Kari Enqvistin kolumni: Suomalaisuudessa on valuvika, joka pitää naiset etäällä luonnontieteistä
Voiko ukko olla enempää pihalla siitä mitä tytöt ajattelee kouluikäisinä.
Lapsieni koulussa on tarjolla kaikki maailman mahdollisuudet tehdä asioita jotka kiinnostavat mutta ei nuo tytöt niihin lähde koska "siellä on vain npc poikia". Jännästi itse asiat kiinnostavat kotona omassa rauhassa.
Kun itse olin nuori olin suunnilleen koukun ainoa nörtti koska minua kiinnosti kaikki tekniikkaan liittyvä paitsi mopot. Tästä sai kuulla joka suunnalta, varsinkin tytöiltä.
Jos tytöt itse ovat jo vuosikymmeniä (ellei jopa vuosisatoja) ympäri maailman laittaa sekä pojat että heidän seurassaan pyörivät tytöt kahteen ryhmään eli haluttavat urheilumopojonnet ja ällöt npc nörtit, niin kumpaanhan ryhmään vapaaehtoisesti haluavat kuulua?
Kommentit (126)
Luin artikkelia jonkin verran ja tuli tunne, että kirjoittaja yliarvioi nyt jollakin tavalla omia kykyjään, kun lähtee ottamaan kantaa oman erikoistumisalansa ulkopuolisiin asioihin mutu pohjalta.
"Kokemukseni mukaan fysiikan naisopiskelijat aliarvoivat kykyjään, miesopiskelijat yliarvioivat."
Täytyy kyllä todeta, että Enqvisti on harvinaisen väärässä lähes jokaisessa tämän aiheen päättelyssään. Lisäksi perustiedotkin ontuvat, esim. suomalaisuuden historiasta.
Koska teknologia ja luonnontieteet ovat hyvin miesvaltaisia aloja Suomessa, niin Suomen Akatemia ei halua rahoittaa näiden alojen tutkimusta. Jännä juttu sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisille on helpotettu yliopistoon pääsyä vuosikymmenien ajan. Pakkoruotsista on tarkoituksella tehty miehille este ja naisille on tehty lyhyt matematiikka lukioon jota ei tarvitse edes kirjoittaa. Yliopistonki voi suorittaa ilman mitään matematiikan ymmärrystä.
Tekniselle alalle haluttiin lisää naisia, niin matematiikan vaatimuksia laskettiin niin, että ne ovat lähellä lukion pitkän matematiikan tasoa.
Naisten suosiminen on mennyt liian pitkälle.
Naiset eivät joudu opiskelemaan luonnontieteitä, koska heille on annettu helpompi mahdollisuus välttää ne pakkoruotsilla jo vuosikymmenien ajan.
Mun lukioluokkani nörttipojilla oli pakkoruotsista kymppi. Kuten kaikista muistakin aineista. Mulla oli ysi, sen verran erosin noista nörteistä. Päästiin kuitenkin samaan teknilliseen korkeakouluun samalle linjalle, konetekniikkaa lukemaan.
Olin lähes koko kouluaikani ainoa kympin tyttö, joka mielummin katsoi ja luki scifiä kuin kauniita ja rohkeita ja sinäminää. Ei kyllä muut tytöt kuunnelleet heviäkään, pöh. Oli meillä muitakin kympin tyttöjä lukiossa, menivät lukemaan viestintää ja lääkikseen. Yhdestä tuli sit telkkaan uutistenlukija.
Luin sekä raamatun, asimovin tuotannon, taru sormusten herrasta-trilogian ja linnunradan liftarin viisiosaisen trilogian. Totesin, että satukirjat saa jäädä, pyysin tietokoneen lahjaksi ja sillä tiellä ollaan, asimov on luettu kahteen ketaan, liftarit useamminkin, sormusten herroista eiittää leffat.
Parasta mainosta tieteelle tällä hetkellä on Project Hail Mary.
Valuvika on esimiehissä, jotka elävöt edelleen nuoruutensa, 90-luvun, tissibaarien ja sihteeriopistojen aikaa. Itsekään en luma-alalla jaksanut, ja ystäväni vaihtoi alaa jo opiskelijana. Meno oli kuin Venäjällä missä fiksutkaan naiset eivät olleet miesvaltaisilla aloilla kuin panemassa ja kohtelu sen mukaista. Meininki oli samanlaista kuin rakennusalalla nykyään. Suomi on seksistinen maa.
Vierailija kirjoitti:
Luin artikkelia jonkin verran ja tuli tunne, että kirjoittaja yliarvioi nyt jollakin tavalla omia kykyjään, kun lähtee ottamaan kantaa oman erikoistumisalansa ulkopuolisiin asioihin mutu pohjalta.
"Kokemukseni mukaan fysiikan naisopiskelijat aliarvoivat kykyjään, miesopiskelijat yliarvioivat."
Tuo pätee ihan jokaisella elämän osa-alueella ja näkyy myös eläinkunnassa. Koiraat kukkoilevat ja naaraat pienentävät itseään
Onhan se ihan hauska kuunnella miesten manspleinausta kerta toisensa jälkeen asioista, jotka ovat itselle jo tuttuja ja olen niissä miestä menestyneempi. Joskus joku kommentoi vitsillä, että pitäisiköhän hänen ennemminkin kuunnella minua kuin puhua. Niinpä
Suomalaisten kolumni: Kari Enqvistissä on valuvika - päässä!
Vierailija kirjoitti:
Valuvika on esimiehissä, jotka elävöt edelleen nuoruutensa, 90-luvun, tissibaarien ja sihteeriopistojen aikaa. Itsekään en luma-alalla jaksanut, ja ystäväni vaihtoi alaa jo opiskelijana. Meno oli kuin Venäjällä missä fiksutkaan naiset eivät olleet miesvaltaisilla aloilla kuin panemassa ja kohtelu sen mukaista. Meininki oli samanlaista kuin rakennusalalla nykyään. Suomi on seksistinen maa.
Ei se vika opettajissa ole vaan miesenergiassa. Heidät kun laittaa samaan tilaan niin meininki on todella levoton. Ja meno muuttuu entistä levottomammaksi, kun paikalla on yksikin nainen. Eläinkokeissa tällaisissa setupeissa se naaras yleensä r aiskataan kuoliaaksi. Miesten energia on korruptoitunutta ja johtaa aina tuohon, ellei se nainen ole itse vaarallinen. Surullisia otuksia
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoliroolien sekoittaminen työelämässä ei ole onnistunut vielä yhdessäkään valtiossa missä sitä on kokeiltu. On aivan kuin ihmisen sukupuoli vastustaisi kaikenlaista ulkopuolista kulttuurillista muokkaamista.
Mitään valuvikaa ole muualla kuin ihmisten hitaasti muuttuvissa myrkyllisissä asenteissa.
Omat tyttäreni ovat aina olleet kiinnostuneita luonnontieteistä ja nyt toinen opiskelee kvanttilaskentaa ja toinen biologiaa yliopistossa.
Jos jossain pitää asenteita muokata, niin OPOjen keskuudessa, jotka ihan liian helposti edelleenkin tuuppivat tyttöjä sairaanhoitajiksi ja muihin hoiva-alan paskaduuneihin ja poikia matemaattis-luonnontieteisiin vaikka suomalaistytöt on jopa PISA-tuloksissa maailman huippua ja pojat kaukana kärjestä.
Nörttiys ei kulje älykkyyden kanssa käsikädessä. Selvästi. Monet nörtit ovat oikeastaan jopa heikkolahjaisia, kykyprofiili hyvin epätasainen eli muutama kiinnostuksenkohde, mutta ei kykene edes selviytymään jokapäiväisestä elämästä maailmassa, vaikkapa toivottoman sosiaalisen kömpelyyden takia. Oikeasti älykkäät ihmiset on aina myös sosiaalisesti älykkäitä. Jopa ei-kehitysvammainen autisti voi oppia maskaamaan sitä.
Minä en hakeutunut millekään miesvaltaiselle alalle koska 1. en jaksa kampittamista ja seksuaalista häirintää yhtään enempää kuin on pakko, ja 2. tiedän että naisena työllistyminen niille aloille on haastavaa, riippumatta omista saavutuksista tai osaamisesta, vaan siksi että työllistämisestä päättää suurella todennäköisyydellä juuri sellainen mies jolla on naisvihamielisiä asenteita. Joten ei kiitos.
Siis käyttääkö täällä joku aikuinen ihminen tuollaista teinikieltä? "npc nörtit". Voi jeesus. Tiedätkö sinä edes mikä on npc?
Kyllä Kari varmasti tietää, että naisia on 90% sukupuolentutkimus-koulutuksissa ja naistutkimuksessa(+ muut hömppätieteet). Raaka luonnontiede, se on miehinen juttu. Molemmille sukupuolille löytyy omat juttunsa, naisia nyt vaan kiinnostaa eriasiat kuin miehiä.
N44
Vierailija kirjoitti:
Siis käyttääkö täällä joku aikuinen ihminen tuollaista teinikieltä? "npc nörtit". Voi jeesus. Tiedätkö sinä edes mikä on npc?
Non playable character
Otin nuo termit omien lasten ja heidän kavereidensa kommenteista. Opettele lukemaan niin tiedät mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
Otin nuo termit omien lasten ja heidän kavereidensa kommenteista. Opettele lukemaan niin tiedät mistä puhutaan.
Lapsesi käyttää tuollaisia termejä ja sitten niitten vanhemmat vielä toistelee niitä kuin papukaija, nolaten ne valmiiksi cringe lapset? Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
Lapsesi käyttää tuollaisia termejä ja sitten niitten vanhemmat vielä toistelee niitä kuin papukaija, nolaten ne valmiiksi cringe lapset? Huh.
Onko mitään nolompaa kuin käyttää sanaa cringe?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n näkökulmaa käyttäen, syy on siis siinä ettei tytöt uskalla lähteä yksin poikien keskelle, ilman oman sukupuolen edustajia tukena..
Kyse ei ole uskalluksesta vaan siitä etteivät halua ällöjen npc nörttien sosiaalisen statuksen tarttuvan.
Trolliyrityksesi on paljon vanhempi kuin sinä itse.
Koitas keksiä jotain tuoreempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
Onko mitään nolompaa kuin käyttää sanaa cringe?
Eri
npc on kyllä nolompi sana arkipuheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pätee ihan jokaisella elämän osa-alueella ja näkyy myös eläinkunnassa. Koiraat kukkoilevat ja naaraat pienentävät itseään
Onhan se ihan hauska kuunnella miesten manspleinausta kerta toisensa jälkeen asioista, jotka ovat itselle jo tuttuja ja olen niissä miestä menestyneempi. Joskus joku kommentoi vitsillä, että pitäisiköhän hänen ennemminkin kuunnella minua kuin puhua. Niinpä
Tuo on se mitä meille opetetaan, mutta eihän se mene eläinkunnassakaan oikeasti niin. Vasta kun naisia alkoi päästä tutkimaan luontoa niin havaittiin että kyllä naaraseläimissäkin esiintyy ns. kukkoilua ja laulamista. Eläintiede otti uusia harppauksia kun joku vain viitsi tutkia aiheita jotka ei miehiä jostain syystä ollut kiinnostanut.
Se on siis ihmiskulttuurinen piirre, ei biologinen ominaisuus että naiset joutuu pienentämään itseään. Eli asia on muutettavissa, kulttuurin kautta. Paljon hyvää muutosta on saatu aikaan, mutta ei tarpeeksi.
"Naisten suosiminen on mennyt liian pitkälle."
Vai niin?!? Kunhan nyt päästäisiin ensin tasa-arvoon
t: m53