Kannattaako sähköpyörä hankkia kakkosautoksi?
Varsinkin nyt kun polttoaineen hinnat nousee? Oma työmatka on 10-12 km ja ainakin kesäkuukausina matkan voisi pyöräillä. Teen fyysistä työtä ja harrastan jo liikuntaa muilla tavoin, joten varsinaisesti kunnon kohottamiseen pyöräilyä en nyt kaipaa, vaan helppoon kulkemiseen ilman hikoilua, jos haluaisi vähentää auton käyttöä.
Toki sähköpyörätkin on hintavia, mutta käyttöä olisi varmasti arjessa tulevinakin vuosina kulkemiseen. Käytettynä pyörä maksaisi nopeammin itsensä takaisin, sekin on yksi vaihtoehto. Onko jollain asiasta kokemuksia nimenomaan auton korvaajana?
Kommentit (68)
pyörän kanssa joutuu aina kuljettamaan mukana lukkoja ja kettinkejä.
pyörä pitää lukita, vaikka kävisi nopeasti kaupassa tai kahvilla. muuten joku vihervassari varastaa sen.
ja vihervassari varastaa sen vaikka se olisi lukittu.
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000011974454.html
Mun mielestä kannattaa hankkia. Sillähän ajelee muitakin reissuja kuin työmatkat.
Voin kertoa oman kokemukseni. Töissä käytin useita erilaisia sähköpyöriä. Postinjakaja olin joo, eli incel kai palstan mukaan. Pyörissä oli valtavasti eroja. Joistakin akun varaus tippui täydestä ykköseen parissa kymmenessä minuutissa pakkasella. Toisissa akut vanhenivat nopeasti. Propyörässä nopeus lähti 0->30km/h hetkessä. Aika monta onnettomuutta tuli, varsinkin kun etuhaarukat katkesivat, kiinalaista terästä. Siis laatu tärkeää. Hyvää pyörää suosittelen. Itse kuljen manulla.
Kannattaa hankkia se kakkosasunnoksi
Minä ottaisin halvan sähköpyörän vaikka työmatkat olisi pakko tehdä autolla. Kalliithan maksaa jotain vähintään 2000 euroa mutta 500 eurolla saa jo hyviä käytettyjä. Voit myös ostaa sellaisen kärryn millä teet isommatkin ruokaostokset
Lukko on tärkeä. Vaihdat runkolukon heti alussa malliin missä on pistoke ketjulle. Seuraavaksi ostat toisen U-lukon. Toinen on sitten akku. Varaudu siihen että uudelleenkennotat tai uusit halvan akun.
Niin se , että kuinka monta kilometriä voi ajaa täydellä akulla , riippuu akun tehosta. Näitähän myydään monenlaisilla tehoilla. Minulla on se 500W ja sillä ajaa sen 20 km. 1000W ajelee jo reilu 40 km täydellä akulla. Tämän yli olevilla akuilla varustetut pelit vaatii jo liikennevakuutuksen. Maks nopeus 25 km tunnissa , niin ei tarvi liikennevakuutusta. Jos pääsee nopeampaa kuin 25 km tunnissa, niin vaatii lakisääteisen liikennevakuutuksen.