Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 40v, kannattaako edes yrittää opetella ajamaan autolla?

Vierailija
02.05.2026 |

Niin, kannattaako edes yrittää? Tunnetko ketään, joka olisi onnistunut?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai kortin 45-vuotiaana. Muutti sitten ulkomaille ja hyvin nopeasti tottui ajamiseen vaikka vilkas liikenne.

Vierailija
42/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin ajokortin viime vuonna 43-vuotiaana. Ennen autokoulua en ollut ajanut yhtään.

Se on mahdollista, mutta vaatii sinnikkyyttä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Kävitkö autokoulun, vai opettiko joku? Kuinka kauan sulla kesti oppia?

Kävin autokoulun ja otin useita lisätunteja, koska tarvin enemmän harjoittelua ja nykyään osa tunneista tehdään simulaattorilla, jossa ei saa samanlaista tuntumaa ajamiseen.

Kalliiksi tuli ylimääräisten tuntien takia, mutta inssi sujui loistavasti ja kerralla läpi. Siinä inssissä vanhemmasta iästä voi olla jopa hyötyä, kun osaa ottaa rauhallisemmin ja harkitummin ajotilanteet.

Kiitti. Katsoin jo aiemmin autokoulujen hintoja, niillä on erilaisia paketteja. Otitko aluksi sen laajimman? Osassa oli 20 ajotuntia jo valmiiksi, niin otitko siihen vielä lisää?

Jostain luin, että ajotunteja tarvitsee yhden per ikävuosi, eli yli 40. Se maksaa jo aika hemmetisti. En mä kyllä kehtaisi ketään tuttuakaan pyytää opettamaan, kun siinä on niin valtavat riskit. Nuo autokoulujen kokeneet opettajat osaa varmasti paremmin ennakoida ja puuttua oikeaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kannattaa, ja sitten ostst keskimoottorisen urheiluauton.

Ihan oikeasti on kivaa ajella keskimoottorisella, on siis ihan irti arjesta ja auto pysyy kiinni tiessä kuin iilimato, vaikka ajaisit lähes kahtasataa pahimpaan mutkaan, ei lähde irti tiestä.

Miksi kukaan ajaisi kahta sataa missään? 

Vierailija
44/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin ajokortin viime vuonna 43-vuotiaana. Ennen autokoulua en ollut ajanut yhtään.

Se on mahdollista, mutta vaatii sinnikkyyttä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Kävitkö autokoulun, vai opettiko joku? Kuinka kauan sulla kesti oppia?

Kävin autokoulun ja otin useita lisätunteja, koska tarvin enemmän harjoittelua ja nykyään osa tunneista tehdään simulaattorilla, jossa ei saa samanlaista tuntumaa ajamiseen.

Kalliiksi tuli ylimääräisten tuntien takia, mutta inssi sujui loistavasti ja kerralla läpi. Siinä inssissä vanhemmasta iästä voi olla jopa hyötyä, kun osaa ottaa rauhallisemmin ja harkitummin ajotilanteet.

Kiitti. Katsoin jo aiemmin autokoulujen hintoja, niillä on erilaisia paketteja. Otitko aluksi sen laajimman? Osassa oli 20 ajotuntia jo valmiiksi, niin otitko siihen vielä lisää?

Jostain luin, että ajotunteja tarvitsee yhden per ikävuosi, eli yli 40. Se maksaa jo aika hemmetisti. En mä kyllä kehtaisi ketään tuttuakaan pyytää opettamaan, kun siinä on niin valtavat riskit. Nuo autokoulujen kokeneet opettajat osaa varmasti paremmin ennakoida ja puuttua oikeaan aikaan.

En ottanut aluksi laajinta, mutta lopulta sitten otin lisätunteja.

Kallista se tosiaan on. Mutta ei nyt kannata lannistua, vaan aloittaa jollain paketilla, jokainen on yksilö ja toinen tarvitsee enemmän ja toiselle riittää vähempikin.

Vierailija
45/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin 35+ ja niin teki eräs tuttukin. Ajaminen on ihan omanlainen taito ja kyllä sen nuorilla aivoilla omaksuu luultavasti helpommin mutta saatiin silti kortit kumpikin muutamalla lisätunnilla ja yrityksellä :) 

Kiitos. :) 

Teilläkin homma sujui heti ajokortin saamisen jälkeen, eikä tarvinnut enää opetella?

Vierailija
46/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvii jos on pärjännyt pitkään ilmankin? Tarviiko tänne enää yhtä autoa meluamaan ja saastuttamaan lisää.

Tuskin kukaan hankkii kallista ajokorttia huvikseen, kyllä siihen joku ihan oikea syy on aina. Miten muuten jaksat harjoitella niin paljon kuin se vaatii?

Vierailija
47/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei, sinne vaan sekaan. Riippuu tietty missäpäin suomea ajaa kortin, jossain pääsee vähän helpommalla, kuin suuremmissa kaupungeissa. Ei se ole se autokoulun auto joka liikenteessä ärsyttää... 

Mikä ärsyttää?

Vierailija
48/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin kortin 35-vuotiaana. Inssi ja teoria ekalla läpi normi ajotunneilla. Takana ajoa 30 vuotta ilman kolaria. Ajaminen on taito siinä missä muutkin ja kaikkea voi oppia ja opetella vaikka eläkeikäisenä.

Vierailija
49/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin 35+ ja niin teki eräs tuttukin. Ajaminen on ihan omanlainen taito ja kyllä sen nuorilla aivoilla omaksuu luultavasti helpommin mutta saatiin silti kortit kumpikin muutamalla lisätunnilla ja yrityksellä :) 

Nykyisin apuna on automaattivaihteet, jarrunpidot, törmäyksenestot,  parkkitutkat, peruutuskamerat, kaistavahdit ynnä muut. Käytännössä ajaminen ei vaadi enää lainkaan taitoa, kunhan osaa painaa kaasua.

Eikö siihen kuulu myös liikennesääntöjen osaaminen? Niitä on kuitenkin tosi paljon ja ovat tosi sekavia ja epämääräisiä.

Vierailija
50/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ihmeessä 40v. ei onnistuisi? Ymmärtäisin paremmin jos kysymys olisi kannattaako 95v opetella ajamaan autoa.

Vierailija
51/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi. Älykäs ja sinnikäs 

oppii ihan mitä vaan.

E

Ongelma onkin, kun en ole kovin älykäs. Jos olisin, niin olisin rikas ja hankkisin autonkuljettajan, eikä joutuisi ajamaan itse.

Vierailija
52/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajoin moottoripyöräkortin 42-vuotiaana, ihan hyvin opin. (B-kortti kyllä ollut 18-vuotiaasta.) Mikseipä joku toinen oppisi autoakin ajamaan sen ikäisenä. 

Ilmeisesti osasit liikennesäännöt jo ennen moottoripyöräkorttia? Ne on se vaikein osuus, kun en osaa ajaa edes polkupyörällä. Ja niitä sääntöjä olen opetellut (tosin vain itsenäisesti) yli 10 vuotta.

Vierailija
53/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki kannattaa jos on tarvetta  kortti saada.

Moni ajanut vanhempanakin.

Hyvin se menee kun motivaatiota on.

Motivaatiota on, mutta ei se ole ennenkään kaikkeen riittänyt. Toki olen opetellut aiemmin vain helpompia asioita, mutta esim. pianon soittoa opetellessani opettaja ehdotteli jossain kohtaa toisen instrumentin kokeilua. En kehdannut mennä hänen tunneilleen enää sen jälkeen ja motivaatiokin loppui siihen.

Vierailija
54/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 000 000 amerikkalaista oppii ajamaan autoa jo 15-vuotiaana kun ajokortin saa 16-vuotiaana joten olisi se ihme jos yksi 40-vuotiaskin ei tuota taitoa oppisi.

Älä edes harkitse manuaalia vaan aja kortti automaatilla/sähköautolla. Ajaminen on oikeasti yhtä helppoa kuin huvipuiston autoradalla kun itse ajamiseen ei tarvitse keskittyä lainkaan vaan kaiken huomion voi keskittää muun liikenteen seuraamiseen. 

Olen opettanut itse ajokortin kahdelle tyttärelle ja helposti liikkeelle lähdössä sammahtava turbodiesel manuaalilla vei 80% ajo-opetukseen käytetyistä tunneista meni siihen että vaihtamisen oppi hoitamaan kaikissa tilanteissa niin selkäytimellä ettei siihen tarvinnut enää keskittyä ja saattoi vihdoin panostaa itse liikenteen seassa ajamisen opetteluun. 

Automaatilla olisi voinut mennä inssiin viikon pyörittelyn jälkeen.

Sulla on fiksuja lapsia, jos viikossa oppivat kaiken. Olen ollut aina vähän kateellinen älykkäille ihmisille, elämä olisi niin paljon helpompaa.

Vierailija
55/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 45 kun ajoin Helsingissä manuaalikortin. Ajokoe 2. kerralla läpi. Pelotti alkuun aivan järkyttävästi, mutta hyvä kuski tuli ja nyt 10 vuotta ajoa takana. Tsemppiä, pystyt siihen!

Vierailija
56/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet aiemmin oppinut asiat normaalisti, niin opit ajamaan autollakin, eikä yli 40 vuoden ikä selitä sitä, jos et jostain syystä oppisi. Esteeksi oppimiselle voi muodostua esimerkiksi liialliset pelkotilat.

Olen mä koulut suorittanut normaalisti, voin opetella asioita ulkoa ja muistan ne sen pari päivää, että tentti on tehty. Käytäntö on sitten eri asia, yleensä ne ongelmat tulee siinä. Pahimpia on tilanteet, missä pitäisi nopeasti selata koko teoriaosaaminen läpi ja keksiä tilanteeseen sopiva toiminta. 

Tähän ymmärtääkseni vaikuttaa tilannenopeus, eli jos ajan hitaampaa, saan enemmän aikaa miettiä liikennesääntöjä. Missään ei kyllä mainittu, että kuinka paljon hitaampaa on ok ajaa.

Tämä autolla ajaminen mietityttää, kun en ole oppinut ajamaan pyörälläkään. Siihen en ole käynyt mitään koulua, olen vain yrittänyt itse opetella.

Vierailija
57/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoin kortin 36-vuotiaana ja inssi läpi eka kerralla ilman mitään lisätunteja. Todella lumisena talvena pimeään aikaan aamuisin oli tunnit ja inssi. Oleellista on, että heti inssin jälkeen on auto, jolla ajaa päivittäin kelissä kuin kelissä. Ei joku nuori, joka ajaa silloin tällöin isänsä autolla, kehity yhtään sen paremmaksi kuskiksi. Ja olen siis nainen.

Tietenkin se kehittyy mutta ei yhtä nopeasti kuin sellainen joka ajaa omalla tai vaikka sillä isin autolla päivittäin muuallakin kuin kotinurkilla eli kaupungissa ja maantiellä kaikissa keleissä.

Tärkein taito joka jää TOTAALISESTI saavuttamatta autokoulussa ja yleensä myös itse opettaneilla ovat ohitukset maantiellä. Tuo on asia jonka oppii vain tekemällä. Nykyään näkeekin 100km/h alueella pitkiä henkilöautojonoja jonkin 80km/h jyystävän ajopelin takana kun kukaan ei yksinkertaisesti uskalla lähteä ohittamaan edes autiolla kahden kilometrin korpisuoralla.

Onko ohittaminen vaikein asia autoilussa? Vaaditaanko sen osaaminen heti kortin saamisen jälkeen, vaikka sitä ei missään opeteta? 

Vierailija
58/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 45 kun ajoin Helsingissä manuaalikortin. Ajokoe 2. kerralla läpi. Pelotti alkuun aivan järkyttävästi, mutta hyvä kuski tuli ja nyt 10 vuotta ajoa takana. Tsemppiä, pystyt siihen!

Kiitos. Onneksi en pk-seudulla asu. :D

Kuinka kauan sulla kesti, että se alkoi sujua? Opitko autokoulussa kaiken olennaisen, vai pitikö opetella erikseen jotain? 

Vierailija
59/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin apuna on automaattivaihteet, jarrunpidot, törmäyksenestot,  parkkitutkat, peruutuskamerat, kaistavahdit ynnä muut. Käytännössä ajaminen ei vaadi enää lainkaan taitoa, kunhan osaa painaa kaasua.

Jos ei ole muuta taitoa niin eipä taida matka jatkua pitkälle kun jo rysähtää.

Vierailija
60/93 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin nelissäkymmenissä autokouluun, en tiennyt sitä ennen autoista yhtään mitään.  Jännitin, otin melkoisesti lisätunteja. Rahalla ei ollut merkitystä.  Inssiajo ei   onnistunut eka kerralla eikä toisellakaan, mutta minusta tuli lopulta taitava kuski. Neljäs auto on ajettavana, kaikki on mennyt erinomaisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän