Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako sähköpyörä hankkia kakkosautoksi?

Vierailija
02.05.2026 |

Varsinkin nyt kun polttoaineen hinnat nousee? Oma työmatka on 10-12 km ja ainakin kesäkuukausina matkan voisi pyöräillä. Teen fyysistä työtä ja harrastan jo liikuntaa muilla tavoin, joten varsinaisesti kunnon kohottamiseen pyöräilyä en nyt kaipaa, vaan helppoon kulkemiseen ilman hikoilua, jos haluaisi vähentää auton käyttöä. 

Toki sähköpyörätkin on hintavia, mutta käyttöä olisi varmasti arjessa tulevinakin vuosina kulkemiseen. Käytettynä pyörä maksaisi nopeammin itsensä takaisin, sekin on yksi vaihtoehto. Onko jollain asiasta kokemuksia nimenomaan auton korvaajana?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotan sinulle skootteria tai skuuttia, jossa penkki. Minä ostin sähköskuutin penkillä. Niitä myydään eri vahvuisilla akuilla. Mun skuutissa on 500W ja sillä ajaa 20 km täydellä akulla. Paino on 25 kg ja maksiminopeus 25 km tunnissa. Tämä ei vaadi liikennevakuutusta.

Liikennevakuutus pitää ottaa niihin skuutteihin, joiden akku on yli 1000W ja  jolla ajaa yli 25 km tunnissa 

Tätäkin vaihtoehtoa olen kyllä miettinyt, mutta skootterin säilytys on vaikeampaa kotona ja yleensä painavat huomattavasti enemmän kuin sähköpyörät. Halpaa ja helppoa kulkemista olisi kyllä varmasti muuten.

-Ap

Sähköpyörät painaa 20 - 30 kiloa

Mun sähköskuutti painaa 25 kiloa. Siitä saa tangon käännettyä alas. Näppärä ottaa vaikka bussiin mukaan jos menee bussilla ja tulee skuutilla.

Paljonko näiden akun kantavuus on ja miten usein pitää ladata? Osassa toimintasäde näyttää todella lyhyeltä verrattuna sähköpyörään, sähköpyörässä kun ei välttämättä ole aina käytössä se max. avustus, niin akku riittää pidempään.

Niin se , että kuinka monta kilometriä voi ajaa täydellä akulla , riippuu akun tehosta. Näitähän myydään monenlaisilla tehoilla. Minulla on se 500W ja sillä ajaa sen 20 km. 1000W ajelee jo reilu 40 km täydellä akulla. Tämän yli olevilla akuilla varustetut pelit vaatii jo liikennevakuutuksen. Maks nopeus 25 km tunnissa , niin ei tarvi liikennevakuutusta. Jos pääsee nopeampaa kuin 25 km tunnissa, niin vaatii lakisääteisen liikennevakuutuksen.

Vierailija
62/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyörän kanssa joutuu aina kuljettamaan mukana lukkoja ja kettinkejä. 

pyörä pitää lukita, vaikka kävisi nopeasti kaupassa tai kahvilla. muuten joku vihervassari varastaa sen.

ja vihervassari varastaa sen vaikka se olisi lukittu.

https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000011974454.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kannattaa hankkia. Sillähän ajelee muitakin reissuja kuin työmatkat.

Vierailija
64/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa oman kokemukseni. Töissä käytin useita erilaisia sähköpyöriä. Postinjakaja olin joo, eli incel kai palstan mukaan. Pyörissä oli valtavasti eroja. Joistakin akun varaus tippui täydestä ykköseen parissa kymmenessä minuutissa pakkasella. Toisissa akut vanhenivat nopeasti. Propyörässä nopeus lähti 0->30km/h hetkessä. Aika monta onnettomuutta tuli, varsinkin kun etuhaarukat katkesivat, kiinalaista terästä. Siis laatu tärkeää. Hyvää pyörää suosittelen. Itse kuljen manulla.

Vierailija
65/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia se kakkosasunnoksi

Vierailija
66/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin halvan sähköpyörän vaikka työmatkat olisi pakko tehdä autolla. Kalliithan maksaa jotain vähintään 2000 euroa mutta 500 eurolla saa jo hyviä käytettyjä. Voit myös ostaa sellaisen kärryn millä teet isommatkin ruokaostokset

Vierailija
67/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukko on tärkeä. Vaihdat runkolukon heti alussa malliin missä on pistoke ketjulle. Seuraavaksi ostat toisen U-lukon. Toinen on sitten akku. Varaudu siihen että uudelleenkennotat tai uusit halvan akun.

Vierailija
68/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

...