Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako sähköpyörä hankkia kakkosautoksi?

Vierailija
02.05.2026 |

Varsinkin nyt kun polttoaineen hinnat nousee? Oma työmatka on 10-12 km ja ainakin kesäkuukausina matkan voisi pyöräillä. Teen fyysistä työtä ja harrastan jo liikuntaa muilla tavoin, joten varsinaisesti kunnon kohottamiseen pyöräilyä en nyt kaipaa, vaan helppoon kulkemiseen ilman hikoilua, jos haluaisi vähentää auton käyttöä. 

Toki sähköpyörätkin on hintavia, mutta käyttöä olisi varmasti arjessa tulevinakin vuosina kulkemiseen. Käytettynä pyörä maksaisi nopeammin itsensä takaisin, sekin on yksi vaihtoehto. Onko jollain asiasta kokemuksia nimenomaan auton korvaajana?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko tarttua tuohon kakkosauto-termiin, koska kakkosautoa käyttää yleensä kaikki perheenjäsenet. Jos haluat työmatkapolkupyörän, niin osta sellainen itsellesi mutta älä pakota puolisoa pyöräilijäksi. 

Aloitus kuulostaa jonkun pihin miehen kuningasidealta mutta lopulta se on se vaimo joka päätyy pyöräilijäksi kun mies alkuinnostuksen jälkeen omii taas auton itselleen. Ja mieshän ei luonnollisesti hoida esim perheen ruokahuoltoa vaan lopputulema on että vaimo kuskaa ruokakassit pyöränsarvissa...

Olen nainen ja perheeseeni kuuluu pelkästään minä, niin nimenomaan tulee pelkästään omaan käyttöön työmatkoilla :D Voin kyllä kuvitella silti vastaavaan tilanteen tapahtuvan, miten tämä tilanne etenisi jossain perheissä. Ruokaostokset hoitaisin jokatapauksessa auton kanssa, koska keskustassa pelottaisi nuo pyörävarkaudet. 

Ap

No miksi sitten et kertonut tuota kaikkea aloituksessasi? Tottakai sähköpyörä sopii työmatka-ajoneuvoksi mutta ei kakkosautoksi.

Vierailija
42/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon että kunnollista uutta sähköpyörää ei alle neljän tonnin Suomessa saa. Parin tonnin rutkut on sellaisia kiinafillareita joihin rungon kylkeen pultattu sähköhammasharja moottori...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotan sinulle skootteria tai skuuttia, jossa penkki. Minä ostin sähköskuutin penkillä. Niitä myydään eri vahvuisilla akuilla. Mun skuutissa on 500W ja sillä ajaa 20 km täydellä akulla. Paino on 25 kg ja maksiminopeus 25 km tunnissa. Tämä ei vaadi liikennevakuutusta.

Liikennevakuutus pitää ottaa niihin skuutteihin, joiden akku on yli 1000W ja  jolla ajaa yli 25 km tunnissa 

Tätäkin vaihtoehtoa olen kyllä miettinyt, mutta skootterin säilytys on vaikeampaa kotona ja yleensä painavat huomattavasti enemmän kuin sähköpyörät. Halpaa ja helppoa kulkemista olisi kyllä varmasti muuten.

-Ap

Sähköpyörät painaa 20 - 30 kiloa

Mun sähköskuutti painaa 25 kiloa. Siitä saa tangon käännettyä alas. Näppärä ottaa vaikka bussiin mukaan jos menee bussilla ja tulee skuutilla.

Vierailija
44/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko tarttua tuohon kakkosauto-termiin, koska kakkosautoa käyttää yleensä kaikki perheenjäsenet. Jos haluat työmatkapolkupyörän, niin osta sellainen itsellesi mutta älä pakota puolisoa pyöräilijäksi. 

Aloitus kuulostaa jonkun pihin miehen kuningasidealta mutta lopulta se on se vaimo joka päätyy pyöräilijäksi kun mies alkuinnostuksen jälkeen omii taas auton itselleen. Ja mieshän ei luonnollisesti hoida esim perheen ruokahuoltoa vaan lopputulema on että vaimo kuskaa ruokakassit pyöränsarvissa...

Olen nainen ja perheeseeni kuuluu pelkästään minä, niin nimenomaan tulee pelkästään omaan käyttöön työmatkoilla :D Voin kyllä kuvitella silti vastaavaan tilanteen tapahtuvan, miten tämä tilanne etenisi jossain perheissä. Ruokaostokset hoitaisin jokatapauksessa auton kanssa, koska keskustassa pelottaisi nuo pyörävarkaudet. 

Ap

No miksi sitten et kertonut tuota kaikkea aloituksessasi? Tottakai sähköpyörä sopii työmatka-ajoneuvoksi mutta ei kakkosautoksi.

Mistä se fillari tietää ajetaanko työmatkaa vai vapaa-ajan ajoa? Mikä merkitys sillä on?

Vierailija
45/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt saivartelemaan aletaan, minä taas olen ajatellut niin, että kakkosautolla ajaa lähinnä perheen äiti ja ehkä joku kortti-iän saavuttanut lapsi. Ei todellakaan kaikki perheenjäsenet.

Vierailija
46/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sähköpyöriä pysty käyttämään kauramoottorilla silloin, jos akku loppuu?

Ainakin mun maastopyörästä tulee niin hemmetin raskas ajaa, että seuraavalla kerralla kyllä muistaa pitää akun latingissa 🤣

Vierailija
47/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotan sinulle skootteria tai skuuttia, jossa penkki. Minä ostin sähköskuutin penkillä. Niitä myydään eri vahvuisilla akuilla. Mun skuutissa on 500W ja sillä ajaa 20 km täydellä akulla. Paino on 25 kg ja maksiminopeus 25 km tunnissa. Tämä ei vaadi liikennevakuutusta.

Liikennevakuutus pitää ottaa niihin skuutteihin, joiden akku on yli 1000W ja  jolla ajaa yli 25 km tunnissa 

Tätäkin vaihtoehtoa olen kyllä miettinyt, mutta skootterin säilytys on vaikeampaa kotona ja yleensä painavat huomattavasti enemmän kuin sähköpyörät. Halpaa ja helppoa kulkemista olisi kyllä varmasti muuten.

-Ap

Mun sähköskuutti painaa 25 kiloa. Siitä saa tangon käännettyä alas. Näppärä ottaa vaikka bussiin mukaan jos menee bussilla ja tulee skuutilla.

Lisään vielä, että ohjaustangon saa pois helposti, koska pikalukko/kahva siinä on. Myös satulassa pika-avauskahva. Tarakalla tukevaa tekoa oleva kori.

Vierailija
48/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Lisään vielä, että ohjaustangon saa pois helposti, koska pikalukko/kahva siinä on. Myös satulassa pika-avauskahva. Tarakalla tukevaa tekoa oleva kori.

Jos haluaa näyttää orjatyötä tekevällä pakistanilaiselta wolttikuskilta niin mikäs siinä. Muista laittaa kolealla kelillä vielä muovipussit käsien suojaksi niin Look on täydellinen.

Vierailija
49/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokkaimmat kuin 1000W ja ja nopeammat kuin 25km tunnissa ajettavat sähköpyörät vaativat liikennevakuutuksen.

Vierailija
50/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu aika monesta asiasta. Sähköpyörä on aivan tolkuttoman hintainen, lähdetään siitä. Jos paalua löytyy niin sehän ei ole ongelma. Seuraava kysymys on, käyttäisitkö pyörää työmatkojen kulkemiseen vai ottaisitko sittenkin ennemmin auton. Kiire, harmaa taivas eli sadetta luvassa, tarvitset autoa töitten jälkeen jne. Tai ihan vaan laiskuus + mukavuudenhalu. Kannattaa olla itselleen rehellinen. 

Seuraava kysymys pohdittavaksi on pyörän säilytys. Pysyykö pyörä tallessa lukkojen takana sekä työpaikalla että kotona? Kun on kyse kalliista laitteesta se kelpaa pitkäkyntisille. Aina eivät vie edes koko vimpainta vaan vain osia. Nyt vappuna täälläpäin murtauduttiin yhden taloyhtiön pyöräkellariin ja vietiin sähköpyöristä akut. Mistä päästään kohtaan akku. Onko sulla paikkaa jossa säilyttää akkua ja ladata se? Sekä työpaikalla että kotona. Lisäksi säilyttää turvallisesti, akuilla kun on ikävä taipumus alkaa palaa. 

Mulla itsellä on myös noin 10km työmatka ja olen välillä harkinnut sähkömopon hankintaa kesäksi. Syyt miksi sellaista en ole hankkinut enkä tule hankkimaan löytyy yltä. Lisäksi mun työajat on hankalat enkä välttämättä tunne oloani turvalliseksi ilman seiniä ympärillä. Tonnilla sähkömopon taitaa jo saada mutta mulla ei ole pyörävarastoa kummempaa paikkaa säilyttämiseen. Akkukysymys on toinen on en halua kotiini syttymisherkkää laitetta.

Vierailija
51/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Älä suotta pilaa hyvää tarinaa faktoilla.

Mikset kerro laitteen merkkiä ja mallia, helpottaisi huomattavasti hahmottamaan minkälaisesta tuotteesta puhut?

Vierailija
52/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sähköpyörä ei vaatisi lakisääteistä liikennevakuutusta, kannattaa ottaa vapaaehtoinen kaskovakuutus, joka kattaa varkauden , ilkivallan ja omat vahingot.

Vierailija
53/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä se fillari tietää ajetaanko työmatkaa vai vapaa-ajan ajoa? Mikä merkitys sillä on?

Ootkos vähän typerä . Sillä on kommentoijien kannalta merkitystä mihin tarkoitukseen tässä sähköpyörä tulisi. On aivan eri asia harkita sellaista itselle vaihtoehtoiseksi kulkuvälineeksi kuin perheelle kakkosautoksi.

Ap kannattaa olla varma jos sähköpyörän hommaa myös siitä, että jaksaa polkea sen kymmenien kilojen rohjakkeen kotiin/töihin jos ja kun akku ei olekaan latautunut tai ap unohtaa sen ladata. Meinaan pikkasen raskaampaa kuin normi pyörällä polkeminen 😂

Vierailija
54/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Paljonko näiden akun kantavuus on ja miten usein pitää ladata? Osassa toimintasäde näyttää todella lyhyeltä verrattuna sähköpyörään, sähköpyörässä kun ei välttämättä ole aina käytössä se max. avustus, niin akku riittää pidempään.

Vierailija
55/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sähköpyörä ja kuormapyörä (edessä laatikko) korvaavat autoa lumettomana aikana. Ruuat tilaamme kaupasta kotiin. Työmatkat ovat juuri tuota 10km luokkaa. Hyvin toimii, mutta eihän sähköpyörän pitokaan toki ilmaista ole. Kausihuollattaminen maksaa, ja jos tulee vikoja vielä päälle. Mutta silti ehdottomasti suosittelen. Pk-seudulla emme ole toistaiseksi, n. 10v kuluessa joutuneet varkauksien tai ilkivallan uhriksi. Toki meillä on hyvät lukot enkä jättäisi pyörää pidemmäksi aikaa pahimpiin paikkoihin kuten lähiön juna-asemalle.

Vierailija
56/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo riippuu aika lailla missä asuu.. meillä on perheessä kolme bensa autoa, ja pysyy.  Julkiset ei pelitä.   Ja hippasen on vaikia  hakea prismasta  sähköpyörällä  isompia ostoksia.

Ap:lla on auto, joten kai hän voi jatkossakin hoitaa sillä isommat kauppa-asiat. Sähköpyörä on tosi kätevä kulkupeli alle 20 km  työmatkoille. 

Vierailija
57/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ootkos vähän typerä . Sillä on kommentoijien kannalta merkitystä mihin tarkoitukseen tässä sähköpyörä tulisi. On aivan eri asia harkita sellaista itselle vaihtoehtoiseksi kulkuvälineeksi kuin perheelle kakkosautoksi.

Ap kannattaa olla varma jos sähköpyörän hommaa myös siitä, että jaksaa polkea sen kymmenien kilojen rohjakkeen kotiin/töihin jos ja kun akku ei olekaan latautunut tai ap unohtaa sen ladata. Meinaan pikkasen raskaampaa kuin normi pyörällä polkeminen 😂

Eihän missään ole edes puhuttu, että sähköpyörä tulisi perheen käyttöön. Ikävä se on autoakin työntää jos unohtaa tankata, mihin tämä taito häviää kun sähkölaitteissa näkee sen akun varauksen myös? 

Vierailija
58/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Paljonko näiden akun kantavuus on ja miten usein pitää ladata? Osassa toimintasäde näyttää todella lyhyeltä verrattuna sähköpyörään, sähköpyörässä kun ei välttämättä ole aina käytössä se max. avustus, niin akku riittää pidempään.

Lataan kun olen ajellut sen 15 -20 km. Siinä on näyttö, josta näkee akun varaustason. Ajelen lyhyehköjä matkoja. Vien esim roskia jäteasemalle. Korihan on hyvä siinä. Sitten ajelen katselemassa maisemia lähiseuduilla. Käyn rannoilla (täällä on paljon järviä ja lampia) "bongailemassa" ja nauhoittelemassa muuttolintujen laulua. Tää on ollut harrastus jo 5 vuotta. Ilmoittelen tiira-sivustolle saapuvia muuttolintuja.

Vierailija
59/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosauto-termi on entistä hämmentävämpi kun kommenteissa ap kertoo olevansa sinkku. 

Vierailija
60/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pyörästä autoa saa.

osta sähköpyörä mieluummin kakkospyöräksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan