailija
02.05.2026 |

Niin, kannattaako edes yrittää? Tunnetko ketään, joka olisi onnistunut?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hommasin ajokortin 35-vuotiaana. Hyvin onnistui, vaikkei inssiajo mennytkään 1. kerralla vielä läpi. Sitten vaan lisää ajotunteja ja uusi yritys. 

Ja nyt perseilet ja aiheutat vaaratilanteita liikenteessä täyttä häkää. Hienoa.

Turvallisempi kuski 35-vuotias on kuin 17-vuotias. En ikinä menisi 17-vuotiaan mieskuskin kyytiin.

Vierailija
22/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin ajokortin viime vuonna 43-vuotiaana. Ennen autokoulua en ollut ajanut yhtään.

Se on mahdollista, mutta vaatii sinnikkyyttä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Kävitkö autokoulun, vai opettiko joku? Kuinka kauan sulla kesti oppia?

Kävin autokoulun ja otin useita lisätunteja, koska tarvin enemmän harjoittelua ja nykyään osa tunneista tehdään simulaattorilla, jossa ei saa samanlaista tuntumaa ajamiseen.

Kalliiksi tuli ylimääräisten tuntien takia, mutta inssi sujui loistavasti ja kerralla läpi. Siinä inssissä vanhemmasta iästä voi olla jopa hyötyä, kun osaa ottaa rauhallisemmin ja harkitummin ajotilanteet.

Enpä tiedä tuosta rauhallisemmin ottamisesta. Nuorempana sitä piti itseään monin tavoin parempana, kun elämä ei ollut vielä opettanut muuta. Silloin kuvitteli olevansa kuolematon ja pystyvänsä moneen ja oli ylipäätään positiivisempi kuva itsestään. Nykyisin tuntee itsensä paremmin ja tietää pystyvänsä mokaamaan ihan mitä vain. Tietää myös, että pienestäkin peltikolarista voi jäädä pitkäaikainen niskavamma tms. Tietää miten paljon muut autoilijat vihaa aloittelijoita ja tietää että ihmiset tykkää kuvata muiden mokia ja repostella niitä pitkin nettiä. Tiedostaa tuskallisesti, ettei joka kolariin kuole, vaan saattaa joutua elämään muiden armoilla oman mokansa vuoksi. Tiedostaa riskit paremmin, niin hermoilee enemmän.

Nuorilla tätä painolastia ei ole. Nykyisin vanhemmat maksaa ajokortit, niin ei ole sitäkään painetta, ettei olisi rahaa lisätunteihin, jos ei mene ykkösellä läpi. Todennäköisesti vanhemmatkaan ei vittuile, vaan kannustavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nainen?

Miten se tähän liittyy? 

Vierailija
24/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei, sinne vaan sekaan. Riippuu tietty missäpäin suomea ajaa kortin, jossain pääsee vähän helpommalla, kuin suuremmissa kaupungeissa. Ei se ole se autokoulun auto joka liikenteessä ärsyttää... 

Vierailija
25/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin 35+ ja niin teki eräs tuttukin. Ajaminen on ihan omanlainen taito ja kyllä sen nuorilla aivoilla omaksuu luultavasti helpommin mutta saatiin silti kortit kumpikin muutamalla lisätunnilla ja yrityksellä :) 

Nykyisin apuna on automaattivaihteet, jarrunpidot, törmäyksenestot,  parkkitutkat, peruutuskamerat, kaistavahdit ynnä muut. Käytännössä ajaminen ei vaadi enää lainkaan taitoa, kunhan osaa painaa kaasua.

Vierailija
26/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa. Ei muuta kun homma työn alle. Ikä antaa jopa etua, koska usein parempi harkintakyky

Oletko itse opetellut vanhempana, vai puhutko jostain tutusta? Menikö siihen kauemmin kuin nuorilla? Mitkä asiat oli vaikeimpia?

Vierailija
27/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi. Älykäs ja sinnikäs 

oppii ihan mitä vaan.

E

Vierailija
28/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. 

Oma kokemus? Kävitkö autokoulun vai opettiko joku? Mikä oli vaikeinta? Kuinka kauan yritit? Mikä sai lopettamaan?

Vierailija
29/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun ikär@sistinen 

vitjapalli_tröllipelle:

vedä handuun.🖐 x

Vierailija
30/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin >

hirttäydy mitätön

itäpälli palleihisi.

x

Vierailija
31/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kannattaa jos on tarvetta  kortti saada.

Moni ajanut vanhempanakin.

Hyvin se menee kun motivaatiota on.

Vierailija
32/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajoin moottoripyöräkortin 42-vuotiaana, ihan hyvin opin. (B-kortti kyllä ollut 18-vuotiaasta.) Mikseipä joku toinen oppisi autoakin ajamaan sen ikäisenä. 

Vierailija
33/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa. Mutta jos pk seudulla ajelet niin sitten ajaminen on paljon hektisempää. Mulla on ajokortti ollut 20v mutta silti käytän julkista liikennettä pk seudulla erityisesti keskustan alueella koska tällöin ei tarvitse stressata ajamisesta tai parkkeeraamisesta. Ratikat, bussit, pyöräilijät, scootit, kävelijät, pyörätuolilla jne avustuksella liikkuvat sekä tietysti autoilijat tulee huomioida. Maalla tätä ongelmaa tuskin on. 

Vierailija
34/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 000 000 amerikkalaista oppii ajamaan autoa jo 15-vuotiaana kun ajokortin saa 16-vuotiaana joten olisi se ihme jos yksi 40-vuotiaskin ei tuota taitoa oppisi.

Älä edes harkitse manuaalia vaan aja kortti automaatilla/sähköautolla. Ajaminen on oikeasti yhtä helppoa kuin huvipuiston autoradalla kun itse ajamiseen ei tarvitse keskittyä lainkaan vaan kaiken huomion voi keskittää muun liikenteen seuraamiseen. 

Olen opettanut itse ajokortin kahdelle tyttärelle ja helposti liikkeelle lähdössä sammahtava turbodiesel manuaalilla vei 80% ajo-opetukseen käytetyistä tunneista meni siihen että vaihtamisen oppi hoitamaan kaikissa tilanteissa niin selkäytimellä ettei siihen tarvinnut enää keskittyä ja saattoi vihdoin panostaa itse liikenteen seassa ajamisen opetteluun. 

Automaatilla olisi voinut mennä inssiin viikon pyörittelyn jälkeen.

Vierailija
35/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin ajokortin viime vuonna 43-vuotiaana. Ennen autokoulua en ollut ajanut yhtään.

Se on mahdollista, mutta vaatii sinnikkyyttä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Kävitkö autokoulun, vai opettiko joku? Kuinka kauan sulla kesti oppia?

Kävin autokoulun ja otin useita lisätunteja, koska tarvin enemmän harjoittelua ja nykyään osa tunneista tehdään simulaattorilla, jossa ei saa samanlaista tuntumaa ajamiseen.

Kalliiksi tuli ylimääräisten tuntien takia, mutta inssi sujui loistavasti ja kerralla läpi. Siinä inssissä vanhemmasta iästä voi olla jopa hyötyä, kun osaa ottaa rauhallisemmin ja harkitummin ajotilanteet.

Inssin jälkeen osasit jo kaiken tarvittavan?

Tämä on yksi asia mikä mietityttää, oppiiko autokoulussa oikeasti kaiken tarpeellisen, vai pitääkö sen jälkeen vielä löytää joku opettamaan? Olen kuullut sanottavan, että ajokortti on vasta lupa harjoitella.

Vierailija
36/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin kortin 36-vuotiaana ja inssi läpi eka kerralla ilman mitään lisätunteja. Todella lumisena talvena pimeään aikaan aamuisin oli tunnit ja inssi. Oleellista on, että heti inssin jälkeen on auto, jolla ajaa päivittäin kelissä kuin kelissä. Ei joku nuori, joka ajaa silloin tällöin isänsä autolla, kehity yhtään sen paremmaksi kuskiksi. Ja olen siis nainen.

Vierailija
37/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hommasin ajokortin 35-vuotiaana. Hyvin onnistui, vaikkei inssiajo mennytkään 1. kerralla vielä läpi. Sitten vaan lisää ajotunteja ja uusi yritys. 

Ja nyt perseilet ja aiheutat vaaratilanteita liikenteessä täyttä häkää. Hienoa.

Tätä mä pelkään omalla kohdalla.. Entä jos en omaksu kaikkea heti? Käydäänkö ne asiat autokoulussa useamman kerran läpi, vai oletetaanko jokaisen oppivan kerralla? 

Olen itse sellainen, että joka asia täytyy tehdä vähintään 7 kertaa, ennen kuin opin sen. Siis vähintään.. Ja täytyy kerrata, eli tehdä sitä samaa uudelleen muutaman päivän päästä ja sitten taas parin viikon päästä ja mielellään vielä kerran myöhemmin, että varmasti muistan sen.

Toisaalta olen opetellut vain helpompia asioita, en mitään noin vaativaa kuin ajaminen. 

Vierailija
38/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kannattaa, jos autoa ja ajokorttia tarvitsee. Me muutimme pk-seudulta pikkukaupunkiin työn perässä (molempien) ja koska kaipasimme rauhallisempaa asuinympäristöä. Minulla ei ollut ajokorttia, Helsingissä sitä en koskaan olisi edes tarvinnut. Suoritin autokoulun viisi vuotta sitten eli 46-vuotiaana. Haluan liikkua itsenäisesti sekä vapaa-ajalla että töissä, ajamaan opetteleminen oli sen kannalta ihan välttämätöntä muuton jälkeen. Autokoulun suorittaminen oli helppo nakki, ajokokemusta saa vain ajamalla. 

Vierailija
39/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoin kortin 36-vuotiaana ja inssi läpi eka kerralla ilman mitään lisätunteja. Todella lumisena talvena pimeään aikaan aamuisin oli tunnit ja inssi. Oleellista on, että heti inssin jälkeen on auto, jolla ajaa päivittäin kelissä kuin kelissä. Ei joku nuori, joka ajaa silloin tällöin isänsä autolla, kehity yhtään sen paremmaksi kuskiksi. Ja olen siis nainen.

Tietenkin se kehittyy mutta ei yhtä nopeasti kuin sellainen joka ajaa omalla tai vaikka sillä isin autolla päivittäin muuallakin kuin kotinurkilla eli kaupungissa ja maantiellä kaikissa keleissä.

Tärkein taito joka jää TOTAALISESTI saavuttamatta autokoulussa ja yleensä myös itse opettaneilla ovat ohitukset maantiellä. Tuo on asia jonka oppii vain tekemällä. Nykyään näkeekin 100km/h alueella pitkiä henkilöautojonoja jonkin 80km/h jyystävän ajopelin takana kun kukaan ei yksinkertaisesti uskalla lähteä ohittamaan edes autiolla kahden kilometrin korpisuoralla.

Vierailija
40/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet aiemmin oppinut asiat normaalisti, niin opit ajamaan autollakin, eikä yli 40 vuoden ikä selitä sitä, jos et jostain syystä oppisi. Esteeksi oppimiselle voi muodostua esimerkiksi liialliset pelkotilat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän